Ristiäiset/Nimiäiset

Minzkuli

Näppärä viestien naputtelija
On elämäsi alussa vasta
ja sille toivon ain´ parasta.
Opit joka päivä jotain uutta
tarvitset vain innokkuutta.
Olen ylpeä, että saan
tulla kummittelemaan,
kun koet suuria hetkiä
tai pieniä, hurjia retkiä.
Aivan kuten nytkin tänä,
Sinun kastepäivänä!

 
 
Täälläkin on ristiäispäivä lyöty lukkoon.
30.10 [:)]
Juhlat järjestetään läheisen ravintolan kabinetissa ja vieraita kutsutaan n.20-25.
Pappina on mun vanha yläasteen luokanvalvoja jolle vartavasten soitin että tulisiko hän kasteen suorittamaan. Hän suostui, ihan superihanaa [:D]
Täälläkin ollaan jo kutsukortit väännetty ja koristeluja mietitty.
Ensiviikolla aattelin käydä kukkakaupassa vähän kyselemässä että minkälaisia kukkia juhlapöytään suosittelevat.
Mä tilasin jo hyvissä ajoin itelleni mekon ja kengät. Siniset tietenkin [:)] (katsotaan nyt vaan miten mä mahdun niihin)
Kummit kysytään nyt tulevana viikonloppuna, mulla on 3 nuorempaa serkkutyttöä joten käyvät hyvin pojalle hyviksi haltijatarkummeiksi. Tilasin tytöille kanssa mekot juhlaan joten katsotaan viikonloppuina että mahtuuko pimut niihin.. Samoin isosiskolle on mekko ostettu, toivoisin että hän kuivaisi veljensä pään [:)]
Joku kaunis kastemalja pitäisi vielä löytää.
Kastemekon tilasin myös, saas nähdä millainen se on kun osaksi suunnittelin sen itse. Tosin mekko on suomalaista käsityötä. Mekko jossa minut ja serkkutyttöni on kastettu olikin vaaleanpunaisella vuorikankaalla niin se olisi ollut liian suuritöinen muutettavaksi pojalle sopivaksi. Mekolle ja kasteliinalle tulee luultavastikkin hintaa n. 65 e + postikulut.
Lisään myöhemmin vielä kuvan kutsuista kun saan ne koneelle.
 
Meillä on ristiäiset varattuna 13.11 ja kotona pidetään.. Ruokapuolta oon alkanu miettii ja luulen, että palkkaan mun äitini tekemään suurimman osan [:)] Kutsuja en oo vielä tehny, mut aattelin ne askarella viikon tai parin kuluttua, et saan ne sit ajoissa lähtemään [:)] Ärsyttää vaa jo valmiiks, ku tiiän, et monet sukulaiset kuitenki soittaa ja kysyy et miks en oo heitä kutsunu.. Kun meinasin siis vaan vauvan isomummot, mummi&vaari, kummit, enot, isotäti perheineen ja isosetä perheineen sekä muutaman kaverin kutsua.. Muuten tulis ihan hirveesti porukkaa eikä meille mahdu. Harmi tosiaan, et meiä sukulaiset ottaa aina itseensä, ku eivät saa kutsua. Saan sitä sotkua sit selvitellä ristiäisiä ennen sekä niitten jälkeen. Tai toivon, että mun isäni hoitaa omat sisaruksensa ja äiti hoitais omansa, ettei mun tartte niille kaikille selitellä päätöstäni.
 
Täälä kans ristiäispäivä päätetty, 21.11. Mun rippi-pappi tulee kastamaan pikkuisen.[:)]
Me tehdään itse varmaan muuten kaikki tarjottava paitsi kakku jonka aattelin tilata yhden tutun äidiltä. Tekee upeita kakkuja ja kohtuu hinnalla.[:)]
Me kutsutaan kans vaan lähimmät sukulaiset sillä meillä ei mikään hirmu iso asunto oo, mutta sopu sijaa antaa. Kummeja ei olla vielä kysytty, mutta luultavasti kolme olis sit se määrä. 1 kaveri ja 2 sukulaista.
Nimeä tosin ei olla vielä päätetty.. saas nähä meneekö tiukille... [:D][:D][:D]
Kastepuku tulee oleen joko mun vanha tai miehen vanha, mutta tuunaillaan sitten hieman sitä oman maun mukaan.
Kutsuja aattelin ruveta väkertään tässä joku päivä kunhan saan aikaseks käydä Tiimarissa tai jossain mistä saa kivoja tarvikkeita.
 
