Sairaalakokemuksia?

KaiKo

Näppärä viestien naputtelija
Sofi tuossa kyseli kokemuksia TYKSistä (näin remontin kourissa). Ajattelin, että jos joku muukin haluaa kertoa mitä hyvää/huonoa oli omassa sairaalassa.

Mulla oli aika nopea osuus tuolla synnytysosastolla (alle tunti saapumisesta syntymään), joten enpä siihen ehtinyt kunnolla tutustua. Ainoa huono puoli, joka jäi mieleen oli se, että huoneessa ei ollut omaa suihkua. Eli suihku ja vessa löytyi käytävästä, ja sitä käytti muutkin (en tiedä kuinka monta huonetta, mutta kuulin jossain vaiheessa suihkuttelun ääniä). Muuten ei synnytysosastolla pistänyt remppa pahemmin silmään. Ja me odoteltiin siellä sentään synnytyksen jälkeen vielä 4 tuntia ennen kuin päästiin osastolle. Tosin ammeista ja muista kivunlievitysjutuista en tiedä, kun mä en tavannut kuin sängyn ja ilokaasun.

Synnyttäneiden osasto (en tiedä virallista nimeä) olikin sitten toinen kokemus. Se oli kuulemma noin viikko sitten muuttanut 'evakkoon', eli ei ollut omissa tiloissaan. Koska tiloja ei oltu suunniteltu synnyttäneiden osastoksi, oli siellä ahdasta. Ei kunnon päiväsalia (verrattuna vanhaan 2v sitten), ei imetyshuonetta tms. Aamupesut hoidettiin omassa huoneessa, 2 vuotta sitten sitä varten kärrättiin vauva 'hoito/imetystiloihin'. Huoneet oli kahden hengen huoneita, aiemmin oli jopa kolmen hengen huoneita. Mutta ahdasta huoneessa oli, eikä edes roskista kuin huoneen 'eteisessä' eli oven takana. Positiivisena asiana huoneessa oma vessa ja suihku kuitenkin. Ja sitten se tylsin osuus: ilmeisesti yläkertaa rempattiin, joten vasaroinnin ja etenkin poraamisen ääniä kuului aika kovaakin klo 7 ja 15 välillä arkisin.

Muuten meni ihan kivasti. Henkilökuntaan mahtui monia ihania ihmisiä, toki muutama vähemmän ihanakin =) Eli kyllä mä ihan tyytyväinen TYKSin palveluun olin, mutta varmasti vielä parempaa, kunhan se remppa joskus valmistuu (tai osasto pääsee uusiin tiloihin, en tiedä mitkä siellä on suunnitelmat).
 
Mä oon ollu kettuuntunu kättäriin ihan alusta asti.. Esim. se että me kysyttiin että onko kaksoset identtisiä, niin vastaus oli että voi olla et on tai sit ne ei oo... Ja kun mulla todettiin sillon alkuraskaudessa tuo APC-resistenssi niin kysyin jo sillon puhelimessa kun asiasta mulle ilmotettiin, että miten asian kanssa nyt sitten edetään. Ne kerto mulle et heti synnytyksen jälkeen alotetaan vähintään kuuden viikon lääkitys.. Noh, tämähän sitten muuttu pariin otteeseen tuossa raskausaikana.. Yks lääkäri sano, että lääkitys alotetaan viikoilla 30.-34., toinen lääkäri sano, että lääkitystä ei välttämättä tarvita ollenkaan ja kolmas sitten taas ilmotti, että alotetaan heti synnytyksen jälkeen. Kotiutus vaiheessa hoitaja ihmetteli, että miks mulla on alotettu lääkitys vasta synnytyksen jälkeen.. hmmmn, mikä siis on oikee tapa toimia?
Päivystysosastossa otti hattuun se, että kun mä meen sinne antaan virtsanäytteen tai jonkun verinäytteen niin saatoin oottaa tulosta melkein viisikin tuntia, koska päivystäviä lääkäreitä oli vain yksi, joka välillä oli synnytys- tai leikkaussalissa. Toki ymmärrettävää, että kun mulla ei ole mitään hengenhätää niin synnytyksessä apua tarvitsevat hoidetaan ensin, mutta miks ton kokosessa laitoksessa on ainoastaan yksi päivystävä lääkäri?? Yks kätilökin tiesi kertoo mulle, että heillä on kätilöistäkin puutetta kättärillä.. Ilmankos kun sainkin veret kintuilla odotella vartin verran omassa huoneessa kun oli hoitsun hälyttäny.. Eihän tää tietenkään ole lääkäreiden ja kätilöiden vika, että ei oo henkilökuntaa..
Kätilöt ja muut hoitajat synnyttäneiden osastolla oli todella mukavia ja neuvoivat mahtavasti kaikessa. Antoivat hyvin myös omaa aikaa olla muksujen kanssa ja tarvittaessa ottivat kansliaan muksut, varsinkin öiksi..vasta vikana yönä muksut oli mun kanssa huoneessa ja sillonkin vaan kolmeen asti, koska muksut oli siihen asti huutanu ja mulla meinas jo mennä kuppi nurin. Onneks ei tarvi yksin olla noiden lasten kanssa, vaikka parhautta ovatkin, niin en pärjäis yksin..
Omaa vessaa tai suihkua ei huoneessa ollu, mutta ei se mua haitannu ollenkaan. Se oli oikeestaan ihan hyvä, koska sillon mun oli pakko kävellä jotta pääsisin suihkuun tai vessaan..
Ja se lääkäri joka synnytyssalissa oli mun mielestä ihan kusipää olikin seuraavana päivänä tosi mukava.. :D :D Ja se lastenlääkäri joka tarkisti muksut ennenku kotiutuslupa tuli näytti ihan Veltto Virtaselta ilman baskeria.. :D :D
Synnytyssalista nyt mulle ei oikein muuta iloa ollut kun se, että makasin siellä sen n. 14h ja sain toisen poitsun siellä ulos. Seuraavan kerran oikeet muistikuvat onkin sitten heräämöstä.
Nyt sitten ottaakin hattuun se, että kun ne ton mun mahan veti kiinni, niin se vedettiin niiteillä, jonka seurauksena vekin alaosa aukes ja toipuminen pitenee.. Ja joudun edelleen ravaan kättärillä, just kun aattelin et ei tarvii enää mennä sinne. Noh, toivotaan että keskiviikon jälkeen ei tarviskaan, kun tuo vekki näyttää jo paljon paremmalta.
Jos mä joskus vielä paksuks pamahdan, niin en kyllä aio synnyttää kätilöopistolla..sen verran paska maku jäi, että en sinne enää halua.. Eikä niinkään tosta synnytyksestä, vaan se lääkäreiden toiminta siellä.. ei kuunnella eikä kerrota mitään.. jos jotain halusin tietää niin se tieto piti kaivaa. Eihän ne edes meinanneet kertoa mulle, että miks mun synnytys käynnistetään ennekun kysyin, että mikä on syy käynnistykseen. Saatika se, että kun jouduin sokereita mittailemaan niin lääkäri se onnessaan saneli, että en oo pitäny listaa arvoista vaikka sekuntia aiemmin sanoin hänelle, että mulla on kotona tehty excel taulukko niistä arvoista..
Paska maku jäi, ei voi mitään.. Ei siitä tietenkään kaikkia henkilökunnasta voi syyttää..
 
