Rokottaa vai eikö rokottaa, kas siinä pulma!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tirri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tirri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Eli tämä syksyisin paljon puhuttava aihe - influenssarokotus! Meinaatteko ottaa, vai olla ottamatta? Ite en ottanu esikoista odottaessa vaikka sitä possunuhaa sillon huudettiin joka tuutista, enkä aio nytkään ottaa. Koskaan en siis muutenkaan ole influenssarokotusta ottanut, en kyllä ole kovin sairastavaa tyyppiäkään =) Omina perusteluina ollut se, että koetan välttää turhia rokotuksia, ja 2 vuotta sitten en halunnut missään nimessä itseeni piikitettäväksi rokotetta, jota ei oltu perusteellisesti ja pitkäaikaisotannalla tutkittu =/

En aio ottaa. Nasunuha rokotteen otin sillon kun sitä jaettiin, eikä meille siitä mitään (ainakaan vielä) tullut. Odotin siis Tuukkaa suunnilleen puolivälissä. Kerran olen myös (ehkä 2008?) ottanu perus influenssa rokotteen ja olin sen talven niiiiin kipeä etten koskaan aikasemmin ole ollut!

Itse jouduin sikarokotteen takia ramppaamas päivittäin terkkaris/sairaalas tiputukses viikon verran, sairaalas tehtii selkäydinpunktio ja kaks veripaikkausta. 
Se kokemus teki mulle kammon moisiin rokotteisiin, joten ei kiitos.

En aijo ottaa, eikä saa lapsikaan. Possupiikin otin töissä, kun työnantaja sitä "vaati", mutta siis omasta halustani kylläkin. Mutta ei ylimääräisiä rokotuksia meille kiitos :)

Infulenssarokotteet on mulla jääneet aiemminkin ottamatta ja terveenä olen pysynyt, joten en aio ottaa nytkään. Ja olen sen verran skeptinen, etten halua milläänlailla "riskeerata" tätä raskautta. 

Tää on TODELLA hankala juttu! :( Kun arveluttaa rokotteen sisältämät aineet, MUTTA onhan sekin suuri riski jos esim. loppuraskaudesta sairastuu, kun keuhkojen tilavuus on jo pienempi niin normi flunssakin voi olla todella vaarallinen odottajalle :S Mutta silti mua epäilyttää, varsinkin kun terkkari sano että se rokote sisältää hieman sikainfl.rokotettakin!!!! :O sitä piikkiä en ottanu itekään sillon vaan katselin kun niin monet tuli niin kipeiksi siitä rokotteesta..... Yhen kerran ottanu kausi-influenssarokotteen ja en kokenut siitä olevan mitään hyötyä vaan päinvastoin taisin tulla siitä kipeäksi :D HANKALAAAAA!!!

Itse otin kausi-influenssarokotuksen kuten useana vuonna aikaisemminkin. Olen itsekin harvoin sairastelevaa tyyppiä, mutta influenssa pysäyttäisi elämän täysin (on paljon rajumpi kuin tavallinen flunssa, nuha-kuume) enkä halua sitä, eritoten jo valmiiksi sairasteltuani yskää ja flunssaa viimeiset 7 vkoa! Olen siis käytännössä sairastanut koko tämän juuri alkaneen raskauden!! Todistaa alla olevan tekstin raskaana olevien sairastumisherkkyydestä..

(Sain rokotteen, koska se ei ollut enää kuumeinen infektio, vain pitkittynyt yskä jäljellä..)

Ymmärrän täysin skeptisyyden (eritoten rokotteiden viimeaikaisten tapausten vuoksi) rokottamista ja rokotteita kohtaan. Jokainen tekee omat valintansa - ja niin sen pitää ollakin!

THL:n sivuilta kausi-influenssarokotuksista raskaana oleville:
"Raskaana olevien kausi-influenssarokotukset

Terveille työikäisille kausi-influenssa on yleensä korkeakuumeinen, mutta kotihoidolla paraneva tauti. Osalla ihmisistä on kuitenkin muita suurempi riski sairastua vaikeaan influenssaan. Tähän ryhmään kuuluvat myös raskaana olevat naiset. 

Miksi raskaana olevan kannattaa ottaa kausi-influenssarokote?

Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssan. Raskauden toisella ja kolmannella kolmanneksella influenssan aiheuttama tautitaakka onkin raskaana olevilla muuta väestöä suurempi. Jos äidillä on lisäksi jokin perustauti kuten astma, diabetes, sydän- munuais- tai maksasairaus, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan viisinkertaistuu.

Rokotuksesta hyötyy myös vauva. Ainakin raskauden viimeisellä kolmanneksella annettu rokote suojaa lasta merkittävästi kuuden kuukauden ikään asti. Äidin rokotuksilla pystytään todennäköisesti estämään jopa puolet syntyvien lasten ensimmäisten elinkuukausien influenssoista, jotka usein vaatisivat sairaalahoitoa.

Rokotettu äiti suojaa vauvaansa myös välillisesti: kun hän ei itse sairastu, hän ei myöskään tartuta lastaan."

En aio rokotusta ottaa. Influensseja on liikkeellä aata beetä ceetä jne jne ja rokote suojaa tasan sitä kirjainta vastaan minkä ottaa, ei muilta. Oon kans huomannut läheisissä tätä ilmiötä että ollaan todella sairaita koko talvi rokotteen jälkeen. Possupiikin otin koska siinä kun suhteutin riskin rokotteen ja sairastumisen välillä, totesin rokotteen olevan turvallisempi. Perus influenssa (joita liikkeellä siis valtava määrä erilaisia) ei tod näk vakavimmillaan oo niin paha juttu kun rokotteen sivuvaikutukset vakavimmillaan, joten jää mun rokote hyllyyn.

Mun työpaikalla ollaan kans hivenen sitä mieltä että se pitäis ottaa, mutta mielestäni se on jokaisen henk.koht asia ottaako vai ei.

Moikka!

Kuinka moni otti lopulta rokotteen? Itse sitten kuitenkin otin vaikka aluksi olin ajatellut etten ottaisi, mutta kun siellä neuvolassa sitä niin kovin suositeltiin, niin luotin sitten heidän tuntemukseen asiasta. Suurin osa odottavista äideistä on ottanut meidän neuvolassa.

En ottanu, eikä saanu poikakaan. En oo koskaan aiemmin ottanut influenssarokotetta, enkä koskaan ole mistään tavallista flunssaa suuremmasta kärsinyt (vaikka viimeksikin olin raskaan talviaikaan). Tuo mitä joku totesi, että viruksia on niin monta tyyppiä liikkeellä ja rokotus tehoaa vaan yhteen niistä, ei säästä ihmistä sen kummemmin saamasta mitään liikkeellä olevaa pöpöä. Yhtä lailla nuo kaikki rokotteen ottajatkin näyttää flunssista kärsivän (jotku vielä enemmän juuri sen rokotteen takia..) Vielä kun ne on tämän vuotiseen rokotukseen lisänny annoksen sitä possurokotetta niin ei käyny ees mielessä vaihtoehto, että olisin rokotteen ottanut. Possurokote (vaikka sitä miten olisi kehitelty ja testattu) ei saa multa mitään kannatusta. 

Takaisin