Sisälle tuli teksti ja myöskin lappunen mihin vieraat voivat tehdä omat arvauksensa [:)] Takasivulle laitoin kartan että löytävät juhlapaikalle [:D] Tajusin vasta kun olin kutsut tehnyt että oisin tietysti voinut muotoilla kysymyksen että mitä minusta tulee isona sensijaan että laitoin mikä.. mutta eipä se ole niin nokonnukaa..

On hiukan hermostuttavaa,
kun peikkolapsi nimen saa.
Näät isän ilmeen tiukan:
lie nimestä riideltykin hiukan.

Gustaava äidin mieleen ois,
mut isä toisen nimen sois.
Se sointuis kaunehimmin,
tytöstä tahtois - Mimmin.

Mut kummitäti ratkaisee
ja keskustelun katkaisee:
- Mitä nimestä, olkoon mikä vaan,
kun aina kullaksi kutsutaan."
Viljo Kajava
 
 
Nimiarvaus:
 
Mikä on ensimmäinen sanani:
 
Mikä minusta tulee isona:



 
Huomenna olisi tarkoitus mennä kirkkoherran pakeille - sopimaan ristiäisistä. Anoppi oli ehdottanut miehelle joulukuun ensimmäistä lauantaita. Ihmettelin moista päivämäärää ja isäntä naureskelee, että tuolloin olisi allekirjoittaneen synttärit samalla... Ei katsos tuollaiset pikkuasiat muistu mieleen kun suunnittelee pikkuisen ensimmäisiä "isoja" juhlia.

Kortti-idea on valmiina ja kunhan saadaan specsit niin niitä voi alkaa jo tekemäänkin. Punaisena lankanahan meillä on ollut jatkaa häidemme "elonkorjuu" -teemaa kun tyttäremme on kerran syyskauden lapsia ja värimaailma periytyisi sieltä.

Häistämme "peruina" toivoin siskoni laulavan [link=http://www.youtube.com/watch?v=EuemQGnSH6c]Cecilia Vennerstenin Det vackraste[/link] ja ensin meinasin jos olisin itse pystynyt laulamaan [link=http://www.youtube.com/watch?v=ftt0HhIkTOE]Vartiaisen "Missä muruseni on"[/link], mutta ei taida onnistua kun emäntä vollottaa Niagaran tuota kappaletta kuullessani. Yliaika-päivillä tämä soi todella usein radiossa ja sanat kolahtivat niin sieluun. Onnekksi "tuuli on tuullut" myrskyn lailla ja "Helmemme" on täällä. Nyt emännän täytyy miettiä tälle uusi toteuttamiskeino...
 
Täälläkin on lyöty lukkoon päivä. 6.11, kun aikasempi päivä ei käynyt, koska miehen isä ja äitipuoli ovat häämatkalla Istanbulis. Olivat varanneet matkan ajat sitten, niin muutettiiin päivää.
Haagan VPK:n juhlasalis pidetään ja koitetaan itte vääntää kaikki tarjottavat. Noin 22 henkee tulee.
Kutsuja en oo viel tehnyt, kun ei olla viel käyty katsomassa paikkaa ja kellon aikaa ei olla päätetty.
Ihan nimenantojuhlat ovat ja tyttö saa sitten itse joskus päättää haluuko liittyä kirkkoon vai ei.
 
Meillä menee ristiäiset varmaankin ensimmäiseen adventtiviikonloppuun eli 28.11 asti, jos vaan seurakunnan tilan saa silloin tai la 27.11 varattua. Tämä siitä syystä, että pappi, eli miehen äiti, joka asuu jenkeissä ei pääse aikaisemmin kastamaan.

Menu on toki valmiina, itse aion vääntää n. 40 hengelle tarjottavat. Coctailtyyppinen ja osittain joulun ajan hengessä.

