Ristiäiset vai nimiäiset

NalleMamma

Silmät suurina ihmettelijä
Millaisia juhlia ootte ajatelleet järjestää vauvalle syntymän jälkeen ? Uskovaiset järkkää tietty ristiäiset, mut entäs muut ? Kutsutteko koko kylän vai lähimmät ystävät ja sukulaiset ? Mitä tarjoatte syötäväksi vieraille ? Millain koristelette kodin vai pidättekö juhlat jossain muualla ? Itse olen miettinyt pitäväni nimiäiset perheen kesken kotona, pihalla jos sää sallii. Kaipaisin hieman ideoita koristeluun ja vaihtoehtoja perinteiselle kakkuvadille.
 
Me ollaan ajateltu ns. nimen julkistamisjuhlia, jonne kutsutaan molempien perheet eli  vaan vanhemmat ja sisarukset sekä vauvan kummit. Kutsutaan kuitenkin niitä kummeiksi, vaikka eivät uskonnon kautta ookaan.

Aluksi tervetuloa-malja juotais ja ehkä jotain ennen nimenjulkistamista vois olla, mutten tiiä viel mitä.. Ainakin aion tehdä pientä purtavaa ja kakku, johon sit kirjoitetaan vauvan nimi. ..eli muusta "ohjelmasta" ei viel tietoo, mut ainakin kerrotaan nimen julkistamisen yhteydessä minkä takia olemme valineet ko. nimet ja mitä ne tarkoittavat tai mistä ovat alunperin olleet lähtöisin. Lisäksi esitellään kummit ja kerrotaan syyt miksi juuri heidät on pyydetty tähän kunniatehtävään. Kummeille olisi tarkoitus tehdä kummitodistukset. [:)]

Sit varmaan vaan kahvittelua ja jos vieraat haluaa jotain ohjelmaa, niin voivat inprovisoida ihan itsekin [:D] Emme halua siihen kauheesti tekemistä vaan just rennon juhlan. ...voi olla et kyselen tulevilta kummeilta jotain ideoita tai et haluaako he jotain kertoa, tehä yms. tai sit yritän saada jostain kivoja ideoita muualta. Ehkä joku sellainen et jokaiselle annetaan erilainen kuva vauvasta, johon he voivat taakse kirjoittaa jotain toiveita, toivomuksia, elämänohjeita tai jotain mitä mieleen tulee ja sit ne kerättäis ja pistettäis säästöön johonkin laatikkoon. Sit se ko. laatikko annettais vauvalle vasta silloin, ku se täyttää 18 vuotta [:D]

..tai no pitää katsoa mitä sitä keksii... on onneksi viel aikaa niihinkin juhliin!
 
Pikkasen pisti silmään tuo: Uskovaiset järkkää tietty ristiäiset.. toivottavasti olet vain sanasi valinnut väärin, sillä muuten aika paksua tekstiä... [:)]  Emme ole uskovaisia, mutta silti on itsestäänselvyys, että lapset on kastettu ja kastetaan. 
 
Riikka 33, mulla pisti sama silmään.. Mut arvelin, että totta tuo tarkoittaa, että kirkkoon kuuluvat järjestää ristiäiset..?! Itellä sattuneesta syystä "tapaluterilaisten" nimittäminen uskovaiseksi särähtää aika pahasti..[:)] Ite liityin takas kirkkoon vain kummilapsen takia jonka vanhemmat on uskovaisia. Heille tärkeämpää kuin minulle ja saahan nuo sitten kirkkohäätkin, JOS joskus menee naimisiin/haluaa (mies siis haluaa kirkkohäät).

Niin lisäyksenä vielä, että eivät tienneet minun kirkkoon kuulumattomuudesta pyytäessään kummiksi. Eivät tiedä vieläkään. Lapsi ja sen vanhemmat kuiten sen verran tärkeitä ja muuten asia minulle yhdentekevä niin miks ei?!
 
Mie yhdyn tohon Riikka33 kommenttiin. Ihan ristiäiset me pidetään,vaikka ei mitään uskovaisia ollakkaan. Enkä ole oikeestaan ikinä mistää nimiäisistä kuullutkaan,joten meille on ihan automaattisesti ristiäiset tulossa. Ja ne pidetään kotona,lapselle lähimmät sukulaiset tulevat,kummit ja muutama meidän ystävistä on saanut kutsun (Tosin mitään kutsuja ei ole vielä lähetettykkään tässä vaiheessa!) [:D] mutta siis niin. En usko,että koristellaan koti mitenkään,mitä nyt siivotaan ja olohuoneeseen tulee tietysti se kastemalja ja mitä muuta nyt kuuluu olla. Juhlasyömiset tehdään itse,äitini varmaan auttaa,tulee halvemmaksi. Ei mitään kummoista. [:)]
 
Mä olen luterilainen ja uskossa - mutten vielä tiedä pidetäänkö meillä ristiäisiä. Että voi se olla näinkin päin.
 
