Ristiäiset vaiko nimiäiset?

Ann

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin tämmöisen heittää tänne ilmoille.
Onko muilla minkälaisia ajatelmia juhlan suhteen, pidättekö ristiäiset vai nimenantojuhlan?
Kuinka isot juhlasta haluatte ja mitä tarjoatte?
Onko jotain suvussa kulkevia perinteitä?


"Olet satakieli ja ruusu,
olet tähti ja aurinko.
Olet kauneinta mitä on." :Heartred
 
Hei! Meillä mies kuuluu kirkkoon, minä en. Ollaan kuitenkin ajateltu pitää ristiäiset. Tuntuu että se on enemmänkin perinne täälläpäin vaikkei uskonasiat niin lähellä sydäntä olisikaan todellisuudessa.

Alkuviikosta juuri laskettiin että vaikka kuinka vain läheiset ihmiset kutsuttaisiin perheineen niin ihmisiä tulee päälle 40, kun pienetkin lapset otetaan huomioon... Oma sukuni tulee siis kaukaa (300km:n päästä) ja luultavasti yöpyvät lähimaastossa, olipa ristiäiset la tai su. Kummankin puolelta siis kutsutaan Vanhemmat puolisoineen, sisarukset perheineen, isovanhemmat, omat kummit perheineen sekä enot ja tädit perheineen (joiden kanssa ollaan oikeastikin tekemisissä), sekä lapsen tulevat kummit (2kpl)

Ollaankin nyt mietitty tarjottavia... pitäisikö olla jokin lämmin ruoka kun ihmisiä tulee kaukaa ja ehkä ajelevat ristiäisten jälkeen kotiin...? Toisaalta, osaavathan he itsekin pysähtyä syömään matkan varrella jos nälkä iskee... (niin sitä on itsekin tehnyt)
En kyllä itse millään viitsisi alkaa hirveästi tekemään (olen siis leipomisen suhteen täydellinen poropeukalo!), vaan tilataan tarjottavat valmiiksi. Yksi ressi itelle vähemmän ja voi "nauttia" vieraiden läsnäolosta, joita riittää omalta puoleltani varmasti koko viikonlopuksi...

Suolaiset on aina meillä juhlissa tehneet enemmän kauppansa kuin makeat ja mietinkin vaihtoehtoa sen tavallisen mansikkakermakakun tilalle... kummanki suku on vähän sellainen ettei niin täytekakuista piittaa mutta tavan vuoksi sen yhden pienen viipaleen sitten ottaa...

Leipäjuusto on kyllä ihan ehdoton, mitä meillä tullaan tarjoamaan, se on AINOA asia mikä on varmaa (ei mitään kaupan valmiita vakuumipakattuja, vaan erään maatalon emännän omatekemää ja kaveriksi lakkahilloa :Heartred

Koska ihmisiä on mitä luultavammin tulossa tuommoinen määrä, pidetään ristiäiset jommassa kummassa seurakunnan tilassa, toinen on selvästi nätimpi paikka (mutta tosiaan se sitten on pelkkä kahvittelupaikka, oikeaa ruokaa ei siellä pysty tekemään), toiseen seurakunnan tilaan saa emännänkin vuokrattua, mikä helpottaisi taas tarjottavien esillelaittoa ja kahvien kaatamista jne! ... Siskon kanssa mietittiin että samahan tässä ois samalla mennä naimisiin kun tuota sukuakin tulee paikalle tuon verta :wav
 
Meille tulee nimijuhlat. Läheisin suku ja ystävät kutsutaan, vielä ei olla laskeskeltu montako ihmistä se pitää sisällään ja yhtään en muista kuinka monta tuon esikoisen juhlissa sitten olikaan. Esikoisen nimijuhlat pidettiin kotona, mutta saa nyt nähdä jaksaako sitä alkaa siivoomaan ja laittaamaan vai pitäisikö vuokrata joku tila. Oli vähän ahdastakin esikoisen juhlissa...

