sairaalloinen hammaslääkärikammo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nuu_

Piirimestaruustason postaaja
muita tästä kärsiviä?
Itsellä edellisestä käynnistä ikuisuus, silloinkin menin vasta sietämättömän kivun vuoksi,
pelko on jotain niin järjetöntä.
Mulla on kakarasti asti ollut ongelmia suuvärkin kanssa, aina on jotain myös mokattu.
Tästä pelko.
En saa itseäni mitenkään varaamaan aikaa,
vaikka tarve todellakin olisi.
Haaveillut nukutuksesta tehtävistä operaatioista,
mutta niistäkin tulisi niin monen tunnin mittaiset, ettei ole varaa...

Mikä teille on auttanut?
Auttaako ilokaasu oikeasti?
Entä rauhoittavat?

Itse en ole raskaana vielä,
mutta mieluiten hoidattasin hampaat ennen raskautta,
geeneissäkin niin huonokuntoiset hampaat että varmaan tippuu loputkin suusta
raskauden tullessa...
Miten muuten raskaus vaikuttaa asiaan?
Kokemuksia.
Kiitos[:)]

Mulla ei ole hammaslääkärikammoa, mutta tunnen ihmisiä joilla on... Diapamilla he ovat selvinneet lekurireissusta. Itsekin sain pari sellaista, kun viisuri leikattiin ja silloin olin aivan paniikissa/hysteerinen, pelkäsin ihan kauheasti. Ne napit kyllä sai sellaisen fiiliksen aikaan, että oli ihan sama vaikka ois leikanneet kaikki hampaat pois. [:)]

Kannattaa kyllä hoitaa hampaat kuntoon, ihan ilman raskauttakin. Mulle ainakin raskaudet aiheuttaa ientulehdusta, verta vuotaa kun edes näyttää hampaille harjaa. Olen aika varma, että viime raskauteni päättyi ennenaikaiseen synnytykseen hoitamattoman ientulehduksen takia. Ei sitä kukaan ole varmistanut, mutta varoitus tuli ainakin perille, että hampaat kuntoon.

Tsemppiä kammosi kanssa ja toivottavasti löydät avun siihen, että pääset aikaa varaamaan... [:)]

itselläni aivan järjetön hammaslääkärikammo ja olen mennyt sinne vasta kun on viikkotolkulla särkenyt[:@]
hoidatin omat hampaani loppujen lopuksi nukutuksessa,ensin kahden tunnin tainnutus niin hammaslääkäri sai tehdä rauhassa korjaukset ja seuraava käynti rauhoittavilla jotka on oikeasti tehokkaita kun ajoissa ottaa,tulee sellainen hälläväliä fiilis[:D]

tsemppiä ja kannattaa hoidattaa hampaat ja keskustella hammaslääkärin kanssa peloista,jos ei ota todesta pelkoa niin vaihdat lääkäriä.

nukutus tulee halvemmaksi loppujen lopuksi kuin että joudutaan poistamaan näkyvä hammas ja siihen uusi hammas tilalle joka maksaa n.3000e,nukutuslääkäri ottaa "vain" n. 300e/h

Keskustele lääkärisi kanssa eri vaihtoehdoista.
Eli ensimmäisenä varaa se tarkastusaika. Tarksastuksessahan ei tehdä mitään mikä sattuisi, vaan katsotaan vaan suuhun ja saadaan tietoon remontin tarve. Siitä lääkäri sitten pystyy kertomaan sinulle vaihtoehtoisista hoitotavoista. Jos suussa on paljon hommaa kannattaisi ehkä esim ottaa 1-2 h nukutus missä ajassa ehtii tehdä hyvin paljon. Nukutuksen hinta olisi silloin 500-600e riippuen mihin hml menet hoitoon. Tähän lisäksi toki tulee sitten toimenpiteet mitä suuhun tehdään jonka hinta-arvion saat lääkäriltä.
Jos hinta tuntuu liian kovalta kannattaa ehdottomasti kokeilla rahuhoittavilla hoitoa. Myös kannattaa panostaa siihen että etsit pelkopotilaisiin tottuneen lääkärin joka ymmärtää ja osaa ¨käsitellä¨ pelkääviä potilaita.
Olen työssäni nähnyt niin pahoja paniikkikohtaukia potilailla, ja oikean lääkärin otteissä he ovat vuoden sisällä tulleet jo hymyillen hoitoihin [:)]

Tsemppiä, ja hoida ihmeessä hampaasi kuntoon ennen raskautta! Sen jälkeen ovat rauhoittavat ja nukutus kyseenalaisia..

