Ruoka-allergiat, -rajoitukset ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jamppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jamppa

Jostain jotain jo tietävä
Löytyyköhän täältä muita allergikkoja, ruokarajoitteisia kuin minä? Mun ruokavalio on siis maidoton, viljaton ja noudatan fodmap-ruokavaliota. Eniten mua ehkä mietityttää tuo maidottomuus ja sen huonot puolet lapsen kehityksen kannalta. Yritin kysyä neuvolasta, että minkähän verran kalciumia pitäisi syödä, jotta puutteita ei tulisi, mutta neuvolalääkäri ei valitettavasti osannut vastata… Lupasi kyllä ottaa selvää ja palata asiaan. Onko teille jollekin neuvottu tätä asiaa?

Heinäkuisista kurkkaan...

Kalsiumin saantisuositus raskausaikana on 900 milligrammaa (mg) vuorokaudessa.
Jos kalsiumia ei saa riittävästi ravinnosta, niin lisäkalsiumia tulisi ottaa 1000 mg vuorokaudessa (2 x 500 milligrammaa (mg) päivässä).

D-vitamiinia kannattaa raskausaikana ottaa valmisteena myös, sen saantisuositus valmisteena on 10 mikrogrammaa.
D-vitamiini olisi tärkeää sulla myös siksi, että se säätelee kalsiumin imeytymistä. Nämä kaksi kulkevat siis vähän kuin käsi kädessä.

Foolihappoa suositellaan 400 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Omega-3 -rasvahappoja tulisi vuorokaudessa saada 5,0 - 5,8 grammaa (g).

Minä sain ainakin tällaiset ohjeet kirjallisena :)

Täällä odotetaan keliakian kanssa, joten ruokavalio on gluteeniton. Maitotuotteet käy normaalisti ja puhdasta kauraa käytän. Oikeastaan ruokavaliota ei ole joutunut muuttamaan, vitamiinilisä tietysti on otettu käyttöön. Maksarajoitus harmittaa, kun siitä oli ehtinyt tulla mun pikaruoka eli helppo, nopea ja maukas ruoka kiireessä suoraan kaupan kylmähyllyltä. Useat einekset (tai ainakin ne pistä pitäisin) sisältää gluteiinia.

Ootko jamppa kysynyt lähetettä ravitsemusterapeutille? Mä kävin silloin kun sain keliakiadiagnoosin ja oisin saanut nytkin, jos oisin kokenut tarvetta.

Hyvä kun muistutit tuosta ravitsemusterapeutista! Ekalla neuvolakerralla siit oli puhetta, et voisin saada lähetteen, mutta unohtu täysin viimeks siellä käydessä. Pitääpä soittaa ja kysäistä.

Takaisin