Ruokailuvälineet päiväkodissa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mellie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mellie

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2022
Taapero aloitti päiväkodin ja olen nyt ihmetellyt, että onko ihan yleistä, että pienten ryhmässä syövät isoilla aikuisten lusikoilla?

Näyttää hurjalta, kun hädin tuskin 1-vuotiaskin yrittää osua suuhunsa pitkävartisella lusikalla, jonka lusikkaosa hädin tuskin mahtuu suuhun.

Onko tämä ihan yleinen käytäntö, että opetetaan lapset heti syömään isoilla ruokailuvälineillä, eikä käytetä mitään juniorikokoisia tai otetta helpottavia paksukahvaisia lapsille suunniteltuja pieniä välineitä?

Öö, ei ole normaali käytäntö.. kyllä pienten ryhmässä yleensä on ne pienemmät ruokailuvälineet. Yli 3vuotiaiden ryhmissä jo normaalit. Kysyisin asiasta suoraan päiväkodista, miksi tällainen käytäntö.

Taapero aloitti päiväkodin ja olen nyt ihmetellyt, että onko ihan yleistä, että pienten ryhmässä syövät isoilla aikuisten lusikoilla?

Näyttää hurjalta, kun hädin tuskin 1-vuotiaskin yrittää osua suuhunsa pitkävartisella lusikalla, jonka lusikkaosa hädin tuskin mahtuu suuhun.

Onko tämä ihan yleinen käytäntö, että opetetaan lapset heti syömään isoilla ruokailuvälineillä, eikä käytetä mitään juniorikokoisia tai otetta helpottavia paksukahvaisia lapsille suunniteltuja pieniä välineitä?
Ei kuulosta normaalilta. Pienet ruokailuvälineet on ollu kaikissa päiväkodeissa missä ite oon ollu töissä tai missä mun taapero oli. Antaisin palautetta.

Mitä omia lapsia pienten ryhmään aamupalalle vienyt niin kyllä siellä puuron kanssa pienempiä lusikoita ja muovisia välineitä myös ollut.

Meidän päikyssä on pientenkin ryhmässä ihan aikuisten lusikat käytössä. Pisti hieman omaan silmään tutustumiskäynnillä, mutta kun huomasin, että hyvin lapsi sitä ruokaa suuhunsa lapoi sillä aikuisten lusikallakin, niin ajattelin että eipä tuossa kai ongelmaa ole. Olettaisin että kai tarvittaessa pienempikin lusikka järjestyisi.

Takaisin