Ruokaostokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Haluaisin kuulla teidän ruokaostoksistanne, koskien mm. mitä kaikkia ruokatarvikkeita yleensä ostatte kaupasta ja mihin asioihin te kiinnitätte huomiota? Ja paljonko sinulla menee kuukaudessa rahaa ruokaostoksiin ja kuinka monta ihmistä taloudessa asuu? :)

Minä itse käyn kaupassa n. 3 kertaa viikossa ja ruokaostoksiin menee n.500-550 euroa kk:ssa. Meidän perheeseen kuuluu minun lisäksi aviomieheni, 2-vuotias tytär ja 5 kk ikäinen vauva ,joka ei kyllä vielä syö muutakuin äidimaitoa.:grin Itse kiinnitän huomiota ruokaostoksia tehdessä siihen, että ruoka-aineet tulisivat mielellään Suomesta tai Pohjoismaista. Itse olen tällä hetkellä maidottomalla ruokavaliolla, joka varmasti on vaikuttanut meidän ruokaostoksiin sen suhteen, että rahaa kuuluu enemmän, sillä maidottomat tuotteet on kalliimpia kuin maidolliset.

Muokattu viimeksi:
Yritän ostaa aika paljon juttuja lidlistä, meillä on nyt rahat aika tiukalla kun olen kotona pienen vauvan kanssa. Hän ei siis vielä syö muuta kuin maitoa. Aika perusruokia tehdään, paljon jauhelihaa, kanaa, perunaa, makaronia... Joskus laskin että meillä menee kuukaudessa rahaa noin 300e, mut se oli ennen lapsen syntymää, jos ei vielä mee enemmän niin ainakin kohta menee. Miehelle teen eväät yleensä mukaan, joskus syö ajossa jossain grillillä.

Mietityttää vähän et mitä sitten kun lapsi alkaa syödä kiinteitä, ajattelin kyllä tehdä aika paljon soseita itse ja niitähän voi sit pakastaa. Kotimaisia marjoja ois kiva antaa, niissä ei pitäis olla niitä vatsatautiviruksia. Et pitää varmaan käydä kattomassa pakastealtaat muissakin kaupoissa!

Yritän ostaa mahdollisuuksien mukaan kotimaista ja mahdollisimman lähellä tuotettua. Nestleä ja muita isoja firmoja välttelen parhaani mukaan. Ruokakauppaan menee viikossa 120-150€, riippuen vähän onko onko ylimääräisiä vapaapäiviä miehellä ja koululaisella. Perheeseen kuuluu minun, mieheni ja koululaisen (ekalla) lisäksi 5 vuotias poika ja 3, 2 ja 1(24. Pvä) vuotiaat tytöt.

Meillä 7 hengen perhe, lapset yli ja alle kouluikäisiä. Ruokakauppaan menee kuukaudessa varmaan tonni. Tähän kyllä sisältyy myös taloustavarat, tarkkaa ruokaan menevää osuutta en ole laskenut. Mutta meillä on 5 ateriaa päivässä, isot urheilevat lapset syö jo aika paljon ja kaveritkin ruokailee meillä usein. Simppeliä kotiruokaa, pyhinä jotain spessua, viikonloppuisin vähän herkkuja. Lihat ja maitotuotteet ostan aina kotimaista. Muissa yritän suosia paikallista, kotimaista tai edes avainlipullista, mahdollisuuksien mukaan joskus luomua. Mutta en orjallisesti, tsekkailen myös tarjoukset jne. Ja vaikka kotimaisuus on aika tärkeä kriteeri, niin ihan hyvällä omallatunnolla syödään satokausikalenterin mukaan ananaksia, granaattiomenoita, avokadoja ym.

Satokausikalenteri meilläkin kovassa käytössä, se on tosi hyvä juttu!

Olen myös toisinaan aika laiska kokkaaja, eli käytän paljon puolivalmiita juttuja, vaikka täytepastaa. Hernekeittoa purkkiversiona syödään ainakin parin viikon välein kun ei ehdi tai ei jaksa muuta. Ikeassa käydään aina syömässä kun ollaan ostoksilla, siellä on tosi hyvä hinta-laatu -suhde!

Asun vähän päälle 1-vuotiaan lapseni kanssa kahdestaan. Hän alkaa syödä jo aika paljonkin ruokaa, mutta ei se vielä valtavasti näy ruokakuluissa. Paitsi valmiit ruokapurkit, mutta teen mieluummin itse ruokaa. Pidän ruuanlaitosta ja usein lapsen ruoka tulee samalla kuin omakin. :) En ole ikinä laskenut, mutta kuukaudessa saattaisi mennä n. 200€ ruokaan. Siihen tulee kyllä sitten vaipat päälle. Teen aika perusruokia. Liha, kala ja kana on varmaan ne kalleimmat, mutta käytetään paljon kasviksia. :)

Mä en osaa sanoa tällä hetkellä paljon rahaa menee kuussa ruokaan kun olen hoitovapaalla ja mies maksaa laskut. Veikkaisin jotain 500 eur pintaa, mutta siinä on mukana myös perus taloustavarat. Meitä on siis kolme, lapsi on 1,5v ja syö samaa ruokaa kuin me tai purkkiruokaa. Meillä minä joudun noudattamaan moni allergikkona erityisruokavaliota, joten myös mies ja lapsi saavat samaa ruokaa. Syövät kyllä omineen tavallista pastaa, leipää ja kananmunia. Tästä johtuu meidän perheen kalliimpi ruokalasku.
Kaupassa kiinnitän erityisesti huomiota ruokien kotimaisuuteen ja paikallisuuteen. Toki meillä syödään paljon hedelmiä ja niissä ostan usein luomua. Myös maidon ostan luomu/homogenoimattomana. Josta päästään siihen että nyt mulla on opettelussa mahdollisimman lisäaineettoman ruuan osto. Leikkeleet ja erittäin harvat makkaranostokerrat valitsen snellmannia, kerma pitää olla karrageenitonta jne. Jugurteista ostan Valion luomujugurtteja jne.
Kaupassa käydään yleensä 2 kertaa viikossa. Viikonlopuksi markettikeikka joko prismaan tai citymarkettiin. Viikolla lähikaupasta lisää maitoa ja muuta pientä.

Meidän perheessä on kuusi henkilöä.Minä, mies ja neljä lasta (koululaisia ja pienempiä) ja kyllä ruokaan vaan saa menemään rahaa jos haluaa suht monipuolista ruokaa valmistaa. Lisäksi perheessämme on ruoka-aine allergioita jotka kyllä heti vaikuttavat plus merkkisesti ostettaviin tuotteisiin. Yritän ostaa kotimaista, mutta kyllä loppujen lopuksi se on se hinta joka valitettavasti pidemmän päälle ratkaisee. Sanoisin samaa, että noin tonnin luokkaa kuukaudessa olisi se rahasumma joka kauppaan kuukausittain vähintään menee. Pelkästään maidon kulutus päivää kohden on 4-5 litraa,riippuen onko viikonloppu vai arki :D

Meidän taloudessa neljä henkeä. Lapset 9v ja 1v. Perus kotiruokaa tehdään. En osta valmisruokaa, paitsi hätävara pilttejä nuorimmaiselle reissuja varten. Mulle tärkeää, että pöydästä löytyy aina hedelmää ja salaattia tarjolla ruoan yhteydessä. Viikonloppuna voi olla jotain spessua jos on. Oon laskenut että ruokaan (lääkkeisiin, lemmikkien ruokaan ) menee kuukaudesta riippuen 700-800e.

Takaisin