Sairastaminen raskaana

littledaisy

Jostain jotain jo tietävä

Eli aihe, joka ainakin tätä odottajaa on nyt koetellut oikeastaan koko raskauden. Aloitin siis raskauteni huimalla raskauspahoinvoinnilla, joka vei loppukädessä sairaalaan. Sairaslomalla olin yhteensä 3kk:ta. Voinnin kohennuttua sairastuin virtsatietulehdukseen (oikein kunnon oireilla!), sain siihen antibiootit (Nitrofur) ja se helpotti. Nyt saan juosta kerran kuussa labrassa seurantanäytteitä jättämässä. Hemoglobiinit ovat pudonneet vauhdilla, joten minut laitettiin lisäraudalle. Vatsaystävällisin versio, eli Obsidan. Ei auttanut, aloitin oksentamisen sen myötä uudestaan. Lopetin sen ja neuvolasta suositettiin täysin luonnonmukaista nestemäistä Floradix Kräuterblutsaftia. Sitä olen nyt pystynyt ottamaan, mutta hemoglobiini ei ole lähtenyt nousuun, päinvastoin pudonnut. Tammikuussa piti muistaa sanoa lääkärissä myös alkaneesta korvasärystä, jonka sitten unohdin ja korvia särki kuukauden ennenkuin viime viikolla menin työterveyteen. Korvissa ei tulehdusta, mutta rauhaset kurkulla turvonneet ja peitteitä kurkussa, joka siis heijasti korviin. Streptonieluviljely oli kuitenkin negatiivinen! Mutta tulehdusarvot ja valkuaisaineet (?) koholla, joten määrättiin antibioottikuuri Amorion. Lääkäri myös kehoitti ostamaan samalla maitohappobakteeria, ettei tule antibiootista hiivaa, mikä kuulema helposti raskaanaollessa saattaa tulla. Antibiootista ei ole tuntunut olevan apua, sillä korvia särkee edelleen, kurkku on myös kipeä, lima ei lähde yskimälläkään ja nukkuminen alkaa olla haasteellista kun tuntuu, ettei henki kulje.

Nyt siis menee kuuri näin:
aamulla maitohappobakteeri + antibiootti (ruoan yhteydessä, muuten huono olo)
päivällä rauta (05,h ennen ruokaa) + antibiootti + mama-vitamiini (olen yleensä ottanut ruoan jälkeen)
illalla rauta + antibiootti

Lääkäri ohjeisti ottamaan tulehdusarvot ja valkuaisaineet (?) puheeksi seuraavan kerran neuvolassa ensi viikolla sekä sen, mikäli oireet eivät ole antibioottikuurilla helpottaneet. Kehoitti suolaliuoksella kurlaamaan ja "nenäkannuttamaan", koska perusapteekin Strepsilssit ja Bafucinit taitanevat olla raskaanaolevilta kiellettyjä.

En ole oikeastaan ihan varma miksi tämän tulin tänne purkamaan, ehkä tiedustelemaan onko kohtalotovereita, muita sairastelijoita? Pohdintaa syyllisyydentuntoon siitä, että joutuu pumppaamaan kehoonsa kaikenlaista, mistä pelkää olevan haittaa vauvalle? Ja ehkä myös tsemppausta siihen, että en uskalla jäädä pitkän sairasloman jälkeen taas kotiin sairastamaan kun ei ole kuumettakaan, mutta huonojen yöunien ja matalien hemppojen takia olen TOSI väsynyt. Ja oikeastaan purkamaan sitä, että olen huolissani kun en tiedä mikä tulehdusarvoja nostaa kun kerran sitä angiinaa ei sieltä tuloksista löytynyt. Missä on se kauan odotettu "energinen hyvävointinen keskiraskaus"?!

 
Kuulostaapa kurjalta Littledaisy, ei se raskausaika varmasti aina niin ruusuista ole, jos on vaivoja. Sinuna en kuitenkaan huolehtisi tuosta yhdestä antibiootista, ei varmasti ole riski vauvalle, ajattelisin että pahempi olisi jos sinua ei hoidettaisi kuntoon. Tuttavani sai raskauden aikana keltarauhaskystan, joka jouduttiin leikkaamaan ja huolimatta puudutuksista tai leikkauksen jälkeisistä kovista lääkkeistä, niin lapsi oli täysin terve syntyessään ja on sitä tänä päivänäkin. :) Tsemppiä ja toivottavasti olo kohenee pikku hiljaa!
 
