Saako vanhempi valita lapsen kaverit?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette, saako vanhempi valita lapsen kaverit? Pitääkö kaikista lapsen kavereista tykätä?

Minusta jos lapsella on esim. rikoksia tekevä kaveri, on oikein pyrkiä lopettaa kaveruus. Mutta lapsi saa lähtökohtaisesti itse päättää kaverinsa, ei vanhemmalla välttämättä natsaa lapsen parhaankaan kaverin kanssa kemiat yhteen.

Ei saa valita ellei ole just joku pahantekijä, mutta ite oisin lapsena toivonut, että vanhemmat rajoittaa yhden kaverin kylässä käyntiä, kun itteä se ahdisti. En olisi kokoajan jaksanut leikkiä. Vanhempi voi auttaa lasta pois kaverisuhteesta jossa lapsi ei halua olla.

Meillä on ollut sellainen sääntö jo edellisiltä sukupolvilta, että jos jonkun kaverin seurassa lapsi alkaa hölmöillä, niin sitten sen kaverin seurassa ei saa viettää aikaa. Tämä langettaa vastuun myös lapselle itselleen, eli "pahantekijänäkin" nähdyn lapsen seurassa saa olla, kunhan lapsi huolehtii siitä, että hänen läsnäollessaan "pahantekijä" käyttäytyy ihmisiksi.

Minulla oli lapsena yksi kaveri, josta esim. opettaja valitti leirikoulussa mukana olleille vanhemmille kaiken aikaa, kuinka hän on niin hankala ja kamala lapsi, johon minun äitini totesi, että hänestä Mari oli oikein kiva ja fiksu ja kohtelias lapsi, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Leirikoulun jälkeen Mari sanoi minulle, että minun äitini oli sillä reissulla ainoa aikuinen, joka ei ollut siellä joka ilta kännissä, ja äitini vahvisti tämän. Itse en osannut edes tuollaista huomioida sen ikäisenä, koska meillä kotona ei kukaan koskaan ollut kännissä, eikä minulle tullut edes mieleen että joku leirikoulun valvoja voisi noin idiootti olla.

Ne, jotka pitivät Maria "pahantekijänä" olivat itse melko paskoja ihmisiä, ja itse syyllisiä konflikteihin. Kyllä aikuisiltakin pitää voida vaatia fiksua käytöstä, ei se ole asia, joka vaaditaan vain lapsilta. Jos aikuinen ei käyttäydy kunnolla, ei hänellä ole minkäänlaista oikeutta vaatia hyvää käytöstä myöskään lapsilta.

Mielestäni vanhempi ei saa valita lapsen kavereita. Mutta lapsen kanssa voi keskustella siitä, onko sen pahuuksia tekevän lapsen kanssa kiva leikkiä ja auttaa irtaantumaan jos lapsi on jumissa ikävässä kaverissa. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta kaikkia kohtaan pitäisi silti käyttäytyä ystävällisesti tai vähintään asiallisesti.

Kyllä lapsi on saanut itse valita kaverinsa, vaikka en kaikista niin pidäkään. ( Yksi kaveri keksii älyttömyyksiä, eikä lapsi ”kehtaa” sanoa vastaan, vaikka tietää hyvin, mikä ei onnistu)

En ole kyläilyä vastaan, mutta lasten huoneiden (myös pienemmän lapsen huoneen) sotkeminen kaaokseksi tympii. Meillä kun ei ole mitään erillistä leikkihuonetta, joka joillakin lapsen kavereilla on kotonaan.

Toki jos jonkun kaverin hölmöily muuttuisi pahanteoksi/ilkivallaksi/rikolliseksi, niin siinä vaiheessa pitäisi painokkaasti neuvotella lapsen kanssa, kannattaako sellaisen kaverin kanssa viettää aikaa.

Lapsi saa itse valita kaverinsa mutta komppaan muita, eli jos kaverin seurassa/käytöksen vaikutuksesta aletaan hölmöillä, käyttäytyä huonosti, kiusata tai tulla kiusatuksi, vanhempien pitää puuttua asiaan.

Tykkäsin tuosta Suski75:n sanomasta, eli lapselle vastuu omasta käytöksestä. Jos molemmat osaa yhdessä käyttäytyä ja kaikki menee niinkuin pitää toisen lapsen seurassa, on kaikki hyvin.

Muokattu viimeksi:
Samoilla linjoilla monen kanssa. Lapsen kavereita ei voi valita, mutta huonosta käytöksestä saa mielestäni mainita. Jatkuva naljailu, huonot käytösmallit (esim. rötöstely) ja eri tavoin hyväksikäyttäminen ovat aiheita, joihin puuttuisin vanhempana ja mahdollisesti olisin yhteydessä tämän kaverin huoltajiin tarpeen mukaan. En haluaisi heti tuomita toista, koska ikinä ei voi tietää kuka on keksinyt jonkun tietyn idean hölmöilylle.

Takaisin