Ristiäiset / nimiäiset

niisku_

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin, kun itse ainakin touhotan ihan täysillä ristiäisiä niin mites muilla?

Vaikee aika tää tän vuoden kevät. Jotenkin tuntuu, että kun pääsiäinen, vappu ja vielä äitienpäiväkin on kaikki peräkkäisinä viikonloppuina on vaikea löytää sopivaa ajankohtaa. Yritin saada ristiäispäiväksi 7.5. (äitienpäivä vkl:n lauantain), mutta oli haluamamme kirkko ihan varattu. Vielä kun meillä on toive papistakin, niin näiden kaikkien sovittaminen samalle päivälle meinasi olla haasteellista :) Ristiäisaika on kuitenkin nyt varattu, 30.4. vappuaattona saa meidän poika nimen.
 
vastailempa vaikkei meillä ihan vielä ajankohtanen asia ookkaa . :) sais tuo kastettava ensi saapua .. :)) 

ite oon suunnitellu kans tota 7.5. päivää. me vietetään kastetilaisuus kotona, tässä meidän kolmiossa johon kuvittelen vieraiden mahtuvan .. ainut mistä tuo päivä taitaa olla kiinni on pappi .. haluttais miehen setä kastamaan toisesta seurakunnasta, niin riippuen ihan hänen aikataulusta .. tämä kevät on kyllä ihmeellisen hankala aika .. on tosiaan pääsiäinen, vappu ja äitienpäivä. sekä meillä tulee vielä omia juhlia lisäksi. 50v. juhlat, siskon valmistujaiset jne .. :D yritä sitte mahduttaa vielä ristiäiset .. :PP 

millasia tarjoiluja ootte miettiny !? .. 
meidän kummipojan ristiäisissä vuosi sitte oli tarjolla salaattia ja patonkia, sekä sit perus makeat, kakkua,keksiä jne .. ku nykyään taitaa mennä nuo makeat aika huonosti kaupan juhlapöydästä. 

ja miten on, meinaatteko kutsua vauvaa jo etukäteen tulevalla nimellä, vai paljastetaanko tämä vasta ristiäisissä !? . .:) 
 
Meillä on ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina 20.päivä, pojalla silloin ikää vähän yli 5vko:) Ristiäiset me pidetään seurakuntatalolla, kun tänne meidän kotiin ei oikein mahdu n.20aikuista ja 6 lasta.

Meillä tarjotaan kahta eri suolastapiirakkaa, salaattia, coktail karjalanpiirakoita+munavoi, pullaa, kakkua ja pikkuleipiä. Mun yks kaveri tekee meille sellaisia jalkapohjan mallisia pikkuleipiä, ne kastetaan vaaleensiniseen kuorrutteeseen ja niihin tulee pojan etunimi:)

Nimestä, me ei olla paljastettu sitä kenellekään, koska etunimi on meillä vieläkin vähän hakusessa ;) Toinen ja kolmas nimi päätettiin jo laitoksella, mutta ensimmäinen nimi on vaikea, aina miettii josko joku toinen on sittenkin parempi:) No onhan tässä vielä aikaa ;)
 
Mä tosiaan vielä odottelen vaavin syntymää, mutta oon ristiäisiä suunnitellut jo jonkin verran ja juhlapaikkoja ollaan käyty katsomassa. Näillä näkymin tarkoitus olisi pitää ristiäiset la 14.5., mutta saa nähdä saammeko tuolloin haluamamme paikan varattua. Koitin varata jo 3 vkoa sitten, mutta mulle sanottiin ettei varauksia oteta vastaan ennen vauvan syntymää.. Höh. Mutta toki ymmärrän tuon.

Meidän ristiäisiin on tulossa vähän enemmän porukkaa, tai tarkoitus olisi kutsua reilut 40 henkeä. Ajattelin laittaa tarjolle suolaisia piirakoita ja pasteijoita, karjalanpiirakkaa ja munavoita, ehkä voileipäkakkua (vielä auki) ja salaattia. Sitten makeita tarjoiluja: pari erilaista kakkua ja keksejä ja ehkä vähän karkkia lapsille.

