Ruokaa vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Mitäs "oikeita" ruokia te oikein annatte vauvalle (n. 8 k. tai himpun vajaa)?

Minä aika usein otan osan meidän omista ruuista ja annan tytölle. Lisää vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.

Tein pastaa ja jauheliha-tomaattikastiketta. Pastan keitin ilman suolaa ja kastikkeesta otin osan ennen suolan lisäämistä. Survaisin sauvasekoittimilla hieman sileämmäksi. Tyttö tykkäsi.

Olen tehnyt yrttikasviksia uunissa (perunaa, porkkanaa ja palsternakkaa) ja jättänyt uunipellin sivussa osan ilman suolaa. Tyttö syö ihan hyvin.

Timjamiporkkanoita teen tytölle joskus. Porkkanat keitetään vedessä ja timjamia mukaan.

Mitä eri makuisia ja mausteisia ruokia te teette?

En useinkaan mössää ruokia sekaisin vaan kasvis, liha ja tuoresalatti ovat erikseen. Siinä sitten syöttäessä sekoittelen erimakuisia lusikallisia. Tyttö tykkää myös juoda vettä välillä - lasista (meillä ei ole nokkamukeja jne.). Tällä viikolla hän laittaa itse haarukalla tomaatin palasia suuhun. Minä laitan haarukan valmiiksi ja tyttö on innoissaan, kun saa itse syödä. Eikä ole kertaakaan mennyt huti! Rusinoiden kanssa harjoitellaan pinsettiotetta ja nyt tyttö onnistunut saaman rusinoita ihan suuhunkin asti. Ihan se syö kuin iso tyttö, eikä mikään vauva :)

Mä olen kanssa antanut maistiaisia omistani, Lohta, broileria, peruaa, kurkkua, porkkanaa, tomaattia, paprikaa, kukkakaalia. Pehmeää leipää. Enimmäkseen mennään kyllä noilla purkkiruuillla, mutta onpahan Ellillä jotain tekemistä sillä aikaa kun minä syön, kun lataa kaikkea nenän eteen mitä saa maistella. Ja samalla opetella tuota pinsettiotetta.

Vettä olen mukista minäkin tarjonnut ruuan päälle nykyään, pullista ei sitä suostu juomaan, mutta mukista hörppii ihan innoissaan. Suuri osa kyllä valuu vielä pois suustakin, mutta kyllä jotain menee perillekin. Odottelen tilaamaani lastenruokasettiä saapuvaksi, niin sitten Ellikin pääsee kokeilemaan kunnolla lusikan/haarukan suuhun viemistä. Tämän hetken lusikat on niin pitkävartisia, ettei niiden suuhun laittaminen oikein tahdo onnistua.

Minä teen aina samoista aineksista kuin muullekin porukalle. Vaihdellen kanaa, lohta, possua, hirven jauhelihaa (maustamattomina versioina tietysti) ,ja sinne erilaisia kasviksia sekaan. Omassa kattilassa keitän sauvalla survaisen sekaisin. Mausteeksi kulloinkin sopivia esim. kalaruokiin tilliä ja valkopippuria lihaan persiljaa ja mustapippuria. Nyt olen jo jättänyt eväät karkeammaksi, kun jo viides hammas on tulossa. Kun ollaan reissussa, annan purkkiruokia ja syö hyvin kaikkea. Välipaloilla annan valmiita hedelmä ja marjapurkkijuttuja ja tuoreena annan raastettua omenaa, päärynää ja banaania. Banaaniin sekoitan pakkasesta marjoja( mustikka, vadelma ja mansikka). Uusia juttuja annan aina maistaa vähän omista annoksistani. Tämä kaveri on tosiaan onneksi hyvä syömään, ei nirsoile.:)