*nostaa käden ylös* Jep, pelkään hammaslääkäriä aivan mielettömästi. Edellisestä käynnistä onkin aikaa yli 11vuotta....[8|] Nyt rohkaisin mieleni, ja varasin ajan. pahoin pelkään, että on reikä hampaassa ja ientulehdus... Mulla ei kyllä oo koko ikänäni ollu mitään ongelmia hampaiden kanssa (1 alkava reikä joskus alakouluikäsenä). pentuna hammaslääkärikin sanoi, että mulle riittä hamppienpesu kerran päivässä, kun mun hampaisiin ei kehity plakkia normaalisti. 5 hammasta multa on kyllä poistettu (vahvojen rauhoittavien avulla). Ei meinannu maitohampaat poistua rautahampaiden tieltä. Tämäkin oli tosi kivasti 8 tai 9luokalla... Oon kyllä siitä niin onnellisessa asemassa, ettei mulle tuu viisureita. Mutta eipä tuu kyllä kaikkia rautahampaitakaan....

Luulen, että tää mun pelko juontaa jonnekin ekoihin käynteihin. Meillä oli kouluhammaslääkärinä sellanen sadistinen ämmä (anteeks) jolla oli tapana repiä suuta niin, että mulla halkes suupielet ja huulet joka kerta, ja ihan kunnolla! Lisäks se rapsutteli ikeniä sillä koukulla jolla poistetaan hammaskiveä. Ei kiva.

1.6 siis suuhygienistille ja siitä viikon päästä lääkärille aika. Ajatuksestakin alkaa sydän hakkaamaan ja kädet hikoomaan ja tärisemään.

Täällä yksi joka tietää tunteen, mutta on päässyt siitä eroon[:)] Mä en käyny hammaslääkärissä reiluun 10vuoteen just ihan kamalan pelkotilan takia. Viimekesänä rohkenin ja varasin aikaa yksityiselle hammaslääkärille tarkastukseen. Pelotti aivan hulluna mennä sinnekkin vaikka eihän ne edes tehnyt mitään muuta kuin kattoivat reiät ja voin sanoa että niitä oli joka hampaassa[&o] Siitä alkoi sitten hammaslääkärissä käynti kierre ja olenkin viimeisen vuoden aikana siellä käyny varmaan sen 30 kertaa ja nyt alkaa onneksi olla jo loppusuoralla[:)][:)] Ja, tietty ekalla kerralla pelotti mutta se lääkäri ja hoitaja olivat tosi ihania (yksityisellä kun vielä saa saman lääkärin aina), puudutus vain kirpaisi niinkuin itikka olisi pistänyt ja loppu ei tuntunut missään! Pelkäsin myös puudutuksen jälkeistä kipua mutta neuvoivat siellä että kun ottaa särkylääkkeen kun sieltä lähtee niin sitä kipua ei tule, eikä ole tullutkaan. Tuolla yksityisellä olisi käytössä myös niitä nukutuksia yms ja uutuutena joku semmonen leffajuttu että saa katella elokuvia sellasilla laseilla hoidon yhteydessä, rentouttaa kuulema[:D] Mutta en itse koskaan ole noita tarvinnut, kun pelko lähti itsestään pois. Eikä noi yksityisten hinnat edes ole kuin muutaman kympin julkisia kalliimpia, tuolla paikassa kun vähentäävät jo suoraan ne kelakorvauksetkin laskusta niin ei tarttee hankalasti kelalle lappuja kiikutella[:)] Terveyskeskukseen en mene enää koskaan, sieltä mulla ei ole kuin huonoja kokemuksia, kiirettä ja tunarointia. Mm.hampaastani löytyi viime käyntikerralla pumpulituppo ja neulan palat. Nämä olivat olleet hampaan sisällä sen reilu 10 vuotta milloin viimeksi käynyt hammaslääkärissä terveyskeskuksessa ja siellä näemmä jäänyt juurihoidot niiltä kesken[:'(][:@]

