Ajattelin nyt tänne päivittää mitä lopulta kävi. Eli vauva on nyt puolivuotias. Aikalailla jos oikein muistan niin 3,5 kk:n kohdalla luovutin. Painon nousu oli lähtenyt pienoiseen laskuun. Ei ollut vielä huolestuttava, mutta kuitenkin. Olin myös todella väsynyt jatkuvaan taisteluun syömisen kanssa. Imettäminen kotona ei onnistunu enää muuten kuin kyljellään maaten, puhumattakaan jos kävin kodin ulkopuolella.. imettämisestä oli tullut ihanan hetken sijaan suuri stressin tuoja. Ja nyt kun olen nähnyt imettäviä äitejä niin olen todennut että meillä se ei ikinä näyttänyt samalta. Meidän "helppo" olisi toiselle vaikea. Ja imuotteet ym tsekattiin ja kaikki oli periaatteessa kunnossa paitsi, että neiti ei vain suostunut rinnalle.
Eli olemme nyt ruokkineet korvikkeella n. 2,5 kk, enkä voisi olla tyytyväisempi. Paino lähti heti nousuun ja ruokailu muuttui kivaksi ja stressittömäksi hetkeksi. Edes pullorumba ei ole tätä varjostanut. Alussa vielä jonkin aikaa pumppailin ja annoin annoksen omaa maitoa päivässä, mutta sekin jäi lopulta kun maidontuotanto tottakai väheni lopulta olemattomiin. Olemme myös pystyneet jakamaan ruokailut puolison kanssa, mistä olen kyllä tykännyt.
Imetyksestä luopuminen oli omanlaisensa suruprosessi, mutta nyt olen vain tyytyväinen päätökseeni. Tiedostan myös, että tällä saattaa olla vaikutusta mahdollisiin tuleviin imetyksiin, sillä en usko että vastaavassa tilanteessa kärsivällisyyteni/jaksamiseni kestäisi näinkään kauan. Mutta aion antaa imetykselle uuden mahdollisuuden, jos vaan saan olla niin onnellinen että saan siihen mahdollisuuden.
En nyt tällä hauku imetystä tai ylistä korviketta, mutta haluan tällä tsempata mahdollisia muita samasta asiasta kärsiviä äitejä. Mitä tahansa päätätkin se on varmasti juuri oikea ratkaisu teidän perheelle. Myös äidin jaksamisella on väliä. Hyvinvoiva äiti on kuitenkin se tärkein.