Ruokailuvälineet

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Haluaisin kuulla varsinkin teiltä kenellä on jo isommat lapset eli minkä ikäisenä teidän lapset on alkaneet syömään lusikan sijasta haarukalla ja milloin haarukalla ja veitsellä? Meidän pian 4 vuotta täyttävä esikoinen osaa jo hienosti syödä haarukalla, mutta veitsen käyttöä ei olla edes mietitty saati kokeiltu.
 
Minä katan lapselle välillä haarukan ja veitsen, ikää on nyt 2v9kk. Välillä onnistuu pilkkomaan veitsellä perunaa tms, tällä viikolla ensimmäisen kerran laittoi veitsellä haarukan päälle bataattimuusia niin kuin on nähnyt minunkin tekevän.

Niin ja toisinaan tämä samainen lapsi on ihan syötettävä.
 
Noin 1,5-2-vuotiaana alkoi syödä myös haarukalla. Veitseä ollaan kokeiltu välillä, kun on itse halunnut kokeilla.
 
Poika 1v 11kk syö vielä pääosin lusikalla, erilaisilla lusikoilla on syönyt jo alusta asti, myös metallisilla. Tupperwaren lapsille tarkoitetulla haarukalla on vasta syönyt, muilla tavallisilla ruokailuvälineillä ei vielä. Olisikohan kohta jo aika siirtyä harjoittelemaan niillä oikeilla ruokailuvälineillä syömistä :bag:
 
Lapsi 2v11kk syö niillä välineillä mitä itse laatikosta ottaa. On noin vuoden ajan halunnut aina itse kattaa itselleen. Me vanhemmat sitten yritetään väliin opastaa, että esim.keittoa kannattaisi syödä lusikalla eikä haarukalla, mutta ei aina mene tuolle jääräpäälle perille :) pääsääntöisesti syö lusikalla tai haarukalla, joskus ottaa myös veitsen. Mitenkään erityisesti ei olla sen käyttöä vielä harjoiteltu.
 
Taisi n. 1,5 vuotiaana ruveta harjoittelemaan haarukalla syöntiä. Veitsellä pilkkomista taas ruvettiin harjoittelemaan vähän sen jälkeen, olisikohan ollut sitten vähän vajaa 2-vuotiaana.
 
Lapset 3,5v & 2v syövät haarukoilla, en muista koska on otettu käyttöön. Veistä en oo vielä antanu, vois kyllä isommalle ottaa kokeiluun.:rolleyes:
 
Vinkki, jos joku aikoo hankkia aterimia. Ostin Tokmannilta 6 kpl paketin pieniä haarukoita, olikohan nimeltään kakkuhaarukka. On juuri sopivia pienen käteen ja teräviä, että syöminen onnistuu. Samoin normaalit teelusikat tai muumin kahvilusikat on parhaiten sopineet meillä käteen sekä suuhun.

Ei kannata ostaa niitä lasten haarukka-lusikka-settejä, haarukat on niin tylsiä että lapsella menee hermot. Ja ne lusikat ei mahdu edes 3-vuotiaan suuhun. Me saatiin jostain pari eri merkkistä settiä, ei oo käytetty, kun ei niillä tee mitään.
 
Noin kaksivuotiaana alkoi syödä haarukalla. Kyseli kyllä pitkään välillä lusikan perään. Veitseä kokeili ekan kerran kolmevuotissynttäreiden tienoilla ja nyt, kun ikää on sen ~3v 4kk, veistä käytellään aina välillä. Usein kyllä edelleen pyytää äitiä avuksi.
 
Vuoden ikäisenä alkoi viemään haarukalla ruokaa suuhun (laitoin siis ensin itse sen ruuan haarukkaan). Tuosta parin kuukauden aikana harjoiteltiin ja alkoi itsenäinen ruokailu sujumaan hyvin, kunhan ruokapalaset ovat pieneen haarukkaan sopivia.
 
Haarukalla on alettu syödä alle vuoden ikäisenä. Veitsi on tullut mukaan kuvioihin joskus 5 vuotiaana, 9 vuotias hallitsee välineet hyvin, 7 vuotias kaipaa vielä vähän harjoitusta.
 
Takaisin
Top