Tarjoomuksina tulee olemaan ainakin kermakaakku ja voileipäkakku, todennäköisesti kaksikin. Tuo voileipäkakku on aina tehnyt todella hyvin kauppansa ja sitä oikein toivoo aina ettei kaikki menisi että saisi sitten itse syödä sitä niin paljon kuin jaksaa:grin

Meillä suvussa kaikki muut lapset on kastettu, paitsi meidän ja toisen siskoni. Joten mitään perinteitä ei ole :)
 
Meille tulee nimiäiset, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Pelkään vieläkin vähän, että etenkään äitini ei vielä oikein hyväksy asiaa, mutta ei me voida lasta kastaa vaan siksi, että se olisi jonkun muun mielestä mukavaa. Minulla ei ole mitään ristiäisiä ja kirkkoja vastaan, ollaan vaan miehen kanssa erottu siitä instituutiosta jo joskus 18-19-vuotiaina tahoillamme.

Nimiäiset olisi kiva pitää kesällä pihajuhlina. Kuten Piia84kin, mekin ajateltiin, että ehkä juhlistetaisiin samalla myös naimisiin menoamme (meillä tosin vähän jäkikäteen kun ollaan jo aviossa), eli tästä tulisi meidän perheen juhla. Jos juhlassa tuotaisiin selkeästi esiin sekä vauva ja hänen nimensä että avioituminen, se voisi toimia. Ehdottomasti rennot ja hauskat juhlat kuitenkin tulossa. Vältytään kivasti myös monilta hääperinteiltä, jotka on ihan mukavia, mutta joita ilman me koetaan voivamme juhlia :wink Konsepti on vielä muuten täysin hakusessa... erilaisia ruokia, kuten salaatteja, seisovassa pöydässä, kakkua ja pullaa varmaan. Kunhan ovat kaikki tärkeät paikalla ja heitä tulee olemaan paljon! Toivottavasti vaan ilma olisi hyvä...
 
Muokattu viimeksi:
Me kuulumme miehen kanssa molemmat kirkkoon, joten kai pikkuiselle ristiäiset tulee ehkä enemmän kuitenkin perinteiden kuin uskon asian takia.
Olen itse kova hääräämään keittiössä niin ruuanlaiton kuin leipomisenkin parissa, että taidan haluta niistä ihan ruokapidot, vaikka kaikki vieraat ovatkin ihan 40km säteellä. Myöskään vieraita ei tule niin paljoa, että olisi kamala työ. Molempien lähipiiri ja kummit, niin porukkaa on 18.

Äitini alkoi tietenkin hössöttää että "ettekös te voisi nyt samalla mennä naimisiin, niin on kiva kun olisi sama sukunimi kaikilla ja ei tarvitse sitten erikseen järjestää ja kun mekin isäs kanssa mentiin kun sut kastettiin" tietää varsin hyvin että sen kerran kun menen haluan mennä kirkossa, siinä on vain se joku tunnelma.
Alkoi ärsyttää jotenkin. Minä ainakin haluan että tämä on pelkästään lapsen juhla.
Huom! Minulla ei siis ole mitään sitä vastaan vaan mietin ensin itsekin tuota vaihtoehtoa, mutta heti kun se tuli äitini suusta ja niin ehdottomana niin alkoi heti ärsyttää. :D totesi vain lopuksi että "no itsepähän päätätte" Ai niinkö??!

Noh, mutta jokatapauksessa meinasimme viettää juhlat isäni luona, joka on ainoa omakotitalollinen lähipiiristä. Ja onhan se minun lapsuudenkotikin.

Oi en malta odottaa että pääsee väkertämään kakkuja! :)
 
Ann, meillä taitaa siis olla ilmeisesti molemmilla äidit, joilla on vahvat mielipiteet :wink
 
Kittis, ilmeisesti! Hän kun on välillä keksinyt hyvän idean mikä ei minusta ole niin mahtava, niin siitä voi suuttua. :D
 
Meillä pidettiin esikoiselle nimiäiset/siunaamistilaisuus miehen vanhempien luona. Meillä isovanhemmat ja perheet asuu reilun 400 km päässä, joten päätettiin pitää silloin siellä, että ainakin perheet pääsisivät osallistumaan. Silloin kyllä kutsuttiin myös "sen suunnan" sukua muutenkin paikalle. Nyt ei olla vielä päätetty, miten tehdään, kun meillä olis nyt tilaa sit pitää siellä uudessa kodissakin nimijuhla. Ainoa ongelma on, että minne majoitettais sit perheet. Eli ei olla vielä lyöty lukkoon tätä.