Suolaset:
rieskarullat: täytteenä 3 vaihtoehtoa: poro, graavilohi, sieni
Karjalanpiirakat+ munavoi

Makeat:
Täytekakku
Kuivakakku (mutsi tekee)
Piparkakkuja
Joulutorttuja
Ja ne vaalenpunaiset vaahtokarkit[;)]

Kutsuja mietin sitten, kun päivä varmistuu ja nimellä/ päiväyksellä varustetut lautasliinat täältä: http://www.nowandforever.fi/index.aspx?type=ProductCollection&PC=61785

Harmittaa, kun ei ole ketään tuttua laulu-/ soittotaitoista. Virsinä taitaa tulla mä olen niin pienoinen ja maan korvassa kulkevi lapsosen tie tai ystäväsä lapsien. Lapselle tulee 2 virallista kummia ja ainakin ainakin 2 kummitusta, jotka ei kuulu kirkkoon, mutta halutaan liittää lapsen elämään.
 
Me varattiin 24.10. punainen tupa espoosta[:D][:D]
Saapi vain nähdä suostuuko pappi tulemaan sinne kastamaan...
kun kastevihkosessa sanottiin että kastepaikaksi sopii vain kirkko, seurakunnantilat, kappeli tai koti.
No sitten mennään ihan kirkkoon asti jos asiat siihen menee.

Kutsuttuja on 60-70 ja tarjoilut on aikalailla samanlaista mitä esikollakin

-Äiteen kuulusaa voikkarikaakkua
-anopin kuulusaa suklaakaakkua
-mun vähemmän kuulusaa rinsessa(rinssi)kaakkua
-paljon kaikenlaista pientä, keksiä, suolatikkua, vaahtokarkkia... pikkusuolasta ja makeaa
-Vihersalaatti johon lisukkeet oman maun mukaan kipoista ja kupeista
 
About siinä!
Tosin anoppi kun on leipurihirviö niin saattaa tulla vielä tiikerikakkua ja erinäistä piirakkaa vielä lisäksi..

Viihde puolesta vastaa kummitsedät jotka ovat kitaristeja,
saavat soitella vähän kaikenlaista (paranoidiiiii!!![8D][8D])
sekä appi joka on ent. oopperalaulaja.

Odotan innolla!!! Viimeksi osa vieraista lähti jatkoille helsinkiin ja eräätkin ystävät muhinoivat anoppilan yläkerran vessassa[:D][:D][:D]
Nyt onneksi on juhlat sunnuntaina ja 4ssä vuodessa on kamut niin kovasti lisääntyneet että pysynevät pileet hieman hillityimpinä...
 
Moivaan :)

Olettako miettineet mitä virsiä valitsette ristiäisin?

Meillä ristiäiset on 24.10. Pappi valittu ja tavattu, vielä pitäs päättää virret. Kastetoimituksen kaavassa on 4 virttä, mutta taidetaan jättää yks "välivirsi" pois. 3 virttä on ihan nokko :) Suku ei kauheen laulavaa sorttia[:D]

Aateltiin että virret vois olla: 503 "Taivaan Isä suojan antaa. Hän on Isä jokaisen...", 492 "Ystävä sä lapsien", 499 "Jumalan kämmenellä".

Oon jotenkin nii "herkkä" näiden lasten virsien kanssa, aina (harvoin) kun näitä tulee veisattua alkaa itkettään :) nytkin alko kun nuita virsiä lauleskelin päässäni, omg [:)] tämä äippä siis varmasti pillittää pojan ristiäisissä[:D]
 
Meillä varattu tuo naapurissa sijaitseva seurakuntakoti vasta 28.11, eli ensimmäisenä adventtina. Vieraita tulee max. 40 tai kutsutaan, katsotaan moniko tulee.

Virsiä meille tulee "mä olen niin pienoinen", maan korvessa kulkevi ja tuo jumalan kämmenellä.
 
Meillä jäänee veisut väliin ja pannaan jotain "menevämpää". [;)]
Mut treffit pastorin kanssa vasta ensi su, joten silloin ollaan viisaampia.
 
