Rintojen tutkiminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tutkitteko te rinnat säännöllisesti?

Havahduin e-pillerien käyttöohjeiden syynäämisen jälkeen (nostavat vissiin rintasyövän riskiä), että olen tutkinut omani aika laiskasti..:Grimacing Face:

Tässä olisi ohje tutkimiseen:
"Yli kaksikymppisten naisten kannattaa tutkia rinnat kuukauden välein.
Paras aika tutkimiselle on kuukautisten jälkeen. Kudos on silloin pehmeää.

Asetu yläruumis paljaana peilin eteen. Nosta kädet pään yläpuolelle. Tarkkaile, näkyykö rinnoissa sisäänvetäytymiä tai muita muodonmuutoksia.

Tarkista, onko nänneissä verenvuotoa, muodonmuutoksia tai pysyviä sisäänvetäytymiä.

Käy makuulle. Tutki rinnat painalluksin. Kovettumat tuntuvat rintakehän ja käden välissä. Noista toinen käsi ylös ja toista tutkimus.

Tarkasta lopuksi kainalokuopat. Rintasyöpä voi turvottaa imusolmukkeita."

Varmasti pitäisi tutkia, mutta voin tunnustaa olevani laiska. Hyvä muistutus tämä artikkeli siitä, että pitäisi ihan oikeasti tehdä asialle jotain. Kaksi tätiäni on sairastanut rintasyövän, joten sitä suuremmalla syyllä rinnat olisi hyvä tutkia säännöllisesti.

Tämä on ensimmäinen kerta kun näen/kuulen nämä ohjeet. Kaikki ohjeet mihin olen aiemmin törmännyt on ollut luokkaa "rintoja on hyvä välillä tunnustella". Näiden ohjeiden mukaisesti en siis ole koskaan tutkinut enkä kyllä kovin usein muutenkaan. Pitäisi ryhdistäytyä asiassa. Tosin nyt imettäessä ei taida onnistua, kun muutoksia on kokoajan imetyksen vuoksi.

16 vuotiaana mulle annettiin nämä ohjeet pillereitä hakiessa. Gyne jopa näytti miten ne tunnustellaan. Ja joo voin tunnustaa, että hyvä jos kerran vuodessa muistaa vähän sinnepäin tunnustella. Suvussa ei syöpiä, mutta eihän sitä koskaan tiedä kuka on ensimmäinen.

Säännöllisen epäsäännöllisesti tulee tunnusteltua (eli liian harvoin). Teini-iässä saanut jo jotkut ohjeistukset ja silloin suositeltiin aina kerran kuukaudessa, esim. kuukautisten jälkeen tunnustelemaan.

Pitäisi kai tutkia, mutta…
Ainahan se unohtuu, kun ei oikein ole sopivan rauhallista hetkeä juuri ikinä.
#ruuhkavuodet

Takaisin