Ruokia pakkaseen...?

Anna Elina

Satasella mukana keskusteluissa
Minun on pitänyt usein kysyä tätä asiaa,muta aina olen vaan unohtanut...
Oletteko tehneet etukäteen ruokia pakkaseen?

Itse olen tehnyt lihapullia ja risottoa ja kauhea into ois tehdä jotain muutakin.
Ei tarvitse sit ruoka asioista miettiä ku tulee kotiin. Mies ei ole kovin hyvä tekemään ruokaa.
Mutta nyt alkaa olemaan sellaiset hetket käsilä et lähtö voi tulla hetkenä minä hyvänsä.
 
Vielä en oo kamalasti kokkaillu, pullataikinaa on pakasteessa ja tarkoitus olis leipoa pullaa valmiiksi, jos tulee vaikka vieraita vauvaa katsomaan. Sunnuntaina tein kaksi pellillistä koemielessä, hyviä olivat ja ne ovatkin jo melkein menneet parempiin suihin (siis mun suuhun), joten en ehkä vielä viitsi leipoa niitä tai heinä-elokuun vaihteessa ei ole yhtään jäljellä. [:D]

Kaalilaatikkoa ainakin aion pakastaa, se ei laita lainkaan pahakseen vaan maku jopa paranee, kun sitä säilöö ja sit uudelleen lämmittelee. Muuten aion vain tehdä vähän isompia annoksia ja pistää ylimääräiset sitten pakkaseen. Harmi kun pakastin on vain niin pieni...
 
Mä oon suunnitellut tekeväni ainakin makaronilaatikkoa ja vastaavaa pakastimeen mut on vielä tekemättä. En tiedä ehtiikö/jaksaako tässä enää, en ota siitä mitään stressiä, mies on kuitenkin ensimmäisen kuukauden mun kanssa vaan kotona niin eiköhän se edes ehdi vähän kokata. Ihan ekoille päiville ois tietty hyvä olla jotain varalla varsinkin jos vauva valvottaa kaikki yöt.
 
Suunnitelmia on tehdä pakkaseen ainakin lihapullia, makaronilaatikkoa ja muuta helposti lämmitettävää. Lihapullia yritin jo tehdäkin toissapäivänä, mutta "huonolla" menestyksellä - kaikki syötiin miehen kanssa parempiin suihin parissa päivässä, vaikka teinkin muka tupla-annoksen [:D] Niin hyviä olivat... Tiedän että sama juttu on makaronilaatikon kanssa, se kun on miehen herkkuja niin tuntuu että ihan sama miten paljon sitä kerralla tekee, se ehtii aina syödä kaiken (myös ne rasiat joita yritän piilottaa pakkaseen)!

Mutta ehkäpä nyt tässä mammaloman vihdoin alettua ehtisi päiväsaikaan kokkailla vähän enemmän. Hyviä ideoita otetaan mielellään vastaan, mitä ruokia on helppo tehdä isompia annoksia ja mitkä maistuukin ihan hyvältä vielä lämmitettynäkin.

Yppyltä hyvä vinkki noi pullat. Täytyyhän sitä tosiaan jotain makeaa olla tarjottavana sitten kun tulevat laumoittain ihmettelemään uutta ihmistä [:)]
 
Mä ajattelin helpolla päästä ;) Mies osaa ruokaa tehdä ja hyvää ruokaa tekeekin. Joten pakkaseen en tee mitään. Esim. jauhelihakeiton, makaroonilaatikon jne saa valmiiksi niin pienellä vaivalla, että ehdin tehdä niitä vauvan synnyttyäkin. Ja en ikuuna ole rakastanut leipomista, joten jatkossakin ostan mymälästä.. täytekakun vaan teen itse :)
 
Hyvä tämä ketju, samaa oon pohtinut. Mies on kyllä täälläkin kotona ainakin aluksi ja muutenkin innokkaampi kokkaamaan joten en stressaa, mutta oishan se kai hyvä jotain olla pakasteessa ni saattaa vaikka pelastaa jonkun päivän...

Tuo risotto oli hyvä idea pakasteeseen, mies ei siitä välitä ni vois säilyä mulle :D Makaronilaatikko menee täälläkin heti kun uunista tulee ulos.

Ja nyt ku puhuitte pullista ni alko tehä ihan hirveesti mieli. Jos heti vaikka tänään leipois..? Krhm sinne pakasteeseen tietenkin..[8|] Ja sämpylöitähän ois kanssa helppo tehdä, ne vaan kuuluu siihen sarjaan ettei raaski pakastaa kun on tuoreina niin ihania.

