sairaslomien syyt?!?

Kirsikka86

Vauhtiin päässyt keskustelija
Uteliaana kyselen teiltä, että oletteko olleet raskauden myötä sairaslomalla, minkä syyn takia, kauanko ja saiko sairaslomaa helposti?

Itse vain odottelen tulevaa neuvolalääkäriä ja toivoisin lääkärin kirjoittavan minulle edes joksikin aikaa sairaslomaa kun olen niin väsyksissä, henkisesti ja fyysisesti aivan loppu. En vain tiedä kuinka "helpolla" sairaslomaa saa, mutta nyt olen uskaltanut myöntää itselleni että palan kohta loppuun ellen saa jotain muutosta tähän.. [:@][:'(][:(]
 
Moi!
Raskauden puolenvälin jälkeen olin aika paljon saikulla, (muutama viikko saikkua, pari viikkoa töitä, muutama saikkua jne) eniten siitä syystä että en vaan jaksanut töissä. Olin väsynyt ja masentumiseen taipuvaisena halusin päästä lataamaan akkuja. Neuvolalääkäriltä sain saikkua aika helposti, ei tarvinnut vakuutella loputtomiin että oikeasti sitä tarvitsen. Myös puolenvälin jälkeen sain joitakin kipeitä supistuksia, mutta taisi lääkäri ne saikut ihan mun henkisen jaksamisen kannalta kirjottaa. :)
Meillä siis sai saikkua kun vaan pyysi, ja kertoi oikean syyn. Tsemppiä odotukseen, tärkeää on nyt sinun jaksaminen ja odotuksesta nauttiminen! <3
 
Eiköhän sitä saikkua saa, jos sitä tuntee tarvitsevansa. Väsymys ja uupumus on ihan pätevä syy raskauden aikana jäädä sairaslomalle (kuin myös muulloinkin), ei mitään muita syitä tarvitse olla. Pakkohan sitä on levätä, jos väsyttää, eikä mitään jaksa ja tuntee olevansa ihan lopussa. Rohkeasti vaan asia esille lääkärissä. Suosittelen, että kirjaa jo kotona väsymyksen oireita/vaikutuksia elämään paperille, kun ne kuitenkin tahtoo unohtua siellä lääkärissä. Oon kokenut oireiden kirjaamisen hyödylliseksi muutoinkin, kun ei sitä muuten muista siinä tilanteessa kaikkea.
 
Mulla alkaa varsinainen äitiysloma ens viikolla (kesäkuun lopulla), mutta oon ollu kotona jo toukokuusta. Ensin sain pätkissä saikkua kipeiden supistusten takia varmaan neljä kertaa, aina 2-7 päivää. Sitten pitemmän pätkän äitiysloman alkuun asti sen takia etten saanut nukuttua enää öisin ja tuli kovia huimauskohtauksia.
 
Mulla oli istumatyötä loppuaika, selkää valitin ja sain saikkua sillä loppuviikoiks. Ei kirjoittanut suoraan pitkää pätkää vaan aika pari viikkoa kerrallaan.
 
sain viikon saikkua, sillä nyt mennään ja yritetään taas töihin uudelleen. Tää väsymys on jotain aivan yli outoa... Sit on tunne että kukaan ei usko, että oon oikeasti väsynyt vaan luullaan että haluan vaan lusmuilla. Ja siitä ei oo kyse, tykkään työstäni mutta en tällähetkellä kun koko ajan vaan väsyttää....
 
Kyllä sitä saikkua halutessaan saa, jos on raskaana. Pelkkä väsymys todella riittää syyks. Kunhan muistatte, että hyvin nopeesti sitä joutuu kelan rahoille. Kannattaa tarkistaa omasta liitosta, mikä on käytäntö, missä vaiheessa sinne joutuu..
 
Mä olen vielä opiskelija, ja kun viime elokuussa piti koulun taas jatkua, en päässyt millään lähtemään koululle 15km päähän.

Oli jatkuvaa pahoinvointia, kesti koko päivän ja oksensin useita kertoja päivässä. Ihan kaiken mitä söin, niin tuli myös samantien ulos. No, päätti kouluterveydenhoitaja sitten pistää saikkua äippälomaan asti.

Hyvä niin että pisti, tuota pahoinvointia kokopäiväisenä kesti RV 30 asti.
 
Mä oon ollut kanssa todella puhki nyt. Töissä jaksaminen on todella vaikeaa. Voisin keskellä päivää heittäytyä lattialle nukkumaan. Nukahtaisin varmasti. Torkahdin työpöydän ääreenekin kerran. Anemiaa toki ollutkin. Mikään unimäärä ei riitä. Lisäksi hermot tiukilla selvästi normaalia enemmän. Ärsyynnyn ihmisistä, mikä asiakastyössä ei kovin hyvä lähtökohta... [&:]
Olen vielä hienosti hillinnyt itseni, mutta tänään melkein tuli itku ärsytyksestä. Jotenkin en ole normaalissa tilassa.
 
Ei se kelan raha nyt kuitenkaan niin pieni ole, kun sen suuruus on ansioista suunnilleen samanverran kuin äippärahakin, eli sellaiset 70-75%. Kyllä sillä pärjää, jos oikeasti kokee olevansa sellaisessa kunnossa, ettei töihin kykene. Se, kuinka nopeasti joutuu kelan sairauspäivärahalle, on yleensä riippuvainen työsuhteen kestosta sekä työehtosopimuksesta, jota työpaikalla noudatetaan. Yleensä siis, mitä pidempi työsuhde, sen pidempään saa normaalia palkkaa.

Eikä sitä väsyneenä kannata liian pitkään töissä roikkua, joskus lyhytkin saikku ja kunnon lepo auttaa, että voimat palautuvat, jos ei auta, niin sitten kannattaa varmasti lepäillä pidempään. Väsymys on kuitenkin sellainen laji, mikä vaikuttaa elämään melko kokonaisvaltaisesti, niin töissä kuin myös kotona. Kun ei jaksa mitään, niin elämänlaatu kärsii ja jää ne pienet arkiset asiat tekemättä, kuten esimerkiksi kavereiden tapaaminen ja hyvästä ruokavaliosta huolehtiminen sekä moni muu asia, mielestäni kuitenkin tärkeämpiä asioita kuin kieli vyön alla töissä kitkuttaminen ja seuraavasta työpäivästä murehtiminen itku kurkussa kotona. Itse huomasin, kun väsymyksen takia jäin aikoinaan sairaslomalle, että ei ne työkaverit tai esimies pitäneet lintsarina tai lusmuna, vaan olivat enemmänkin huolissaan.
 
Minulla alkoi sairasloma nyt maanantaina ja sillä mennään ihan sinne äitiyslomaan saakka. miulla on niin voimakkaita supistuksia ettei mistään tekemisestä tule oikein mitään.
 
Itse olen kovasti miettinyt, että kun olen epileptikko, niin missä vaiheessa voi jäädä kokonaan sairaslomalle ennen äippälomaa? Kun varsinkin siinä viimeisellä kolmanneksella kohtausriski on suurempi. Onko kenelläkään kokemusta/tietoa?
 
Takaisin
Top