Oon käynyt jo Tiimarissa hipelöimässä kutsukortti-matskuja, ja haluaisin kovasti jo päästä askartelemaan kortteja:) Nimiasiasta: olen itsekin pohtinut tuota, että kerrotaanko nimi ennen ristiäisiä, siis etunimi. Jotenkin tuntuu oudolta, jos vauvan ekat 2 kuukautta puhutellaan vain "vauvana" tms eikä omalla nimellä, joka on selvillä. Tai siis me vanhemmat tietenkin se tiedetään, muille ei olla kerrottu. Toinen vaihtoehto olisi tietty, että kerrotaan heti etunimi, mutta toinen nimi paljastetaan vasta ristiäisissä. Näin aika moni tuttu on tehnyt. Täytyy vielä pohtia.
 
toi nimi asia ku on vähä hankala .. :D ite mentiin sillon alkuraskaudessa jo möläyttämään ne parhaat vaihtoehdot isovanhemmille ja jollekki kaverillekki oon tainnu sen sanoa .. eikä ne oo kyllä siitä mihinkää muuttunu .. nyt ollaan sit myöhemmin sanottu, että mietitään vielä. :D vähä harmittaa, että se möläytettiin niin .. :D 
mutta toisaalta on typerää kutsua vauvaa vauvaksi vaikka nimi jo tiedettäis. saas nähdä, kerrotaanko just vain etunimi ja loput sitte ristiäisissä. ja tuleehan sinne ristiäisiin semmosiakin jotka ei saa tietää etukäteen nimeä. :D joillekki se on kuitenki yllätys .. 

voi noita kutsuja en oo edes miettiny .. :/ oon niin laiska ja huono askartelemaan .. ja varsinki sit ku vauva tulee .. öööh.. 
 
Täälläkin odotellaan vielä vauvan syntymää, mutta ristiäis/nimiäisjuhlan suunnittelu on jo kovassa käynnissä. Vielä ei tiedetä kummat pidetään, sillä riippuu niin paljon löytyykö sopivaa pappia. Pitäis tässä muutenkin käydä jutustelemassa asioista kun on ollut vähän kiikun kaakun tuo kirkosta eroaminen. Joka tapauksessa halutaan pitää "vauvan juhla" mahdollisimman keväisillä ilmoilla, joten juhlalla ei ole kiire (olispa ihana päästä pitämään se ulkona). Nimikin paljastetaan niille, jotka eivät sitä vielä tiedä heti syntymän jälkeen, joten senkään puolesta ei ole mikään kiire.

Kattaus ja koristeluasioita olen miettinyt paljon ja alkaa jo vähän muotoutumaan, mitä niiltä halutaan. En halua perinteistä ja jäykkää seurakuntakotityylistä pöytää vaan rönsyilevää jä värikästä. Yhtä kerrostarjotinta korkeanlasikuvun alle olen etsinyt jo kauan aikaa ja toivottavasti löytyy ennen juhlia. Tarjoilupuolella makeita juttuja tulee tuskin muuta kuin kuppikakut vauvan nimikirjaimella ja macaronleivoksia. Suolaista puolta kenties jotain salaatteja, tapastyylisiä pieniä suolaisia ja ehdottomasti äitini leipomia karjalanpiirakoita kun sopivat niin hyvin tulevaan nimeenkin :D. Rakastan suunnitella juhlia ja sitä hommaahan tässä riittää kun on ensin vauvan juhlat ja sitten vuoden päästä häät. Saa askarrella ja väkertää oikein urakalla. emoticon .

Pukeutumisasiat on kans jo hyvin mietittynä. Vauvan kastemekko pesulassa käynyt ja nauhojen laittoa lukuunottamatta käyttövalmis .
 
Meillä ristiäiset pidetään ensi viikon sunnuntaina kotona ja lähimmät vain on kutsuttu. Reilut 20 henkeä tulee ja tarjoillaan ihan ruoka, kun juhlat alkavat jo klo 12.30 ja osa tulee kauempaa. Lihapullia, lihakastiketta, salaatteja ym. ja sitten kahvipöytään vähän vähemmän tarjottavaa.

Eilen oltiin papin kanssa sopimassa muodollisuudet ja ilmoitettiin kummien tiedot, vauvan nimi ym. Nimeä ei olla etukäteen kerrottu kenellekään, ihan vaan sen vuoksi että on sitten jotain jännitystä ristiäisissä :D

Aika pitkälti kaikki on mietittynä ja kortit on tietenkin askarreltu ja lähetetty aikoja sitten :) Tykkään myös kovasti järjestellä juhlia. Sitten kun ristiäiset on ohi, niin saakin jatkaa hääjuhlan järjestelyjä kun ne pidetään heinäkuussa. Vihille mentiin kyllä jo jouluna :)
 
Kirjotampa minäkin tänne jo emoticon  Elikäs meilläkin vielä kastettava puuttuu, mutta ristiäispäivä on alustavasti päätetty ja se olisi miehen syntymäpäivä eli 21.5 (vasta) ja kotona pidetään. Paikalle saapuvat vain kummit ja mummut sekä vaarit ja meidän sisarukset. Tarjottavaksi toki kakkua ja jotain pientä suolaista piirakkaa yms.
Ensin ajattelin kans äitienpäivä vk-loppua mutta sattuu tuo koiranäyttely samaan aikaan joten tulisi liikaa hässäkkää siihen... ja mieskin muistaa kastepäivän parhaiten kun se on hänen syntymäpäivänä emoticon  Nimi on jo päätetty ja osa sen jo tietääkin!
 