Toki voi olla kummin päin vaan, mutta pointtini oli se(joo vähän nipoilen nyt[:D]) että kaikki ei ole uskovaisia jotka lapsensa haluavat syystä tai toisesta kastaa, syitä kun on varmasti monia.

kariina - aika ihana ele, kun liityit kummilapsesi takia takaisin kirkkoon, nykyäänhän alkaa kuulemma olla pula kummeista, kun niin monet kirkosta ovat eronneet. [:)]

Taisi nyt lähteä mopo käsistä, kun alkuperäisen viestin tarkoitus taisi olla, että saisi vinkkejä tuleviin nimiäisiin/ristiäisiin... Sori siis siitä. [:)]
 
Kannan nyt omankin korteni kekoon tähän keskusteluun.. En tiedä mikä on uskovaisen määritelmä, mutta meille oli tärkeää miehen kanssa saada kirkollinen vihkiminen, sekä tärkeää on kastaa lapsi. Meilläkin on ollut vaikeuksia löytää kummeja, koska nykyaikana niin harva enää meidän läheisistämme kuuluu kirkkoon.

Mutta niistä juhlista.. Olemme ajatelleet, että pitäisimme juhlan ihan vain pienelle porukalle, lähimmät sukulaiset ja kummit, sillä jotenkin vauvaa juhlistaviin tilaisuuksiin kuuluu miun mielestä pienimuotoisuus. [:)] Vielä ei ole varmaa missä ristiäiset pidetään, ihanaa olisi jos voisimme jonkun kotipihalla (itse asumme kerrostalossa) ne pitää, tai siis kastaminen olisi sisällä ja kahvittelut tarjoiluineen sitten ulkona kauniin sään salliessa. Vielä on aika auki kaikki suunnitelmat, joten saa nähdä mitä sitä keksii tehdä. [:D]
 
Juu, emme myöskään tosiaankaan ole uskovaisia vaikka kirkkoon kuulummekin  Eihän se nyt toki sitä tarkoita...
Mutta tottakai ristiäiset, perinteet kunniaan [:)]
 
En luokittelisi meitä uskovaisiksi, mutta ristiäiset meinaamme pitää, koska kuulemme kumpikin kirkkoon.

Todennäköisesti juhlista tulevat pienet. Paikkaa emme ole vielä päättäneet. Itse haluiaisin samalla mennä naimisiin, mutta tuosta asiasta pitää viedä kekskustella [:)].
 
Me just viikonloppuna aiheesta keskustelimme, kun anoppilassa olimme. Meidän perheiden asuinpaikkojen välillä kun on yli 1000km joten järjestelyä on vaikka pienimuotoisen juhlan meinaammekin pitää. Itse kuulun kirkkoon vaan en ole uskovainen ja mieheni on eronnut kirkosta. Silti alamme kallistumaan että mieheni parhaan ystävän isä tulee lapsemme kastamaan eli ristiäiset taitaa olla tulossa [:)] Päättäköön itse sitten kun asiasta jotain ymmärtää, tahtooko kirkkoon kuulua ja jos tahtoo niin mihin kirkkoon. Minäkin ajattelin että lapsi kastetaan anoppilassa sisällä ja juhlat ovat sitten ulkona (Iki ihana iso vihreä piha) Perheet, kummit ja mieheni isovanhemmat tulevat kutsun saamaan [:)]
 
Tapa-kristitty, maistraattihäät, mutta oikeat ristiäiset tulee.

Miks? Kaipa, kun se on ollut tapana ja ainakin minun puolella sellaisia odottavat ja kuulutaanhan me kirkkoonkin.
Lisäksi mies harmitteli, että meni ripari hukkaan kun ei itse halunnutkaan (uskaltanut) kirkkohäitä... Joten jos kastejuhlan verran käyttäis kirkkoon kuulumista hyväkseen!
Lisäksi ajattelin, jos olisi pyytänyt kirkollisen siunauksen avioliitolle. Juhlitaan ne häät ja ristiäiset suvun kesken yhtä aikaa, vaikka vihillä ennakkoon käytykin. Häät oli tarkoituksella pienet, kun ei kumpikaan haluta olla keskipisteinä... Nythän lapsi on kuitenkin se päivän keskipiste.
Haluttiin vihille ennen lapsen syntymää, mutta juhlat kuitenkin sen verran lähekkäin ettei kaksia isoja...
Häät oli lähinnä ystäväpiirille, niin ristiäiset on suvulle. Jos kaikki pääsevät, 40-50 hlö välille, vaikka kuinka rajaisi lähipiiriin...

