Rokotuksista

Tiina^

Näppärä viestien naputtelija
Tänään huomasin paikallislehdessä, että 10. ja 12. marraskuuta jaetaan täällä raskaana oleville
ja lapsille kausi-influenssarokotteita. Samalla saa sitten sikainfluenssapiikin, joka on samassa rokotteessa.

En oo koskaan saanu tätä kausirokotetta, enkä ottanut aikaisemmin sikainfluenssapiikkiä.

Mietinkin nyt että kannattaisko ottaa? Oon joka syksy/talvi ollu ainakin kerran
kunnolla kipee, että en tiedä auttaisko tuo rokote asiaa.
Eipä siitä nyt varmaan haittaakaan olis, muutenkin on noi rokotukset ajantasalla.

Kertokaa mielipiteitä! :)
 
Mä en ota.. Mieskin sano että älä ota.. En oo koskaan ottanut mitään influenssarokotuksia eikä muksuillekaan olla mitään ylimääräsiä otettu, ne neuvolan piikit tottakai. Tiiä mitä siinä sikapiikissäkin on kun niin vähän tutkittu. Tämä vain minun mielipide [;)]
 
Tietysti otan.
Otin edellisen kerran raskaanaollessa myös flussarokotuksen. Tuo sikainfluenssahan on vaan yhden tyyppinen influenssavirus, ja nyt annettavalla rokotteella saa vastuksen siis siihen ja kausi-influenssaan. Kaikki ne VÄITETYT mutta EI TODISTETUT epäilythän koski sitä sikapiikin adjuvanttia, jota ei oo tässä rokotteessa mukana.

En näe mitään syytä miksi ei ottaa. Mieluummin en sairasta influenssaa. Rankka tauti PLUS jokainen voi miettiä, että tahtooko kuitata rankimmat taudit yhdellä täysin vaarattomalla rokotteella, vai riskeerata influenssan jälkitauteina helposti tulevat poskiontelo- keuhkoputki ja muut tulehdukset. Antibiootit ja jopa yskänlääkkeet ja miedoimmat flunssaa helpottavat lääkejuomatkin (Finrexin jne) kun ovat vähän konstikkaita raskauden aikana ja niitä vältellään viimeiseen saakka raskaana olevan hoidossa. Eli en tosiaan tahdo viikkojen sairauskierrettä, jos voin sen yhdellä rokotteella mahdollisesti välttää.

Tietystikään tällä rokotteella ei kuitata kaikkia talven nuhia, mutta nyt onkin kyse niistä rankemmista ja todennäköisemmin epidemian tyyppisiksi ilmiöiksi leviävistä influenssoista, joka todellakin on ihan eri juttu kun joku perus nuhakuume. En jaksa koko kohta alkavaa influenssakautta vältellä ihmisjoukkoja ja olla huolissani tuosta. Niin ja kannattaa pitää mielessä, että raskausaikana jostain syystä yleinen vastustuskyky on vähän heikompi, kuin normaalisti. Vaikka miten syö terveellisesti jne, ni keho on vaan herkempi ottamaan pöpöjä ja valkosolut ei oo kait ihan niin tehokkaasti niiden kimpussa kun on raskaana.

Oma päätökseni on siis ottaa mielummin tutkittu ja vaaraton rokote, kuin ottaa riski influenssaan ja sen jälkitauteihin.
 
Mä olin sen sikainfluessapiikin kanssa vielä kahden vaiheilla niin kauan kunnes sain tietää olevani raskaana. Sitten päätin, että jätän ottamatta. En siis käynyt sitä viime talvena ottamassa, koska en kuulunut mihinkään riskiryhmään. Toissa vuonna otin influessapiikin työkaverien painostuksesta ja olinkin sinä talvena kipeämpi kuin vuosiin.. Oon sit tullut siihen tulokseen, et flunssa tulee, jos on tullakseen.

Neuvolassa kysyivät, että oonko ottanut sikapiikin, mut eipä siitä sitten ole sen jälkeen mitään puhuttu. Eivät sitä kuitenkaan suositelleetkaan.

