Rokotukset

Fearsome

Näppärä viestien naputtelija
Alkaa vauvelit olla niin isoja ja ensimmäisiä rokotuksia aletaan saamaan.
Meillä saatiin viikko sitten syötä rotarokote. Kaikki meni hyvin, mutta nyt viikko jälkeen ( milloin oireet kuulemma pahimmat) on kova ripuli ja vatsanväänteet. Poika on kipeä, kipristelee ja eilen jysäytti sellaiset kakkoset että oltiin yltä päältä siinä ittessään. Kuinkas teillä muilla on sujunut?
 
me saatiin kk sitten rota-rokote, se mikä suuhun annettiin...ja neuvolassa sanoi että harvoin kaks kk sen ottaa niin että haluis lisää niin ku meijän poitsu...ei mitään oireita tullut siitä...ensi viikolla onkin 3kk neuvola ja silloin kai saa jo seuraavan rokotteen ja se on vissiin pistettävä...
 
Meillä on oireita edelleen, piti oikein soitella neuvolaan ja kysellä apuja. Toivottavasti seuraavalla kerralla paremmin, toisaalta...mietinnässä myös, jotta jättäiskö väliin...
 
Aleksi sai sen ekan nyt maanantaina, toistaiseksi ei mitään selvää oiretta tullut. Aloitin viime viikon lopulla maitohappobakteerit uudestaan (olen aika laiska hakemaan niitä lisää, kun loppuvat hirveän nopeasti, eivätkä ole pakollisia) siinä toivossa, josko hiukan helpottaisivat mahdollisia suolistovaivoja. En tiedä ovatko ne auttanee, vai kävikö meillä muuten vain tuuri vai ovatko oireet mahdollisesti vasta tulossa. Katsellaan.

Mullekin tuli inhottava olo tosta rokottamisesta, vieraita aineita laitetaan tuollaiseen pikkuiseen ja kaiken lisäksi saattaa tulla jotain ikäviä oireita, joita pieni ei ymmärrä ja joista ei osaa selvästi kertoa. Kamalaa! Itsekin olen saanut rokotukset vasta äitini kuoltua, koska hän oli kieltänyt rokottamisen. Kuitenkin olen ajatellut, että parempi saada ne rokotukset nyt, kun pojan ei tarvitse niitä etukäteen jännittää ja pistämisen inhottavuuskin unohtuu nopeasti.

Olen muutenkin punninnut kovasti, että rokottaako vai eikö, mutta rokotuksissa on kuitenkin kyse siitä, että saadaan oma kroppa tunnistamaan ko. virukset, jotta sitten tarpeen tullen osaa niitä vastaan heti hyökätä. Tämän yritän muistaa myös ensi kerralla kun pidättelen kyyneleitä Aleksin saadessa piikkiä :D

Nyt kuitenkin äidiksi tultuani ymmärrän paremmin myös niitä, jotka jättävät rokottamatta. Ennen pidin rokotuksia itsestäänselvinä.
 
Ihan pikaisesti vain minun on sanottava tuosta rota-rokotteesta, etten hetkeäkään miettinyt sitä antaako vai ei. Esikoinen sairasti 1-vuotiaana rotaripulin ja oli sen takia 10 päivää sairaalassa (niistä neljä tiputuksessa). Rota vei pojan kolmessa päivässä siihen kuntoon, että kun tuo edellisen viikon 1v neuvolassa painoi 10,3 kiloa niin sairaalaan mennessä painoa oli 8,1kg!!! Poika oli luuta ja nahkaa, ihan samannäköinen kuin lapset kuvissa kehitysmaista - todellakin kuiva ja vain luuta ja nahkaa. Kun käytin poikaa paria päivää ennen sairaalaan joutumista lääkärissä sanottiin vain, ettei hätää... ja kyllä oli loppujen lopuksi melkoinen hätä, sairaalaan päästiin ja olitiin odotustilassa, kun pojalta alkoi taju lähteä ja vasta silloin ohikulkenut hoitaja meni pika pikaa lääkäriä hakemaan.
Älkää siis ihmetelkö, kun olen kertonut että minulla on kamala kauhu rotaa kohtaan ja ostin vähistä varoistani sen rokotteen edelliselle lapselle (160€)... mieluummin maksoin rokotteesta kuin olisin taas tuossa tilanteessa. Tosi ikävää, että Fearsomen vauvalle rokotteesta on tullut oireita, mutta uskoisin etteivät ne kuitenkaan ole likikään niin kamalia kuin mitä tuo rotaripuli täydellä teholla iskiessään on.
Muihin rokotteisiin en suhtaudu samalla kiihkolla ja meillä on esim. tytölle MPR-rokotteet antamatta, kun pelkään tuon kananmuna-allergian reagoivan niihin. Myöskään influenssarokotteita ei koskaan ole meidän lapsille otettu (enkä itsekään ottanut sitä raskausaikana).
 
