Päätin jo nuorena, että jonakin päivänä minusta tulee äiti. En tosin ikinä ole ollut varsinaisesti mikään äitityyppi, en itse asiassa nuorempana edes pitänyt lapsista. Jälkikäteen ajateltuna luulisin sen johtuneen siitä, etten osannut olla heidän kanssaan, en tiennyt, mitä heidän kanssaan pitäisi tehdä ja miten heihin pitäisi suhtautua. En ollut lasten kanssa tekemisissäkään juuri lainkaan missään. Elin lähinnä itselleni ja nautin totta kai vapaudesta tehdä mitä ja milloin vain. Lemmikkejä minulla toki oli vuosien varrella useampia, joten en nyt aivan täysin vapaa ollut yhtäkkiä lähtemään johonkin, mutta tavallaan kuitenkin, onhan esim. koira helppo viedä johonkin hoitoon.
Sitten se kuuluisa biologinen kello alkoi kumista aika äänekkäästi siinä neljänkympin korvilla, ja oli kyllä hilkulla, etten jäänyt kokonaan lapsettomaksi. Sitäkin olen jälkeen päin miettinyt, että en todellakaan olisi tiennyt, mistä kaikesta olisin jäänyt paitsi, jos ei lasta olisi elämääni tullutkaan, ja olisin ehkä elänytkin elämäni loppuun asti ihan tyytyväisenä. Nyt tietenkin kun tiedän, mitä on olla äiti, olen kiitollinen siitä, että sain tämän kunnian kokea.
Olen ajatellut, että jos jokin tällainen asia mietityttää ankarasti paniikkiin asti, silloin se pitäisi toteuttaa silloin kun siihen on mahdollisuus. Jotenkin tuntuu, että enemmän sitä katuisi, ettei antanut itselleen mahdollisuutta kokea vanhemmuutta. On eri asia olla täysin varma siitä, ettei ikinä halua lapsia, silloin niitä ei tietenkään kannata elämäänsä hankkia, mutta jos sitä täyttä varmuutta ei ole, niin kyllä minä senkin kortin katsoisin. Raskausaika kasvattaa jo itsessään äitiä (ja myös puolisoa, jos sellainen mukana on) tehtäväänsä ja muokkaa äidin kehoa ja mieltä vauvan syntymään ja sen jälkeiseen elämään. Pikkulapsiaika on kuitenkin aika lyhyt ihmiselämän mittakaavassa, ja sitä omaa aikaa ja vapautta tulee sitten myöhemmin taas uudelleen, kun lapsi kasvaa ja itsenäistyy. Päivä kerrallaan elellään :)
Itse olen kasvanut lapsen myötä myös ihmisenä, ja joutunut opettelemaan liudan asioita, joita en olisi itselleni eläessäni koskaan oppinut, eikä olisi edes tarvinnut. En ole juurikaan haikaillut aiemman elämäni vapauden perään, vaan kaikista vaikeuksista huolimatta olen nauttinut äitiydestä ja sen tuomista ilon aiheista. Nyt kun lapsi on jo vähän isompi, hänen kanssaan on mukavaa tehdä erilaisia juttuja. Totta kai hankaliakin jaksoja aina tulee, mutta niistä selvitään kuitenkin eteen päin. Lapsen kehitystä on hienoa seurata alusta asti