Syökö teillä lapset aamuisin puuroa? Ahdistaa kun minä tyhmyyksissäni aikoinaan opetin neidin niille valmispuuroille ja nyt kun opetan normipuurolle niin arvatkaas vaan maistuuko.. Olen tehnyt niin että iltaisin annan sen valmispuuron vielä jotta saa masunsa täyteen mutta aamuisin kokeilen antaa sitten normipuuroa, esim. manna-tai kaurapuuroa jollain herkkusoseella mut kun ei syö niin ei syö. Hirveetä tappelua vaan :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meilläkin tökkii hieman tuo aamupuuro. Johtuu varmaan siitäkin kun imee aamuisin rintaa useampaan kertaan, niin ei ole niin nälkäinen. Laitan aina reippaasti jotain marjasosetta sekaan ja annan vuorotellen lusikallisen puuroa ja sitten sosetta, niin uppoaa paremmin. Iltapuuro menee paremmin.

Mä annoin alusta asti tavallista puuroa ja hän on koko ajan syönyt sitä hyvin. Neuvolantäti neuvoi just että kannattaa aloittaa heti normipuurolla koska muuten se just menee noin että ne ei sitten halua normipuuroa.. :/

mut kannattaa varmaan olla sitkeä sen puuron kanssa niin kyllä se sitten varmaan vähitellen alkaa maistua. Reilusti marjasosetta mukaan vaan :)

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Mä en anna ollenkaan aamupuuroa, kun ei syö sitä yhtään. Iltasin menee iso annos, mut aamulla ei syö lusikallistakaan. Syö maitoo vielä ennenkun noustaan sängystä ja mun on pakko syödä melkein heti kun oon heränny, niin Saku nakertaa samalla esim. kurkkua, paprikaa, appelsiinia tms. kevyttä. On ilmeisesti samanlainen kun isänsä ettei heti herättyään syö mitään. Herätään klo 7, ja oon koittanu aamupuuroo kaikkiin mahdollisiin aikoihin 7-9 välillä, mut ei kelpaa niin en viitti sitä sit turhaan tehdä ja tuputtaa. Illalla syö ihan tavallista kaurapuuroo veteen tehtynä ja ilman soseita, joskus laitan mustikoita sekan, että ei oo siitä kiinni etteikö tykkää, ei vaan maistu :)

Oikeita ruokia syö aikalailla samaa mitä mekin, esim. nyt kun tehtiin lohisoppaa niin Sakulla oli lohta, perunaa ja keitettyä porkkanaa ja parsakaalia. Kun syötiin pestokanaa niin tein yhestä fileestä suikaleita ja paistoin uunissa pelkiltään. Mä syön itekin tosi mausteetonta ruokaa, niin yleensä tehdään maustamattomana ja mies laittaa sit omalle lautaselleen suolat ja chilit sun muut. Tänään tehdään illalla lättyjä, niin ajattelin tehdä Sakulle munakkaan josta se tykkää kovasti ja antaa sen kanssa mustikoita ja banaania, niin on ees vähän samannäköstä :) En kyllä tiiä millanen makukombo niistä tulee :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Meillä syö kumpaakin valmis tai ite tehtyjä puuroja, jos on sillä tuulella. Aamuisin täälläkin puuro tökkii, enkä olekkaan hetkeen antanut. Illallakin puuron syönti alkaa yhdellä kyökällä, seuraavat lusikalliset menee ihan hyvin ja sitten kun ois puolet jäljellä, niin täytyy yrittää viedä huomio pois leluilla että syö puuron loppuun.
Nyt aamupalana onkin vaan maitoa ja pieni tippa hedelmä tai marjasosetta. Lounas ja päivällinen on tuhdit ruuat. Välipalana syötän ensin kasviksia ja sitten poika saa itse sormin tai haarukalla avustettuna syödä raejuustoa, lihapullanpalasia tms..

Ärsyttää muuten suunnattomasti neuvolatädin mielipide tuohon hedelmä ja marjasoseisiin, kun poika ei niistä tykkää, niin täti jaksaa jankuttaa että se on tottumiskysymys. Pojalle ei tosiaan makeat ole maistunu 4,5kk jälkeen ja silti siitä asti olen välillä kokeillut niitä tarjota. Huonolla menestyksellä..

