Rintojen muutokset raskausaikana

Geysira

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko muilla foorumilaisilla rinnoissa tapahtunut näkyviä muutoksia raskausaikana? Itseäni vähän huolestuttaa, kun minulla ei ole. Rinnanympärys on kasvanut toki, mutta kuppikoko pysynyt samana pienenä ja ulkomuotokin on ennallaan. Voiko viitata siihen, että imetys ei tule onnistumaan?
 
Täällä on rinnanympärys kasvanut alkumitoista 70-75 suurinpiirtein mittoihin 80-85. Jatkopaloilla liiveissä on enimmäkseen menty :grin Kuppi on kasvanut alkukoosta E ainakin F kokoon, tursuilee meinaan niin paljon :wideyed: Olen myös huomannut selkeästi näkyviä suonia enemmän ja jotenkin rinnan tuntuma on pinkeämpi. Maitoa myös tulee välillä hieman. Ja tosiaan nännit on ennen olleet hennon vaaleanruskeat, niin nyt on kyllä suklaanruskeat ja toki hieman aremmat. Aika lailla samoja muutoksia esikoista odottaessa, silloin imetys onnistui hyvin. Toivottavasti nytkin. En silti usko, että suuremmin vaikuttaa se rinnan muuttuminen, ehkä joillakin muutokset tulevat vasta kun vauva on syntynyt? Itsellä kasvoi esikoisen syntymän jälkeen vielä varmaan sen yhden kupin silloin kun imetys lähti vauhtiin.
 
Onko muilla foorumilaisilla rinnoissa tapahtunut näkyviä muutoksia raskausaikana? Itseäni vähän huolestuttaa, kun minulla ei ole. Rinnanympärys on kasvanut toki, mutta kuppikoko pysynyt samana pienenä ja ulkomuotokin on ennallaan. Voiko viitata siihen, että imetys ei tule onnistumaan?

Ei pitäisi vaikuttaa imetyksen onnistumiseen. Harvoin imetyksen epäonnistumisen aiheuttaa nimenomaan rinnat itse. Silloin saattaa olla rakenteellinen vika, puhutaan tubulaarisista rinnoista, joista maitoa ei pääse tiehyitä pitkin ulos. Toinen mikä voi estää on rintojen aluella tehdyt leikkaukset, jotka on saattanut arpeuttaa tiehyet niin ettei maito pääse kulkemaan.

Joksus ne rinnat saa muutoksen vasta vauvan synnyttyä, kun imetyshormoonit pääsee kunnolla käynnistymään kunnolla. Kaikille ei siltikään tule kuppikoon muutosta isommin, mutta kyllä ne silti asiansa hoitaa.
 
Mun pigmentti on tummentunut, nännit suurentuneet kooltaan, ympärysmitta kasvanut ja kuppikoko ainakin yhdellä koolla. Ero on huomattava, joten rintsikat sain uusia noin kuukausi sitten. Huomenna rv 36 alkaa!
 
Mullakaan ei merkittäviä muutoksia. Koko on pysynyt samana, verisuonet enemmän pinnalla. Taisin jostain toisesta foorumikeskustelusta joskus lukea, että jollakin oli rinnat kasvaneet juurikin vasta synnytyksen jälkeen.
 
Nännit ja nännipihat ovat kasvaneet ja tummuneet. Muita muutoksia ei hirveästi ole tullut. Pientä tihkua tulee nänneistä niitä puristaessa.
 
Esikoista odottaessa rinnoissa ei tapahtunut juuri muutoksia kun vasta synnytyksen jälkeen. Ja silti imetys onnistui synnytyskomplikaatioiden hoidon jälkeen hyvin.
Tällä kertaa rinna kasvoi heti toiselta kolmannekselta lähtien. Kuppikoko suureni C -> E, ympärysmitta samoin 75 ->80. Nännipihat on kasvaneet ja tummentuneet myös.
 
Täällä on jättitissit taas. En oikein osaa sanoa, mutta rinnanympärys on suurentunut yhdellä koolla ja kuppikoko vähintään kahdella tai kolmella. Ostin ekaa kertaa Changen liivit, joten en tiedä onko koko ihan vertailukelpoinen vanhan koon kanssa. Nännit ovat suurentuneet ja tummentuneet. Viimeksi kasvoivat vielä maidon noussuttua parilla koolla... Onneksi koko palautui pikkuhiljaa sitten kun maidon määrä tasaantui. Mulla ei ollut ihan kotoisa olo niiden jättikannujen kanssa synnytyksen jälkeen.
 
Mulla on nännit tummentuneet ja suurentuneet, lisäksi näkyy selvemmin verisuonia. Ympärysmitta ja kuppikoko kasvaneet jonkin verran, mutta olen toistaiseksi pärjännyt omilla urheiluliiveillä. Pitäs niitä imetysliivejä hommata. Mutta nyt ei viitsis lähteä kauppoihin etsimään ja toisaalta hankala tilata netistä ja arvuutella sopivaa mallia.

