Saako vellistä samat ravintoaineet kuin äidinmaidonkorvikkeesta?

susanna_871

Vasta-alkaja
Meillä on 2kk vanha poika. Poika ei saa korvikkeesta vatsaansa täyteen vaikka söisi 1,5 tunnin välein täyden tuttipullollisen tai välillä enemmänkin. Nyt olen antanut välillä pelkkää velliä (en enää sekoittanut maitoon) ja heti poika on rauhallisempi ja tyytyväisempi ja nukkuu 8-9h yöunia. Eli esim.vatsavaivoja ei ole tullut ollenkaan. 
Nyt on alkanut huolestuttaa se, että jos annan useamman kerran pelkkää velliä niin saako lapsi kaikki tarvittavat ravintoaineet yms. vellistä? Kun tuon ikäisellehän yleisesti riittää pelkkä korvike josta saa kaikki ravintoaineet..
 
Meillä tismalleen sama ongelma, eli ruokavälit tippuivat reiluun tuntiin ja siinä kärsi sitten yöunetkin kaikilla. Poika oli väsynyt ja se lisäsi kiukkua. Kunnon oravan pyörä, josta kirjoittelin myös blogissani.

Kerroimme ongelmasta neuvolassa, jossa ensin vain kauhisteltiin, että syötöt ovat liian tiuhaan ja että vastiketta kuluu "liikaa". Itse ehdotimme velliä, koska pojalla selkeästi nälkä. Viittoo sen hyvin selkeästi. Eli ei mistään huvisyömisestä kyse. Ensimmäinen vastaus oli, ettei velliä voi ottaa kuvioon vaan pitäisi vaan imettää enemmän (osittaisimetys, niukka maidontulo). Kun kyselin tarkemmin, että miksi velliä ei voisi ottaa, niin vastaus oli, että se on ravintoarvoltaan ihan korviketta vastaavaa. :O

Kun sitten miehen kanssa intimme neuvolassa, että jotain olisi tehtävä ja ei tämä näin suju. Kaikki alamme olemaan väsyneitä ja pojan mahakin kuplii kuin mikäkin varmasti tiheiden syöttöjen takia (käymisreaktia tavallaan kokoajan päällä), niin kävi sitten neuvolan konkari-terkkarilta kysymässä. Ja sieltähän tuli vellilupa! Ja oli sanonut, että meitin pojalla aloitetaan kiinteitä kokeilemaan sitten aikaistetusti 3 kk:n iässä. :)

Maissivelliä suosittelivat. Ja ettei sotkisi imetystä, niin olisi hyvä antaa kerran päivässä esim. iltavellinä. En tiedä imetätkö sinä..? Olemme kyllä antaneet päivälläkin kerran velliä, mutta sitä olemme hieman laimentaneet 50/50 tai 70/30 periaatteella vastikkeen kanssa.

Mutta tosiaan sanoivat neuvolassa, että vastaa ravintosisällöltään äidinmaidonvastiketta ja siksi nykyään velli jätetään usein kokonaan väliin, jos pärjää pelkällä maidolla ja siirtyy sitten suoraan kiinteisiin.
 
Jep, kiitoksia vastauksesta.. :) Huolestutti nimenomaan tuo että saako kaikki tarvittavat ravintoaineet vellistä :) Ite en ole edes neuvolassa keskustellut tästä, koska tiedän niiden mielipiteen :) Mulle on tärkeintä että lapsi on tyytyväinen, saa vatsansa täyteen ja kaikki tarvittavat ravintoaineet! :)
 
Kyllä tuon neuvolan lausuman jälkeen uskon saavan. Tosin etkös sinäkin meinannut vielä kuitenkin vastikettakin antaa..? 

Mekin oltiin jo päätetty, että vellit aloitetaan joka tapauksessa, vaikka neuvolasta tulisikin punaista valoa tälle. Ja ensin näyttikin siltä ja mies oli jo hermostua. Sanoikin sillä välin, kun terkkari oli toiselta kysymässä, että vaikeuksia pysyä rakentavana. Käskin vain hymyillä ja että mennään vellikaupan kautta kotiin :)

Monethan jättää kertomatta neuvolassa tällaisista ja mieskin oli sitä mieltä, ettei niille tarvitse kertoa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos en pysty sanomaan siellä mitä lapsen kanssa oikeasti tapahtuu, niin sitten ne käynnit on ihan turhia. Ettei sieltä sitten oikeasti saa mitään hyödyllistä tietoa. Ja meillä kun ensimmäinen lapsi kyseessä, niin nämä asiat on kaikki uusia ja hyvin pitkälti on tämän netin varassa asioissa. Mutta onneksi tässä "vellikeskustelussa" kävi näinkin hyvin loppujen lopuksi ja vieläpä niin, että päästään kiinteitä aloittelemaan 3 kk:n kohdalla.
 

Meillä on myös velliharkinta menossa ja pohditaan, että tehdäkö itse vai antaakko valmista. Tuutillahan muistaakseni on valmiita vellejä, mutta olen kuullut monen sanovan, että ne eivät täytä mahaa sen enempää kuin korvikekaan. Ostettiin jo maissijauhoa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi keitellä siitä velliä. Tai ajattelin keitellä veteen puuron, jota sitten laimentaisin korvikkeella. 

Meillä kuluu nykyään korviketta myös todella paljon ja kiinteitäkin on varovasti hedelmäsoseilla aloiteltu. Illaksi tuo velli vaan olisi helpompi, kun saa annettua pullosta eikä tarvitsisi lusikan kanssa sohia noita soseita. Se lusikasta syöminen kun ei vielä oikein ole ihan hallussa :)

 
Me ollaan Valion Onni-maissivelliä pojalle annettu. Aika liruahan se on, mutta kyllä meillä tuntuu antavan erilaisen tunteen masuun kuin pelkkä vastike. Tosin nyt saatiin neuvolasta lupa aloitella kiinteiden maistelua. Aloitettiin varovasti porkkana-perunasoseella.
 
Heippa! Meillä oli pojan kanssa ihan sama tilanne noiden syömisten kanssa kun vauva oli n.2kk ikäinen. Täysin korvikkeella oli, tunnin välein söi ja heti kohta itki nälkäänsä. Yöllä ja päivällä. 2-2,5L tais mennä korviketta vuorokaudessa. Neuvolasta en kysynyt yhtikäs mitään, vaan rupesin varovaisesti kokeilemaan juuri maissivelliä pojalle. Aluksi sekoitin ihan vain 10ml velliä korvikkeeseen jota oli 100ml. Ja pikkuhiljaa lisäilin määrää kun vatsaoireita tai muitakaan ongelmia ei tullut. Lopulta tehtiin niin että unille mennessä annettiin velliä pelkästään ja päivällä sitte korviketta. Yöt parani huomattavasti :) Kiinteät aloiteltiin 4kk ikäisenä. Oon kyllä sitä mieltä edelleenkin että neuvolassa ei kannata ihan kaikkea puhella :D Meilläkin kauhisteltiin kerralla menevän korvikkeen määrää. En tiijä, tuumin sitten siinä että eikös se ole pääasia että vauva on tyytyväinen? Poika oli kuitenkin 3850g ja 55cm syntymämitoiltaan niin ei siinä ihan pikkumäärät riittäneet. Ei muuta kun rohkeutta vain päätöksiin. Itse sitä parhaiten tietää mikä omalle vauvalle sopii. Aina ei tarvi tehdä niinkuin terkkareille kirjoissa opetetaan :D Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää. Aurinkoista kevättä kaikille :)
 
Takaisin
Top