Nyt on lähettävä ostamaan hiivaa ja jauhoja ja kardemummaa :D
 
Muiia, on ne sämpylät yhtä ihania kun ne pakkasesta ottaa ja sulattaa - ihan kuin tuoreita! Tuttavalta sain juuri vastikään vielä vinkin, että leipomukset kannattaa sulatella mikrossa pienellä teholla pakastepussin sisällä, niin ne eivät edes pääse kuivumaan. Tehoja vaan kannattaa tarkkailla, ettei muovi sula. Pullan, sämpylän ym. päälle voi tietenkin ripotella aina jotain koristetta, mutta muovitetut leipomukset tuskin maistuvat kenellekään [:D]

Sämpylöitä aion minäkin tehdä, oliskohan tänään hyvä päivä siihen? [8|] 
 
Haa, no sittenhän minä pyöräytän hirmu satsin sämpylöitä, kiitos infosta Yppy! Täytyy tehä järjetön keko ni riittää sinne pakasteeseenki ;)
 
hmm.. tästä oli neuvolatädin kanssa puhetta.. mutta miehen kanssa jutellessa todettiin, että kumpikaan ei oikein tykkää tosta hommasta (syödään aina ns. tuoretta ruokaa tai ei ainakaan 2 päivää enempää samaa ruokaa.), vaan sovittiin, että hän tekee ruuat, kun on kerran isyyslomalla. Ja on mun mies hyvä kokki!

Sen sijaan oon aatellu, et pyöräytän sämpylöitä ja kahvileipää sitten pakastimen täyteen. On sitten tarjottavaa vieraille, eikä tarvi sitä stressata!!! [:)]
 
Mulla on myös onneksi ihana kokkaava mies kotona, joten luotetaan siihen että ruoka ei pöydästä lopu [:)]

Mutta luulen että leipominen etukäteen vois olla ihan viisasta. Varsinkin kun nyt raskaana ollessa on innostus siihen kasvanut ja makea maistuu vähän liiankin hyvin. Eli eiköhän sitä korvapuusteja tule ainakin väsättyä pakkaseen [:D][:D]
 
Mie olen suunnitellut tuota leipomista pakkaseen. Tarkotus ois leipoa ainakin jotain pullaa/piirakkaa ja sitten kakkupohjat nyt ainakin jo ristiäisiinkin asti ajatellen. Kunhan tässä nyt muilta tekemättömiltä hommilta ja omalta laiskuudelta saa aikaseksi..[&:]

Ruoanlaitosta en aio ressata. Jos ukko kuolee nälkään sen vuoksi, ettei pakkasessa oo valmista niin oma on häpeänsä.[:)] Aikuinen mies joka osaa kuiten ruokaa laittaa halutessaan (ja ainahan voi käydä äitinsä pannuilla, jos ei ite saa tehtyä). Muutenkin perusruoat tulee niin helpolla, että uskoisin pienenkin kanssa aikaa riittävän sen muutaman minuutin verran mitä hellan vieressä menee.
 
Jos ukko kuolee nälkään sen vuoksi, ettei pakkasessa oo valmista niin oma on häpeänsä.[:)] Aikuinen mies joka osaa kuiten ruokaa laittaa halutessaan


Voi, ei meilläkään ukko kuole nälkään, jos en kokkaa, mutta MÄ kuolen. Oon niin nirso, etten siedä syödä niitä miehen tekemiä papu/linssi-tomaattimurska-sipuli-jauhelihasotkuja, jotka hänelle menevät hyvällä ruokahalulla. Kokin tyttärenä sitä on tottunut vähän paremmille sapuskoille [:D] Ainoa hänen tekemänsä ruoka, josta tosissani tykkään, on spagetti, eikä sitäkään nyt ihan loputtomiin jaksa syödä...
 
ALKUPERÄINEN: Yppy

Jos ukko kuolee nälkään sen vuoksi, ettei pakkasessa oo valmista niin oma on häpeänsä. Aikuinen mies joka osaa kuiten ruokaa laittaa halutessaan


Voi, ei meilläkään ukko kuole nälkään, jos en kokkaa, mutta MÄ kuolen.


