Saako lapsi (teini) maistaa alkoholia tai tupakkaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mikä on kantanne, jos lapsi (tai paremminkin teini) haluaa maistaa alkoholia tai tupakkaa? Onko ehdoton ei kunnes on täysi-ikäinen? Vai saako jo ennen sitä maistaa? Jos saa, minkä ikäisenä?

Mielestäni täysi ehdottomuus on harvoin hyvästä, vaikka ikärajat on syystä. Jos lapsi kovasti haluaa sen onnistuu kuitenkin kiertämään ja useinhan se kielletty kiinnostaa enemmän. Tupakkaan en antaisi koskea ennen kuin voi itse ostaa. Alkoholin suhteen jossain iässä mieluummin kotona turvassa kuin salaa kadulla. Ehkä siinä 15-vuotiaana kun saa ehtoollisviiniäkin voi saada kotona joskus vähän, jos sitä alkaa mankua. Jos ei itse ala pyydellä ei myöskään tarjota. Omassa suvussani on mielestäni turhan nuorille turhan helposti tarjottu alkoholia. Josko sitä omassa kasvatuksessa löytäisi sen kultaisen keskitien.

Itse olen sitä koulukuntaa että ei missään nimessä saa alkoholia meidän luvalla ja nähden alaikäisenä mutta tiedän että puoliso edustaa tuota toista koulukuntaa että saisi maistaa kotona tai jopa ostaa pari juomaa jos tietää missä ja kenen kanssa esim 17v on. Lapsi vielä alle 2v mutta varmaan tästä aikanaan pitää sitten enemmänkin keskustella. Uskon että ratkaisu ja meillä sopivia toimintatapa löytyy vaikka nyt ollaankin aika eri mieltä asiasta.

Vanhin täyttää kohta 16v ja ei ole osoittanut kiinnostusta kumpaakaan, vaikka muuten on sellainen kapinavaihe. Kumpikaan vanhemmista ei polta (mies lopetti tupakoinnin isänsä kuoltua syöpään vuosia sitten) ja meillä alkoholia käytetään aika maltillisesti. Jääkaapissa on joskus miehen oluita, mutta ei ota kuin yhden tai kaksi joskus illalla rentoutuakseen. Tällä hetkellä ajattelisin, että 18v täytettyään voi kotona maistaa joskus alkoholia, ei sitä ennen. Käsittääkseni riski alkoholiongelmaan on sitä suurempi, mitä nuorempana alkoholin käyttö aloitettu.
Toivottavasti tupakkaan ei koske ikinä. Nuuska on myös ainakin meillä päin hirveä vitsaus ja se ehkä sellainen, mitä on helpompi piilotella vanhemmilta. Viime kesänä oli ripari ja sielläkin jotkut tytöt kuulemma käytti nuuskaa, vaikka oli etukäteen varoitettu, että konfirmaatioon ei pääse ja joutuu leiriltä heti kotiin, jos jää kiinni mistään päihteistä.

Tupakkaa en antaisi maistaa, uskon että sit kun sitä on kerran kokeillut niin todennäköisyys sille että siihen jää koukkuun kasvaa. Mäkin vaan kokeilin enkä uskonut jääväni koukkuun mut niin kävi kumminkin. Mun vanhemmat ei antanut juoda alkoholia ennen kuin oltiin yli 18, mut ei he mun veljeä rankaissutkaan vaikka tämä joi kavereiden kanssa puolisalaa. Silti veli ei esim. kertonut, kun kerran oli bileissä mennyt jonkun humalaisen kyytiin ja joutunut kolariin, ja itse haluaisin kannustaa siihen että tyhmyyksistäkin uskaltaisi kertoa. Mutta mielestäni tähän ei vaikuta se antaako lapsen juoda alkoholia kotona tai jopa ostaako bilejuomat lapselle, kuten yhden tutun vanhemmat tekivät "alkoholikasvatuksen" nimissä... En itse siis antaisi juoda alaikäisenä mutta kannustaisim kuitenkin siihen että aina saa kertoa jos on tullut tehtyä tyhmyyksiä.