Meillä meinataan tarjoilla coctailpiirakoita, munavoita, voileipäkakkuja (liha sekä kala), pieniä lihapullia sekä salaattia. Näiden lisäksi tietysti vielä kahvia, pullaa, kakkua ja keksejä.

Miten on, meinaatteko tehdä kakut itse vai ostatteko jostain?

Mulla on kohta kutsukortit valmiina postitusta varten. Voin vaikka laittaa sitten kuvaa, kunhan saan nuo ensin postitettua. Ettei vaan kukaan kerkiä näkemään muualta millanen kortti on ennenku se luukusta kolahtaa ;)

Entäs sitten, joko olette miettineet millasia kiitoskortteja meinaatte vieraille lähettää, vai lähetättekö ollenkaan?
 
meillä pidetään nimiäiset pitkänä perjantaina kun on tuon neidin nimipäivä.
ihan helppo tilaisuus tulee: kakkukahvit joissa nimi julkastaan ei mitään sen kummempaa.
"kummeille" annan kummitodistukset.
kutsut pitäisi lähettää =D
isyyden tunnustus on tällä susiparilla 28.3 joten jännä nähdä ehtiikö lapsen nimi olla jo virallisesti vahvistettu ennen nimiäisiä mutta kun se ei muutenkaan mikään virallinen tilaisuus ole niin liekö sillä väliäkään =D
 
Ristiäisiä meilläkin kovasti mietitty.

Kappeli varattiin vaikka vieraita ei ole kutsuttuna kuin noin 15 henkeä, mutta tuntui helpommalta ettei tarvitse alkaa siivoamaan ja astioita metsästämään. Koti tilaisuus olisi varmaankin ollut tunnelmallisempi, mutta nyt juuri tuntuu meidän elämän tilanteeseen helpommalta ratkaisulta tämä.

Alkuun toiveena oli saada huhtikuun ensimmäinen viikonloppu, jolloin oltaisiin samaan syssyyn juhlittu esikoisen 8 vee pippaloita, mutta tämä järjestely ei onnistunut, eikä onnistunut sitten varasuunnitelma B:kään. Joten lopulta päiväksi tuli 23.4.
Pappi ei kylläkään ole toivomamme, mutta täytyy toivoa ettei hän ole kovin vanhoollinen ja ala saarnaamaan aviottomasta lapsesta niinkuin kävi ensimmäisen lapsen ristiäisissä.

Mie olen oikeesti niin ihmeen huono leipuri etten osaa tehdä mitään, joten 2 kakkua on tilattu tutulta.
Ihan perus kermakakku, johon kylläkin itse olen koristeet valinnut ja ystävä tekee ne itse alusta loppuun vauvalle lahjaksi. ja lohi voileipäkakku. Lisäksi varmaan tulee joku piirakka ja jotain söpön suloisia pikku keksejä tai leivonnaisia.

Nimi pysyy salassa ristiäisiin saakka. Itse olisin halunnut alkaa lasta puhuttelemaan nimellä, mutta mies toivoi että pidämmä sen salassa niinkuin esikoiseltakin.

Meillä kun tilaisuus on suht "koruton" ja pieni muotoinen ei erityisiä kutsuja edes lähetetä.
Oikeastaan nämä ristiäiset on muuten jo järjestetty, enää vaan tarvii tehdä isyyden tunnustus ja sitten juhla päivää odotella.
 
Me käytiin hoitamassa tuo isyydentunnustus tän viikon tiistaina, tai siis mies kävi tunnustamassa syyllisyytensä - niinkuin meidän yks kaveri leikkimielisesti asian ilmaisee Ei todellakaan ollut niin kuumottava tilanne, kun mitä moni antaa ymmärtää sen olevan. Tai sitten paikkakuntien tai lastenvalvojien välillä on eroja.

Eilen on ristiäiskutsut lähtenyt ja tänään niiden pitäisi olla suurimmalla osalla perillä. Osa kutsuista lähti Suomen rajojen ulkopuolelle, joten niissä kestää hetken pidempään. Kunhan ehdin kameran muistikorttia purkaa, niin laitan kuvia meidän kutsuista.

