Saako lasta tukistaa?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Joidenkin mielestä tukistaminen on ok, jopa välttämätöntä, että kasvatus menisi perille. Toisten mielestä tukistaja ei ole kelvollinen vanhemmaksi. Aiheesta nousi
mielenkiintoinen keskustelu Vau.fi:n Facebook sivuille.

"Tukistaja ei ajattele olevansa väkivaltainen. Hänhän vain ojentaa ja "asettaa rajoja"."
Tänään vietetään Lapsen oikeuksien päivää. Suomen UNICE kampanjoi teemapäivänä
erityisesti kuritusväkivaltaa vastaan.

Lue lisää: Saako ihmistä tukistaa

Mitä mieltä sinä olet?

Hei!
Meillä lapsuuden kodissa heilui vielä vitsa. Koivuniemenherra. Itsehaettu. Pihan kauneimmasta puusta. Kesällä notkea ja lehtevä. Talvella jäinen ja pistävä. Aivan yhtä kirvelvää oli kummankin rivutus takapuolen nahalla. Ja muistan , miten kyynelnorot poskilla kirvelivät kilpaa häpeän ja kivun kanssa.

Selkäsaunaksi sitä sanottiin. Jokaiselle ipanalle, vuoronperää jostakin kolttosesta. Ja tukkapöllyä tuli ihan ohimennen, melkeen huomaamatta. Osasi siinä pieni lettipää pistää suunsa suppuun. Ja tiukanpaikan tullen kannella pienemmistä....

Silloin se taisi olla arkipäivää ihan joka kodissa. JA luulen, että se nolous ja häpeäntunteen oppiminen on tullut sieltä kovin monelle. Tarinoita on varmasti enempi kuin niitä koskaan kerrotaan. ...

Sanomattakin on tänäpäivänä selvää, että IHMISTÄ, ei suurta eikä pientä, saa satuttaa! Eikä siis käydä käsiksi esim.tukistamalla, läpsimällä.

maarinen kirjoitti mun ajatukset, vaikka en vitsasta olekaan saanut ja selkäänikin "vain" kerran. Tukkapöllyä, luunappeja ja isän armeijasta oppimaa rivissä seisotusta senkin edestä... "nyt naama peruslukemille!!!!!!", yritä siinä sitten olla itkemättä...

Itse oon saanu vain kerran piiskaa lapsena, ja se oli siitä, kun kiusasin toista. Enpähän tehnyt toiste samaa virhettä. Mut oon iloinen, että toi oli vaan se yksi kerta.

Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään tukistaa tai muuten satuttaa omaa lastani. Onneksi nykyään näin ajatellaan useimmissa perheissä. Yhden tuttava perheen isän näin kerran tukistavan alle 2 vuotiasta lastaan ja se järkytti! :/ En olisi uskonut! 

Ei saa!!! Itellä jäi pienenä kauheet traumat siitä, ku tädin mies nosti mut tukasta ilmaan, vaikka en ees tehny mitään pahaa, vaan taisin olla vähän väsynyt ja hiukan kiukutella (en muista enää niin pitkälle...). Mutta mielestäni pienikin tukistaminen on pahasta -> eihän koiraakaan revitä karvoista, jos se ei tottele tai tekee jotain "pahaa".

Maarinen, itsellä myös näin, koivuniemenherra lauloi, itse valittu, nahkaremmi ja käsi. Tukkapölly ja henkinenkin väkivalta oli arkipäivää. Ei ollu kivaa ei.....

EI todellakaan saa. KYSYMYS VANHEMMILLE!? Miltä tutuisi jos esim. työpaikkasi pomo tukistaa sinua hiuksista koska olet moaknnut? :D Ei varmaan mukavalta HÄH?

Takaisin