Kyllä mä lapselle sitten kaikki perusrokotukset annan laittaa, mutta tuollaiset "ylimääräiset" on ainakin omalla kohdalla (aikuisiällä) jääneet ottamatta.
 
Täällä myös ei aiota ottaa. Eikä aiemmin ole otettu sikapiikkiäkään, vaikka hoitoalalla olen töissä ja 5 kertaa on mahdollisuus ollut ottaa se.

Flunssa tulee jos on tullakseen.
 
Kyllä aika todennäköisesti en suostu tällä kertaa piikitettäväksi. Edellinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon puolitoista viikkoa rokotteen ottamisen jälkeen. Minulle ei ole tullut luottavaista kuvaa siitä etteikö tuo rokote olisi aiheuttanut keskenmeoa. Siihen voi olla todella monta syytä mutta tuota riskiä en uudelleen ota.
 
Kyllä ajattelin ottaa.
Influenssa on ikävä tauti, eikä raskaana ollessa voi lääkkeitäkään syödä. Rokotus on minusta pienempi paha.
 
Kyllä täälläkin sairastettiin possunuhaa viime talvena, mutta se ei tullut pahana. Suhteellisen helpolla pääsi, mitä nyt olo oli huomattavasti huonompi kuin normaalissa flunssassa. Kuitenkaan rokotetta en ota, siitä kun itse rokotteestakin voi "sairastua", joten lenssu tulee jos on tullakseen. Ei siihen kuole. Ja sairastellaanhan sitä muutenkin aina joskus.
 
Mä en tiedä vielä otanko vai enkö. Meillä rokotetta antaa neuvolat ja mulla parin viikon päästä seuraava. Siihen asti siis miettimisaikaa. Otin sikainfluenssarokotuksen tammikuussa, joten nyt vähän mietityttää miksi tuossa kausirokotuksessa on molemmat mukana. jos sikaa ei olisi mukana niin ottaisin rokotuksen varmasti. Mulle ei ole tullut ikinä mitään sivuoireita rokotuksista, toisaalta en ole kyllä ikinä sairastanut pahaa influenssaakaan.
 
Tämäpäs sattui sopivasti, juuri eilen ajattelin asiaa. Soitin siis neuvolatädille siitä fysioterapiajutusta ja lääkäri oli muuten kirjoittanut mulle lähetteen, mutta unohtanut mainita asiasta...no sain nyt yksilöajan kun se ryhmäaika ei sopinut mulle [:)]
 
Mutta rokotuksesta...kysyin samalla, niin Espoossa aloitetaan 8.11. rokotukset neuvolassa. Sanoi, että ensimmäistä kertaa raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään normi kausi-influenssarokotteissa ja saavat sen siis ilmaiseksi.
 
Olen kahden vaiheilla. Viime vuonna en ottanut sikapiikkiä, enkä ole koskaan (kop, kop, koputtaa puuta) sairastanut influenssaa ja harvoin mitään muutakaan flunssaa. Vaikka tiedän, että vastustuskyky on ehkä huonompi nyt, niin silti, mun työkaveri sairasti tarttuvan keuhkokuumeen n. kk sitten, enkä mä saanut siitä tartuntaa.
 
Puhumattakaan että olen hirmuisen piikkikammoinen ihminen, enkä halua yhtään ylimääräisiä piikkejä [:'(]
 
Minä en aio ottaa mitään rokotetta raskauden aikana. En viime vuotta ottanut sikainfluessarokotetta vaikka hoidin sikainfluessapotilaita...
Meidän osastolta suuri osa hoitajista kieltäytyi siitä rokotteesta.

Rokotteissa on aina riskinsä ja olen sitä mieltä että mikä tahansa kiertoflunssa on mun keholle LUONTAISEMPAA kuin jokin synteettinen rokote.
 
