Saako anoppi siivota teillä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Eli saako anoppi siivota teidän kotona ja jos ei niin miksi ei?

Me oltiin viime viikonloppuna hoitamassa äitini kanssa mun veljen ja hänen vaimonsa lapsia heidän omassa kodissaan. Ja äitihän sitten siivosi siellä ihan kunnolla. Veli oli kylläkin jättänyt siivousvälineet selkeästi esille eli hän halusi äidin selvästi siivoavan heidän perheen kodin. Mä taas en tykkäisi yhtään, jos anoppi siivoaisi meidän kotona, sillä jotenkin tuo oman kodin siivous kuuluu vain minulle ja miehelleni. En edes tykkäisi, jos minun oma äitini siivoaisi ja näin on ollut siis aina, enkä usko, että helposti tää mielipide muuttuu.

Muokattu viimeksi:
Minun anoppini on tosi tarkka ja järjestelmällinen siivoamisessa, saa siivota meilläkin. Tykkään erityisesti siitä, miten hän kysyy mielipidettäni siivotessaan ja ehdottaa kauniisti uudistuksia. Saisi käydä useammin siivoamassa :)

Oma äitini on aiemmin siivonnut meillä enemmänkin, hänellä on siivous veressä eikä ominaisuus ole periytynyt minulle. Äidin siivousta en kestä kuunnella enkä katsella, sillä hän yrittää vieläkin kasvattaa minua. Minulla on vaikeita toiminnanohjauksen ongelmia, jotka tulevat parhaiten esille siivoamisessa, joten turhaudun niistä neuvoista. Jos minulla olisi mahdollisuus oppia, kehitys olisi varmasti jo tähän ikään mennessä alkanut.

Entinen anoppi siivoili meillä lähinnä muuton yhteydessä, se oli ihan ok. Hän on vain suurpiirteisempi kuin minä, niin vähän saattoi häiritä, mutten toki neuvonut. Nykyinen anoppi ei ole siivoillut meillä, mutta olen kyllä ollut auttamassa häntä :grin Olen kuitenkin omasta siivoamisesta sen verran tarkka, että mieluusti teen sen itse tai mies tekee. On tavarat siellä missä pitää ja tehty, niin kuin olen tottunut.

Omaa äitiäni en ikinä päästäisi meille siivoamaan :bag:

Oon joskus antanut sen ripustaa pyykit. En kyllä muuten laskis sitä tänne isommin siivoomaan. Sanotaan vaikka näin, että sen oman kodin siisteystasosta päätellen meillä on hieman eri standardit siivouksen suhteen... :rolleyes: Tuntuis muutenkin oudolta, että joku muu siivoais meillä.

Meillä saa siivota kuka tahansa halukas, ihan koska vain, tervetuloa! :D En nyt ehkä haluaisi että anoppi menisi kaappeja siivoamaan (ties mitä sieltä löytyisi...), mutta imuroinnit, lattian ja ikkunoiden pesut, pintojen pyyhkimiset jne saisi halutessaan tulla tekemään täysin vapaasti. :)

Miehen äiti (ei kyllä isäkään) ole edes käynyt meillä koko yhdessä olo aikana (reilu 3v josta reilu 1v virallisesti avoliitossa). Eli ei, ei saisi siivota :grin

Omani äitini kyllä, mutta ei missään tapauksessa anoppini erilainen tapa hänellä siivota ja erilainen näkemys puhtaudessa myös sisustuksesta suuri näkemys ero.

Itsellä olisi niin vaivaantunut olo että ei. :bag:Anoppi on erittäin tarkka ja siisti ihminen, kauheat suorituspaineet tulisi vaan itselle. :grin

Oma äiti saa auttaa ihan perus siivoilussa esim. imuroinnissa, mutta kaappeihin ynnä muihin ei kyllä ole kellään muulla kuin minulla+miehelläni asiaa. :hilarious:

Muokattu viimeksi:
Ei todellakaan saa! Mä olen tarkka siisteydestä ja käytetyistä aineista, anoppi on suurpiirteisempi ja käyttää samaa pesuainetta kaikille materiaaleille.
En anna äitinikään siivota meillä, vaikka meillä onkin samanlaiset siivoustavat ja tiedän että hän siivoaisi ohjeideni mukaan. En vaan tykkäisi.
Oikean kotisiivooajan voisin kyllä ottaa pari kertaa kuussa meille hommiin :)

