Itselläni on muutamat ruoat joista en tykkää. Muistan lapsuudesta, että äiti kokeili aina välillä kaikkia uusia reseptejä, ja uusia ruokia kyllä kehotettiin maistamaan ja syömään, mutta pakko ei ollut syödä mitään, eikä tiedettyjä inhokkeja kokattu, tai sitten oli ainakin joku vaihtoehtoinen ruoka tarjolla. Samalla linjalla olen itsekin jatkanut.
Nyt 3,5v lapsi syö hyvin monipuolisesti kaikkea ja maistelee uusia melko ennakkoluulottomasti.
Pari tiedettyä inhokkia on, enkä niitä tietoisesti tarjoa paljoa, pari pientä sattumaa laitan lautaselle ja lapsi syö, jos syö, ei ole pakko edes maistaa kun useamman kerran sanonut ettei tykkää. Meidän ongelmana on vaan vaihteleva ruokahalu, lapsi ei syö jos ei ole riittävö nälkä tai ei vaan huvita. Usein syönyt päiväruokansa vasta iltapalaksi, kun silloin viimeistään alkaa tulla nälkä.
Yleensä ei tarjota muuta tilalle, koska se ei paljoa muuttais tilannetta. Joskus jos nälkä pääseekin paastotessa liian kovaksi ja lapsi karjuu nälkäkiukkuisena, että "ei ole nälkä, en syö", niin täytyy yrittää saada puolipakolla syömään edes vähän, että tilanne ns laukeaa. Mutta siis väkisin ei pakoteta syömään, että ihan itse lapsi kuitenkin avaa suun ja nielee ruoan, ja yleensä käykin n.5 haarukallisen jälkeen syömään hyvällä ruokahalulla.
Että tasapainoilua siinä kuinka saada syömään pakottamatta väkisin.
Tämän nälkäkiukkuraivo on sellainen, ettei sitä kuuntele kukaan.
Lisään vielä, että meillä saa sanoa jos ei tykkää jostakin. Mun mielestä se on vain kohteliasta ja toisiaan huomioonottavaa perhe-elämää, että tehdään ruokia mitkä maistuu kaikille. Mutta ruokaa ei haukuta tai yökötellä tarpettomasti, eikä se ns paha voi vaihtua päivittäin, neutraalilla äänellä vain todetaan jos on jokin yksittäinen mistä ei oikeasti tykkää.