Tarjoiluksi tulee ainakin voileipäkakkua, koska molemmat rakastetaan sitä! :wink
 
Mulla on vaatekriisi! mitä ihmettä pukea tytölle päälle! ja varsinkin mitä mä itse puen päälle!?!

Meillä esikoisen ristiäisissä oli päällä sinistä ja nyt olis tarkoitus pukeutua vaaleanpunaiseen... mutta ihan pinkki mekko ei kyllä taida mulle sopia... :rolleyes: tai tulisko sellaista edes jälkikäteen käytetyksi...
 
Me pukeuduimme myös sinisävyisesti esikoisen ristiäisiin ja nyt varmaan myös.

Miten olisi Mymmeli vaikka joku huivi, villatakki, korut? Ja jos mies ja isovelikin haluavat pukeutua, niin kraka tai paitapusero pinkkinä toimii kivasti :)
 
Vaikka mitä ihania mekkoja löytyy, mutta sitten pitäis ajatella, että siinä täytyy pystyä myös imettämään. Viimeksi jäi vieraiden kanssa seurustelu niin vähäiseksi, kun menin imettämään omaan rauhaan. Sen lisäksi, ettei se nyt ole mahdollista olisi myös hauska ehtiä vieraiden kanssa juttelemaankin, joten aion voittaa "imettämispelkoni julkisellapaikalla" :grin Hmm... pitänee kyllä käydä vähän katsastamassa kaupungin tarjonta :)

Miks jostain syystä mulla toi vaaleanpunainen "tökkii" tuon tytön päällä :grin Hänellä on niin tummansiniset silmät, kuten veljellään, että niin näen hänen päällään vain sinisiä mekkoja yms :grin Ristiäisissä pitänee olla kuitenkin väriuskollinen tyttömäiseen vaaleanpunaiseen.

Miehille on kyllä niin helppoa (aina) valita vaatteet. Puku vain päälle ja tosiaan vaaleanpunainen kraka kaulaan :p.
 
Pitää muuten muistaa tuo imetysasia sitten, kun omaa kolttua hankkii. Viimeksi mulla oli sellainen ihan normimekko, josta vaan plumpsautin rinnan ulos ja eikun imettämään :) Toki laitoin eteen vähän harsoa tai huivia. Ja esikoinen oli niin nopea syömään, että en kauaa ollut pois vieraiden luota.

Meille on siis myös tulossa ristiäiset (kunhan pikkukaveri suostuu yksiöstään muuttamaan). Ihan vain läheisten kesken on tarkoitus juhlia. Minun puolella on hieman enemmän sakkia, miehellä hyvin vähän. Meillä on muuten kummitkin vielä valitsematta.. Todennäköisesti tulee suvun ulkopuolelta tällä kertaa, joten ne sitten lasketaan mukaan juhlavieraiksi.

Viimeksi pidimme juhlat äitini luona, mut nyt ajattelimme pitää täällä omalla paikkakunnalla jossain pienehkössä juhlapaikassa. Tarkoitus olisi ottaa ruoka ja muu tarjoilu myös sieltä, jos mahdollista. Meidän perheessä on aina tapana ollut tarjota ruoka ristiäisissä, joten en oikein osaa siitä poiketa... Eli jotain keittoa/kiusausta salaatin kera olisi varmaan tarkoitus tarjota. Kahvin kanssa kakkua ja jotain muuta pientä. Kakkuservetit tilataan nimellä kuten esikoisenkin ja jotain kukka-asetelmia kukkakaupasta koristukseksi. Ja kastemaljan ympärille kukkakranssi. Kastemekko on mummuni minulle ostama, jossa on kastettu minun lisäksi pikkusisko, kaksi serkkupoikaa sekä meidän esikoinen. Ei varmaan mitään muuta ihmeellistä. Pienet kemut tulossa siis :)
 
Ristiäiset pidetään. Mietittiin kyllä pitkään asiaa, kumpikaan ei olla mitenkään uskonnollisia. Vieraita tulossa jotain väliltä 10-15, riippuen siitä monta kummia lapselle tulee. Ajatuksena olisi valita kummit perhepiirin ulkopuolelta, koska meidän perheet varmaan ovat muutenkin tekemisissä lapsen kanssa paljon. Täyttä varmuutta ei ole, eikä ketään olla vielä pyydetty kummiksi.

