Täältä näkee Suomessa annettavat rokotukset:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/rokottajankasikirja-fi/lapset-ja-nuoret
MPR on vanha rokote, joten sitä tuskin moni jättää väliin, samoin viitosrokote tehosteineen. Nämä on ihan yleisesti eri maiden rokotusohjelmissa ja suurin piirtein ne annetaan samoihin aikoihin, joten luulen, että Ruotsissa on ihan samat.
Pneumokokkikonjugaatti on aika uudehko, joten siitä on erilaisia mielipiteitä.
Influenssan moni jättää väliin.
Tuberkuloosi annetaan vain tarpeeseen. Se rokote muuttui taannoin ja tällä uudella on enemmän sivuvaikutuksia kuin mitä sillä vanhalla oli. Siitä syystä se annetaan vain riskiryhmään kuuluville (läheinen kontakti tubi-maihin tai sieltä tulleisiin henkilöihin), eikä kaikille kuten ennen. Jos vauva ei kuulu riskiryhmään, tubia ei monesti edes anneta, vaikka vanhemmat sitä haluasivatkin.
Rotaa jotkut ottavat vain kerran, jos on ensimmäisestä kerrasta tullut todella pahat oireet. Yksikin rokotekerta pitäisi auttaa edes jonkin verran, jos vauva tuon ripulin saa. Sehän on kaikkein vaarallisinta pienillä vauvoilla, koska he kuivuvat nopeasti.
Kaiken tämän olen oppinut ihan netistä, en ole ammattilainen. Meillä on myös otettava huomioon kahden maan rokotusohjelmat (Suomi ja yksi Afrikan kehitysmaa), joten olen käyttänyt tunteja niitä verratessa ja etsiessäni tietoa suomalaisesta systeemistä.
Espanjan rokotteista en tiedä, mutta tuo Afrikassa oleva kehitysmaa on nykyisin hyvinkin hallussa. Siellä rokotusohjelmassa on kaksi osaa (pakolliset ja suositeltavat). Siellähän kaikki rokotukset maksetaan itse. Nuo molemmat yhdistettäessä saa rokotukset ihan samoja tauteja vastaan kuin Suomessakin (+ hepatiitti B, kuuluu niihin pakollisiin). Ainoa ero on että polio on suun kautta annettava, eikä piikkinä kuten meillä ja että niitä rokotuskertoja on ihan pienellä (alle 8 kk) vauvalla monta enemmän.
Uskosin että Espanjassa saa ihan samat rokotukset kuin meilläkin sekä sen hepatitti B:n. Jos on Espanjaan menossa, niin kannataa muistaa, että Hepatiitti A annetaan vain 1 v täyttäneille. Sen saa helpoiten (ruoan välityksellä), mutta siitä parantuu toisin kuin muista hepatiiteista.
Kun uudestaan luin alkuperäisen viestin, niin Ruotsissa ja Suomessa näyttää olevan ihan samat rokotukset, paitsi rota on meillä ohjelmassa (ilmainen) ja se annetaan 3 kertaa. MPR suositellaan annetavaksi ensimmäisen kerran vuoden iässä, mutta sen antamisen koko aikaväli on 12-18 kk, mihin tuo Ruotsissakin 1,5 vuotiaana annettu rokotus kuuluu.