Anoppini on meillä joskus paremmassa kunnossa ollessaan siivonnut ja olen kyllä iloinen siitä ettei hän enää pysty sitä tekemään. Muutoin en valittaisi, mutta siivouksen jälkeen hän sitten valittaa, kuinka hän "joutui" siivoamaan vaikka kukaan ei pyytänyt ja päälle vielä siitä kuinka meillä on niin saastaista vaikka meillä on ja oli tuolloin perussiistiä ja hänen omassa kodissaan ei suinkaan ole siistimpää vaan sotkuisempaa. :shifty:

Mä haluan siivota meillä itse. En tykkää edes siitä, että kahvittelun / ruokailun jälkeen vieraat tuovat astiansa tiskipöydälle.

Silloin kun olin laitoksella pojan kanssa, mies oli äitinsä kanssa tehnyt suursiivouksen meidän kaksiossa.

Tiedättekö mitä, onko jollain teillä poikalapsia? Te saatatte olla tulevia anoppia.....Ja tyttölasten äidit, yrittäkää siloitella mallia mitä näytätte kun olette anoppien kanssa...

Siivous ei nyt välttämättä kerro mitään suhteesta anoppiin eli älkää siitä vetäkö vääriä johtopäätöksiä, jooko. Mutta ymmärrätte varmaan pointin ;)

Winks, puhut ihan totta. Mutta anopillakin on kyllä vastuu omasta toiminnastaan. En nyt puhu siivoamisesta, mutta tiedän useita tapauksia, joissa anoppi säännöllisesti kävelee vanhempien asettamien rajojen yli, ei kunnioita heidän kasvatusvalintojaan ja käyttäytyy todella huonosti miniäänsä / koko perhettä kohtaan. Tällöin on ihan oikeutettua olla käärmeissään, eikä tällöin ole kyse mistään kliseisestä vastakkainasettelusta anopin ja miniän välillä.

Olen samaa mieltä että anopin kanssa kannattaa yrittää tulla toimeen. (Mielestäni muuten myös vaimon äiti on anoppi, tiedä sitten miten virallisesti.) Mutta joskus anopilla olisi vain peiliin katsomista ja paljon sekä kyvyttömyys peiliin katsomiseen. Useimpien ihmisten kanssa tulen sujuvasti toimeen, mutta jos toinen jatkuvasti terrorisoi tavalla tai toisella elämää niin siinä loppuu itseltäkin hyvä tahto. Toisaalta ei se antaako anopin siivota kerro vielä mitään ihmissuhteesta.

Toisaalta ei se antaako anopin siivota kerro vielä mitään ihmissuhteesta.

Tämä! Mulla on aivan ihana anoppi, ollaan alusta asti tultu hyvin juttuun. Mut en silti antais sen siivota meillä, koska ollaan liian erilaisia siisteystason suhteen. :)

Meillä ei vanhempi sukupolvi siivoa nuoremman sukupolven kotona. Homma menee niin päin, että minun sukupolveni siivoaa edellisen sukupolven kotia, koska alkavat olla jo vanhoja eivätkä enää jaksa kunnolla. Veljeni alakouluikäiset lapset ovat käyneet meillä auttelemassa siivouksessa oman lapseni vauva-aikana, eli nuoremmat auttavat vanhempia.

Hyvä aihe, varmasti monilla ajankohtainen!

Itsellä kestänyt n 15 vuotta oppia arvostamaan anopin siivoisintoa ym vastakohtaisuuksia itseni kanssa. Nykyään hän on kovin tervetullut, saa myös siivota ihan niin paljon kun haluaa, itse valitsemillaan aineilla :grin!
Itse suosisin pelkkää mäntysuopaa ja hinkkausta pakon edessä, ei siis todellakaan kuulu mieli puuhiin kodin siivous. Inhoan kaikkia myrkkyjä myös, mutta tiedostan että jos joku on valmis meillä siivoamaan riemulla, niin otan sen avun nykyään ilolla vastaan! Näin ei todellakaan ole aina ollut..
Itsestä ei siivoavaa anoppia koskaan tule, mutta toivottavasti voin jollain muilla tavoin olla tulevaisuudessa avuksi. Niin vanhuksille kun lapsillekin.

Takaisin