Tarjoiluiksi tottakai täytekakkua ja sitten myös jotain suolaista (voileipäkakkua nyt ainakin!)

Kastemekko ja kastemalja ovat suvussa kulkeneita, näinköhän tuo mekko mahtuu enää ristiäisten aikaan kun syntymäpainosta on menty jo puolella kilolla ohi vaikkei ole ikää kuin 11 päivää o_O Kapea se on tuolta yläosasta missä pikkuisen on tarkoitus olla. Imetysjuhlamekon hankkiminen itselle tuntuu kyllä mahdottomalta tehtävältä tässä kyläpahasessa, imetyspaitojen metsästäminenkin on hirveää kokopäivätyötä!

Kotona ajateltiin pitää ristiäiset, kun onhan siinä hommaa jos lähtee raahautumaan jonnekin erikseen, ja tilaakin on ihan kivasti. Näin alkuun on tosi ihanaa kun apu elikkä hoitopöytä ja kaikki tykötarpeet on lähellä.
 
Meilläkin on nyt selkiytynyt nuo ristiäishommelit :) pidetään täällä seurakunnan yhdessä ja samassa tilassa kastejuhla. 12.4 klo 13.00 :)
Kutsuttuja vieraita on nyt yhteensä n. 35 aikuista plus pikkulapset (kannattaa omata uusioperhe kummankin puolelta ja monta sisarusta perheineen :wink ) mun puolelta nyt tosiaan ainakin ne tärkeimmät eli mun mummo ja pappa jää tulematta :sad001 mummu joutuu leikkaukseen juuri tuollon 11.4.

Meillä mennään ihan makea/suolainen linjalla. Sen verran nyt saatu konseptia kasaan että Kakkuna meillä on tarjoillaan valkosuklaajuustokakkua. Itse teen kaksi tiikerikakkua ja sitten kaksia erilaisia pikkuleipiä, ässiä, sekä lusikkapikkuleipiä. Voileipäkakkuja tulee kaksi. pienempi tulee lohitäytteellä ja isompi tulee kinkkutäytteellä. Sen lisäksi tulee suolaista piirakkaa pari pellillistä. Lapsille sitten erikseen muutama laku omaan purkkiinsa pöytään (saa niitä toki aikuisetkin ottaa) ja paperillista suklaata tms.

Kahvipöytään sekä kastepöydälle(mahdollisesti myös kranssi) tilataan pienet asetelmat kukkakaupasta ja ihan vaan plantagenilta ajttelin kydä hakemassa kevätesikkoja tms. kahvipöytään koristeeksi. Mietin jopa sitäkin että jättääkö kahvipöydästä asetelman pois ja ostais vaan tulppaaneja muutaman kimpullisen ja laittais ne lasiseen maljakkoon :)
 
Meillä myös pidetään ristiäiset. Mekko on isoveljelle ostettu ja toivottavasti jatkossa kulkee lastemme matkassa heidän lapsilleen. Minun ja miehen kastemekotkin olisivat myös olleet tallella, mutta päädyin ostamaan uuden tunnesyistä. Kastemalja on sama, jossa minun isoäitini on kastettu ja hänen jälkeensä hänen lapset ja lastenlapset ja nyt myös lastenlastenlapset :p

Ristiäiset ovat huhtikuun viimisenä sunnuntaina. Kastepappina toimii sama kirkkoherra, joka kastoi poikammekin.

Kummeja tulee kolme ( kaksi kummitätiä ja yksi -setä) ja ovat suvun ulkopuolelta. Kaksi minun lapsuudenystävääni ja yksi miehen. Kummisedästä tulee sylikummi.

Kukat tilaamme kukkakaupasta. Tarjoilupöydälle iso asetelma ja samoista kukista pienemmät asetelmat kahvipöydille. Kastemaljan ympärille varmaan kukkaseppele, kiitos ihanasta ideasta beijaflor :wink Ja värinä tyttömäisen vaalenapunaista/roosaa.

