särkylääkkeet

Piutse

Vauhtiin päässyt keskustelija
Järkyttävä hammaskipu. Paljonko tuota Panadolia uskaltaa/saa ottaa? Nyt mennyt jo 1g ja toinen 500 mg eikä millään tehoa. Entä kuinka kauan noita uskaltaa ottaa? (huomenna onneks päivystykseen, mutta monta päivää mennyt lääkkeillä [:(])
Eivät osanneet vastata apteekissa, netistä löysin ristiriitaista tietoa ja ensiavun sairaanhoitaja ei vastaa puhelimeen...
 
Heips!
Mulle lääkäri sanoi että voi ottaa sen maksimi annostuksen mikä lukee pakkauksessa. Mun kohdalla selkä särky ei lievittynyt silläkään...
 
Mulla on ollu vaan ihan perus 500mg ja niitä sai ottaa 1-2tabl. 3 kertaa päivässä eli 3000mg. Näin muistelisin. Kannattaa sun kuitenkin tarkistaa ehkä lääkäriltä kun toi panadol 1g on mulle ainakin ihan outo.... 
 
ALKUPERÄINEN: Zeni

Mulla on ollu vaan ihan perus 500mg ja niitä sai ottaa 1-2tabl. 3 kertaa päivässä eli 3000mg. Näin muistelisin. Kannattaa sun kuitenkin tarkistaa ehkä lääkäriltä kun toi panadol 1g on mulle ainakin ihan outo.... 


Samaa tavaraa se on 1g ja 500 mg, toinen on vaan "isompi". Tuon 3000mg perusteella 1g kestää ottaa sen 3kpl... En siis ole lääkäri, mutta ajattelin vastata kuiten..[:)]
 
Moi Piutse!

Mulla oli suurinpiirtein noilla viikoilla kun sulla aivan j ä r k y t t ä v ä flunssa, joka paljastui molempien korvien tulehdukseksi lopulta, mutta siis ennen kuin paljastui ja sain antibiootit niin kärsin kotona ja kuume vaan nousi ja nousi... Meillä oli kans Panadol 1g tabuja ja tarkistin vielä neuvolasta, että tosiaan 3g on max määrä mitä voi omin avuin ottaa!! Mä jaoin sen niin, että otin aamuisin 1, päivällä 1 ja iltaisin juuri ennen nukkumaan menoa 1. Yhtenä pahimpana yönä otin vielä ylimääräisen puolikkaan koska särky ja kipu oli niin kamala.... [:(] 

Luojan kiitos siitä on selvitty! Toivottavasti särkysi helpottaa.. tässä tilassa sairastaminen on kamalaa!!!
 
Kiiiiitos! Otan siis vielä yhden 500 mg et saa unen ja huomenna onneks jo hammaslääkäriin. Kamalalta tuntuu syödä yhtään lääkkeitä [:'(]
 
On kyllä jännä juttu, kuinka erilaisia kantoja esim tähän särkylääkeasioihin on lääkäreillä ja neuvoloissa. Itse oon aina kans ottanut panadolia, jos on tosi pahat säryt, kun kyllähän se paketissakin lukee että saa ottaa raskaanakin ohjeiden mukaisesti. No sit neuvolalääkäri kuitenkin syyllisti pahasti ja sano vaan että mahdollisimman vähän lääkkeitä?Ota nyt sitten selvää kuka on oikessa...
Piutselle voimia, toivottavasti säryt helpottaa!!
 
Joo no tottakai mahdollisimman vähän lääkkeitä, mutta sen verran kuitenkin että esim. kuume alenee tai hammassärky helpottaa että saa nukuttua ja ylipäätään parantuu nopeasti ja on taas terve.

Aika törkeetä jos joku lääkäri syyllistää särkylääkkeen käytöstä. Itse käytin alkuraskaudessa paljon panadolia pahojen päänsärkyjen takia välillä ihan päivittäin ja lääkäri vielä erikseen kysyi olenko aivan varma etten halua panacod-reseptiä (vahvempi kuin panadol ja saa vain reseptillä), jota siis aika yleisesti kuitenkin tyrkytetään raskaana oleville. Itselläni monia tuttavia, joille on myös tätä tarjottu. En kuitenkaan huolinut reseptiä, koska panadol auttoi nukahtamaan ja uni vei pahimman säryn pois.

Tuskin yksikään odottava äiti ottaa enempää lääkkeitä kuin on aivan pakko. Olisin saattanut moiselle lääkärille sanoa aika pahasti takasin jos olisi omalle kohdalle sattunut.
 
mulle sanottiin kerran sairaalassa ollessani (siis nyt raskausaikana), että jos ottaa panadolia, kannattaa suoraan ottaa kaksi kerralla. ei auta muuten.
 
