Sähköskuutit, mielipiteitä puolesta ja vastaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä ootte? Mä kallistun enemmän negan puolelle, täs ihan lähellä kuoli lapsi skuuttiturmassa. Lisäksi pelkään itse tai lapsieni jäävän sellaisten alle. Niin ja tuttavan koti paloi, kun syttyi tuleen latauksen aikana.

En yhtään pidä niistä. 😂 Tuntuu aina kun jos Helsingissä tai missä muualla niitä nyt onkaan että tulevat päälle ja yhtään eivät varo. Ainakaan monet jotka niillä ajelee tekee noin. Onneksi tässä missä asun niin niitä ei ole yleisessä käytössä, tietenkin joskus tulee vastaan jos jollain täällä kylillä on ihan oma sellainen.

👎 Laiskistaa vain ihmiskuntaa. Niillä mentävän matkan voi hyvin mennä kävellen tai pyörällä. Kiva apu just jos välttämättä on kauhean kiireinen elämä, mutta ehkä sitten pitäisi tehdä muita järjestelyjä, että elämä kevenisi. Tai ihan vaan potkuskuutti voisi olla parempi vaihtoehto.

Lakipykälät lahaa perässä, tai sitten vain odotetaan että seuraavat sukupolvet osaavat oikeasti ajaa niillä ja huomioida liikenneturvallisuuden? Onhan ne potentiaalisesti vaarallisia vekottimia verrattuna sähköttömiin kulkupeleihin.

Olipa negatiivisen kuuloinen mielipide 😂

Sähköskuutit ovat ok, kunhan niiden käyttö vaatii ikää yli 16 vuotta, ajokortin ja kypärän, eikä yhdellä skuutilla saa ajaa kuin yksi ihminen kerrallaan.
Vuokraskuutteihin pitäisi laittaa näiden lisäksi 18 ikävuoden ikäraja, ja joka vuokrauksella pakollinen vahva tunnistautuminen (jossa ikä tarkistetaan hetusta), sekä kameratunnistautuminen, jossa kamera tarkistaa, että päässä on kypärä, ja että naamataulu vastaa ajokortin kuvaa. Ja tietenkin tuo ajokortti pitäisi tarkistuttaa tiliä luodessa.

@Suski75 oli hyvät ajatukset ja olen samaa mieltä.

Niillä skuuteilla pääsee ihan kohtuutonta vauhtia mutkiin, suojatielle kaupungissa tms. Toki tollainen skuutti on varmasti hyvä ihmiselle, joilla on vaikka vaivaa, ettei pysty pyörällä ajamaan. Kauhistuttaa meno. Voisi vaikka tulla vaikka polkupyöriä tuonne tienvarteen mielummin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Eipä se ikäraja poista sitä, että noilla ajellaan viikonloppuna humalassa ja sitten sattuu 😩 Toki parempi sekin on, lapsilla kun ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä tai tiedosta sen kummemmin riskeistä tai muista liikenteessä olevista.. Mun mielestä joutaisi siis pois kokonaan, kaikilta 😄 Ärsyttää, että porukka ei osaa ajaa niillä, kauhistuttaa kaikki vammat mitä ihmisille käy ja sitten noita jätetään minne sattuu, keskelle tietä tai jätetään luontoon lojumaan.

Ainakin nuo vuokravehkeet voisi lopettaa kokonaan. Kun ikää ei valvota millään, eikö myöskään sitä, montako henkilöä on kyydissä.

Minäkin olen ollut jäädä kahden alakoulu-ikäisen ajeleman skuutin alle. Heillä ei ollut liikennesäännöistä hajuakaan ja vauhti alamäessä oli aika hurja.

On vain ajan kysymys, milloin täällä jää joku alaikäisten porukka auton alle ( kun eivöt ymmärrä edes mitä tarkoittaa kärkikolmio )

👎 Laiskistaa vain ihmiskuntaa. Niillä mentävän matkan voi hyvin mennä kävellen tai pyörällä. Kiva apu just jos välttämättä on kauhean kiireinen elämä, mutta ehkä sitten pitäisi tehdä muita järjestelyjä, että elämä kevenisi. Tai ihan vaan potkuskuutti voisi olla parempi vaihtoehto.

Lakipykälät lahaa perässä, tai sitten vain odotetaan että seuraavat sukupolvet osaavat oikeasti ajaa niillä ja huomioida liikenneturvallisuuden? Onhan ne potentiaalisesti vaarallisia vekottimia verrattuna sähköttömiin kulkupeleihin.

Olipa negatiivisen kuuloinen mielipide 😂
Tutkitustihan nuo ovat tulleet kävelyn ja pyöräilyn tilalle, vaikka niitä ollaan mainostettu ekologisempana vaihtoehtona autoilulle yms. Ja jos joku on ongelma tänä päivänä niin ihmisten liikkumattomuus! Siitä tulee vielä iso yhteiskunnallinen kriisi, kun sen seurauksia ei vain ole velkaantuneessa yhteiskunnassa varaa hoitaa.

Nää on kyllä ongelmallisia kapistuksia, etenkin siis just ne vuokraskuutit. Jatkuvasti näkee kun lapset ja teinit menee noilla 3 päällä, ja niin lujaa kuin vain pääsee. Yllättäen myös usein kääntyvät autotielle auton eteen täysin katsomatta ollenkaan, että tuleeko autoja. Osaan kyllä itse ennakoida jo, että tuokin varmaan kääntyy suoraan eteen seuraavan suojatien kohdalla, joten hidastan siihen aina vaikkei mitään merkkejä näkyisikään skuutin kääntymisestä.

Samoin ihan älytöntä miten paljon noita on poikittain kävely- ja pyöräteillä. Oon ihan varma että suurin osa skuuttien käyttäjistä kyllä jättää ne pystyyn, mutta sitten on sitä porukkaa, joka skuutin nähdessään käy sen potkaisemassa kumoon keskelle tietä. Erityisen vaarallista on jos kumollaan suoraan jonkun alikulkutunnelin tai alamäen jälkeen, helposti voisi joku fillarilla vetää siihen kumolleen :sad001

Mutta eniten kyllä hirvittää lapset jotka noilla huristelee ihan päätöntä vauhtia autoteiden poikki katsomatta mihinkään suuntaan.

Ovat kyllä pelottavia vehkeitä. En kyllä millään uskaltaisi ajaa tuollaisella ilman kypärää, kuten noilla usein näkee ajettavan, sen verran kiikkerältä vaikuttavat ja ilmeisesti ovatkin. Ja itseä myös kauhistuttaa tuo, kuinka niillä usein näkee ajeltavan kauheaa vauhtia ja vielä monta ihmistä kyydissä. Nyt asutaan niin maalla ettei täällä noita vuokravehkeitä ole, mutta näinpä juuri vastikään jonkun lapsen kylän tuntumassa moisella ajelevan. Hänellä kyllä sentään oli kypärä päässä!

Takaisin