Khks oli muuten loisto paikka, mutta toi äitienpäiväviikonloppu oli aika ruuhka-aikaa ja jouduttiin odottamaan esim. tunti ennen kuin sain epiduraalin ja muutenkin kätilöitä joutui odottamaan tosi kauan.

Synnyttäneiden osastolla oli vessa ja suihku omassa huoneessa (huoneet kahden hengen huoneita), mistä tykkäsin tosi paljon. Osasto oli muutenkin tosi viihtyisä ja henkilökunta mukavaa. Yöt oli sitten toinen juttu. Mulla ei ensin toiminut se mun hoitaja-nappi ja sitten kun sain metsästettyä yöllä hoitajan käsiini niin tuli sellainen "anteeksi, että vaivasin"-olo... vaikka mulle oli päivällä sanottu, että yöllä jos vauva huutaa, niin soitan vain hoitajan paikalle, niin se auttaa.
 
pombomushu olitko säkin khks:ssa äitienpäivänä?! Meillä synty poika siellä äitienpäivänä (yöllä klo 2.34) ja tosiaan ruuhkaa tuntu olevan :D

Mulla oli onnea vissin sit ton epiduraalin kanssa, kätilö kävi kyselemässä mun mielipidettä siihen 22.20 ja ennen klo 23 se oli jo laitettu, oli just tullu se yön anestesialääkäri paikalle :)

Mulla ei jääny tälläkään kertaa pahaa makua kuin yhdestä lastenhoitajasta, joka tiuski ja äyski kun pyysin apua.. Olishan mun pitäny osata kun jo neljännen kanssa siellä olin..
Niin, paitsi että tämä oli kolmas jonka kanssa olin osastolla asti ja edellisestä osastolla olosta on aikaa kuitenkin yli 4vuotta..

 
Olin joo :D Meillä syntyi tyttö äitienpäivänä 9.04. No joo oli ruuhkaa, kun siellä oli mun huonekaveri joutunut odottamaan aika monta tuntia synnytyssaliin pääsyä...
 
Meillä taas oli äitienpäivän ensimmäinen paketti :D
Mähän menin saliin jo lauantaina kahden maissa, tätä kun torstaista asti käynnistettiin.

Mut juu, ne oli tosiaan joutuneet soitteleen vapaalla olevia kätilöitä töihin sen ruuhkan takia ja meidänkin kätilö juoksi välillä toiseen saliin, mullekkin vaan tuumas jossain välissä et nyt tarvii mennä toinen äiti puuduttaan ja sit me siirryttiinkin jo osastolle.
Ja mies nauro et joka kerta kun hän kävi tupakalla niin käyrillä tai oven takana oli uus pari tulossa..

Se vaan on inhottavaa odotella sitä saliin pääsyä, meillä kakkonen synty myös ruuhka-aikaan maaliskuussa -07 ja useempi tunti odoteltiin saliin pääsyä (muistaakseni klo 15 mentiin ja saliin päästiin vasta 19.30.. salkkarit alko samaan aikaan niin siitä muistin :D ), eikä se mitään mukavaa oo.. Onneks sentään kenenkään ei kai oo tarvinu käytävälle synnyttää :)
 
Takaisin
Top