Meidän tyttö söi ennen kaikkea ja hyvällä ruokahalulla. Tein alusta asti kaikki pöperöt itse, enkä käyttänyt lasten ruokia. Kaupungille on tosin helppo ottaa jotain pilttiä mukaan purkssa. Annoin alusta asti siis normipuuroa.

NYT ei mene mikään alas ilman oheistoimintaa. Tyttö haluaa syödä itse. Muuten suu on heti supussa ja tulee itku. Nyt täytyy alkaa ruoka paloittelemaan ja tyttö saa joko itse noukkia palat sormin suuhun tai sitten keihästän ne haarukalle, jonka tyttö saa itse laittaa suuhun. Silloinkos sitä vasta hymyillään leveästi! Siinä välissä minä yritän sitten lapata kaiken mössömmän ruoan lusikalla - juuri sillä tietyllä hetkellä, kun huomio on omassa tekemisessä ja suu aukeaa lusikkaa varten hienosti.

stranger: Meillä on just kalakeittoa ruokalistalla huomenna. Piti tehdä jo eilen, mutta en ehtinyt. Munakas onkin hyvä idea! Ei ole tullut mieleen.

Mä olen kyllä laittanut pippurit ja yrttejä mukaan tytön ruokaan.

Elli syö aamuin illoin puuroa, sitä Valion neljän viljan sorttia. Jauhoste tehty puuro ei uppoa, enkä ole edes kokeillut tehdä hiutaleista. Meillä tämä syöminen on tähän mennessä jo takunnut ihan riittävästi, että nyt mennään sillä mikä kelpaa! :) Nuo lihasoseet uppoaa meillä tosi huonosti! Joku bataattikana ja kalakasvisvuoka taitaa olla ainoat mistä voi sanoa että maistuvat. Parempi nuokin tietysti kuin ei mikään. Niin, ja suurin osa näistä suolaisista täytyy joka tapauksessa edelleen antaa hedelmäsoseen joukossa, muuten ei suostu syömään! Ärsyttää itseä, mutta minkäs teet, joka päivä kuitenkin totutellaan ja opetellaan. Jugurttijutut ja smoothiet on takuuvarma välipala meillä, ja jos ei mikään muu uppoa, niin mahgo tai luumu on sellaisia mistä ei ole kieltäytynyt vielä kertaakaan.
Mutta joo, olen alkanut antamaan sormin syötäviä makupaloja tässä, kun tuijottaa kaikkea mun syötävää niin hurjasti. Saan samalla itse syötyä ja Elli oppii "oikeaan ruokaankin, kai jossain vaiheessa?

meillä on kyllä vielä harmillisen paljon ihan eri ruoat..... Pitäis kai petrata tossa asiassa. Jossaa vaiheessahan sitä olisi pakko syödä samoja ruokia ja kivaahan se vaan olisi! :) Ja nyt kun on raskaanakin vielä, niin hyväähän se vaan tekisi syödä noita "vauvalle sopivia" ruokia. Ne kun tuppaa olemaan aika lailla tervellisempiä kuin tää mun nykyinen ruokavalio.

Mutta mä oon niin huono edes keksimään mitään mitä vois syödä... pitää kai googlailla. Ja teiltäkin sain jo vinkkejä, esim tuota raejuustoa vois kokeilla sormisyötäväksi. Pinsettiote on vielä ihan hakusessa.

Puuro uppoo meillä niin aamuin kuin illoin :) Vähän jotain marjaa/hedelmä/rahkasosetta mukana. Ja puurot teen mikrossa, tavallisista kaura- neljänviljan tai ruishiutaleista jotka olen vähän sauvasekoittimella pienentänyt. Aattelin tuonkin kohta lopettaa.... tytöllä kun on jo ylhäällä ja alhaalla hampaat, niin ei kai kaikki ihan mössöö tartte enää olla. Tuon hienontamisen hyvä puoli on vaan ollut se että puuro kypsyy nopeammin mikrossa :)

Tuo on kyllä ollut TOSI hyvä syömään koko ajan :) Ja näkeehän sen naamasta :p Punkero :Heartred

Meillä on aamupalaksi jugurttia ja sämpylää , välipalaksi banaani tai vihanneksia, päiväruuaksi melkein samaa kuin itsellä on, illalla purkkiruokaa tai pakastimesta soseita ja ihan lopuks puuroa.