[:D] Jösses, että sain iltatuimaan naurut PojanÄiti! Meillä oli esikoisen ristiäiset kanssa aik hulabaloota aikoinaan, ja meijän ystäväpiiri kaiken kirjavaa sakkia. Pappikin hämmästeli goottien/rokkareitten/hevareitten/tosi uskovaisten viidakko jengiä [;)] Ja jatkothan oli myös sen mukaiset, yksikin ystävistä tanssi koko yön...että oli saanut tikkuja jalkapohjiin. Niitä sitten pinseteillä aamusta koitettiin räpeltää pois [:D][:D]
Kakkosen ristiäiset meni jo vähän hillitymmin [;)] Jää nähtäväksi kolmosen ristiäisten "jälkipuinti"...

Meillä menuuna ihan perus härdelliä, lohileipiä ja kinkkuleipiä,mansikkakaakkua,pullaa ja pipareita.
Näin ME ollaan ajateltu miehen kanssa, mutta isomummihan tietty "järjestää" TAAS kaiken mukamas)[:-][:@]

Pappi siis sama kuin ykkösellä ja kakkosella, kummit on, kotona järjestetään, korkeintaan 25 henkeä yhteensä.Päivä on 13.11. ja yksinkertaisella systeemillä mennään. Pappi saa hoitaa höpöttämiset,virret on perinteiset että vanhuksetkin saa luvan laulaa.
 
Meillä ristiäiset olis jo ens su, eli 10.10.10.. Sellaset 55 hlö on kutsuttu ja kotona järjestetään.. Oon onnistunu delegoimaan niin että mulle ei jääny leivottavaks ku kuiva kakku.. Muut tarjottavat olis kinkkupiirakka, voileipäkakut, täyskäri, pullakranssi ja itetehdyt piparit.. Teemavärinä lila. Vielä olis vähä rempat kesken et siivoomistaki riittää varmasti viime metreille. Pappi tavataan vasta to. Niin ja huomenna mulla jälkitarkastus ja Pikku-Pirkolla lääkäri. <3
 
Meillä mennään nimiäiset pienellä porukalla- kummit ja mummit ja jos joku nyt saa kuulla tilaisuudesta, saa ehkä tulla.
Rauhalliset ja pienet- näillä mennään.
Sitten syödään hyvin ja kilistellään hillitysti.

En enää jaksa sellaisia bieltä, kun oli noilla ekoilla; >50 vierasta ja kappelilla annettiin nimet ja sitten jatkot meillä- huh.
Ei enää.
Mää olen vanha akka jo..[;)]
 
Meilläkin hillityt bileet tiedossa, about 20 vierasta, kotona pidetään.

Tilasin viime viikolla nimikoidut servetit. Että siinä suhteessa ainakin nimi on lyöty jo lukkoon [:)] Virallisiin papereihin sitä ei vielä ole laitettu, mutta sama kait se ois sinnekkin laittaa, ei tässä enää tarvi alkaa nimeä vaihteleen. Pikkumiehelle valittu nimi on justiinsa hänen näköinen <3
 
Meillä ristiäiset 16.10. Järjestetään itse tilaisuus tuossa läheisessä kappelissa mutta kahvitilaisuus miehen vanhempien kotona.
Virsiksi valittu vasta Herra kädelläsi, ja toinen pitäisi vielä valita. Meillä kirkossa myös laulu esitys minkä esittää mieheni sisko. Mieheni säestää kitaralla. [;)] Kutsuttu 30 ihmistä, eli ei mitkään mega isot pileet [:D]
Ruuat tilattu jo. Kakku tilattu yhdeltä "kakuntekijältä", ja se on ihan uskomattoman hieno. Pitää tulla tänne laittamaan kuva siitä sitten kun sen näemme livenä. Kakun päälle tulee pienen nimi, mikä vihdoin ja viimein saatiin päätettyä eilen lopullisesti.
Ristiäisiin tulee myös voileipäkakkua, keksejä, marjapiirakkaa, suolaista piirakkaa, kuivakakkua yms.
Löysin aivan ihanat vaaleansiniset servetit haikaran kuvalla! [:)] Väreinä toimii meidän juhlissa valkoinen ja vaaleansininen, mikä näkyy myös kukissa[:)]
 
Tälläset oli viimeyön tuotokset[:D][:D]
Tuli nyt vahinkos mustavalko kuva,
mut kutsu onkin mustavalkoinen, ainoastaan nauha joka pitää rullaa rullalla on vaaleansininen.
tekstissä ei mitään kummempaa, mitä missä milloin ja pieni viekas aloitus[;)][:)]




 
Takaisin
Top