Pääskysen kanssa kyllä samoilla linjoilla ja tättärän kertomus tukee noita kauhutarinoita ko.viruksesta muutenkin. En tiedä vielä, tarvitsee kyllä keskustella neuvolassa. Tänään taas ollut parempi päivä pojalla, iloinen mutta väsynyt. Hain eilen noita maitohappobakteeri tippoja, niitä juuri suosittelivat neuvolassa jos vatsanväänteitä tulee.
Oireethan ovat kuulemma pahimmillaan viikon päästä tuosta rokotteen annosta.
Mutta tosiaan pikkasen joutuu näitä rokotusasioita miettimään, ihan kaikkia en kyllä tutkimatta anna laittaa...
 
Juuri näin, tulee taas mieleen se yksi hipinretku, joka kuohahdutti mua bussissa loppuraskaudesta. Sehän meinasi alkaa paasata miksi rokotuksia ei pitäisi antaa, mutta suljin sen suun pikaisesti. Sama tyyppi varoitti hieromasta akillesjänteitä, kun voi aiheuttaa keskenmenon ja mulla raskausviikkoja tuolloin 38...

Ihan off topicia taas :D Mä en nykyään pysy enää ollenkaan aiheissa.
 
Mulle on kerrottu, että yleensä tuosta ensimmäisestä rotarokotteesta tulee pahimmat oireet. Toisista oireet on ollu paljon lievempiä, jos niitä on tullu ollenkaan, kun elimistössä kuitenki on jo jonku verran vasta-aineita.. Kasperi saa eka satsin tuota Rotaa ens kerralla, kun neuvolaan mennään. Toivottavasti ei tuu pahoja oireita. En oo kuitenkaan ees miettiny, ettenkö tuota Rotavirusrokotetta ottas, kun sellanen kerran on saatavilla. Tiiän nimittäin yhen perheen, jossa alle vuoden ikäinen lapsi kuoli pari vuotta sitten rotavirusripulin aiheuttamaan kuivumiseen. :/ Tuo sikapiikin aiheuttama kohu on kuitenki saanu miettimään entistä tarkemmin rokotuksia. Kyllä meillä kuitenki aiotaan kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset ottaa.
 
zoe: Lähellä se hengenlähtö varmaan oli silloin meilläkin, ONNEKSI oltiin jo sairaalassa, kun pojalta alkoi taju lähteä, pääsi heti tippaan ja nesteytykseen. Mutta se on ihan uskomattoman raju ja nopea se Rotaviruksen aiheuttama kuivuminen pienellä. Kun siinä taudissa ei riitä, että tulee molemmista päistä tavarat pihalle vaan vielä kuivattava 40-asteen kuume. Kamalin näkemäni tauti ja ihan tosissani pelkäsin pojan hengen puolesta. Kamalaa, mitä tuttavasi ovat joutuneet kokemaan. Jossain kehitysmaissa Rotavirus on varmasti sellainen, joka esim. koleran ohella vie eniten lapsia hautaan.
Ja vielä... Se haju on siis jotain ihan uskomatonta eikä varmaan unohdu ikuna. Sellainen kaamea pistävä haju niissä rotaripuli oksennuksissa ja ripulikakassa. Meillä oli pari vuotta sitten Noroviruksen aiheuttama ripulitauti ja sekin oli inhottava, mutta kyllä tuo rota silti vie voiton siitäkin.
Ainakaan vielä tälle nuorimmalle ei ole rokotteesta tullut reaktiota eikä edellinenkään ROTArokotteeseen reagoinut (tosin viimeksi osti Rotarix-rokotetta tämä nuorin on nyt saanut rotateq:iä). Muista rokotteista on useimmille tullut kuumetta tai ainakin rokotuskohta on punoittanut ja vaivannut selkeästi jonkin aikaa pistämisen jälkeen - esikoinen oli kaikkein herkin, hänen kohdallaan tiesi jokaisen rokotteen jälkeen, että noin viikon päästä saa varautua kuumeeseen.
 
