Rokotukset

Zri

Oman äänensä löytänyt
Hei! Joko teillä muilla on saatu rokotuksia, 3kk neuvolassa? Millaisia oireita tuli?
 
meillä neiti saa vasta maanantaina, mutta ollaan varauduttu kuumeeseen :) neuvolatäti ehdotti että pistää supon ennen käyntiä :)
 
Me osallistuttiin rokotetutkimukseen, ja saimme ensimmäiset rokotteet nyt viime torstaina 2 kk iässä. Siinä tuli rota-rokote suun kautta ja molempiin reisiin yksi rokote (pneumokokki, laajempi kuin neuvolasta saa, ja ns. kuutosrokote eli kurkkumätä, jäykkäkouristus jne +B-hepatiitti mukana). Aika lunkisti tyttö otti, parahti kyllä kovaan kiljuntaan heti pistosten jälkeen, mutta rauhoittui hetkessä. Ei tullut kuumetta, vähän oli ehkä ärtyisämpi kuin muuten sen illan. Selvittiin kuitenkin mallikkaasti, nukkuikin hyvin. Yhden syömiskerran jätti väliin kyllä, mutta eipä siitäkään haittaa ollut. Rokotekohtaan nousi pieni punoitus ja turvotus, nekin laski seuraavaan päivään kokonaan.
Meille lääkäri sanoi, ettei saa lääkitä etukäteen, sitten vasta, jos kuumetta ilmenee. Hain kyllä suppoja, mutta eipä sitten onneksi tarvittukaan. 
Pahempaa pelkäsin, mutta hienosti meni :)
 
Kamono, me ollaan samassa tutkimuksessa mukana. :) Meille tosin tuli oireita eli kun aamulla laitettiin nuo rokotukset, niin iltapäivällä alkoi lohduton itku. Siihen ei auttanut mikään muu kuin syli ja tiukka halaaminen. Kuume nousikin yli 38 asteeseen ja laitoin supon. Poika rauhottui, mutta seuraavana päivänä oli vielä lämpöä. Rokotusjäljet parani nopeasti. Ensi viikolla seuraava rokotuskerta.
 
No eilen sai nyt sit neiti rokotteet, ja kuumehan sit nousi :/ Tyttö vaan nukku koko päivän ja yöllä oli tosi levoton kun kuume rupes laskee.. Rokotuskohdat ei ollu arat tai ei ainakaan niitä aristanu mutta varmaan kuumeen takia oli muuten vaan tyttö kosketusarka :/ mut onneks se nyt meni ohi yön aikana ja taas oltiin pirteenä aamulla :)
 
Meillä oli eilen rokotukset, eikä tullut sitten mitään oireita, ainakaan vielä. Kovin pitkät päikkärit kyllä nukku. Se saatto johtua kyllä myös siitä että neuvola oli juuri kun piti päikkäreille mennä ja joutu yliväsyneenä sitten vielä piikiteltäväksi.
 
Tässä onkin ainakin meidän perheelle hankala aihe. Itse en haluaisi antaa mitään piikitettäviä rokotteita, mutta maalla asumisen, ja koiran takia vähintään jäykkäkouristus pitää olla. Rotaviruskin on sen verran ilkeä, että sen sallin, mutta pneumokokkirokotteesta kieltäydytään..
  Jo nopealla googlettamisella pneumokokkirokotteen "hyödyt" oli sen verran mitäänsanomattomat, ja vähintäänkin arveluttavat, että en suostu antamaan lapselleni moista. Tämähän tietenkin on aina jokaisen oma valinta miten rokotteita ottaa/antaa, mutta itse ainakin otan selvää ensin, että mistä on kyse, ja miksi kyseistä rokotetta annetaan. Nykyäänhän on muodissa nuo yhdistelmärokotteet, eli kaikki mahdollinen on tungettu yhteen piikkiin, toki hyväkin sen takia ettei tule turhan montaa pistosta, mutta sekin vähentää valitsemisen mahdollisuuksia. 
  Myös myöhemmin tulev MPR-rokote jää meillä ottamatta, ilmeisesti aiheuttaa joissain tapauksissa autismia, tästä asiasta en ole vielä ehtinyt kovin paljoa ottamaan selvää, joten en siitä sen enempää vielä vaahtoa.. 

Pyrimme siihen, että sitten kun lapsi on riittävän vanha päättämään itse mitä rokotteita hän haluaa, voi sitten ottaa/olla ottamatta piikkejä. Äitini toimi samaan tyyliin silloin kun siskoni ja mnä olimme pieniä, ja hengissä ollaan, eikä ihmeemmin olla sairasteltu pienenäkään. 
  Tästä asiasta voi olla montaa mieltä, enkä lähde muiden valintoja missään nimessä kritisoimaan, itse vaan haluan olla tietoinen siitä, mitä lapseemme pistellään jos pistellään..
 
Itse en ole rokotuksia vastaan, mutta olen ihmetellyt sitä kun lapsia rokotetaan niin eri tyylillä kuin vaikkapa koiria. Vrt. ei se haittaa jos lapsi on vähän nuhainen - koiraa ei rokoteta jos se esim. yskii; lapseen lykätään monta piikkiä yhtä aikaa - koiria ei suositella rokotettavan useammalla valmisteella yhtä aikaa (vaikka tätä tehdäänkin käytännössä suurien varoitusten kera).
 
Meillä oli 3kk:n rokotukset eilen. Poika oli kovin väsynyt ja piikki aikaansai lohduttoman itkun, joka saatiin loppumaan imettämällä.

Itse olen kanssa kovin rokotuksia vastaan, mutta mies on eri mieltä, joten annoin periksi.
 
kolme kappaletta tuli rokotuksia. ite olin aika paniikissa. molempiin jalkoihin!!!
kamalaa..
omalle ei tullut mitään suurempia oireita.. en ainakaan pannut merkille.
 
Takaisin
Top