Tähän onkin mielenkiintoista vastata näin ulkosuomalaisena.. Täällä Saksassa 16-vuotiaat saavat itse ostaa juomia, joissa on alle 1,2% alkoholia. Usein kotona saa maistella kaljaa fiksusti aikuisten seurassa jo nuorempana.
Mulla on itselläni ollut huono suhde alkoholiin alkoholisti vanhemman vuoksi, ekan kerran maistoin alkoholia 25-vuotiaana ja en ole koskaan ollut kännissä. Mieheni juo vain yhden kaljan halutessaan, esim. joskus töiden jälkeen. En ole koskaan nähnyt häntä kännissä.
Pyrin kertomaan lapsilleni heidän lähestyessä teini-ikään vanhempieni alkoholismista, jotta tietävät myös mahdolliset vaarat. Olen kuitenkin avoin Saksan alkoholikulttuuria kohtaan, koska täällä alkoholismi ei ole niin iso ongelma ja ehkä siihen liittyy juurikin se, että alkoholia ei tuomita niin vahvasti kuin Suomessa.
Tupakkaa en myöskään ole koskaan koittanut. Täällä tupakan poltto on yleisempää kuin Suomessa, siitä en pidä. Yhtenä esimerkkinä tupakkakulttuurista voin sanoa, että täällä ei kunnioiteta raskaanaolevia tai vauvoja/lapsia siirtymällä sivummalle polttamaan. Useasti joku on tullut esim. ravintolan terassille meidän viereen ja alkanut polttamaan vaikka meillä on ollut vauva/taapero rattaissa.
Täällä on myös tupakka-automaatteja kaduilla, eli tupakkaa voi ostaa ilman valvontaa. Tupakan suhteen tulen olemaan tiukempi vanhempi.

Saa maistaa alkoholia, ja silloin tietenkin annetaan kaikkein hirveimmän makuista alkoholia, jotta lapsi oppii inhoamaan alkoholia. Tupakkaa lapset inhoavat jo nyt, koska tupakansavua ei voi välttää, joten sitä tuskin tulevat koskaan maistamaan.

Tähän onkin mielenkiintoista vastata näin ulkosuomalaisena.. Täällä Saksassa 16-vuotiaat saavat itse ostaa juomia, joissa on alle 1,2% alkoholia. Usein kotona saa maistella kaljaa fiksusti aikuisten seurassa jo nuorempana.
Mulla on itselläni ollut huono suhde alkoholiin alkoholisti vanhemman vuoksi, ekan kerran maistoin alkoholia 25-vuotiaana ja en ole koskaan ollut kännissä. Mieheni juo vain yhden kaljan halutessaan, esim. joskus töiden jälkeen. En ole koskaan nähnyt häntä kännissä.
Pyrin kertomaan lapsilleni heidän lähestyessä teini-ikään vanhempieni alkoholismista, jotta tietävät myös mahdolliset vaarat. Olen kuitenkin avoin Saksan alkoholikulttuuria kohtaan, koska täällä alkoholismi ei ole niin iso ongelma ja ehkä siihen liittyy juurikin se, että alkoholia ei tuomita niin vahvasti kuin Suomessa.
Tupakkaa en myöskään ole koskaan koittanut. Täällä tupakan poltto on yleisempää kuin Suomessa, siitä en pidä. Yhtenä esimerkkinä tupakkakulttuurista voin sanoa, että täällä ei kunnioiteta raskaanaolevia tai vauvoja/lapsia siirtymällä sivummalle polttamaan. Useasti joku on tullut esim. ravintolan terassille meidän viereen ja alkanut polttamaan vaikka meillä on ollut vauva/taapero rattaissa.
Täällä on myös tupakka-automaatteja kaduilla, eli tupakkaa voi ostaa ilman valvontaa. Tupakan suhteen tulen olemaan tiukempi vanhempi.
Muistan aikoinaan suuttuneeni saksalaiselle ex-anopilleni hänen polttaessaan esikoisen rattaiden vieressä ulkona, kun esikoinen nukkui. 😡

Samainen esikoinen on nyt 15v. ja jonkulaista mielenkiintoa on herännyt ja tulee viettämään 16v. synttäreitään Saksassa ja on osoittanut halukkuutensa maistaa mietoja alkoholijuomia silloin, koska se on siellä sallittua. Itselläni on asiasta vähän kaksipiippuiset ajatukset, toisaalta haluaisin kannustaa järkevään alkoholikäyttäytymiseen juurikin keski- ja etelä-eurooppalaiseen tyyliin (esimerkiksi tilkka viiniä ja olutta hyvän ruoan seurassa) suomalaisen kännäämiskulttuurin (vedetään p*rseet) sijaan. Toisaalta haluaisin suojella lastani alkoholin haitoilta. Monesti totaalikiellolla voi tosiaan olla huonommat seuraukset, kun alkaa se kielletty hedelmä houkuttaa, sen sijaan että kotona joskus sallisi vaikka sen yhden saunaoluen joskus 16-17-vuotiaana. Itse en käytä enää ollenkaan alkoholia (jossain elämän vaiheessa olen käyttänyt sitä ihan tarpeeksi) ja lasten isät ovat myös fiksuja alkoholinkäyttäjiä, joten toivon, että omilla esimerkeillämme ollaan opetettu myös omille lapsillemme fiksua alkoholinkäyttöä.

Entisenä tupakoitsijana olen saarnannut muksuille tupakoinnin tyhmyydestä ja haitoista, toivottavasti oppi on mennyt perille eivätkä ikinä ala tupakoimaan tai nuuskaamaan.