Zoe, ihana nimi teidän pojalla! Kasperi oli myös mun listalla hetken aikaa, kunnes mies teilasi sen(kin) :)

Pitäiskö mun alottaa itseäni varten joku off-topic keskustelu, jotta te muut säästyisitte mun terrorisoinnilta :D

Itse aiheesta:
Ei varmaan ainakaan haittaa ole käyttää noita maitohappobakteereita. Voi ehkä hiukan helpottaa tai jopa ehkäistä mahdollisia rokotuksesta tulevia mahavaivoja. Meillä ne auttoi silloinkin Aleksin lievään ripuliin kun sain antibiootteja kohtutulehdukseen. Ainakin niiden käyttäminen helpottaa äidin oloa kun tietää tekevänsä jotain :D
 
Meillä tänään viikko ekasta rokoteannoksesta ja oireita havaittavissa... Poika on kyllä oma virkeä ja iloinen itsensä, mutta kakka... Sekosin laskuissa jossain päivän viidennen kakkavaipan kohdalla - yleensä tulee iso lasti joka toinen tai kolmas päivä - ja koostumuskin on limaisempi ja haisevampi kuin normisti. Eli noilla kertisvaipoilla mennään vielä jokunen päivä.
 
Hui tuota Tättärän lapsen rota-kokemusta! Just noista syistä en minäkään osaisi olla antamatta rokotetta. Itseasiassa havahduin tähän "emme rokota lapsiamme" -ilmiöön vasta äskettäin, siihen asti olin luullut että kaikki suomalaiset lapset rokotetaan. No jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta me emme ole siis harkinneetkaan jättää rokotteita väliin.

Ensimmäisestä rota-rokotteesta en huomannut mitään jälkioireita, mutta parin viikon päästä edessä on iso kolmen kuukauden rokoterypäs, ja sen jälkiseuraksia vähän jännään. Neuvolassa kehottivat laittamaan jo ennakoivasti supon, mutta jättivät sanomatta kuinka paljon aiemmin se kannattais laittaa (enkä tietenkään silloin tajunnut kysyä). Oisko kellään tähän neuvoa?
 
Kiitos Pääskynen.. :) Jatketaan nyt tätä off-topicia nyt sen verran, että meillä taitaa olla aika samanlainen nimimaku, sillä Aleksi on mun lemppareita myös. Mutta se siitä aiheesta tämän topicin alla.. :D

Jiu: Minä antasin tuon supon aamulla vähä ennen neuvolaan lähtöä. En kyllä tiiä mikä virallinen suositus on - liekö sellaista onkaan. Mutta jos sen vähä ennen antaa, niin eikö se sitte vaikuttais parahiksi siihen, ku vauva ne rokotukset saa. Muaki kyllä vähä hirvittää tuo kolmen kuukauden iässä saatavien rokotusten määrä..
 
Tyhmä kyselee:

Parasetamol-supostako puhutte?? Ja miks se pitää antaa rokotushetkeä varten? Tuleeko jo silloin heti jotain oireita?

Meillä ei toki olla vielä saatu edes tuota 2 kk iässä saatavaa rotarokotetta saati sitten noita 3 kk rokotteita. Kunhan tässä mielenkiinnolla kuuntelen tässä teidän kokemuksia ja valmistaudun tulevaan...
 