Meillä on ollut puhetta nimen valinnasta miehen äidin ja mun äidin kanssa. Ei siis oikeestaan muuten, kun että ollaan oltu ehdotuksille avoimia, kummallakaan kun ei ollut halua mihinkään tiettyyn nimeen niin joutuu ihan etsimään nimeä herralle. Vieläkään ei olla varmoja nimestä ja ollaan tähdennetty äideille että nimestä tai asiasta ei saa puhua kenellekään, halutaan että nimi julkistetaan vasta ristiäisissä.

Niin eikö tuo miehen äiti ole sitten mennyt laulamaan asiaa omalle äidilleen!! PRKL!! Sanoin hänelle yhden nimen mistä minä eniten tykkään niin nyt hän on sen mennyt sanomaan eteenpäin. Mies kun soitti mummilleen niin mummi sieltä kysyikin että mitäs X:lle kuuluu. Ette tajuukaan kuinka mua sapettaa, varsinkin kun ei olla mitenkään valittu tuota ko. nimeä eikä missään nimessä olla annettu ymmärtää niin, että se oltaisiin valittu niin sitten joku käyttää herrasta jo sitä nimeä. Sapettaa.

Jos jotain hyvää pitää tästäkin hakea, on se se että oma äitini ei tällä kertaa ollut se joka kertoi eteenpäin, vaikka hänkin on välillä vähän lörppähuuli.
 
Nyt on ristiäiset ohi :) Ilona Inka Lydia on nyt sitten virallisesti nimi :) Oikein onnistunut juhlapäivä oli! Itse mietin myös tuota juhlamekko asiaa ja oli kyllä juhlavaatteet ostettuna, mutta sitten kun otettiin isomummien, kummien ym. sylissä kuvia niin kastemekko pysyi päällä pitkään. Sitten tyttö sai lahjaksi kastesormuksen, niin siitäkin haluttiin vielä kuvia mekon kanssa, niin lopulta mekko olikin koko juhlien ajan.
 
Meillä on kastejuhlat vasta toukokuussa mutta toivottavasti sillo olisi lämmintä.
vietämme juhlat seurakuntatalolla, sillä tänne meidän asuntoon ei mahdu kaikki vieraat ja eikä tarvitse murehtia siivouksista ja astioista :D
nimi pojalle on jo valmiina ja nimi selviää kaikille vasta tuolloin kastejuhlissa. eli siitä ei tiiä muuta kuin me vanhemmat.

Kummit pitäisi vielä päättää ja miettiä mitä sitä tarjois juhlissa. alustavasti kaikki on jo mietitty mutta pitäisi vielä lyödä lukkoon.
kutsukortit pitäisi vielä lähettää mutta oon nniin laiska askartelemaan että taidan lähettää iha valmiit kortit :D
 
Meillä vietettiin tänään tytön ristiäisiä. Neitokainen sai nimekseen Liia Annukka. Juhlat sujuivat varsin hyvin, vaikka tyttö ei hirveästi kyllä koko aikana nukkunutkaan. Pientä kitinää ja itkua tuli välillä, mutta enimmäkseen oli varsin tyytyväisen oloisena. Nyt vetelee tuossa sängyllä sikeitä. :)

Vieraitakin oli ihan kiva määrä, vaikka kaikki kutsutut eivät päässeetkään tulemaan. Tyttö sai kuitenkin kivoja ja tarpeellisia lahjoja ja kakku oli hyvää. ;D Tällä kertaa leivoin ensimmäistä kertaa vadelma-valkosuklaakakkua, ja siitä tuli kyllä kerralla onnistunutta. Etenkin täytekakun onnistuminen on miulle tärkeetä. ;) Mukava päivä ollut, nyt jos tyttö saisi vähän nukuttua, niin olisi hänenkin mukavampi olla.
 
Meijän pojan nimex tuli Miska Roope Matias emoticon
hyvin mahuttiin kaikki meijän 65 neliön kaksioon,sopu sijaa antaa..vieraita oli parisenkymmentä plus liuta penskoja päälle =D
sanoko teillä muuten pappi lapsen sukunimen?meillä ei.myö vähä ihmeteltiin.oisin erikseen kyl hälle maininnu että sannoo jos oisin tienny,koska pojalle tuli miun sukunimi niin varmaan vieläkii puolet vieraista olettaa että isänsä nimen sai.,.,
noh korjaillaan sit väärinkäsityksii =P
sukulaiset teki evväät ja äitee kävi siivoomassa.mie sain ottaa lunkisti,tosin tottakai ressasin ihan sikana mahutaanko kaikki yms emoticon .
Noh loppu hyvin kaikki hyvin =)
 
Takaisin
Top