Sappikivet eivät katoa mihinkään ellei niitä leikata pois (ei ole mahdollista että ne liukenisivat mihinkään), ja aikaa myötä ne vain kasvavat. Leikkauksessa leikataan pois koko sappirakko, eikä sen jälkeen sappikiviä voi enää muodostua.
Eli käytännössä ruokavaliohoito on vain sen ajan kun odottelet leikkausta, ja leikkauksen jälkeen saa taas syödä mitä vain. Monella sappikivet voivat olla olemassa vuosien ajan ennen kuin ne alkavat oireilla, ja jos ne eivät oireile, ei niitä tarvitse leikata.
Minulla sappikivet huomattiin parikymppisenä, ja ne alkoivat oireilla noin 10 vuotta myöhemmin. Ensin tuli yksi sappikohtaus, siitä noin 3 kk kuluttua tuli toinen sappikohtaus, ja siitä noin kuukauden kuluttua tuli sellainen sappikohtaus, joka ei loppunut ollenkaan. Minut leikattiin silloin päivystyksessä sunnuntai-yönä, koska oksensin kivusta aina kun kipulääkkeita alettiin vähentää, tai jos yritin syödä tai juoda mitään.
Eli suosittelen leikkausjonoon menoa. Se on yleensä helppo ja nopea päiväkirurginen toimenpide, joka tehdään tähystyksenä, eli ei tule mitään isoja leikkaushaavoja, tms. Saikkua yleensä saa viikon, jotkut ovat jo seuraavana päivänä menossa kaikkialle ilman sen isompi kipuja.
Minulla toipuminen kesti pidempään, ilmeisesti siksi, etten mennyt leikkausjonoon silloin kun minulla ei juurikaan ollut ongelmia, vaan sappi leikattiin tilanteessa, jossa olin kärsinyt kivuista jo päiviä, ja olin monta päivää oksentanut melkein kaikki ruoat. Noiden oireettomien 10 vuoden aikanahan sen olisi voinut helposti hoitaa pois alta.
Suosittelen siis leikkausta heti kun jonosta siihen pääsee.