Voi että :/ Sinulla on käynyt tosi huono tuuri kun raskausaika ollut noin huonoa oloa ja sairastumisia :( En koe olevani kovin hyvä antamaan neuvoja, kun olen sairastanut vain yhden flunssan koko raskausaikana, mutta kannattaa mennä omien fiilisten mukaan. Mikäli olo on todella väsynyt ja huono, voihan sitä kokeilla käydä töissä tms. mutta jos alkaa tuntua liian raskaalta = hakea se saikku. Sinä et ole syypää sairasteluusi ja tärkeintä on saada sinut levänneeksi, että keho jaksaa taistella pöpöjä vastaan ja et ole jatkuvassa stressitilassa. :) Joskus on hyvä päästää paineita pois, toivottavasti avautuminen helpottaa, se on sallittua :)
 

Littledaisy, onpa ikävää että sua on noin koeteltu. Tulin elokuisten puolella kommentoimaan lähinnä tuota korvasärkyä, sillä itsekin onnistuin sellaisen saamaan. Mä en antibioottia saanut, sillä olen allerginen sille ainoalle mitä lääkäri olisi tähän määrännyt. Sen sijaan sain korvatippoja jotka auttaa! En muista valmisteen nimeä, kerron kun pääsen töistä kotiin lunttaamaan purkin kyljestä. Se on joka tapauksessa helpottanut särkyyn kunhan sitä muistaa laittaa... :)

Muoks. Se litku on Otiborin.

 

Kiitos tsempeistä! Ei taida muita sairastelijoita ollut. Päädyin sitten olemaan sairaslomalla viime viikolla torstain ja perjantain. Tuntui auttavan jo se, että nukuin miltein vuorokaudet läpeensä. Edelleen oireita on, joten täytyy ottaa ne tänään puheeksi neuvolassa. Voipi olla, että laittavat uusiin verikokeisiin tulehdusarvojen tsekkaamiseksi. Antibioottikuurista ei siis ainakaan tälle mammalle tuntunut olevan mitään apua.

 
Täällä sairastetaan jo toista poskiontelotulehdusta 2kk sisällä - ja myös siis toinen antibioottikuuri meneillään. Muutenkin olen kärsinyt VÄHÄN väliä flunssasta, aina ehtii sen pari-kolme viikkoa olla terveenä ja taas niiskutellaan ja yskitään. Ensimmäinen kuuri taisi olla nimeltään Kefexin ja nyt sitten Amorion.

Olen itse aika luottavainen näiden lääkkeiden turvallisuuteen myös raskauden aikana ja lääkärin/apteekkarin mukaan molemmista on luotettavia tutkimustuloksia myös raskauden ajalta. :) Syön siis mukisematta ja sen enempiä miettimättä! Olen yrittänyt asennoitua niin, että parempi parantaa ja parantua, kuin että sairastaa jatkuvasti, joka ei sekään ole itselle tai vauvalle hyvästä. Viikkoja siis huomenna kasassa tasan 20 :)

Tsemppiä muillekin sairastelijoille, kyllä se tästä helpottaa! :)
 
Täällä poskiontelon tulehdukset olleet riesana pienestä saakka ahtaiden tiehyeiden vuoksi, ja nyt raskauden alussa oli tulehdus jälleen (jo neljäs peräkkäinen), jolloin otin lääkärin neuvosta vaarin ja ostin sarvikuono nenäkannun ja TADAA eipä ole enää ollut tulehduksia. Heti käytön alettua tuli paljon freessimpi olo ja ei ole enää tulehdukset vaivanneet. (auttaa myös tarv. keväällä esim. siitepölyallergikoille).. Suosittelen todella lämpimästi :)
 
Mä jouduin vaihtamaan työpaikkaa nyt muutama viikko sitten tammikuussa todetun pölyallergian takia. Ilmeisesti raskaus herkisti tälle allergialle ja entisessä työpaikassa nousi sen johdosta kuume 38 asteeseen useaan otteeseen (vanha päiväkoti, päättäjien mielestä vain pölyinen muttei sisäilmaongelmaa). Koko tammikuu meni sairastaessa ja oli muuten ilo kaukana. Nyt olen ns. allergiapäiväkodissa töissä, jossa kuume ei ole onneksi noussut kertaakaan! Siellä olisi tarkoitus jatkaa aina sinne kesäkuun alkuun saakka, jolloin jään äippälomalle.

Mullakin on ollut jo pariin otteeseen poskiontelotulehdus. Taas alkaa tuntua aika räkäiseltä, mutta se varmasti helpottaa tuon sarvikuonokannun avulla, jota olen tulehdusten aikaan käyttänyt antibioottien tukena.

Näiden ihanien sairastelujen lisäksi mua vaivaa todella kovat nivus- ja häpyluukivut. Rakenneultrassa selvisi, että meidän pikkuinen viihtyy kohdussa pää alaspäin todella alhaalla, ja näin ollen painetta syntyy jo nyt paljon alapäähän. Kivut voimistuvat aina sitä mukaa, mitä enemmän liikkuu. Töissä koetan ottaa niin iisisti kuin pystyn ja kotona illat menee levätessä. Viikonloput on luksusta, kun saa vain olla ja kerätä voimia. :)
 
Minä olen raskauden aikana sairastanut kaksi flunssaa, mutta antibioottikuurille ei ole ollut tarvetta. Juuri, kun olin viimeisimmästä suunnilleen parantunut, iski vatsatauti. Ehdin jo vähän huolestua, miten masukki tuon kestää, mutta ainakin hän on kovasti "pitänyt seuraa" (=potkinut) nämä kaksi sairaspäivää. Oksentaminen ja ripulointi kestivät onneksi vain päivän ja nyt yritän tankata pikku hiljaa nesteitä ja jotain kevyttä syötävää... 
 
