sairaalakassi!!!

hannamari

Vauhtiin päässyt keskustelija
Itselle ainakin todella epäselvää mitä sairaalassa tulisi olla mukana kun synnyttämään lähtee??
Tässä alkaa aika käydä vähiin niin olisi kiva tietää mitä muut ovat ajatelleet sinne kassiin laittaa?
emoticon
 
Tätä on mietitty, itse ajattelin ottaa mukaan noitten edellämainuttujen lisäksi

-omat sukat ja villatakin
-miehelle ehkä vaihtopaita etc.
-siteitä ja liivinsuojuksia (jos ne sairaalan omat ei kelpaa ;)
-tietenkin pikkukaverille vaatteita
-musiikkia


Jokohan pitäis alkaa pakata... eihän sitä koskaan tiedä koska lähtö tulee :)
 


Kaikki edellä mainitut on juuri niitä mitä itse ainakin pakkaan laukkuun.

Yksi mitä kannattaa myös miettiä, että laittaako vauvan turvaistuimen jo autoon kun lähtee synnyttämään. Meillä se ainakin viimeksi oli, otettiin sitten vain ajoissa sisälle lämpiämään ennen kotiin lähtöä.  Ja turvaistuimelle jätettiin vauvan kotiinlähtöhaalarit yms pieneen kassiin, niin ihan kaikki tavara ei ollut koko ajan huoneessa. :)

Ja kun pakkaa omia kotiintulovaatteita, niin ainakin itse mietin, mitkä on tosi mukavat päällä ja mitkä ei purista. Mammavaatteet oli ainakin viimeksi mulla ne parhaimman oloiset päällä vielä pitkään synnytyksen jälkeen. emoticon

Ja ennenkaikkea hengittävät ja puristamattomat (puuvillaiset) alushousut lähtee ainakin omaan kassiin kotimatkaa varten. Ne oli erittäin olennaiset viimeksikin kun oli tikkejä sektiosta. Ja luulisi jos synnytyksessä on tullut muuten repeämiä yms. niin mukavat alushousut olisivat hyvin tärkeät silloinkin. :)

Ja niitten, joilla on koira tai muu lemmikki, on hyvä pakata jo kassiin joku huopa/harso, jota pitää vauvan lähellä, jos on tarkoitus etukäteen viedä semmoinen kotiin. Onpahan ainakin sitten mukana sekin.
 
täälä kans mietitty kassin pakkaamista jo varuiks...
Noita samoja "tarvikkeita" olen myös ajatellut mitä on edellä mainittu.
Mietin myös ekaa kertaa eväitä... joskus kun voi se synnytys venähtää useampaan tuntiin niin voishan sitä jotakin pientä olla mukana... jos sitä nyt malttaa mitään syödä emoticon

Äitiys ajan vaatteita ajattelin kans kotiin tulo vaatteiksi pakata, mahdollisimman väljää ja mukavaa.

Vaavin vaatteet jätetään kotiin aluksi, mutta laitan ne toki pieneen pussukkaan ja turvakaukaloon valmiiksi odottamaa. Isin on sitten helppo napata koko hoito mukaansa, kun lähtee meitä kotiin noutamaan.
 

Itelläni ollut mukana sairaala kassissa kahdella edellisellä kerralla ja nyt tulevalla:

- Äitiyskortti
- Imetysliivit + liivin suojuksia
- Shampoo, kasvojen pesuaine, hammasharja+ tahna ym.
- Kotiintulo vaatteet itteselle ( farkkuihin ei tarvinnu edes
  kuvitella mahtuvansa kotiin lähtiessä, niin mul molemmat   synnytykset sectioita ni semmoset alushousut jotka meni melki napaan asti -> ei painanu suoraan leikkaus arpeen kuten matalalle jäävät alushousut)
- Omat sukat ( sairaala sukat ei pysyny jalassa )
- Kirja ja lehtiä
-kamera
-kännykkä+laturi                                                                                          -Muutama iso terveys side kotiin lähtö päivää varten.

Vauvalle pakkasin kotiintulovaatteet ja auton turvakaukalon valmiiksi, jonka sit mies otti kotoota mukaansa kun tuli mua ja vauvaa hakemaan kotiin.

Ite en ainakaan kovin paljoa viittiny tavaroita sairaalaan kantaa, säilytystilat aika pieniä.. Ite olin laitoksella sairaalan vaatteissa, koska ne oli mukavat päällä ja likaantuessa sai heittää suoraa pyykkiin ja ottaa hyllyltä puhtaat päälle, ainoina omina vaatteina oli imetysliivit+ liivinsuojukset ja sukat..
Ite olin ainakin synnytysten jälkeen niin väsynyt et nukuin aika paljon aina kun siihen oli vaan mahdollisuus ja sit lueskelin lehtiä ( kättäril ainaki oli vauva lehtiä osastolla ).. Erikoisemmin mul ei mitään eväitä ollut, isovanhemmat ja mies toi aina käydessään mehuja ja namia tai jos tarvitsin hjotain muuta..

