Sairasloma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tasse83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tasse83

Näppärä viestien naputtelija
Jouduin itse olemaan ennen puoltaväliä kaksi viikkoa pois töistä jatkuvan pahoinvoinnin takia. Vuodenvaihteessa määrättiin taas viikoksi kotiin supistelun takia.

Olenkohan jotenkin tavallista heikompaa tekoa, vai ovatko muut joutuneet olemaan poissa töistä?

Huomenna pitäisi palata töihin joululoman ja sairasloman jäljiltä, ja mietin miten kauan siellä taas selviää. Yöt menevät hitaasti, kun uni ei tule ja vaikka tulisikin saan nukuttua maksimissaan sen kolme tuntia kerralla. Kotona olen koittanut ottaa rauhallisesti, mutta en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun jo pullaa leipoessa alkaa supistella niin, että täytyy ottaa pöydästä tukea. Miehen mielestä olisi parempi vain jäädä jo kotiin. Äippäloma alkaa tosin vasta 20. helmikuuta, ja ajatus kotona möllöttämisestä kauhistuttaa. Neuvolassakin sanovat jatkuvasti, että jäät heti pois, jos tuntuu liian raskaalta.... Olen ala- ja yläasteikäisten kieltenopettaja, eli lepomahdollisuuksia ei työpäivän aikana ole kovin paljon.

Mikä tilanne muilla on?

Äläpäs syyttele ittees. Tosin samanlailla mä tein, syytin itteeni olenko heikko. Mä olen siis ollut jo tosi monta viikkoa sairaslomalla ja nyt tosiaan äippälomaan asti on sairasloma eli 27.1 alkaa.

Sulla on siellä masussa tärkee asia ja rakas asia tulossa. Ota siis sairaslomaa, turhaan kiusaat ittees. :love022

Mä taistelen itseni kanssa et haenko vai enkö hae... Ku välillä on kuitenkin ihan hyvä olla töissä, enkä oo muutenkaan sellanen joka viihtyy aloillaan. Se myös painaa mieltä että jos jään ni miten nää selvii täällä töissä ilman mua kun on hieman työvoimapulaa.. (tiedän et ei sais ajatella noin) Ehkä jos huomenna neuvolassa suositellaan hakemaan ni saatan hakeakkin..

Minäkin olen joudunut olemaan paljon sairaslomalla, ensin rv 12 pahoinvoinnin vuoksi viikon, sitten rv 14 olin vatsakipujen vuoksi viikon, rv 20 olin kaksi viikkoa supistelun vuoksi ja nyt 7.joulukuuta sairasloma äitiysloma alkuun asti eli 27.1 säännöllisten supistelun vuoksi. Älä yhtään syytä itteäs, töitä ehtii kyllä koko elämän tekemään :) nyt on parempi ajatella oma että pikkuisen jaksamista. Voimia!

Mä en onneksi ole joutunut olemaan sairaslomalla lainkaan ja tuntuu kyllä, että vaikka tämä raskaus on ollut edellistä kivuliaampi, niin silti olen päässyt paljon helpommalla, kuin monet muut. Itseä ei kannata näissä asioissa verrata toisiin ja kukin tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo ja miten kroppa kestää. Itsellä liitoskivut ovat pilanneet muutamat päivät, mutta nyt ne ovat taas tyystin väistyneet. Laskettuun aikaan siis vajaa 5 viikkoa ja tänään menossa bodycombatiin, mikä varmasti kertoo jotain tilasta. Mitään erityistä väsymystä minulla ei ole ollut ja yöuntakin saan ihan riittävästi ja yleensä vain kahden vessakäynnin katkaisemana.

Kuten Mörri-möykky, minäkään en ole sairaslomalla joutunut olemaan. Pari kertaa olo on ollut sellainen, etenkin alussa jossa oli paha olo 9 viikkoa putkeen, että on ollut hilkulla. Raskaudet on kuitenkin yksilöllisiä ja myös siis vaivat, muihin ei pitäisi vertailla.

Tuolta huhtikuisista huutelen :greet025 Ei kannata olla moksiskaan siitä sairaslomasta! Kuitenkin täytyy ajatella sun ja vauvan parasta! On ihan ok jos ei jaksa ja jää pois ennen äitiyslomaa :happy119 Mulla on alkanut sairasloma selkäkivun vuoksi RV 20 ja jatkuu aina äippälloman alkuun (6.3) saakka. Ekojen viikkojen ajan tunsin huonoa omatuntoa ja mietin oonko jotenkin heikkoa tekoa ku en voi töihin mutta sitte mun hellu totes että parempi jäähä pois ennen ku on siinä kunnossa että loppuajan joutuu vaan makoilemaan :confused:

Ja työnantaja-näkökulmasta ajateltunakin sanoisin että parempi kun rehellisesti jäät sairaslomalle jos työnteko ei suju ja jaksaminen kortilla. Riippuu varmaan töistä ja työpaikasta, mutta itse jos alaisia ajattelen niin kaikille parempi jos ajoissa infoat ja ilmoitat että nyt parempi rauhoittua, helpompi työnantajankin varautua poissaoloon ja hankkia esim.sijainen loppuajaksi. Työnantaja ei maksa kuitenkaan kuin oliko nyt max.2viikkoa saikusta ja loput korvaa Kela. :) Ei siitä kannata itseään soimata!