Miulla oli kans mahatauti viikonloppuna ja ihan molemmista päistä ja yhtäaikaa yök, alkoi lauantai aamuyöstä ja sunnuntaina alkoi vasta pysymään neste sisässä, mutta voimat on oikeestaan palautunu vasta tänään tiistaina ja sain kunnolla syötyä tänään. Nosti lämpöä vielä sillon lauantai iltana ja pari kertaa oli jalat lähteä alta ja soittelin vielä päivystykseen että millon tarvetta tiputukseen, sunnuntai aamuna olisivat ottaneet, mutta onneksi alkoi helpottamaan.. Vei todella voimat, seisominenki teki tiukkaa :( paranemisia, on inhottavin tauti mitä olla saattaa.. Ja huolissani toki olin pikkuisen voinnista, mutta hyvin jumppaa massussa ja sydänäänet doplerilla kuuluu <3 
 

Tosiaan tuosta minun "lääkelistasta" puuttuvat kaikki ne pahoinvointi/närästys ym. lääkkeet, joita viime syksynä kokeiltiin pahoinvointiin. Syksystä selvittyäni olen kauhulla seurannut kuinka nämä vatsataudit ovat pyyhkäisseet lapsen päiväkodin ja oman työpaikan yli. Olin aivan varma, että saan sen, mutta toisinpa onneksi kävi. Ehkä jossain ajattelivat, että tuo on jo oksentamisensa ehtinyt oksentaa. :D

Tulehdusarvoja kävin mittaamassa taas tällä viikolla, tuloksia en ole vielä kuullut, mutta kai jos siellä hälyyttäviä arvoja olisi, niin minuun oltaisiin oltu yhteydessä. "Flunssa" edelleen jatkuu (holtiton kurkku, korvakipu ja älytön nuha). Verta niistän joka päivä, mitä lääkäri myös pohti, että onko kuivat limakalvot vai onko yhteydessä matalaan hemoglobiiniin. Nenäkannuilu pitäisi täälläkin aloittaa, ehkä sillä saisi nämä limat liikkeelle. Lääkäri kehoitti myös kurlaamaan sillä suolavedellä. Höyryhengittely on myös aiempiin flunssiin jeesannut, sitäkin voisi tietysti kokeilla nytkin. Huomaan, että yritykset jääneet vähäisiksi, kun kurkkukipu ja korvakipu tuntuvat olevan ne kivuliaimmat vaivat, ei se niistäminen niin haittaa.

 
Minäkin olen ollut koko raskauden kipeänä. Liikkumaan en ole päässyt juuri yhtään ja ennen kävin salilla 4-5 krtaa viikossa ja pari vkoa ennen raskautumista osallistuin juoksutapahtumaan, joten liikuntanarkkarina vieroitusoireet ovat olleet kovat!! Mua on vaivannu sitkeä nuha, yskä ja kurkku-ja korvakipu viimeiset 6kk. Terveeksi en ole ehtinyt kertaakaan ennen kuin uusi flunssa tai mikälie on iskenyt. Tällä hetkellä paha moleminpuolinen poskiontelo- ja korvatulehdus ja Amorion-antibiootikuuri. Olen töissä päiväkodissa, joten liekö sillä vaikutusta asiaan.

Tunnen todella suurta empatiaa ja sympatiaa jne...:) teitä kaikkia muita sairastelijoita kohtaan. Tää jatkuva passiivisuus ja rään ryystäminen käy pahasti hermojen päälle, pari itkuraivariakin on tullut saatua asian tiimoilta viimeisen 6kk:n aikana.
 
Täällä ollaan kolmatta viikkoa flunssassa. Jo kolmas flunssa raskauden aikana. Harmittaa, kun ei pääse liikkumaan, Tuntuu, että lepäilyn takia selkäkin alkaa vähän vaivaamaan, vaikka tähän asti ei ole ollut mitään selkävaivoja raskauden aikana.

Kävin jo lääkärissäkin, kun flunssaoireet tuntuivat lähtevän uudelle kierrokselle. Lääkäri lähetti labraan, mutta labratulokset eivät auttaneet ratkaisemaan, onko antibiootti tarpeen vai ei. Toinen tulehdusarvoista oli ok, mutta toinen koholla. Tämä koholla ollut voi kuulemma olla koholla ihan raskaudenkin takia. No, mulla on nyt antibioottiresepti ja seurailen oloa ja mietin sitten, tarvitsisiko pillerit hakea apteekista.
 
Mullakin alkaa olemaan selän kanssa ongelmaa nyt kun ei ole töissä tullut käytyä päivittäin lantaa lappaamassa. Pari kertaa viikossa on tullut käytyä lappailemassa ja seurustelemassa vaikka kesälomaa vietellään. Ei vaan huvita kotona istua ja odottaa ajan kulumista!
 
Takaisin
Top