 
Kaikki olennainen on tainnut jo ylhäällä tulla esiin :)

Meillä oli kaikki hyvin pakattu edellisellä kerralla, mut kun tavarat vietiin säilöön jäi siinä tohinassa kamerakin sinne laukkuun, onneksi se saatiin myöhemmin pois ja taisi tulla yksi kuva ennen lapsen syntymää.

Jotkut sairaalat tarjoavat uuden tulokkaan kunniaksi kuoharia lasilliset. Meillä päin näin ei kuitenkaan menetellä, joten mietin että pitäisikö ostaa oma pieni pullo juhlan kunniaksi?! Onhan se ihan ainut laatuinen tilaisuus :) Miten muut meinaa? Onko se jotenkin "epäkohteliasta" alkaa sairaalassa heti synnytyksen jälkeen ryypiskelemään?emoticon

Itse olin myös kipeä synnytyksen jälkeen, kuin pommi olisi jalkoväliin räjäytetty joten istuminen oli hankalaa.
Sairaalasta saa niitä renkaita lainaksi, mutta meinaako joku kehitellä itsellensä paremman istuimen, varsinkin autoon? Mietin että (autossa) istumiseen jos keksisi jonkin ratkaisun jo etukäteen.
 
Joo, tuotakin pitäisi tosiaan alkaa miettiä, kun ei voi tietää koska se lähtö on. Hirveästi ei voi etukäteen pakata (paitsi vauvan kamat tietty), kun dödöt ja hammasharjat sun muut on käytössä, mutta lista varmaan kannattaisi tehdä jos tuleekin kiire. Edellisestä kerrasta viisastuneena aion ottaa kunnon eväät mukaan (miehelle myös). Jos nimittäin pitää yöllä valvoskella supistusten kourissa kuten viimeksi, niin nälkähän siinä tulee (kätilö toi jugurtin, mutta eihän sillä pitkälle pötki). Ja toinen tosi tärkeä on huulirasva (kannattaa laittaa iskän taskuun niin on mukana, synnytyssalissa nimittäin huulet kuivuu kuten koko suu!). Lukemista on minullakin ollut molemmislla kerroilla mukana, mutta ei siellä ole kauheasti jaksanut/malttanut lukea, kun mieluummin vain ihailee ja valokuvaa vauvaa - tai itsekin nukkuu. Meikkejä, vaatteita tai omaa ulkonäköä muutenkaan taas ei itse ole kauheasti muistanutkaan miettiä sairaala-aikana kummallakaan kerralla (ennenkuin kotiinlähtiessä), itse ainakin käytin ja käytän tälläkin kertaa ihan mielelläni niitä sairaalakamppeita niin saa tosiaan vaihtaa uusia niin usein kuin haluaa. Ja onhan ne tavallaan sellaisia ikimuistoisia vermeitä ne harsopöksyt sun muut...  ja ihana heittää sitten viimeisetkin menemään kun on kotiinlähdön aika. Tosin sitä ehkä voi miettiä, että sairaaloissa joskus on aika viileää, joten ehkä jotkut verkkarit/leggingsit/pyjamahousut voisi pakata mukaan. Ja tosiaan ne omat sukat kun sairaalasukat on aika ärsyttäviä lörppöjä.
 
Hei, tulikin hyvänä pointtina tuo kotio matkustus... hmm... mullakin on tätänykyä reilu puolituntinen sairaalasta kotiin, joten istuma rengas ei olisi pahitteeksi autoon jos alateitse synnyttää. Kannattaa varmaan hankkia kottikärryn sisäkumi, se ainakin kestää ja niitä on erikokosia :)
Kiitos muistutuksesta! ;)

Tietty sit jos on sektio niin kannattaa ottaa tyynyjä muutama niin saa tukevamman ja mieluisamman asennon autossa ja suosittelen takapenkille menoa... puolimakuu asento on sektion jälkeen paras. :)
 
Miehen painostuksesta pakkaan minäkin sitä kassia pikkuhiljaa, en tajua miksen oikeen saa sitä aikaseks :) Kerrankin pitäis kuunnella miestä.

Kaikkialla tunnutaan puhuvan siitä, että kotiintulovaatteet pitäisi pakata. Mä jäin kuitenkin miettimään, mitkä vaatteet päällä se pari päivää siellä sairaalassa ollaan? Oon jotenkin olettanut että sairaalan vaatteissa, mutta pitääkö sittenkin ottaa omat (tyyliin verkkarit ja joku imetykseen sopiva paita)?
 
ite en oo vielä saanu ajatustakaa tuhlattua ko. aiheeseen. pitäis varmaan pikku hiljaa ?! :DD 

niisku_; eiköhän sielä sairaalassa niin äiti ku vauvaki oleile niillä sairaalan tarjoamilla vaatteilla, hyvinhyvin näyttävillä pyjamilla !! :D ainoot mitä täytyy äidin ite ottaa joukkoon niin on imetysliivit, tai ehkä ilman niitäkin pärjää sairaalassa ollessa .. 
ja tietysti sit jtn villasukkia jne, jos ne sairaalan putkisukat ei kovin lämmitä. :D 

 
No näin mäkin ajattelin, mutta kun tuli puheeksi miehen kanssa asia oli hän sitä mieltä et kai siel ny omat vaatteet pitää olla. Siitä sitten rupesin pohtimaan, et oonko oikeesti aatellu näin pieleen :)

Joissain tapauksissa kun pidän tuota miestä vähän kokeneempana näissä asioissa, kun hänen siskollaan on jo lapsia ja taas mun lähipiirissä ei vielä ole.
 