En tiedä onko kaste + avioliitonsiunaus kirkossa, vai juhlapaikalla, mutta tuota seurakuntataloa ajattelin kysyä vuokralle. Ruuat ja kahvit olisi helpoin tilata pitopalvelusta. Varmaan aika perus menu... Ruoka on oltava, kun suurin osa tulee pitkän matkan takaa.
 
itse protestoin kyllä sitä että olisi normaalia elämää se että lapsi raijataan juuri evlut.kerhoon, pyhäkouluun, leireille ja riparille. minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon silti olen lapsuudestani viettänyt joka kesä,kevät, syksy ja talvi leireillä pari-kolme viikkoa sekä päiväkerhoissa käynyt sekä harrastuksia on riittänyt. ei noihin kirkkoa tarvita. ystäväpiiri oli laaja ja tiivis ja koimme kuuluvamme yhteen..nuorena sain vapauden valita menenkö riparille vai en ja en mennyt koska en kokenut silloinkaan sitä tärkeäksi. silti olen viettänyt "normaalin" lapsuuden ja en koe että olisin menettänyt jotain kun en ole evlutin kerhoissa/leireillä/yms käynyt, päinvastoin .
moni ystäväni meni riparille vain sen takia että saa kirkkohäät. noh sekin on perivanhahtava ajatus kun nykyään häät voi pitää missä itse haluaa ja hienompiakin paikkoja on kuin kirkko. enkä ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi häissäkin pitää puhua jumalasta/raamatusta jne..?? kyllä minä haluan hääni ihan ittelleni enkä tarvii siihen jumalan lupaa yms. se vain tuntuu olevan juurtunut suomalaisiin että häät ja kirkko ja uskonto kuuluu yhteen. ja lapsi,ristiäiset ja uskonto.tosin moni ei ees "tajua" kirkkohäissä/ristiäisissä että siellä puhutaan jumalasta (ja on toimenpide joka on säädetty raamatussa ja joka toimitetaan kuten raamatussa on määrätty) joka sitä tätä ja tuota ja tuntuu että jumallisuus menee sen päivänsankarinkin yli eli hääparin tai vauvan. ittellä se särähtää ja pahasti korvaan. kun mielestäni näiden ei pitäisi milläänlailla liittyä toisiinsa.
ja kyllä ihminen kirkko hautajaiset/häät saa vaikka ei kirkkoon kuulukkaan. taksat vaan on pikkaset erit ja evlut pappiahan paikalle ei saa.

lastani ei tulla kastamaan (emme kuulu kumpikaan kirkkoon) eikä ristiäisiä näin ollen vietetä. onneksi[:)] meillä on vapaus valita jokaisen mitä haluamme ja miten lapsemme kasvatamme. ja haluan myös että lapseni saa itse valita sitten kun sen aika koittaa. tiedän että sukuni kyllä hoitaa lapsemme valistamisen uskonasioilla (sekin tuntuu itsestä ristiriitaiselta mutta en halua aiheuttaa kolmatta maailman sotaa eväämällä sitä iloa vanhemmiltani) joten lapseni ei varmasti tule jäämään "uskonnollisesti pimentoon" vaikka kotona sitä ei saakkaan ennen kouluun menoa.

vietämme nimiäiset ystäviemme kanssa, paikasta ei ole vielä päätetty mutta lapseni saa kaksi "kunnia/siviilikummia." sekin oli helpotus ystävilleni koska melkeinpä kukaan ei heistäkään kuulu enään kirkkoon.eikä ole sen kummiuden takia valmis liittymäänkään.
tämä siis minun mielipiteeni asiasta. [:D] ja jokainen elää niiden periaatteiden mukaan mitkä omasta mielestä on tärkeitä.
 
Heippa vaan! Täällähän on suuren kansanjuhlan tuntua! Tunteet lepattaa... voi oikeen kuulla valkoisten lippujen paukkeen navakassa tuulessa! Se on hyvä!

Minä oon aina kovasti kummeksunu, että kun tuo sana on "ristiäiset", niin onhan se nimenomaan selvää, että sillä on kristillinen kaiku. Hyvä niin!  Mitä sitä kinaamaan.Kirkko, ristiäiset ja valtion uskonto. Sitten kun tässä maassa on monen eri uskontokunnan edustajia, varmaan täällä vau'vin sivuillakin, niin miksi se sana "ristiäiset" kalskahtaa! Höh!