Meemi: Siitä juu. Ei kai niitä oireita heti tuu, mutta monessa neuvolassa suositellaan antamaan tuo suppo etukäteen tai heti rokotuksen jälkeen, että ois valmiiksi vaikuttamassa, eikä nousis esim. lämpöä välttämättä ollenkaan, jos se on noustakseen.
 
Meidän tyttö sai rotarokotteen viikko sitten eikä mitään oireita ole ollut.

Mun mielestä kuulostaa jotenkin hassulta, että annettaisi suppo "varmuuden vuoksi" etukäteen ennen rokotusta. Aika nopeastihan sellainen vaikuttaa (30min?), niin että kai sen voisi antaa vasta jos lapsi tuntuu sairaalta rokotuksen jälkeen. Onko lääkkeitä nyt hyvä käyttää vain varmuuden vuoksi? En tiedä.
 
Hmm. Aika hassuahan sen antaminen etukäteen kyllä on ku tarkemmin ajattelee. Ja tuli tässä mieleen, että eikös joskus ollu jotain juttua siitäki, että ennakoivasti annettu parasetamoli voi vähentää rokotteen tehoa. Vai liittyköhän se vaan siihen sikapiikkiin. Täytyypä perehtyä asiaan tarkemmin..
 
Meil sai ekan rotan vähän sen jälkeen kun tuli 2kk täyteen..hassua että samalla alkoivat ne kauheat iltahuudot ja aika sattuma että seuraavan rotarokotuksen ja muiden rokotteiden jälkeen 3kk iässä ne iltaitkut loppui samana iltana..

Ei niis kai mitää vaikutusta mut oli aika sattuma..3kk rokotusten jälkeen annoin 2 päivänä suppoja ku oli kuuma ja hiukan itkuinen mut mitää ihmeempiä ei tullu..Eikä itkeny rokotteita laitettaessa ku viimesen rokotteen kohdalla vähän,sai siis kaks piikkiä ja rotan suun kautta..Nyt 4kk neuvolassa ei onneks ole rokotteita:)

Meil otetaan kyl kaikki mahdolliset rokotteet mut sikapiikkiä yms tollasia ihme "kiihkoilu" rokotuksia ei oteta..Noi mitä neuvolassa annetaan on vaan lapsen parhaaks
 
Minä se aina jaksan aukoa päätäni... Tuosta parasetamolin antamisesta ennen rokotuksia sanoisin, että enpä ole moista ohjetta koskaan saanut. Ja sentään jo aika monta piikkiä meidän ipanoihin isketty... koskaan ei itse rokotustilanne ole aiheuttanut ongelmia, pisin rokotuksen kirvoittama rääkäisy on tainut kestää puolisen minuuttia siinä tilanteessa. Ja ne oireet ovat tulleet jopa viikon jälkijunassa niin eipä paljon ennen rokotusta annetut supot auta. Muutenkin pyrin välttämään turhia lääkityksiä.
Ja offtopicina, suppoja olen käyttänyt viimeksi toisen tai kolmannen vauvan aikaan, meillä kyllä niitä löytyy varastossa, mutta ensisijaisena kipu/kuumelääkkeenä käytän panadolin suun kautta annettavaa nestemäistä siirappia, lapset ottavat tuon hyvin (ja kun oltiin sairaalassa vauvan kanssa silloin pari viikkoa sitten niin sielläkin annettiin tuota eikä suppoja). Suppoja laittaisin sitten, jos lapsi ei suostu syömään lääkettä.
 
Meille neuvolassa neuvottiin antamaan vasta sitten kuumelääkettä jos poika rokotusten jälkeen tuntuisi kivuliaalta ja kuumeiselta. Ja olen ymmärtänyt että rokotuksen jälkioireet eivät ala heti rokotuksen jälkeen vaan päivien tai jopa viikon jälkeenkin.. Ihan outoa ajatella antaa lääkettä ennen piikin saamista?
 
Takaisin
Top