Niin ja minulle sanottiin että hampaat olisi hyvä hoidattaa raskauden aikana kuntoon, koska alkuraskaudessa se saattaa aiheuttaa keskenmenoja, ja sitten kun vauva on syntynyt niin suun pöpöt leviää vauvan hampaisiin ruokailuvälineiden yms välityksellä.

Hep! Täällä kanssa yksi hammaslääkärikammonen. Mulle tuottaa jo suunnatonta tuskaa istua siihen tuoliin. Viimeistään sitten kun pitäisi avata suu edes tarkastusta varten alan tärisemään kuin horkassa ja itkemään hysteerisesti. Että tolta pohjalta...

Kunnallisellakin puolella saa pelkopotilaana aina saman hammaslääkärin, ellei tahdo itse vaihtaa sitä jostain syystä. Eri kaupungeissa on vähän erilaisia tapoja lääkityksessä yms. Eli varaat itsellesi ajan ja aikaa varatessasi ilmoitat pelkääsi. Yleensä silloin varataan ensin keskusteluaika, jolloin juttelet hammashoitajan tai lääkärin kanssa peloistasi, niitten syistä yms. Siinä se jo vähän kartoittaa että onko mitä hoitomuotoja kokeiltu, kuinka ne toimi ja kuinka häiritsevää pelko on.

Pelon määrästä vähän riippuen aletaan kokeilla jotain hoitoa. Jos pelko on vähäistä, niin jo rauhallinen ja turvallinen tilanne voi riittää. Jos suurempaa, niin yleensä aloitetaan rauhoittavilla. Rauhoittava lääke annetaan puoli tuntia ennen hoidon aloittamista, että se ehtii kunnolla vaikuttaa. Annostusta saatetaan muuttaa seuraavilla kerroilla, riippuen siitä mikä on ollut vaste lääkkeeseen. Suurimmalla osalla rauhoittava riittää.

Rauhoittavan sijasta tai sitä tukemassa käytetään joissain kaupungeissa ilokaasua. Se myös rauhoittaa ja rentouttaa, mutta poistuu lääkeaineita nopeammin.

Jos rauhoittavakaan lääkitys ei auta, niin osassa kaupungeista on mahdollisuus kevyt sedaatioon. Siinä olet käytännössä puoliunessa, mutta nukutuksesta poiketen hengität itse. Ko. hoitomuoto sisältää huomattavasti vähemmän riskejä kuin nukutus.

Kannattaa ottaa yhteys omaan hammashoitolaan. Sieltä saa tiedon ko. paikkakunnalla käytössä olevista menetelmistä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin ainakin kertoa että rauhoittavat on oikein toimivia, ja ilokaasuun yhdistettynä pärjää pienemmällä annostuksella, mikä on mukavaa.

BTW, jos puudutus pelottaa voi hammaslääkäri ensin pintapuuduttaa ikenen (ei satu) ennen puudutuspiikin antamista.

halusin tänneki tulla kirjoittelemaan.
Eli tän aloitettuani olin tosissaan jo raskaana, siitä en tosin tiennyt vielä[:D]

H-lekurissakin tullut jo pariin otteeseen käytyä.
Pakottamalla eka kerta, paniikkikohtausten kanssa menin.
Mutta olin löytänyt maailman parhaan lääkärin, joka
ymmärsi täysin sairaan pelkoni.
Eli hengissä ollaan edelleen[;)]

Suosittelen etsimään pelkopotilaisiin erikoistuneen h-lääkärin.
Nettien keskustelupalstat kertoo esimerkiksi aika paljon kokemuksista[:)]

Takaisin