Servetit tilaamme taas kissanvintiltä nimellä varustettuna :)

Tarjottavaksi tulee lohi- ja kinkkuvoileipäkakkua, prinsessakakkua sekä pikkuleipiä, joihin kirjoitetaan tytön nimi. Pikkuleipien muotoa en ole vielä päättänyt. Jalanjäljet ovat yksi vaihtoehto :rolleyes:

Vieraita tulee n.25. Vain lähimmät sukulaiset ja kummit. Juhlapaikkana on kahvila-konditorio. Ei tarvitse itse stressata mistään :)

Lyhyen kastekaavan mukaan mennään. Yksi virsi lauletaan, mutten vielä tiedä mikä. Sitten cd:ltä soitetaan yksi kappale. Vielä en ole täysin päättänyt kumpi se kahdesta vaihtoehdosta se olisi :rolleyes: Pojan ristiäisissä soitettiin Anna Puun Mestaripiirros, joka sopi, kuin nakutettu ristiäisiin!

Pippuri: Hienoa, että poikanne kasvaa hyvin! Rintamaito on kyllä hyvää ravintoa :Heartred. Meidän neidillä tulee myös painoa n.300g viikossa painoa :p :Heartpink Ihanaa, kun ei tarvitse stressata, ettei vauva kasvaisi! Netistä löytyy kyllä imetysvaatteita parhaiten. Itse kyllä olen päätynyt ostamaan ns.normivaatteita, jotka toimivat imetyssä. Aluspaidoiksi sitten olen enemmän ostanut imetyspaitoja, kuten imetystoppi + paitapusero. Tällä taktiikalla aion kyllä kastejuhliinkin itselleni vaatteet hommata. Näitä imetysvaatteita, kun ei jälkitetään tule enää hyödynnetyksi.
 
Vähän myöhään tulen keskusteluun mukaan, mutta meillä vietettiin ristiäisiä menneenä viikonloppuna. Juhlapaikkana oli lähin seurakuntakeskus ja vieraita oli n. 40. Kummeja neiti sai kaksi, minun siskoni ja miehen serkun. Tarjolla oli anopin tekemänä kolme voileipäkakkua = 2 kinkulla ja 1 kalalla, kaikki suhteellisen isoja kakkuja eikä kinkkua jäänyt kuin pieni pala. Makealta puolelta oli minun tekemät mansikka-valkosuklaa juustokakut, äitini tekemää porkkanakakkua, miehen mumman tekemiä keksejä ja kaupasta ostettuja vaahtokarkkeja. Neidillä oli päällä miehen suvusta periytyvä reilu 70 vuotta vanha kastemekko ja oli minulla varattuna kaunis vaalenpunainen mekko ja valkoinen neule neidille, mutten raaskinut häntä herättää vaatteiden vaihtoa varten. Itselläni oli olkaimeton tummansinisen ja tummanharmaalla leopardikuviolla oleva mekko ja valkoinen neuletakki ja miehellä valkoinen t-paita ja musta puvun takki ja housut.
 
Millä varotusajalla olette saaneet varattua ristiäiset, (pappia vailla lähinnä vaan ollaan kun kotona pidetään)? Tää on toivotonta jahkailua, millonkohan sitä pitäis ne ja yhtäkkiä huomaa taas että kappas se päivä on ihan kohta ja lykätäänpäs jne.
 
Me varattiin kastepaikka ja pappi jo heti vauvan syntymän jälkeen viime viikolla, kun kaste tapahtuu samassa kappelissa, jossa mieheni on kastettu ja se on myös suosittu hääkirkko. Myös juhla pidetään siellä juhlatilasa. Kaste onnistuukin vasta toukokuun puolivälissä, mutta ehtii juuri sen kahden kuukauden alle. Kotikasteissa tuskin on mikään kovin kiire pappia varailla. Riippuu varmaan siitä kuinka iso oma seurakunta on.
Meille kyllä kastetilaisuus saa olla mahdollisimman lyhyen kaavan mukaan. Mun mies ei kuulu kirkkoon, niin ei mitään ylimääräisiä jorinoita siihen tarvita... Kaikki tarjoamiset on vielä ihan pohdintavaiheessa, kun ei meillä ole kiirettä niiden suhteen. Tehdään varmaan aika paljon itse.
 
Takaisin
Top