Moikka!

Joo minä kävin tuossa päivystyksessä migreenin takia ja kun lääkäri kysyi oonko ottanut mitään särkylääkettä niin sanoin etten uskalla käyttää mitään. No siihen lääkäri sanoi että Panadolia voi ottaa ihan rauhassa, ei vaikuta millään tavalla sikiöön. Ja antoi heti kättelyssä mulle 1000mg Panadolin ja reseptin matkaan. Kuulemma saa ottaa sen kolmekin päivässä tosiaan noita grammasia.

Minuun kyllä uppos tuo kun lääkäri niin painotti ettei todellakaan mitään vaikutuksia. En toki mihinkään pieniin kipuihin ota edelleenkään mutta hammassärky ja migreeni ym. ei mene ohi muuten kun lääkkeillä.
 
ihmetyttää tosiaan noi lääkärien eri mielipiteet raskausajan lääkkeiden käyttöön--- mulla oli tosi paha migreeni jo kolmatta päivää ja lääkäri kielsi kaikkien lääkkeiden käytön raskauden ensimmäisellä kolmanneksella.... toisen migreenikohtauksen tultua eri lääkäri kirjotti samantien panacodi reseptin (ja vielä kauheen hevosen kuurin!! 6kertaa päivässä.. huhhuh, mä otin max 2 päivässä kun oli pakko yrittää sinnitellä töissä) ja kun olin kauheessa keuhkoputkentulehduksessa toinen käski käyttää hengenahistukseen astmapiippua antibioottien ja yskäntaplettien lisäksi kun taas toinen lääkäri sanoi miehelleni sen kysyessä raskaudesta ja astmapiipusta sekä yskäntapleteista että ei saa käyttää missään nimessä..... ota nyt sitten näistä selvää... [>:] kun jokaisella lääkärillä oma mielipide.
 
Kannattaa varmistaa apteekista, että saako käyttää, jos lekuri antaa jotain ihme lääkkeitä. Siis tyyliin juuri astma lääkkeitä ja muita. Oon ollut paikalla muutamanankin kertana, kun apteekkari joutuu soittamaan lekurille, tyyliin että oletko sä nyt ihan varma tästä lääkkeestä/annostuksesta.
Mutta tuo panadol.. Sitä tosiaan raskauden aikana saa vedellä huoletta. Mullekin suosittelivat sitä migreeniin ja niin kuin jollekin aikaisemmallekin oli sanottu, niin 1000mg kerralla, niin tehoaa sitten kanssa.
 
Panadolin sairaala maksimi annos on 4000mg/vrk, mutta varmaan 3000mg/vrk lukee paketissa. Monelle tuo 500mg kerralla ei tunnu missään, etenkin jos on joutunu paljon käyttämään ko. lääkettä, niin sen takia suositellaan suoraan 1000mg. Vaikuttaa paremmin jos ensimmäinen annos on suurempi. Minulla on parasetamoli allergia(jee jee! :) ) niin minulle lääkäri sano että sitten kun on "tosi" kyysessä, niin suosittelee muita (minulle naprokseeni oma lääkitys selkään jo ennen raskautta). Eli suomeksi sanottuna saan ottaa vasta sitten kun kyyneleet silmissä niin kipulääkettä =/ Onneksi hyvin on raskaus kuitenkin edennyt. *Koputtaa puuta* Omiin selkäkipuihin lämpöpussi ja pieni rauhallinen kävely niin selvitty ilman kipulääkkeitä, mutta muihin kipuihin tuohan ei toimi. Voimia kaikille kipuileville *hali*
 
[:)] mä varmistin kyllä myös apteekkarilta tuon astamapiipun ja yskäntaplettien käytön (kun 1.5vkoon en pystynyt nukkuu kun yskin kauheesti ja henkee ahisti) ja se vielä varmisti toiseltakin apteekkarilta ja ne oli kuulema ihan ookoo. onneksi ei tarvinnut kuin kahtena yönä enään niitä ottaa kun se keuhkoputkentulehdus alkoi helpottaa.. :)
on sitten käynyt myös niin että apteekkari suosittelee jotain josta sitten kuitenkin pakkauksessa lukee että neuvoteltava lääkärin kanssa.. esim pahoinvointilääkkeet.
onneksi päässyt kyllä vähin lääkkein kun toi migreenikin on siedettävissä kunhan saa kotona sen potea. mulla ei mitkään panadolit/panacodit auta mihkään kun pikku tytöstä asti migreeniin auttanut vaan sairaalan rohdot joita pistetty suoraan suoneen ennenku sain oikeet kohtauslääkkeet.
 
Takaisin
Top