Saitko vauvan iholle heti synnytyksen jälkeen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nostettiinko vauva päällesi ihonkontaktiin heti synnytyksen jälkeen?

Esikoinen syntyi sektiolla ja vietiin tarkastettavaksi ja hoidettavaksi. Ehdittiin vain näyttää ennen kun vietiin ja sain hänet sitten heräämöön. Kuopus sen sijaan pääsi aika lailla saman tien iholle. Vähän kätilöt kuivaili ensin, mutta se lienee vakio.
 
Molemmat on nostettu ihan suoraan syliin. Toisen lapsen syntyessä nosti kätilö ylös syliin vauvan niin, että lyhyt napanuora oikein nyppäsi ikävästi itseä. Siinä sitten sain istukan pöhistellä ulos vauva sylissä.
 
Sain. Sillä hetkellä se oli hirveää, koska kauhean synnytyksen jälkeen olisin halunnut ihan hetken levätä niin ettei minun tarvitse huolehtia mistään tai tehdä mitään. Kätilö kuitenkin antoi ymmärtää, että pakko on, ja jostain kirjastakin olin lukenut että heti pitää ottaa lapsi ihokontaktiin, joten velvollisuudentunnosta niin tein.

Toisen lapsen kohdalla vauva nostettiin onneksi aika äkkiä minulta pois, koska verenvuoto aiheutti jonkin verran härdelliä, ja lasta olisi ollut vaikea pitää iholla kun yhdestä kädestä otetaan verta ja toiseen käteen laitetaan kanyylia.
 
Muokattu viimeksi:
Olen saanut kaikki heti ihokontaktiin. Kolmannen kanssa oli pitkät ensi-imetyksetkin ennen mittailuja ja tarkistuksia.
 
Mun mielestä nuo kaikki 4 on ihan suoraan vaan nostettu syliin ensin rinnan päälle ja siitä sitten hetken päästä imetys samalla kun istukka synnytetty.
 
Esikoinen nostettiin heti syliin, mutta en muista kuinka kauan hän sai siinä olla. Vähän sekavat muistikuvat on, mutta synnytyskertomuksessa mainittiin ensi-imetyksen olleen puolen tunnin iässä, joten vauvaa taidettiin mittailla siinä välissä kai...
 
Molemmat olen synnyttänyt sektiolla. Ekaa näytettiin ja seuraavan kerran näin osastolla. Toinen oli jonkun aikaa iholla ja sit nähtiin osastollla taas.
 
Meillä oli yllätyksenä tosi lyhyt napanuora joten kätilö piteli vauvaa kunnes napanuora oli sykkinyt loppuun ja mieheni sai sen leikattua, tämän jälkeen annettiin ihokontaktiin ja syömään, kunnes otettiin mittauksiin ja annettiin isänsä syliin paidan alle :)
 
Esikoinen lähti lääkäreiden mukana suoraan tutkittavaksi, rääkäisyn kuulin vaan mennessään. Mut kerettiin tikatakin ennen kuin isi tuli vauvan kanssa takaisin.
 
Esikoisen sain ihan vaan sekunneiksi, kun mut kiidätettiin kaavintaan ja esikoinen tarkkailuun.

Toisen sain pitkäksi aikaa ja sain imettää ja tutkailla häntä melkein tunnin. Beating Heart
 
Esikoinen nostettiin leikkurissa paidan sisään hetkeksi, kuopusta en saanut kontaktiin kuin vasta myöhään yöllä kun pääsin pois valvontaosastolta.
 
Esikoinen tuli keskosena perätilassa ja vietiin varmuuden vuoksi suoraan teholle (onneksi ei kuitenkaan ollut mitään lisälämpöjä kummempaa tarvetta), eli näin vilkaisun, ja vasta useita tunteja myöhemmin sain syliin. Tokaa odotellaan, toivottavasti normaalimpi synnytys luvassa!
 
Molemmat syntyneet alakautta ja olen saanut heidät suoraan syliin paidan alle. ❤️ Toivottavasti myös tää kolmas.
 
Takaisin
Top