ristiselkärobleemaa

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirde

Puuhakas puhuja
Tai no, ehkei vielä ihan robleemaa, mutta vaivaa välillä. Elikä jos makaan kovalla alustalla: esim. lattialla- sattuu ristiselkään. Tietyt istuma-asennot: sattuu ristiselkään.

Joo, mä tiedän, mulla on IHAN surkeat lihakset siellä(kin) ja luulen, että on sitä. Olisko kenelläkään vinkkejä? Harmikseni en päässyt sinne fyssariopiskelijoiden jumppaan.. [&:]
 
Sama robleema mulla. Makoilen aika paljon lattialla ja sielta on todella kivuliasta nousta... ja kavely sattuu ja ja ja. Mulla oli kerran noin viikon kipeana, enemman vain toiselta puolelta, en pystynyt kavelemaan...
Vinkkeja odotellessa :)
 
Mullakin on ollut lievää ristiluukipua tai oikeastaan se menee enemmänkin oikeaan pakaraan ja sen yläosaan. Kävelylenkkien lopussa alkaa lähinnä sattua ja vihloa. Onneksi olen pystynyt käymään äitiysjoogassa ja tanssitunneilla sekä pääsin työterveydenhuollon kautta fysioterapeutille. Olen nyt käynyt siellä kolme kertaa ja hän on antanut tosi hyviä venyttelyohjeita! Alla linkki yhteen hänen antamaan ohjeeseen:

http://kotisivukone.fi/files/selkaliittory.kotisivukone.com/odottavan_selk_painoon.pdf

Kyllä huomaa, että jos ei liiku niin sitä jäykistyy. Ja nyt varsinkin on niin tärkeää liikkua ja venytellä ennen synnytystä! Minä kun olen niin jäykkä muutenkin niin nyt tuntuu että kaikki ne kolotukset korostuu jos ei itse aktiivisesti venyttele ja tee mm. joogaharjoituksia ja -venytyksiä. Janet Balaskasin Aktiivisynnytys-kirjassa on tosi hyviä venytysohjeita ja niitä olen aina silloin tällöin tehnyt. Ne venyttää juuri tuota lantionseutua ja jalkojen lihaksia. Malla Rautapartakin on kirjoittanut muutaman kirjan, niitä en ole itse lukenut vielä, kirjastossa kylläkin odottamassa.

Tuo Haniliinin mainitsema kissa-asento on varmaan eniten käytetty ja hyväksi havaittu! Lisäksi voi myös konttausasennossa pyöritellä lantiota ympäri molempiin suuntiin ja ristiselän rentoutukseen voi myös käydä selälleen, nostaa jalat vatsan päälle koukkuun polvet erossa toisistaan (vatsan takia) ja siinä ottaa käsillä polvista kiinni ja pyöritellä kaikkiin suuntiin.

Mutta tietenkin ei ne kolotukset siitä helpota jos ei itse liiku ja venyttele ja ole aktiivinen (mahdollisuuksien mukaan). Täytyy yrittää löytää se oikea tapa itselle!
 
Suomen selkäliiton sivuilta löytyy oppaat kohdasta odottavan selkä...Ainoa ongelma et sit pitäisi tilata min. 10 kpl...Neuvolasta sanoi et liiton sivuilta löytyy jumppaohjeet, mutten itse ainakaan löytänyt...

http://www.selkaliitto.fi
 
Juuri tuohon oppaaseen Sme viittasin ylhäällä (linkki).

Ja löytyy siis myös www.selkaliitto.fi --> Selkätietoa --> Oppaat netissä --> Odottavan selkä
 
Mulla on kans ollu vihlontaa selässä ja välillä on vaikeuksia päästä sohvalta ylös. Kannattaa kiinnittää huomio ihan perusasentoihin kuten, et istuu selkä suorana ja seistessä ei sais olla selkä kovin notkolla (mulla auttaa ainakin, kun hiukan koukistaa polvia seistessä :)).
Hyvänä oon myös kokenu ton kauratyynyt. Sen ku lämmittää ja laittaa ristiselän kohdalle, ni ai että miten rentoutuu :). Eikä oo kallis investointi.
 
ALKUPERÄINEN: Haniliini

Hathajoogan kissa-asento tekee ainakin mun selälle hyvää:
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]- Konttausasennossa sisäänhengityksen aikana päästä selkä kaarelle taivuta myös päätä hieman taakse (kissan notkoselkä). Pyöristä selkä "köyryseläksi". Paina napaa selkärankaa kohti, häntäluuta lattiaa kohti ja anna pään painua rennoksi käsien väliin, uloshengitys.

Täältä löytyy muutenkin hyviä asentoja mammajoogailuun.


Ma kokeilin tata. Tuo kohta kun pitaa taivuttaa selka kaarelle ja paatakin hiemas taakse pain, niin tuntui, ettei tuosta ylavatsan kohdalta olisi millaan venynyt. Oonko ma jo niin jaykka... Aika lailla kiristi. [&o]
Mutta olen jatkanut harjoituksia!
 
Tää ei nyt ihan ristiselkään mene mut lähelle. Mulla tänä aamuna herätessä ihan järkyttävä särky lonkissa, häpyluussa ja selässä ihan alhaalta ylös asti[&:]. Lähdin sit kävelylenkille ku ajattelin et on vaan paikat nii jumissa yön jäljiltä. Melkein puoli tuntia sai yrittää väkisin sauvoa ennekuin alkoi päästä vauhtiin. Nivuset oli ihan tönkkönä ja koko lantion luut tuolta alhaalta. Loppumatka meni ihan ok.

Ton häpyluun ja varsinkin oikean lonkan kivun takia jouduin kuitenkin turvautumaan Panadolinn iltapäivästä. Lonkka varsinkin ihan tajuttoman kipeä. Eikä vain liikkuessa vaan oikein särkyä. Epäilen et saan täs kyljillä nukuessani vielä oikein trokanter major bursiitin. Eli reisiluun ison sarvennoisen limapussin tulehduksen. Se on pieni pehmuste sen lonkan korkeimman kohdan päällä. Pitää ens yönä koittaa nukkua enemmän vasemmalla. Toivottavasti vaiva ei vain sit siirry sinne. Mä en enää pysty nukkumaan selällä, alkaa ahistamaan. Masulla en raaski edes yrittää. Nii ei ole kun noi kaksi lonkkaa. Ja vielä seuraavat 3kk.

Toivottavasti en yö menee paremmin.

Kävin jo tonne jurputus osioon jurputtamas eikä vieläkään tunnu siltä olis saanu tarpeeks jurputtaa. Sellanen väsyny ja inhottava olo et tuntuu et kaikki on huonosti. Varsinkin omassa navassa. Niinku tääki teksti keskittyy taas vaan itteeni. Kyl must on tullu itsekäs[:'(].
 
Mulla on kanssa ollut ongelmana toi kovalla makaaminen, ja nyt jopa sängyssä selällään jos oon niin tuntuu että on vaikea kääntyä asennosta pois kun menee nikamat lukkoon ja sattuu ihan Prkleesti [:(] Pitäis varmaa käyttää työpaikkaettuna tulevat fyssarikäynnit..
 
Mulla ei ota yläselkään vaan alaselkään ja nimenomaan nikamiin.. Ihan kuin ne ei olis kohdillaan ja jos meen kovalle niin ne ei pääse suoraksi´vaan jää lukkoon.. ja säteilee kipuna kankkujen yläpuolelle... [8|]
 
Takaisin
Top