Salaatit

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Syöttekö salaatteja? Aterian kyljessä vai ihan salaattiateriana?

Olen todella Ihastunut salaatteihin! Ruokaisat salaatit käyvät päivällisestä. On ihanaa kun on niin paljon vaihtelua, kaupankin salaattibaareissakin voi joka kerta koota erilaisen kombon itselleen.
Suosikkejani ovat tummat salaatit, kuten lollo rosso ja pidän myös rucolasta ja babypinaatista. Yleensä salaatissani on avokadoa, siemeniä ja pähkinöitä, sekä kurkkua. Proteiinia myös tofusta tai pavuista. Hummus tai maapähkinävoi on ihana lisä! Kastikkeita en ole tykännyt käyttää ollenkaan, mutta nyt 1 tl hyvää öljyä on tullut opeteltua lisäämään.
 
Mä rakastan myös salaatteja! 🤤 Niitä tulee usein syötyä lounaaksi, kun pitävät energiatasot kohdillaan eikä tule sellaista ruokakoomaa. Mun perussalaatti koostuu yleensä perusaineksista eli salaatti, kurkku, tomaatti ja paprika ja siihen sitten lisäksi milloin mitäkin tekee mieli (avokadoa, sipulia, fetajuustoa, siemeniä, pähkinöitä, porkkanaa, viinirypäleitä jne.). Ja lisäksi tietysti aina jotain proteiinia, esimerkiksi savukalaa, kanaa, kalkkunaa, kananmunaa tmv. Mä en yleensä käytä salaatinkastikkeita vaan lisään lurauksen oliiviöljyä sekä suolaa ja pippuria.
 
Joka aterialla pyritään syömään ainakin jotain tuoreita kasviksia. Ei välttämättä aina tehdä varsinaista salaattia vaan pöydässä saattaa olla pilkottuna vaikka kurkkua ja tomaattia tai porkkanaraastetta joita jokainen voi ottaa lautaselleen. Toisinaan sitten tehdään salaattia ruuaksi. Siihen tulee yleensä salaattia, kurkkua, tomaattia ja jotain proteiinia. Mahdollisesti paprikaa tai viinirypäleitä. Salaatinkastiketta käytetään näihin varsinaisiin salaatteihin.
 
Minäkin pidän salaateista, mutta koska en voi syödä mitään pähkinöitä, tomaattia, tai palkokasveja, niin valmissalaatteja on vaikea löytää.
Salaattibaareista en tykkää, kun olen nähnyt ihmisten yskivän ja pärskivän niitä tukiessaan.

Kotona tehdään joskus salaatteja siten, että kaikki ainekset ovat eri kulhoissa ja kukin saa valita täytteet itse. Yleensä lisukkeena on paistettua kanaa, jotain juustoa ja pannulla paistettua leipää.
 
Takaisin
Top