Ruokavalio raskausaikana

Tukaani

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmikuunmammat 2015
Syyskuiset 2021
Täällä onkin jo ketju himoista ja ällötyksistä, mutta haluaisin keskustella vähän laajemmin raskausajan ruokavaliosta, ruokailemisesta, ateriarytmistä, ravitsemussuosituksista...

Mielellään myös kaikki hyvät reseptit jakoon tähän ketjuun!

Palaan itse asiaan hetken kuluttua. :cat:
 
Tää mun keskusteluntarpeeni kumpuaa ehkä siitä, että esikoista odottaessani mulla oli raskausdiabetes ja odotan sitä nytkin. Silloin söin ihan normaalisti (toki "kielletyt" ruoka-aineet huomioiden), mutta nyt kun ikää ja lähtöpainoa on enemmän oon miettinyt asiaa enemmän.
Pahoinvointien aikaan söin tietty just tasan sitä mitä pystyin, mutta nyt oon koittanut tehdä enemmän fiksuja ja terveellisiä valintoja.

Oon joskus 8 vuotta sitten käyttänyt MyFitnessPal-sovellusta painonhallinnan tukena (no, silloin ehkä ei-niin-terveesti) ja nyt kokeilen valjastaa sen ihan vain siihen, että näen, millainen osuus mun ruoasta on hiilareita, rasvaa ja proteiinia. Datasta voi olla hyötyä sit myöhemminkin kun se radi-tuomio tulee.

Tänään oon syönyt paljon rasvaa, koska oon syönyt sekä lohta että avokadoa. Molemmissa onneksi hyviä rasvoja! Välipaloina oon syönyt kirsikkatomaatteja, kiiviä, omenaa ja kuivattuja luumuja. Tää välipalojen tarve on vähän yllättänyt, en muista esikoisen odotuksesta näitä yllättäviä nälkäkohtauksia. Vaikka kai niitä silloinkin oli.
 
Mä syön arkena yleensä aamupalan klo 8, lounas klo 11.30, välipala klo 14, päivällinen 16.30 sekä iltapalan 19.30.
Ja välissä tulee napsittua joskus pari karkkia, pähkinöitä, banaanichipsejä tms.

Mulla oli radi edellisessä raskaudessa mut en kyl oikeestaan muuttanu mun ruokavaliota mitenkään.. ehkä syön muutenkin sen verran ’terveellisesti’ et ei haittaa arvoihin.. nyt ei oo viel todettu, saa nähdä miten käy seuraavassa rasituksessa..

Mulle on siis koko raskauden maistunu mikä vaan, ni se helpottaa mun tilannetta. Mut oon mä yrittäny vähä enemmän panostaa esim salaatin syömiseen, ja leivän päällä on lähes aina kurkkua tai tomaattia, mitä ei ehkä ennen aina ollut..

Nyt on se ’hyvä’ puoli että ei voi pyytää ketään kylään kahvitteleen tms eikä mennä kahville. Niin selvästi pullan syöminen on vähentynyt, joka on todella hyvä asia.. pizza himo oli harvinainen muutama viikko sit, en yleensä osta pakastepizzoja mut sillon meni pari viikossa lounaaksi.

Mä en oikeen reseptejä pysty jakamaan ku meillä syödään niin ’epänormaaleja’ ruokia, ku mun mies ei oo suomalaissyntynen.. eli vähä erilaisia miksauksia yms syödään.
 
Mä syön aika säännöllisesti ja tavallisa ruokaa, varsinkin arkena kun päiväkotityössä on mahdollisuus syödä lounas ja välipala lasten kanssa samaan aikaan. Ja kotona sitten taaperon ruokailut rytmittää omaakin syömistä. Esikoisen raskaudessa oli radi ja niin on myös nyt. Viimeksi riitti kun söi perus terveellisesti ja säännöllisesti, herkuttelu jäi kyllä tosi minimiin kun sitten sokerit heitteli heti. Toivon, että nytkin riittää ruokavaliohoito. Tosin nyt on paljon pidempi aika noudattaa sitä kun radi todettiin jo nyt rv 16, esikoisesta todettiin vasta sillon rv 27 suunnilleen.
 
Mä oon kans syöny pitkälle perus kotiruokaa. Välillä toki tullut syötyä pizzaa/hamppareita, mutta lähinnä silloin kun se ollut ainut mitä edes jotenki tehny mieli. Kasviksia pitäisi syödä enemmän, mutta ei oo yhtään tehny mieli ja toi mun ruuan määrä on niin vähäinen niin en viitsi täyttää vatsaa salaatilla että saisi edes vähän enemmän kaloreita. Toisaalta syön useamman kerran viikossa kasvisruokaa, keittoa, wokkia tms missä kasviksia on mukana.

Edelleen siis pahoinvointi aika pahana ja ruokavalinta menee sillä että mitä tekee suunnilleen mieli tai mistä ei tuu välitöntä yökötysreaktiota jo ajatuksesta. Toistaiseksi herkkuja eli karkkeja, jäätelöö, sipsejä yms on todella harvoin tehny mieli ja kun iskenyt hetkellinen himo niin syöny niitäki tosi vähän.
 
Mulla pahoinvointi aaltoilee. Kasvikset maistuu useimmiten suunnilleen yhtä hyvältä kuin kesällä joku nurmikonleikkuujäte. Syön niitä silti. Tietynmerkkiset kirsikkatomaatit on kyllä himottaneet, toivon vaan ettei niistä tulisi aftoja.

Hyvien rasvojen lähteenä mulla on nyt avokado, syön sitä leivän päällä. Yritän opetella syömään puuroa, söin viime viikolla yhtenä aamuna ja sillä tunnuin jaksavan vähän pidemmälle aamupäivää ilman välipaloja.
 
Jaan teille mun lemppari-linssikeiton reseptin:

*Linssikeitto*

* 1 (suippo)paprika
* 2-3 porkkanaa (koosta riippuen - mulla usein 1 iso ja 1 pieni)
* 8-10 dl vettä
* 2 dl kuivia punaisia linssejä
* 500 g tomaattimurskaa
* vähän aurinkokuivattua tomaattia
* mausteita (ks. resepti, voi myös käyttää omia lempimausteita)
* päälle kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia tai smetanaa, ranskankermaa tms.

Ensin huuhdellaan linssit lävikössä. Paprika ja porkkanat paloitellaan pieneksi ja laitetaan öljyyn kattilaan pehmenemään.
Hetken pehmenemisen jälkeen päälle kaadetaan 8-10 dl vettä (8 oli ehkä liian vähän) ja kun vesi kiehuu, niin huuhdellut linssit sekä pari haarukallista aurinkokuivattuja tomaattisuikaleita sekaan. Mausteeksi laitoin timjamia, oreganoa, suolaa, mustapippuria, cayennepippuria ja chipotlejauhetta. Keitellään 10-15 min, sitten soseutetaan (mä surautin sauvasekoittimella, mutta tää ei oo mitenkään pakollista) ja lisätään 500g tomaattimurskaa sekä vähän vettä ja turaus hunajaa, tarvittaessa voi maustaa lisää (laitoin itse ripauksen suolaa ja mustapippuria lisää), kiehautetaan ja tadaa, valmista on! Lautasella päälle nokare kreikkalaista jogurttia.
 
Takaisin
Top