Sanoin mielipiteeni neuvolatädille, ni hän sano ymmärtävänsä paremmin kun hyvin... Ja sanoi vielä, ettei sitä mielellään tässä vaiheessa edes vielä pistäisikään vaan mielellään sillon rv22 kun mulla on seuraava neuvola, koska silloin varsinainen kehitys ei oo enää nii pahasti kesken, lähinnä sikiö kasvaa enää kokoa.

Lähinnä tässä haetaan sitä, että rokotteella kuulemma pyrittäis estämään tauteja joissa on kova yskä <-- voi avata kohdun suuta ja ennenaikaistaa synnytystä.

Mä en siltikään tykkää yhtään mistään rokotteista. Ymmärrän kyllä sen että vaikeaa astmaa/keuhkosairautta hakevat sen influenssarokotteen.
 
Huomasin kans tollasen ilmoituksen lehessä, mutta en oo koskaan aiemminkaan ottanut mitään flunssapiikkejä, enkä suurella toden näköisyydellä ota nytkään. En ole yleensä hirveästi sairastellut flunssia, ehkä joku nuha joskus tulee, mutta ei sen kummempaa (paitsi tietysti nyt kun kirjoitan tän..). 
 
Itse luin juuri eilen toiselta palstalta, että jollekin oli käynyt niin, että hän oli raskaana ollessaan ottanut sikainfluessarokotteen ja seuraavassa ultrassa oli selvinnyt, että sikiön kehitys oli loppunut samalla viikolla. Vaikka asiaa ei voidakaan todeta faktaksi, niin hän on kuulemma soimannut km:sta itseään kun meni ko. rokotteen ottamaan.

Itse en ole koskaan mitään ylimääräisiä rokotteita ottanut, enkä ole ajatellut nytkään ottaa.
 
Nostetaanpas tätä ylös. Eli nyt kun briteissä flunssa riehuu todenteolla ja veikkaukset on, että leviää muuallekin Eurooppaan, niin on alkanut mietityttämään uudelleen tuo rokotteen ottaminen.

Te ketkä tänä syksynä olette ottaneet kausi-influensssarokotteen, niin kertokaa kokemuksia. Tuliko mitäään sivuvaikutuksia?

Te jotka aiemmin olitte sitä mieltä, että ette ota, niin onko mieli muuttunut?

Nyt vaan kovasti korostetaan sitä, että raskaana olevat ovat riskiryhmässä ja briteissä moni raskaana oleva taistelee hengestään. Tämä voi olla kärjistettyä uutisointia tai sitten ei, mene ja tiedä.

Itsellä on tiistaina neuvola ja mietin kokoajan mitä tekisin emoticon
 
Otin rokotuksen edellisellä neuvolakäynnillä joulukuun alussa. Mitään sivuvaikutuksia ei minulle tullut, mitä nyt rokotuskohta oli vuorokauden punainen ja vähän arka. Kuumettakaan ei noussut mutta ei ole noussut kyllä aiemmistakaan rokotuksista. Mun osaltani ei siis mitään ongelmaa!
 
Mä kans otin jo aikoja sitten eikä tullut mitään oireita, kädessä oli pikkaisen aristava patti samana iltana, mut sekin katosi 
 seuraavan pvän aikana.   
 
En ole koskaan ottanut, enkä ota nytkään...
Neuvolassa ei sitä ole edes tarjottu tai sanallakaan puhuttu koko rokotteen ottamisesta..
Uutisointeihin en luota, ne ovat niin suurenneltuja juttuja ja totuus onkin aivan toinen..
Ja kun itse on terveydenhoitoalalla niin kuulee ihan lääkärien suusta enemmän faktatietoa.
 
En ole ajatellut ottaa rokotusta, eikä neuvolassakaan ole sanallakaan mainittu koko rokotuksesta.
 
Tuo sikainfluenssa rokotus tulee tuon kausirokotteen kanssa samassa.  Ihan sen takia, koska tuo sikapiikin otto ei tarkoita että saisi loppuelämän suojan, vaan sitä pitää uusia että suoja pysyy yllä...
 
Takaisin
Top