Olen myös kertonut lapsilleni sen, että jos joskus sattuu hölmöilyjä tekemään niin aina on kotiin tervetullut ja äidille saa aina soittaa. Saarnaa ja rangaistuksia tosin voi olla odotettavissa 😁, mutta ikinä ei mikään asia ole sellainen etteikö siitä voisi kotona puhua.

Saa maistaa. Jos nuori on kovin kiinnostunut aiheesta, tiedän että hän löytää myös muita väyliä. En näe sitä kannustamisena, jos tarjoan mahdollisuuden kokeilla. Täysi kielto ja asioista puhumattomuus johtaa vain suurempaan kiinnostukseen, joten haluan luoda sallivan, mutta en rajatonta ympäristöä. En lähtisi kuitenkaan ostamaan illanviettoon useita juomia ja/tai tupakka-askia. Jotain alkoholipitoista kotona on kuitenkin melko usein, esim. viiniä, jota on helppo antaa pieni maistiainen. Tupakkaa saa sitten luvallani kysyä esimerkiksi kummisedältä, itse en askia ostaisi koska en polta.

Olen myös sillä linjalla, että jos menee hölmöilemään esimerkiksi alkoholin kanssa, siitä pitää kertoa ja voin auttaa. Typerämpää se on salailla asioita.

Tupakkaan ehdoton ei. Meillä ei kukaan polta, ei isovanhemmat, serkut.. oikeastaan en tällä hetkellä tiedä (työkavereita lukuunottamatta) ketään, joka polttaisi.
Alkoholi onkin sitten vähän kinkkisempi juttu. Meillä on avoimesti väkevät juomat hyllyssä esillä (joskin niitä tulee harvemmin juotua) ja olutta kaapissa. Sitä kyllä tulee toisinaan otettua saunassa / saunan jälkeen mutta mitään kännejä ei lapsen kotona ollessa vedetä. Lapsi on siis nähnyt ja tietää että on olemassa aikuisten juomaa ja lasten juomaa.
Mä en lähtisi siihen totaalikieltoon, että lapsi ei saisi nähdä, kuulla eikä tietää mitään alkoholista. Muistan kun olin 16-17v ja kaverin äiti antoi kylälle perjantai-iltana mukaan yhden Heinekenin, yhden pienen kuoharipullon ja yhden 0,33 siiderin. Mut hei tällä pääsi viisi tyttöä niin känneihin että! Olen kyllä sitä mieltä, että mieluummin tehtäsiin kotona sisätiloissa ne ensimmäiset maistelut ja kokeilut, kun tietää mitä kaikkea tuolla ulkona voi tapahtua. Esim. ruokailun yhteydessä tai muussa tällaisessa tilanteessa. Mutta onneksi ei nyt vielä 10 vuoteen tarvitse (toivottavasti) näitä miettiä.

Tupakka täälläkin ehdoton ei, sähkötupakasta tmv en osaa tässä kohtaa sanoa kun en ole selvittänyt terveyshaittoja kovin tarkkaan.

Alkoholiin pehmeämpi kanta – oon samaa mieltä kuin pari tässä ketjussa että 16-17v on ok maistaa alkoholia kotona, kielletty hedelmä on varmasti enemmän houkutteleva. Toki ei ole vielä lasta lähellä tota ikää. Oma ajatus tähän kohtaan on että saa hieman jostain oluesta tai lonkerosta omaan lasiin maistettavaksi, tai jos aikuiset juo viiniä/kuoharia sitäkin saa maistaa. Periaatteessa voisin olla ok myös sen jälkeen että jotain vähäalkoholillista antais mukaan illanistujaisiin, mallia ykkösolutta tai simaa vastaavaa, mutta riippuu varmaan siitä että kuinka kova luotto teiniin on siinä kohtaa että uskaltaisko.

Meillä ei kukaan perheessä/ suvussa tupakoi, joten varsinkin esikoista ällöttää tupakasta haisevat kanssamatkustajat. Joskus on metrossa/junassa vaihdettu paikkaakin tämän takia. Bussissa toki vaikeampaa.

Itse taisin olla 15v, kun sain isältäni jonkin verran siideriä ( josta en tykännyt). 16-vuotiaana Portugalissa sain samat ruokajuomat kuin vanhempanikin, mistä pikkuveli oli vähän kiukkuinen.

Ja myös 16-vuotiaana Alitalian lennolla kysyttiin, otanko ruuan kanssa valko-vai punaviiniä. Hämmennyin sen verran, että sain sitä valkoviiniä. Lensin siis yksin ja ylibuukkauksen takia olin päätynyt business-puolelle.

Omat lapset ovat saaneet tutkia viinien erilaisia värejä ja pullojen tekstejä viinikaapissa yms. ( miehen kanssa harrastamme viinejä) mutta maistaa eivät tietenkään saa.

Takaisin