Ainakin kätilöopistolla (haikaranpesässä) sanottiin että he toivovat että on omat vaatteet päällä, koska eihän me olla sairaita :)(mutta saa kuulemma pitää niitä sairaalan kuteita jos niin kovin haluaa) Kuulemma olivat saaneet sen vinkin Ruotsista, kun olivat olleet siellä tutustumassa synnytyssairaalaan.
Vauvoillekin saa kuulemma pukea omat vaatteet, mutta niitä pitää sitten olla niin paljon että järkevintä on käyttää sairaalan omia.
En sitten tiedä muiden sairaaloiden käytäntöjä. Itse kyllä joka tapauksessa ottaisin omat vaatteet mukaan, koska jos ne päällä saa olla niin on se paljon miellyttävämpää :)
 
niisku_: Miun kaverit ovat ainakin sanoneet, että kannattaa vaan käyttää niitä sairaalan vaatteita. Ne kun likaantuu, niin vaihtaa vaan puhtaat eikä tarvitse kotiin kuskata likapyykkiä. Omassa kaveriporukassa neljällä on jo lapsi(a). En kyllä kieltämättä ole itsekään vielä ajattelua pidemmälle asiassa päässyt, ehkä sitä tässä nyt äitiysloman alettua ehtisi toteutusasteelle. Nuo omat sukat/villasukat on kyllä miulle varmasti ehdoton ottaa mukaan. Omat jalat on niin pienet, että epäilen, mahtaisivatko kovin mukavat ne sairaalan sukat olla jalassa.
 
älkää ihmeessä "liatko" omia vaatteita sairaalassaolo aikana, kannattaa ehdottomasti käyttää niitä heidän vaatteita kun kerta ne on saatavilla. Se on niin kätevää kun saa puhtaat päälle aina kun tarvii eikä tosiaan tarvi likasia sitten kotio kuskata. Eihän ne mitään hienoja vaatteita ole siellä, mutta väljät ja mukavat päällä.
Itse olen kummallakin aiemmalla kerralla käyttänyt sairaalan tarjoamia vaatteita ja nyttekin aion, sukat ja liivit otan omasta takaa. Kotiin tulo vaatteet tuo sitten isi, kun tulee meitä kotio noutamaan.
En ole kuullut enkä edes nähnyt että äidit olisivat olleet omissa vaatteissa sairaalassa ollessaan... samoin vauvat kannattaa pukea omiin vaatteisiin vasta kotiolähtö päivänä.

Tämä siis minun kantani asiaan. :)
 
Eli varoiks verkkarit ja joku paita mukaan, tai sit mies saa tuoda ne myöhemmin. Mulla kun ei ainakaan oo kauheesti (imetykseen sopivia) paitoja tai mukavia housuja niin että niitä jo nyt voisi pakkailla. Erittäin suurella todennäkösyydellä kuljen niissä vaatteissa sinne sairaalaankin :)
 
Mulla ei ainakaan pysynyt yhtään paikoillaan ne sairaalan siteet ( en tiedä onko kaikissa sairaaloissa samat mallit ) ja ekana päivänä vuotoa on paljon, joten otin omat pitkät yösiteet käyttöön ja hyvin pelasivat. Jouduin vaihtaa lakanat kun kaikki meni sairaalan siteistä huti. Eli kannattaa pitää niitä sairaalan vaatteita ne kun voi heittää pesuun. Taysissa oli ainakin niin lämpimät huoneet että sukkia en kayttänyt ollenkaan. Tosin lähdin jo päivän jälkeen kotiin, eli aika vähän siellä tuli liikuttua :)
 
Ostin eilen sairaalakassiin mukaan rintapumpun kun sitä kovin perhevalmennuksessa suosittelivat ottamaan heti sairaalaan mukaan. Samalta reissulta mukaan tarttui myyjän suosittelemana maidonkerääjä, sillä myyjän mukaan sitä tullaan monesti hakemaan jälkijunassa ja on kuulemma kätevä. En ollut ikinä kuullutkaan maidonkerääjästä, mutta eipä se kallis ostos ollut, vaikka osoittautuisi turhaksi. Rintakumeja lähdin alunperin ostamaan, mutta niitä myyjä suositteli ostettavan vasta sitten jos tulee tarvetta.

Hepreaa nuo imetysasiat, vaikka olen mielestäni niihin jo jonkun verran perehtynyt emoticon .
 
Takaisin
Top