Ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tuulia

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2017
Olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja vinkkejä ruokavalion suhteen muistaen kuitenkin sen, että se mikä sopii toiselle, ei ehkä käykään toisen makuun ja tilanteeseen. Myös kaikenlaiset kysymykset voisi listata tähän alle, jotta mahdollisimman moni saa vastauksia mieltä askarruttaviin aiheisiin.

Itsehän olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta, jonka jälkeen siirryin vegaaniseen ruokavalioon pari vuotta sitten. Nyt en oikein tiedä, miten koostaa päivittäiset ateriani, kun kyse on näinkin merkittävästä asiasta. Ravintolisien (omega3, raskausvitamiini, d- vitamiini) suhteen hölläsin jo liekaa ja valitsin sellaiset tuotteet, jotka tukevat raskautta parhaiten. Mutta sitten tulee syömisten miettimisen vuoro, ja olen hukassa.

Nyt vielä toistaiseksi ajattelin syödä kasvispainotteisesti, mutta ostin jo kaappiin tavallista maitopohjaista luonnonjogurttia ja rasiamargariinia, joissa on eläinperäisiä ainesosia. Kalaa harkitsen myös syöväni, kunhan pääsen ajatuksissani sen kipukynnyksen yli, joka yhä haluaisi jatkaa vegaanilinjalla, jos se edesauttaa raskauden normaalia etenemistä ja lapsen kehitystä. Liian tiukka en siis aio ruokavaliossani olla.

Sitten tullaankin jännän äärelle. Käytän makeutusaineita kahvissani ja satunnaisesti myös smoothieissa ja pirtelöissä, mutta nuo, mitä omistan, ovat kiellettyjen listalla. Olenkin nyt googlettanut stevian käytön turvellisuudesta, jos siirtyisin siihen, mutta siitä liikkuu monenlaista mielipidettä ja tutkimustulosta, joista ei ota selvää erkkikään. Sokeria en mielelläni käyttäisi yhtään, jos ei ole pakko, mutta kahvi ilman makeutusta on mahdoton yhtälö. Onko kenelläkään kokemusta tai tarkempaa tietoa?

Nyt kun ravinnonsaannin merkitys ja laatu korostuvat, ajattelin marssia ravitsemusterapeutin pakeille, sillä en luota omiin tietoihini ja taitoihini tarpeeksi jämäkästi. Ja nythän on kyseessä kuitenkin toisenkin ihmisen elämä. Jos joku tietää, mitä kautta kannattaa lähteä hakemaan rav.ter. lähetettä, huikatkoon! Neuvolaan varmaan soittelen joka tapauksessa nyt alkavalla viikolla.

Muokattu viimeksi:
Tuulia, ootko kokeillut kookossokeria?
Ei maistu kookokselta vaan on tehty kookospalmun jostainosasta. Muistuttaa tummaa sokeria, hieman karamellimainen maku. Oon ite laittanut smoothieen, suosittelen!
Siinä myös matala glykeeminen indeksi eli ei nosta verensokeria rajusti niinkuin normisokeri.
Saatavana luomuna, esim. Cocovilta.
Sopisi varmasti kahviinkin!:)

Olen kuullut myös vegaanisista perheistä eli pakko ei ole ruokavaliota muuttaa. Käytätkö kuitenkin esim. Kauramaitoa/ kaurajugurttia? Niissähän on kalsiumia lisättynä.

Olen kuullut kookossokerista, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi testata. Sokerin kanssa on juuri se, etten halua kokea sitä verensokereiden rajua heilahtelua, jolle olen todella herkkä. Mutta enhä keksin jonkun muun vaihtoehdon.

Ja totta toki käytän kasvimaitoperäisiä tuotteita. Kaurakermaa, soija-, kaura- ja riisimaitoa, vegejuustoa, vanukkaita, soijarahkaa jne. Lisäksi syön vielä kalsiumlisää purkista. Vielä olen kahden vaiheilla, mitä teen ruokavalioni kanssa, mutta aloin kuitenkin jo syöttää sitä ostamaani jogurttia miehelle, ettei itse tarvitsen koskeakaan :) Neuvolasta varmaan saa lisää vinkkejä sitten aikanaan.

Soita tuulia neuvolaan sieltä osaa ohjata oikeaan suuntaan olen molemmissa raskauksissa käynyt eri paikkakunnan neuvolassa toisessa mut haukuttiin ihan pystyyn ruokavalion takia johon ei kuulu juurikaan yhtään lihaa.. Toisessa raskaudessa yritettiin päästä ratkaisuun missä ei itse tarvitse ahdistua toki kyllä mä sitä lihaa söin mutta ei se vaan meinaa mennä alas.. Nää on aivan älyttömän hankalia asioita kun joutuu miettiä mitä saa ja mitä ei saa syödä :facepalm: saman asian kanssa saa painia kun alkaa lapsi siirtymään kiinteisiin ruokiin

Neuvolan kautta voi päästä ravitsemusterapeutille, jos epäilyttää osaako koostaa oman ruokavalionsa riittävän monipuoliseksi silloin, jos on jotain ruokarajoitteita. Mä en oo syönyt punaista lihaa kohta 20 vuoteen eikä se ole ollut ongelma kummankaan edellisen raskauden kohdalla, kalaa, munia, maitotuotteita tms. syön kyllä. Haluaisin syödä raskausajan mahdollisemman terveellisesti, mutta nyt jo muutaman päivän ajan se on ollut niin haastavaa, että pakko varmaan antaa vähän itselleen anteeksi. Hedelmiä ja marjoja uppoaa kyllä pohjattomasti, joten eiköhän ne turvaa vitamiinien saantia. Kasviksia pitäisi syödä enemmän.