Olen miettinyt myös tuota jos joutuisi nyt olemaan töissä sen 40h viikossa tiettyihin kellonaikoihin...en tiedä olisko onnistunut!(tuskin) Ja kun yrittäjiä ollaan niin eri meininki, aika paljon joustoa kaikessa. Tosin mulla ei työt täysin lopu koskaan tai äippälomaan ;) mut se sopii mulle, antaa vastapainoa vauvailulle.

Ehkä on tosiaan parempi jäädä vähitellen kotiin. On vaan ollut hirvittävän syyllinen olo, kun aloitin uudessa koulussa syksyllä. Raskaus tuli ihan täytenä yllätyksenä, kun viimeiset viisi vuotta on sanottu, että ei tule onnistumaan. Selittele siinä sitten, että ei ole mikään "virkavauva" kyseessä....

Olen yrittänyt väkisin sinnitellä töissä ja neuvolasta tosiaan pakotettiin jäämään pahoinvoinnin takia saikkelle lokakuussa. Kyllä silloin tosin itsekin tajusi, että jos oksentaa joka kerta lavuaariin, kun saa oven suljettua viimeisen oppilaan perässä, on parempi jäädä kotiin. Tuntuu vaan, että opettajalla ei ole oikeutta "sairastaa", kun vanhemmilta tulee heti kommenttia, eikä tilannetta ole auttanut kollegoiden kommentit siitä, miten ovat itse nuorena olleet vielä pari viikkoa ennen laskettua aikaa reippaana töissä ulkomailla. Mutta kaipa se tosiaan on täysin yksilöllistä.

Minäkin poden syyllisyyttä sairaslomasta :( nyt siis viikko takana ja viikko olisi vielä edessä. Sen jälkeen viikko talvilomaa..huh. Olen silti päättänyt mennä käymään töissä ylihuomenna kun on tehtävä pari asiaa valmiiksi, eikä kukaan muu voi niitä oikein tehdä :(

Tekeminenhän tässä vaan loppuu..tai ei ole edes vielä alkanut. En voi kauheasti touhuta kun supistelu alkaa. Olisi tosi surkeaa maata loppuaika sairaalassa tai kotona, joten täytyy koittaa ottaa iisimmin.

Täytyy ajatella itseä ja vauvaa, jos ei pysty/jaksa niin pitää jäädä kotiin.:happy119 itsekkin koin huonoa omaatuntoa kun jouduin joulun aikoihin ottamaan saikkua, mutta jos tuntuu ettei ole työkykyinen niin silloinhan pitää levätä.
Onneksi olen päässyt melko helpolla ja ilman suurempia oireita läpi raskauden, saikkua yhteensä 11päivää. Äippälomaan 6 viikkoa:happy093

Sen verran vielä tästä omasta tilanteesta. Jouduin alussa olemaan pois koska hedelmöittymishoidoista (pistoksista) tuli ihan järkyttävät alamahakivut ja sitten itse punktio (IVF) sen jälkeen jouduin olemaan pois. Plussan saatuani olin taas pois koska olin niin pahoinvoiva. Eikä lämmin kesä ainakaan hyvää tehnyt olotilalle. Olin siis plussasta kaikkiaan 16 viikkoa pois, tuossa oli kesälomakin. Sitten olin taas hetken töissä ja ei sitten meni selkä. :( Tässä sitä nyt sitten kotona ihmetellään sairaslomalla, mitä pystyy tekemään ja mitä ei. Pikku hiljaa, hyvä tulee.
Sairaslomani takia tunsin todella huonoksi itseni ja syyttelin itseäni miksi en muka jaksa? Jaksaahan muutkin raskaana olevat samassa työpaikassa. Mulle vaan työkaverit sanoivat, että kuule sulla nyt niin tärkee tapaus tuolla masussa että ajattele häntä ja itseäsi.

Varmaan siis moni teistä käy näitä samoja tunteita läpi kun minäkin. Nyt olen siis jo ihan hyvällä omalla tunnolla sairaslomalla kun ei pysty ni ei. Kyllä tämä masu asukki on sen verta tärkee, että en halua hänelle tapahtuvan mitään pahaa.

Joten jääkää sairaslomalle kun siltä tuntuu, ettet jaksa. :cat:

ps. Toivottavasti saitte jotain selkoa mun tekstistä.

Mä jäin nyt kans sitte loppuajaksi sairaslomalle. Olis viä kolme viikkoa ollut töitä ennen äippälomaa, mut jatkuvat liitoskivut alapäässä ja alavatsakivut teki istumatyöstä turhan tuskallisia:sad001. Onneks töissä asia otettiin tosi hyvin ja esimies vaan käski nauttia tästä hetkestä ja viimeisistä rauhallisista aamuista ikinä. Mulla kans väkisinkin tuli vähän syyllinen olo, et nyt jo jätän työkaverit sinne hoitaan munki työt, ku mulle ei tullut sijaisia lainkaan... Nyt vaan täytyy kehitellä jotain, millä sais nää päivät kuluun ilman tylsistymistä:)

Takaisin