Sairausloma kuukautisten takia

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko muita kenellä kuukautiset ovat niin runsaat/ kivuliaat, että töistä on oltava pois?

Ikinä ennen synnytystä en joutunut olemaan kuukautisvaivojen takia sairauslomalla, mutta veikkaan että jatkossa joudun olemaan. Ovulaatiot sekä kuukautiset ovat olleet nyt niin kivuliaat, hirvittää ihan mitä pitämän tulee.

Onko muita kenellä kuukautiset ovat niin runsaat/ kivuliaat, että töistä on oltava pois?

Ikinä ennen synnytystä en joutunut olemaan kuukautisvaivojen takia sairauslomalla, mutta veikkaan että jatkossa joudun olemaan. Ovulaatiot sekä kuukautiset ovat olleet nyt niin kivuliaat, hirvittää ihan mitä pitämän tulee.
Oletko keskustellut aiheesta lääkärin kanssa ? Varmaan jokin lääkitys löytyy ettei tarvitse kärsiä.

Itsellä mitä useampi synnytys takana sen runsaammiksi ja kivuliaammiksi kuukautiset muuttuivat. Pahimmillaan neljännen jälkeen vuosin 12-15 päivää hyvin runsaasti/ kivuliaasti.
Ensin aloitin yhdistelmäehkäisy pillerit ja niitä lääkärin määräyksestä söin ilman taukoja aina 4kk ja sitten yksi tauko kuukausi, ikää kun alkoi tulemaan siirryin minipillereihin ja kuukautiset jäi täysin pois useammaksi vuodeksi. Nyt ennen viidettä raskautta kerkesin olemaan pari kuukautta ilman pillereitä ja kuukautiset alkoivat muuttumaan runsaiksi ja kivuliaiksi.

Nyt jos raskaus päättyy sektioon, pyydän kohdunpoiston samalla. En halua enään tälläiällä syödä hormoneja ja kuukautisten kanssa en jaksa enään painia. Tuleepahan ehkäisy hoidettua sitten samalla.

Siinä 17-22v oli pahimmillaan menkkakivut. Todella häijyt, vuoto älyttömän runsasta ja jouduin olemaan välillä kipujen takia poissa koulusta tai töistä. Kipulääkkeitä sain reseptillä. Synnytyksen jälkeen kivut helppasi huomattavasti ja vuoto väheni, kuulin lähipiiristä että näin käynyt useammalle. Kuparikierukkakaan ei myöhemmin kipuja lisännyt, vuotoa kylläkin.

Oletko keskustellut aiheesta lääkärin kanssa ? Varmaan jokin lääkitys löytyy ettei tarvitse kärsiä.
En ole, olen ollut kotona lapsen kanssa nyt sen vuoden jonka aikana menkat ovat tulleet sen 2kk välein. Kotona on ollut niin helppo ottaa Panadolit ja lämpötyyny. Nyt tosiaan kun töihin menin, tulin ajatelleeksi mitä tapahtuu seuraavan kerran kun on se aika kuusta. Imetän ja olen vegaani, joten sekin saattaa vaikeuttaa sopivan lääkkeen löytymistä, en tiedä. Mutta olet oikeassa, ei se auta muuta kun kysyä työterveydessä lääkäriltä jos ja kun sen aika on.

En ole, olen ollut kotona lapsen kanssa nyt sen vuoden jonka aikana menkat ovat tulleet sen 2kk välein. Kotona on ollut niin helppo ottaa Panadolit ja lämpötyyny. Nyt tosiaan kun töihin menin, tulin ajatelleeksi mitä tapahtuu seuraavan kerran kun on se aika kuusta. Imetän ja olen vegaani, joten sekin saattaa vaikeuttaa sopivan lääkkeen löytymistä, en tiedä. Mutta olet oikeassa, ei se auta muuta kun kysyä työterveydessä lääkäriltä jos ja kun sen aika on.
Minulla on muunlaisia vaivoja, mutta tosiaan on helpompi nyt kun ei ole töissä eikä tarvitse miettiä, onko työkuntoinen. Olen kuitenkin ennakoinut tilannetta ja tilasin lääkärin vuotta ennen töiden alkua, niin ehtii löytyä sopiva lääkitys

Kannattaa käydä lääkärissä, kovat kuukautiskivut eivät ole normaalia. Taustalla voi olla esimerkiksi endometrioosi.

Minulla on tuo kyseinen sairaus ja minipillerillä kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Välillä on kuitenkin kovia kipuja ilman vuotoa, mutta saikkua en tuon takia ota, yritän säästellä saikkupäiviä siihen kun lapsi on kipeänä. Itse kärvistelen töissä oli mikä oli, muuten olisi niitä poissaoloja aika paljon. Tämä on kyllä oma valinta. Työolosuhteet helpottavat työntekoa kipujen kanssa, muun muassa seisomatyöpöytä on hyvä.

Muokattu viimeksi:
Teininä muistan e-pillereitä syödessäni kuinka valitin gynelle kuukautiskipuja, silloin suositeltiin syömään 2 liuskaa pillereitä putkeen. Taisin syödä niitä parisen vuotta.

Sektiossa ei ollut löytynyt mitään poikkeavaa kohdusta, mutta eihän esim. endo aina kai niin sattumalta löydykään.

Synnytyksen jälkeen on kaksi kertaa gynellä tutkittu ja ultrattu, kerran ennenkuin kierto käynnistyi ja kerran jälkeen. Kaikki on ollut normaalia. Toispuoleinen lyhytkestoinen alavatsakipu oli molempien käyntien syynä, mitään syytä kipuihin ei löydetty. Kivutkin aina sitten loppuivat kuukausiksi. Reseptivapaita tulehduskipulääkkeitä olen toisinaan käyttänyt Panadolin lisäksi. Onneksi n. jokatoiset kuukautiset ovat olleet siedettävät :)

Nyt kun kaiken tämän muun lisäksi on toive uudesta raskaudesta, saatanpa taas gynen juttusilla käydä.

Takaisin