Luulen kyllä, että tuskinpa imetyksen onnistuminen edellyttää muutoksia rinnoissa. Kun muutenkin raskauden aikaiset muutokset kehossa on hyvin yksilöllisiä.:happy: Ja esim. mulla ei rinnat juurikaan ole olleet kipeät raskausaikana, kun osalla taas ihan kosketusarat yms.
 
Jopa samalla henkilöllä on eri raskauksissa eri oireet rintojen suhteen. Esikkoa odottaessa tissit kasvo ihan älyttömästi ja oli arat. Seuraavissa ei kasvua juuri tapahtunut kuin ihan lopussa maks yhden kuppikoon. Nännien tummuuskin on vaihdellut. Ekoissa raskauksissa (tytöt) rinnat myös vuosi ihan valumalla jo tokan kolmanneksen alusta asti, mutta seuraavissa kahdessa (pojat) ei vuotanu ollenkaan vaan alkoi herua vasta synnytyksen jälkeen. Neljättä odottaessa imetin kolmosta viikoille 18 asti, sen jälkeen lopetin kun alko supistamaan ikävästi. Kolmatta odottaessa nautin siitä jos mies koski nänneihin seksin aikana, muissa en ole antanut koskea ollenkaan kun on tuntunu ihan kamalalta.Tosin kolmosen kohdalla oli arkuuttakin kaikkein vähiten. Tässä raskaudessa on välillä tuntunut herumista, mutta tissit ei vuoda eikä maitoa tule edes nipistämällä. Kasvua on tullut noin 1-2 kuppikokoa, ympärysmittaa en oo edes mitannut kun en ole yksiäkään uusia liivejä hankkinut. Suonikkaat nämä on, mutta tuntuu et ne on ollu sellaset myös imetysten välissä. Tosin neljännen imetyksen kun lopetin, niin seuraavasta kierrosta aloin tätä viidettä odottamaan, joten ne ei ole missään vaiheessa ehtiny normalisoituakaan sitten kolmosen odotusajan alkamisen.
 
Ei ole raskaudella ollut mitään vaikutusta rintoihin. Pienet rinnat jo muutenkin omaavana ehdin jo raskauden alussa toivoa että tästä edes vähän kasvaisivat mutta ei kyllä ole muutosta tapahtunut..:rolleyes: jospa tosiaan kasvua tapahtuisi synnytyksen jälkeen, niin ainakin omalle äidilleni kävi:shy:
 
Nyt 39+1 eikä vieläkään näkyviä muutoksia. Piti kokeilla rintapumpulla, että onko niissä edes mitään eloa. Aikamoinen riemastus siitä tuli kun sain pari tippaa molemmista lyhyellä pumppauksella :dance011
 
Onnea onnistuneesta lypsämisestä!

Minunkin pitää nyt lypsää pari kertaa päivässä ternimaitoa raskausdiabeteksen takia. Ohjeessa oli että yhteensä 10 ml kerralla molemmista rinnoista. Eilen illalla aloitin. Puolen tunnin käsillä väkräämisen jälkeen sain tiruteltua 2 ml, joka oli juuri ja juuri yhden ruiskun verran. Sai luvan riittää!
 
Minäki oon lypsäny nyt pari päivää ja saaliiksi ei muutamaa milliä enempää juuri tule, mutta ruiskut on laitettu pakkaseen odottamaan. Jossain oli ohje, että 10min kahesti päivässä ois hyvä lypsää enkä ite oo kyllä kauempaa jaksanukaan. Jotain vauvavideoita pitäis varmaan kattoa samalla, niin heruis ehkä paremmin.
 
Mä en oo koskaan lypsäny etukäteen, tosin ei ole sinällää ollu tarvettakaan. Nyt oon kyl saunoessa lypsäny supistusten toivossa. Siellä se tuntuu siedettävältä ku nännit pehmenee kuumassa, mut muuten on kyl tosi arat kaikelle ärsytykselle.
 
Minäki oon lypsäny nyt pari päivää ja saaliiksi ei muutamaa milliä enempää juuri tule, mutta ruiskut on laitettu pakkaseen odottamaan. Jossain oli ohje, että 10min kahesti päivässä ois hyvä lypsää enkä ite oo kyllä kauempaa jaksanukaan. Jotain vauvavideoita pitäis varmaan kattoa samalla, niin heruis ehkä paremmin.

Piti ihan lukea tuo oma lypsyohje vielä kerran uudelleen, kun rupesi ihmetyttämään tuo 10 minuuttia. Niinhän sitten tuossa ohjeessa luki minullakin, 10 min EIKÄ 10 ml! Voi raskausaivot...

No ehkä jotain hyvää tuosta eilisestä sessiosta oli kun limatulppa irtosi tänään. Rinnat vaikuttavat nyt myös vähän turpeammilta mitä ne aiemmin ovat olleet.
 
Takaisin
Top