 Meillä vain on menny niin, että mie varsinkin kotona ollessa olen ruoat tehny ja miulla on tuo mies semmonen, että siskonsa kysyi silloin yhessäolon alkuaikoina, että "Onko se oikeasti käyny ruokakaupassa?" ja "Mitä, onko se tehny ihan oikeasti ruokaa?" Juu olihan se ja tekee (ihan hyvääkin) ruokaa halutessaan tai jos mie en jouva/jaksa, meinaa vaan olla aika samoja ruokia mitä tekee. Mikspä tuo ois aiemmin tehnykkään, kun kotoa on ihan soitettu, että tulekkos syömään nyt vai ilmotakkos kun tuut niin lämmitettään. Miun mielestä tuo on vähän pilalle lellitty nuissa "naisten työ" jutuissa. Ite olin niin tottunu, että molemmat tekee kodin eteen jotain, että siitä ei es neuvoteltu alanko mie passaan samallain. Onneksi on ollu "hyvä oppinen" siinä suhteessa, välillä vähän hias/unohtuu asiat, mutta nopeastippa palaa mieleen..[:)] Ajattelin sitten ruoan valmiiksi tekemistä tästä vinkkelistä...[8|]
 
Enpä ole ajatellut stressata etukäteen ruuista. Loppujen lopuksi aika nopeasti saa maukasta ja ravitsevaa ruokaa aikaiseksi. Ihan tervettä vaihtelua varmaan vauvan syntymän jälkeen, saada hetki kokkailla keittiössä.

Onneksi mies on vapaalla muutaman viikon vauvan syntymän jälkeen, joten tarvittaessa saan häneltä kokkaus- tai kaupassakäyntiapua.

Eikä se pakasteruoka ikinä maistu yhtä hyvältä kuin vastavalmistettu.
 
Mies saa hoitaa meilläkin kokkaamiset, joten pakkaseen ei varmaan tehdä yhtikäs mitään..
Kaippa sitten miehen saa myöskin leipomaan vieraiden varalle, kun vähän ohjeita huutelee.. :) Ja onneksi kaupastakin saa sitten pullaa,keksejä,tms.
Se tuore nyyttihän niissä vierailuissa sitten kuitenkin on pääosassa eikä ne tarjoilut.. :)
 
Mä tein viikko sitten sunnuntaina makaronilaatikkoa pakkaseen ja seuraavana aamuna tulikin lähtö sairaalaan [:D] Ihana oli tulla kotiin kun ties että ei tartte ruveta heti kokkaamaan.
 
Mulla on nyt tehty omaa ruisleipää ja makaronilaatikkoa pakkaseen, ja huomenna taidan pyöräyttää kaverilta saaduista raparpereista piirakan sinne seuraksi. Muuta en tiada nyt jaksaa... Kyllähän meilläkin mies jää heti kotiin kun vauva syntyy, ja osaa ruokaa laittaa, mutta en halua hänellekään mitään kotiorjavuoroa heti "loman" alkuun. Meillä on vaan valitettavasti niin pieni pakastin, ettei sinne edes paljoa mahdu. Mietin jo että pitääköhän hankkia erillinen arkkupkastin kun muksu kasvaa, olisi niin kiva tehdä vaikka kaikkia soseita pakastimeen valmiiksi, erilaisista hilloista ja marjoista nyt puhumattakaan!
 
Kuntosalilla myytiin pari viikkoa sitten valmiita kasvisravintolan pakastettuja ruokia, joita ostin varastoon useamman purkin. On siis ainakin jotain pöperöä saatavilla. Ja onhan tuossa nurkan takana pitseria, jos nälkä pääsee yllättämään! [:D]

Tänään pyöräytin vihdosta viimein pakastetusta pullataikinasta pari pellillistä korvapuusteja. Tuli kamalan isoja ja hyvän näköisiä! Jos olisin tajunnut vähän pienempiä vääntää, olisi tullut tuplamäärä ja enemmän tarjottavaa vieraille. Leipomisinnossa tein vielä neljä peltiä kauraisia moniviljasämpylöitä (osa syödään kyllä jo nyt) sekä nokkossämpylöitä. Niitä en ole vielä uskaltautunut maistamaan...

Tänään on sitten leivottu, siivottu, aikomus on saunoa ja sitä kolmatta s:ääkin on kokeiltu. Vauhdittaiskohan tämä yhtään vauvan tuloa? [:D]
 
Mä oon kans aatellu että en rupee tekeen pakkaseen mitään. Ei sinne kyllä mahtuiskaan ja mies on sen verran kätevä käsistään keittiössäkin että osaa kyllä ruokaa tehdä. Ja me tehdään muutenkin kerralla isompi satsi mitä syödään pari päivää et ei siellä keittiössä nytkään kukaan päivittäin häärää. Kaupasta saa pullaa, panostan sitte ristiäisiin enemmän. [:D]
 
Takaisin
Top