Keitin tummaa riisia omenoiden kanssa, soseutin ja lisäsin banaanin ja appelsiinin. Tuli tosi hyvää, omani söin kermavaahdon kanssa :)

Tänään tein vihdoin sitä kalakeittoa ja tyttö söi suu hymyssä. Söi vaikka syötin lusikalla. Oli tosin todella nälkäinen, kun meni ruokailu vähän pitkälle.

Mutta vinkinä tuo kirkas kalakeitto! Minä laitoin kalaliemen, suolan ja himpun sokeria vasta valmiiseen keittoon. Sen jälkeen kun olin ottanut tytön osan pois. Laakerilehdet, pippurin, tilliä ja himpun verran currya paistinpannun kautta laitoin jo hyvissä ajoin. Laitoin kalaliemikuution hautumaan pieneen tilkkaan vettä paistinpannussa ennen keittoon lisäämistä, jotta maut tulisivat paremmin esiin. Näin ei tarvitse sitten valmista keittoa hauduttaa lisää. Paistinpannuhan oli jo käytössä kun kevyesti kuullotin kaikki kasvikset heti alussa.

Minulla on broilerin fileitä pakkasessa. Mitäs vauvallekin sopivaa ruokaa niistä voisi tehdä? Maitotuotteita en ole vielä antanut tytölle.

Mä77, Kyselin kanssa noista maitotuotteista 8kk neuvolakäynnillä ja meidän täti oli siltä mieltä että ei mitään maitotuotteita ennen 10kk ikää. Tein pojalle juuri broilerinfileestä, tummasta makaronista, porkkanasta ja maissista soseen ja tykkäs kovasti:).

No hyvä Ilppu78! Meillä oli tänään neuvola ja niitä maitojuttuja pitikin kysyä. Unohtui tietysti! Ei meillä niiden kanssa ole nyt mikään kiirus. Tosin elämä on paljon helpompaa jos tyttö syö heinäkuun alussa jo jugurtteja. Sehän on silloin yli 9,5 kk - melkein 10 kk. Jos vaikka vähän silloin aloittelisi.

Mä tässä vain kaipailen sellaista broileriruokaa, jota sitten itsekin söisi. Joisko joku tomaattikastike juttu? Hyviä tomaattipohjaisia kastikkeita broilerille ja riisille/pastalle?

Meijän tätskä sano viime neuvolassa että hapanmaitotuotteita sais hiljalleen jo kokeilla. Poitsun ikä nyt tosin 9kk mut alle 10kk kuitenki. Onko meen täti vähä ihmeellinen?

Me ollaan neuvolan luvalla syötu hapanmaitotuotteita jo 6kk alkaen ja maitoa ja maitotuotteita saadaan nyt 8kk lääkärin luvalla käyttää kunhan vaan vauvan maha kestää. Meillä siis tilanne se, ettei vauva suostu juomaan korviketta pisaraakaan eikä tissikään kelpaa kuin pari krt päivässä. Lääkärin mukaan vuoden ikäisenä pitäisi jo syödä kaikkea joten se totuttelu aletaan jo ennen sitä. Tietysti vauvan mahd oireita silmällä pitäen. Viralliset suositukset on 10kk ja 12kk, joten jos on korvikkeet onnistuneesti käytössä niin niitä ei tulisi vielävaihtaa lehmänmaitoon. Korvikkeeseen voi tehdä puuroja ja ruokia, lettuja, munakkaita ja mitä nyt keksii.
Oletteko kokeilleet apinanevästä? kauraryynejä ja banaania sotketaan, tehdään pötkylöitä ja paistetaan uunissa. Suosittelen kokeilemaan. Tuohon voi raastaa mukaan omenaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa...

Takaisin