Sairastaminen raskausaikana

uskaltaisko

Näppärä viestien naputtelija
Elikkä tämmösen uuden ketjun halusin perustaa ku moniki näköjään potee flunssaa tms ja hyvähän se on jakaa tästäki vähän vinkkejä mikä auttaa jne.

Itellä on erittäin suuri riski saada influenssa, todennäköisesti sen tällä viikolla saan jos saan. Pelottaa ihan älyttömästi. Rokotetta en oo ottanu koskaan, enkä siis nytkään. Sikainfluenssan sairastin 2010 ja siitä sairaalahoidossa monta päivää ku tuli keuhkokuume jne. Soitin neuvolaanki jo ja lupasivat aloittaa pikimmiten Tamiflu-kuurin ensioireiden ilmetessä.

Onko täällä ketään joka ois influenssan sairastanut raskausaikana? :o

Mä en tietääkseni ole koskaan sairastanut influenssaa ja nyt viime marraskuussa otin ensimmäisen kerran eläessäni influenssarokotteen.
Nyt mulla on flunssa päällä ja tämä luultavasti on ihan tavallinen kulkutauti. Mut mistä erottaa varmasti influenssan ja normaalin nuha-kuumeen?

Mulla ei muuta ole tällä hetkellä, kun nokka tukossa, nuha ja pikku yskä. Kuumetta ei ole eikä mikään paikka ole kipee. Olo on nuutunut ja väsynyt.
Mynthonia, c-vitamiinia, mustaherukkamehua kuumana, lämmintä hunajavettä, tupla annos d-vitamiinia ja paljon nenäliinoja. Niillä koitan itseäni parannella ja tarvittaessa sitten panadolia, mut en mä sitä viitti ottaa ennen, kun(jos) kuume nousee kovasti.

Tympeetä, kun nyt isäntäkin on tulossa flunssaan ja ihan varmasti tää tauti tarttuu poitsuunkin. Mä en vaan jaksa uskoo, että sen vastustuskyky vois riittää siihen, ettei sairastuis, kun me aikuiset ollaan molemmat flunssassa. Melko lievää tää vielä on, mutta ei passaa nuolaista ennen kun tipahtaa.

Minulle laitettiin neuvolassa helmikuun puolivälissä influenssarokote, kun kyselin, että tarviiko influenssasta olla jotenkin erityisen huolissaan nyt raskausaikana. Ainakin toistaiseksi olen terveenä pysynyt. :) *koputtaa puuta*

Mulla alkanu nyt influenssa oireet :( huomenna neuvolakääkärille ja katotaan jos vointi tästä yön aikaan kovin heikkenee nii päivystykseen istuskelemaan...

Otettiinkin sulta hempuli verikokeet, että influenssa varmistui? Harmin paikka jos se nyt iski :/. Mitä sille nyt sit tehän jos sulla on se influenssa? :sad001

Joo soittelin tonne neuvolaan aamusta nii ei ne luvanneet aloittaa tamifluta ennen ku nousee korkea korkea kuume... Jospa se nyt ei sit kuitenkaan oiskaan se influenssa, kova päänsärky ollu jo vuorokauden ja hengenahdistusta, välillä pistää keuhkoihin. :( ja poskiontelot huutaa hoosiannaa. Ei auta panadol. Pitää kokeilla tuota nenäkannua tänään, onneksi on muutama päivä vapaata ja sisko joka kuskaa mulle vauvalehtiä ja kaikkea terveellistä syötävää <3

Hei hoi te muut nuhanenät. Oletteko uskaltaneet mitään nenäsumutteita käyttää?
Niistä liikkuu niin ristiriitaista tietoa keskustelupalstoilla, ettei mitään selkoa ota. Eilen illalla suhautin naso-ratiopharmin 2-10 vuotiaille lapsille tarkoitettua suihketta yhden suihkeen molempiin sieraimiin ja sain nukkua nokka auki koko yön. Nyt vaan mietin, että uskaltaakohan sitä laittaa tänäänkin... päivällä en ole laittanut. Mut on tää olo kuulkaa karsee... koko pää ihan tukossa, silmät vetistää, nokka vuotaa ja aivastuttaa tai jos ei vuoda, niin sit se on tukossa.

käytin itse otrivinia (ihan tavallista, sitä on kai jollai esanssillaki). apteekissa suositteli farmaseutti, joka sanoi myös, että enimmäismäärää ei saa ylittää eikä enimmäiskäyttöpäiviä. käytin kolme päivää ja jätin sit pois.

Minä sairastin influenssa helmikuun alussa. Mikä lie huono tuuri, sillä en muista että olisin influenssaa aiemmin sairastunut.Tänä vuonna olin vielä ottanut influenssarokotteen, mutta siitä huolimatta sairastuin.

Alkoi hyvin äkillisesti korkealla kuumeella, lihassäryllä ja ikävällä tunteella keuhkoissa. En muista, koska olisin ollut niin huonossa kunnossa. Sitten myöhemmin tuli nuhaa. Itselläni aloitettiin tamiflu. Tuntui, että se vei taudilta hieman terää, mutta siitä huolimatta olin kipeänä kaksi viikkoa.

Itse luotan ja uskon siihen, että myös raskaana olevat naiset ovat varmasti sairastelleet kautta aikojen influenssaa ilman sen suurempia ongelmia. Toki siihen liittyy riskejä, enkä itsekään voi tietää, jättikö tauti vauvalle jotain. Toivon kutenkin parasta. Ainakin sydänäänet ovat olleet vahvat.

Ei siis kiva tauti, mutta kyllä siitä selviää!

Hempuli - Toivottavasti nyt olisi kuitenkin ihan perusflunssaa, eikä influenssaa :( Kannattaa herkästi kyllä lähteä vaikka päivystykseen, jos olo yhtään huononee tai kuume nousee. Paranemisia sinne!

Verikokeellahan tosiaan pystytään helposti influenssa varmistamaan, ja eikös heti oireiden alettua pitäisi aloittaa Tamiflu kuuri, varsinkin jos on raskaana. Eihän se rokote anna 100% suojaa, mutta olen kyllä ymmärtänyt että influenssa tulee lievempänä, jos sen sattuu saamaan rokotteesta huolimatta.

Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan :) Jep, herkästi lähenki päivystykseen jos olo tästä yhtään huononee. Nyt on ollu noin 30h päänsärkyä, muita oireita ei oo enää tullu. Tosin äsken aloin oksentamaan. Huomenna kuitenkin neuvola niin josko siellä otettais perusmittauksia yms, ettei mitään vakavampaa ois kuitenkaan...

Voi ei, influenssa voi kyllä alkaa pahoinvointina ja oksenteluna. Mutta nyt pyörii kyllä kaikenmaailman viruksia ja mahapöpöjä, et voi olla joku muukin! Jos yhtään huolettaa, niin päivystyksessähän ne sen äkkiä verikokeella selvittää!

Takaisin