Rintapumpun ja tuttipullojen keittämisestä

hanna80

Silmät suurina ihmettelijä
Olen ostanut Aventin rintapumpun ja tuttipulloja jo valmiiksi juhannusvauvaa varten :) esikoista kun odotellaan niin kaikki jutut on ihan uusia. Pitäiskö minun ostaa ihan oma kattila pelkästään pumpulle ja tuttipulloille kun niitä täytyy keitellä joka käytön jälkeen? Saako tuttiosaa keitellä yhtä kauan kuin pullo-osaa,eli noin 3-5 min? Ja riittikö se että vesi on kuplivaa vai täytyykö sen kiehua ihan kunnolla koko ajan?
 
Jonkun mielestä neuvon nyt väärin, mut neuvonpa kumminkin :) Minä kiehautin vettä vedenkeittimessä, kaadoin kattilaan ja sinne sekaan pullot ja tutit ja annoin olla hetken kelloa katsomatta. Kattilana käytin mitä milloinkin, riippuen kuinka paljon tavaraa oli. Pikkuhiljaa keittäminen jäi, ja pesin vain astianpesuaineella. Tuttipulloharjan kyllä hankin ja se on vain tuttipullokäytössä vieläkin, tyttö yli vuoden jo.  
 
Minä olin "huono äiti" enkä keittänyt kuin muutaman kerran noita vermeitä.  Neuvolastakin ohjeet keittelyyn ovat nykyaikana lieventyneet.  Sairaalakäyttö ja sairaan lapsen kotihoito on sitten asia erikseen!  Ja käyttöönottopesuna se keittäminen on hyvä.  Muuten meillä pestiin koneessa tai käsin tiskiaineella (ja joo se tuttiharja on ehdoton tuttiosien pesuun!)
 
Kiitos vastauksista :) Tuttipulloharja on vielä hankkimatta en ollut hoksannu koko asiaa.Hyvä että mainitsitte!! :)
 
Kiitos Viirukhan :) Luulen että alussa keittelen ihan kunnolla pullot,tutit ja pumpun.Muuten miettisin koko ajan että onko ne varmasti puhtaat ja eihän vauva saa niistä mitään pöpöjä :)
 
En minäkään ostanut mitään erityistä kattilaa pumpun +tuttien+tuttipullojen keittämistä varten, kunhan katsoin että oli pesty kattila eikä mitään ruuantähteiden jämiä. Rintapumpun käyttöohjeessa muistaakseni sanottiin että päivittäinen sterilisointi riittää ja niin mäkin tein (no, yleensä käytinkin pumppua vain max kerran päivässä). Vieläkin (vauva 5 kk) keitän pumpun jos olen sitä käyttänyt jotta sinne ei jää mitään muhimaan, samoin tutteja tulee keiteltyä mutta pulloja harvemmin, kun kerran annan jo suoraan hanavettäkin.
 
ja jos on laiska keittelemään niin googletas semmoinen kuin mikrosteriloija, eli pullot ja pumput siihen vaan,lisää vettä pohjalle ja mikroon 6 minuutiksi ! Maailman kätevin keksintö, mä tykkään. Käytössä edelleen meillä :)
 
Meillä on tuo Aventin mikrosteriloija ja on tosi kätevä! Steriloin siinä myös MAM:n pullot.

Minulla on kysymys liittyen Aventin pullotutteihin: miten olette saaneet ne puhtaaksi? Vaikka olen pesuainevedessä liottanut ja harjalla pessyt + steriloinut, jää tuttien sisään rasvaa. Mulla ei kyllä ole tuota tuttipulloharjaa, vaan pesen normaalilla pulloharjalla. Onko se taika harjassa?
 
Meillä on tuo Aventin mikrosteriloija ja on tosi kätevä! Steriloin siinä myös MAM:n pullot.

Minulla on kysymys liittyen Aventin pullotutteihin: miten olette saaneet ne puhtaaksi? Vaikka olen pesuainevedessä liottanut ja harjalla pessyt + steriloinut, jää tuttien sisään rasvaa. Mulla ei kyllä ole tuota tuttipulloharjaa, vaan pesen normaalilla pulloharjalla. Onko se taika harjassa?


Kaikissa tuteissa sama vika. Meillä on pumppupullossa Fairya, jota otan käsiin, ja ihan käsineni hieron tutit saippualla ja huuhdon. Ainut konsti millä niistä saa ne rasvat pois, ei harjalla saa. Muuten pesen normitiskiharjalla kun noihin aventin pulloihin se mahtuu sisään, ja sitten siihen mikrotoosaan hurisemaan. Joskus pesen pullot astianpesukoneessa mutta siinä kestää niin kauan ja ne pitää kuitenkin huuhdella sen tiskikoneen jäljiltä.
 
Alku keittäminen uusille vermeille se 5 min kiehuvassa vedessä. Sen jälkeen kerran päivässä (yleensä illalla, kun ipana nukkuu) veden kiehautus niin, että kuplii, levy pois päältä, vermeet kattilaan ja antaa olla hetken (pari kolme minuttia ehkä) ja sitten pois. Ja kattila ihan mikä tahansa kattila, kunhan on puhdas. Erityinen tuttipulloharja maksaa maltaita, tavallinen pulloharja murto-osan ja ajaa ihan sama asian. Tuttiosat tosiaan kannattaa pestä ihan sormineen, harjalla ei niiden kanssa tee yhtään mitään. Meillä on pelkästään pulloruokittu ipana, joten tuttua touhua pullojen kanssa pelaaminen :) Joskus 4-5 kk iässä jätin keittämisen pois kokonaan ja nykyään tiskaan pullot ja tutit. Pullot heitän yleensä tiskikoneeseen, tutit tiskaan käsin. Nykyään (vauva kohta 11 kk) käytetään samaa pulloa koko päivä. Aamulla puhdas pullo, joka huuhdotaan vain vedellä syöttöjen jälkeen ja käytetään samaa iltavelliin asti. Sen jälkeen tiskiin. Pulloja on kaiken kaikkiaan 5 kpl, joten ihan joka päivä ei tarvitse tiskata ja koneessa peseminenkin onnistuu helposti, kun tiskari kuitenkin pyörii vähintään joka toinen päivä.
 
Takaisin
Top