Itse oon päättänyt tämmöisenä sokerihiirenä olla karkkilakossa koko raskauajan. Muutenkin yritän rajoittaa herkkujen ja roskaruuan syöntiä, mieluiten jättäisin kokonaan pois. Nyt ennen raskautta välttelin myös viljoja, mutta jossain määrin otan ne kyllä takaisin.

Täällä ilmoittautuu kasvissyöjä! Edellisessä raskaudessa neuvolassa eivät voineet ymmärtää kasvisruokavaliota ja valittivat siitä minkä ehtivät. Erityisesti siksi, kun mulla laski hb melko alas ja mikää rautavalmista missään muodossa ei sopinut mulle. Saa nähdä kuinka nyt käy. Mulla myöa ongelmana jatkuva nälkä ja napostelu raskausaikana, toivon, että nyt välttyisin siltä. Jos kuitenkin meno jatkuu samana, haen neuvolasta apua ravitsemusneuvojan /-terapeutin pakeille pääsemiseksi.

Kärhö kova juttu toi karkkilakko KOKO raskauden ajan! :) mulla käy monesti niin että jos kiellän iteltäni jotain ni sitä sit tekee eniten mieli. Jotenka en lakkoile mistään, jos tekee mieli herkkua ni käsken itteni miettiä että olenko ansainnu sen, mites päivän/viikon muut syömiset jne . Monesti on tolla jääny karkit hyllyyn, tai siis useammin ne jää hyllyyn ku että lähtee mukaan! :)

Täällä kans yks joka aikoo jättää herkut/ muun roskaruoan syömättä raskausaikana. Nyt ne on maistunu vähä liiankin hyvin. Ehkä en kokonaan voi olla niitä syömättä mutta jos saisin edes vähennettyä reilusti niin se on hyvä. :)

Mä oon ollut kahdesti jo raskausajan karkkilakossa (synnärillä onkin sitten ollut aikamoiset eväät), joten enköhän mä pysty nytkin. Ihan vaan sen takia, että olisi aika epäreilua tätä kolmosta kohtaan syödä karkkia kun en oo sitä aiemmissakaan raskauksissa tehnyt. :grin Ja mä oon tosiaan niin joko tai tässä asiassa, että en pysty syömään karkkia mitenkään kohtuudella.

Miten hyvin te muut ootte muuten pystyneet syömään terveellisesti? Mulla tekee nyt tosi tiukkaa, kun kaikki kasvikset maistuu jotenkin mullalle, vaikka olis kuinka pessyt ja kuorinut ja esimerkiksi kala ällöttää. Tekisi mieli ihan hirveästi vaan höttöleipää ja makeita jugurtteja.

Mä aion pitää herkut mukana raskaudessa, mut hyvin pienissä määrin. Edellisessä raskaudessa tuli reippaasti +20kg ja sitä en enää halua :O

Sama mieliteko mulla Kärhö, makeat jogurtit ja leipä :banghead: tosi hyvin varmaan pysyy varmaan tosi hyvin paino kurissa!

Jonsson, mulle ei ainakaan vielä ole annettu sen kummempia ohjeita ruokaan liittyen, en tiedä tuleeko ens kuun alussa sairaalasta sitten tarkempaa infoa kun siellä tehdään se "virallinen" ultra ja verikokeet jne. Mun gyne, joka on nyt seurannut tätä raskautta, puhuu vaan että ei raakaa lihaa (leikkeleet mukaanlukien), ei salaattia ravintolassa kun ei tiedä onko hyvin pestyä ja kotona varovasti pesee, litroittain vettä päivässä. Muuten oon yrittänyt melko monipuolisesti syödä, ja terveellisesti... paitsi että perjantaisin meillä on paha tapa syödä hamppareita tai pitsaa ja siitä ollaan pidetty vielä kiinni! :grin
Täällä juodaan myös paljon viiniä, mutta meijän taloudessa se ei kuulu muutenkaan ruokailuun joten siitäkään sen ei tarvinnut sen kummemmin saarnata :p asun siis Euroopan eteläpuolella...

Ajattelin kyllä itse vähän lukea aiheesta, ei ole oikein muistissa/tiedossa vielä nämä kaikki mitä ei saa tai mitä kannattaa syödä.. jos ne ei sairaalasta edes sitten anna sen kummempia ohjeita niin parempi ottaa varmaan itse selvää..

Onko täällä ketään kuka söis aamupalaksi pirtelöitä/smoothieita? Mulla tekis hirveesti mieli jotain smoothieta mutta pää lyö tyhjää että mikä ois hyvää? :grin

Purkki maitorahkaa, loraus mehutiivistettä (ite käytän funlight appelsiinia) tai mehukeittoa, marjoja kaikkea mitä vaan pakkasesta löytyy :P Mustikat, mansikat, vadelmat .. tai sitte hedelmäsmoothiee johon päärynää omenaa appelsiinia , lähes poikkeuksetta valmisohjeissa on banaania mutta ite en tykkää siitä :P

Mä laitan vanilijajogurttia, banaanin ja mustikoita tai mansikoita. Iisiä ja hyvää :)

Mä laitan banaanin tai säilykemangoa, lorauksen mehukeittoa, rahkaa tai turkkilaista jugurttia, mansikoita tai mustikoita, lusikallisen jotain öljyä (esim. kookos tai vehnänalkio), vähän aitoa kanelia, liotettuja chian siemeniä ja basilikaa tms. yrttiä.

Mun suosikki ennen plussaa oli luonnonjogurtti, banaani, kiivi, sitruunan mehu, babypinaattia, pala inkivääriä, chiaa ja parit pakastemansikat. Ihanan raikasta. Vanha versio oli rahka, banaani ja pakastemansikoita. Nyt kumpikaan ei uppoa..

Takaisin