RINTAREPUISTA kokemuksia ja suosituksia! :)

Isabell

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs mulla on nyt ollut lainassa Baby Björnin Original rintareppu, vauva näyttää viihtyvän, mutta itselläni kipeytyy hartiat :( kun paino ei jakaannu ollenkaan tasaisesti. Olen miettinyt, että ostaisin tuon Baby Björnin Active repun, kun siinä paino jakaantuu myös selälle! Tykkään myös siitä, että vauvan saa käännettyä myöhemmin kasvot menosuuntaan päin.. Onko kokemuksia kyseisestä repusta ? 
 
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=48

Tuolla on hyvä info kantamisesta. Tärkeintä olisi asento, jossa lapsi kulkee mukana. Jalat kuuluisi olla ns. sammakkoasennossa eikä roikkua suorana, mitä näkee huonommissa malleissa paljon.

Myönnän, etten ole eläessäni kantanut lasta (oma on vielä mahassa), mutta lukenut ja kysellyt kokeneemmilta niin paljon, että tämän uskalsin tulla sanomaan :D

Itseltä löytyy valmiiksi hankittuna manduca-merkkinen reppu joka mainitaan aina kun ergonomisista kantorepuista on puhe. Sekä trikoinen kantoliina jota olen vannonut opettelevani käyttämään vaikka sitominen tuntuisi alkuksi miten vaikealta tahansa. :)
 
Mullahan siis ei vielä ole kokemusta, mutta juuri viime viikolla puhuttiin tästä synnytysvalmennuksessa! Meille kätilö sanoi, että kaikkia muita rintareppuja hän voi suositella, mutta ei Baby Björniä! Kätilö painotti, että on tärkeää, että vauvan jalat eivät roiku suoraan alaspäin, vaan että ovat vähän harallaan. Baby Björnin rintarepuissa kuulemma jalat roikkuvat suoraan alas... ainakin näin kätilö sanoi.
 
Me itse käytämme Lainahaikaran Wompat nimistä kantoreppua. Suosittelen sitä lämpimästi.

Reppu on ergonomisesti muotoiltu, eikä lapsen jalat roiku repussa ollessaan suorina, vaan ovat ns. sammakkoasennossa. Reppu ei myöskään ole ainakaan omaa selkääni rasittanut, sillä paino jakautuu hyvin myös lantiolle, eikä pelkästään selkään. Reppu on myös helppo pukea ja repussa mukana on vauvlle myöskin unihuppu.

Vuokrasimme repun aikoinaan lainahaikarasta (7e/kk), mutta lunastimme repun itsellemme todettuamme sen hyväksi. :)
 
Manducasta oon minäkin kuullut paljon puhuttavan, mutta itse en sitä halua, koska lasta ei saa siinä käännettyä kasvot menosuuntaan. Ja se on mun mielestä kuitenkin ihan kiva, sitten kun lapsi on enemmänkin kiinnostunut ympäristöstään :)

Baby Björnin repuista.. Nyt jäi mietityttämään, että onko niissä todella vauvalle huono asento ?? Niitä kuitenkin myydään paljon lastentarvikeliikkeissäkin.. ja sieltä kun asiasta kysyin, niin malli on kantorepuista myydyin ja eniten käytetty perusreppu.

Wompat repuista en ollut kuullutkaan, pitää käydä tutustumassa :)

Entäs sitten Stokke merkkinen reppu ? Onko siitä jollain kokemuksia ? Se olisi mulla heti kakkosvaihtoehtona :) Siitä ainakin mainostetaan myös ergonomisuudesta ja vauvalla on siinä myös "sammakkomainen" asento! 


 
Voihan se olla, että Baby Björnillä on eri malleja. Ja voi tietty olla, että täällä Saksassa myydään vaikka semmoista mallia, mitä Suomessa ei saa... Osaiskohan ne neuvolassa sanoa, että millainen asento ois vauvalle paras?
 
Se on tutkittu juttu, että kantoasento on Baby Björn repuissa sellainen, kuin pitääkin olla, niin lapsen kuin aikuisen osalta. Itse omistan Baby Björn Synergy repun, mikä on Activen ja Air-mallien parhaista puolista kasattu reppy. Ei oo vielä kertaakaan puutunut hartiat, eikä selkä. Se on sellaselle tosiliikkuvalle ja kangas on just sellasta huokoista, lapsenkaan ei tuu kesällä siinä kuuma :-) kalliitahan nuo ovat, mut kyl mun mielestä kannattaa rahaa laittaa, jos kunnollisen vekottimen haluaa!
 
meillä oli käytössä kantoliina noin. 2kk eteenpäin ja oli kyllä hyvä! alukii hankala mutta sitten kun oppii niin tosi kätevä ja helppo, sekä selkä että kasvot menosuuntaan, lantiolle... imuroitin yhdessä :)... selälle... tosi monipuolinen mielestäni.... meilllä siis oli noin 5-6 metrinen trikoo kantoliina :) netissä hyvät ohjeet!
 
Takaisin
Top