Toiseks, meidän isoäiti ihmetteli, että miks me sanotaan ristiäisiks lapsen juhlaa, kun ei kuuluta kirkkoon. No, siunaus halutaan kuitenkin! Meidän kekkereistä tuleekin siis SUURI PERHEEN juhla! Otamme lapsen suvun ja yhteisön jäseneksi. Ja kerta näin erikoisia ollaan, niin nämä pidot tapahtuvat vasta tytön ollessa puoli vuotias.

 Syy: koska sillloin on kesä! Porukat pääsee paremmin paikalle sieltä sun täältä pitkin Suomea! Siskot, veljet, ystävät... Ja saadaan puutarhaan pitkä pitopöytä. Oikeen valkoisilla, maahan saakka ulottuvilla liinoilla! Toivon kovasti, että silloin olis vielä omenapuissa kukkia, niin puutarhassa olis TOSI NÄTTIÄ! Minun isäni siunaa tyttären ja varmasti lauletaan esim. "mä olen niin pienoinen.." siihen päälle. Sitten kuvittelin itse laulavani "kummi"tädille sen "..jos rakastat pieniä tyttöjä....piirrän kuvasi hiekkaan, piirrän kuvasi hiekkaan..." Skoolataan yhdessä, jotakin hennosti vaaleanvihreää juomaa... ja toivotetaan Venla Lyyli Amalia tervetulleeksi hienoon porukkaan!

Ja sitten syödään! Ja meillä tosiaan syödään.... Mies väsää jo nyt menuuta ja minä yritän päihittää sen herkut kakku-bufeella..... Jonnekin sisälle olis ajatus saada kuvaa pyörimään tytön puolivuotis taipaleesta, silleen mustavalkoisena dia-esityksenä.

Tämmösiä ajatuksia meillä!
 
ALKUPERÄINEN: NalleMamma

Millaisia juhlia ootte ajatelleet järjestää vauvalle syntymän jälkeen ? Uskovaiset järkkää tietty ristiäiset, mut entäs muut ? Kutsutteko koko kylän vai lähimmät ystävät ja sukulaiset ? Mitä tarjoatte syötäväksi vieraille ? Millain koristelette kodin vai pidättekö juhlat jossain muualla ? Itse olen miettinyt pitäväni nimiäiset perheen kesken kotona, pihalla jos sää sallii. Kaipaisin hieman ideoita koristeluun ja vaihtoehtoja perinteiselle kakkuvadille.


varmaan tuos uskovaisen tilal pitäs lukee kristitty.. vaikka kirkkoon kuuluisi niin se ei tarkoita et on uskossa.. tuo uskovainen niin se ei päde kaikkiin kristittyihin itekki kirkkoon kuulun mut en silti oo uskossa... aika loukkaavaa niitä kohtaa ketkä nyt sattuu kuulumaan kirkkoon ja haluu kirkkohäät ja tietty lapselle nimen... se et jos kirkkoon kuuluu niin se ei tarkoita et olis uskovainen moni ihminen kuuluu kirkkoon eikä silti ole missään uskossa
 
Uskovainen (myös lyhyesti uskova) on henkilö, joka uskoo (hartaasti, elävästi) jumalaan. Nimitystä saatetaan käyttää myös ainoastaan kristittyihin viitatessa.
Kristinuskossa on nykyisin vallalla kaksi erilaista kastekäytäntöä: lapsikaste, ja "uskovien kaste", joka hylkää sylivauvojen kastamisen. "uskovien kaste" suoritetaan tavallisesti upottamalla, protestanttinen lapsikaste kastelemalla muuten, mutta ortodoksit kastavat lapset upottamalla.

ELI kaikki kristityt eivät ole uskovaisia!!!!!!!!!!!
 
Meillä luultavasti vietetään islamin mukaisia nimenantojuhlia sitten aikanaan, mies kun on muslimi, ja muutenkin tässä eletään sen uskonnon mukaan aika lailla.. itse en ole kuulunut luterilaiseen kirkkoon sen jälkeen kun 18 täytin. Ilmeisestikin juhlaa vietetään 7. päivänä lapsen syntymän jälkeen, tapana on kokoontua omaan kotiin. Jotain Koraanin säkeitä luetaan ja sitten isä ilmoittaa lapsen nimen. Samana päivänä on tapana myös ajella lapsen pää ja antaa hiusten painon verran almuja köyhille.. Hm, en tiedä miten se sitten varsinaisesti täällä Suomessa tapahtuu...
 
Takaisin
Top