Rintamaito loppumassa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jecca

Silmät suurina ihmettelijä
Eli maidon tuotanto vähentynyt yhtäkkiä todella paljon. Aikaisemmin maitoa tullut ihan rinnat kipeiksi asti, mutta nyt koko edellisen ja tämän päivän rinnat olleet melkein tyhjät. Poju (3vko) imee terhakkaasti, mutta maito ei silti nouse kunnolla. Lisä maitoa mennyt nyt joka syöttö kerralla melko reilusti. Voiko maidon tuotanto vielä tästä ehtyä vai oliko imettämiseni nyt tässä?

Mulla kävi ihan sama juttu, tosin muutama kk myöhemmin. Vaikutti siltä, ettei maitoa vaan yhtään tule, ja vauva oli vain kiukkuinen kun yritti syödä. Luulin, että se tyssää siihen, mutta kokeilin kaikkia kikkakolmosia ja sain maidontuotannon lisääntymään lopulta. Pumpulla en siltikään saanut juuri mitään irti, mutta vaavi sentään jaksoi imeä masunsa täyteen. Rinnat tosiaan tuntuivat silti ihan tyhjiltä, mutta syöttöpunnituksista näkyi että jotain sinne vauvan vatsaan oli kuitenkin mennyt!

Vaikeinta oli luottaa siihen, että vauva saa tarpeeksi maitoa vaikka itse en saanut pumppaamalla juuri mitään irti. Pidin vauvaa ihokontaktissa niin paljon kuin pystyin, join valtavia määriä vettä, join joskus ykkösolutta juuri ennen imettämistä jne. Keinoja
löytyy netistä kymmeniä, en tiedä toimivatko ne oikeasti mutta tärkeintä kai onkin saada äiti rentoutumaan niin maitokin alkaa taas herumaan. Se on tietty hirvittävän paljon helpommin sanottu kuin tehty, yritä siinä sitten rentoutua kun vauva kirkuu nälkäänsä!

Näin jälkeenpäin olen kuullut, että runsas maidontuotanto tosiaan yleensä vähenee reippaasti jossain vaiheessa, ja se tuntuu usein siltä että se on loppumassa kokonaan. Eikä sillekään sitten mitään voi, jos niin käy. Niin kuin Reetta80 sanoi, tärkeintä on olla stressaamatta.

Tuttu tunne, itse istuin pienen poikani kanssa kuukausitolkulla (tai siltä se tuntui) sohvalla imettämässä tyhjän tuntuisista rinnoista. Vauva saattoi syödä erityisesti iltaisin tuntikausia, ja minä mietin itku silmässä että näkeekö lapsiparka nälkää kun se vaan imee ja imee. Imetysmaratonit sitten vain vähenivät viikkojen kuluessa ja imetys jatkui ongelmitta.

Jos olet kolme viikkoa jo onnistunut imettämään, maito ei enää yhtäkkiä lopu. Lapsella saattaa olla tiheän imun kausi, eli hän pyrkii varmistamaan maidon tulon tulevaisuudessakin. Sinusta se tuntuu siltä kuin maitoa ei olisi. Mitä "tyhjempi" rinta on, sitä nopeammin ja rasvaisempaa maitoa se pyrkii kitenkin tuottamaan. Jos rinta taas pääsee pingoittumaan ja pysymään "täytenä", viestii se rinnoille että maidon eritystä täytyy hillitä. Jos maidon riittävyyden kanssa tuntuu olevan ongelmia, yleensä imetyskertojen lisääminen imetysrintaa vaihdellen auttaa.

Tiheän imun kausia ilmenee usein juuri kolmen ja kuuden viikon sekä kolmen ja kuuden kuukauden iässä. Jos lapsen paino nousee ja vaippoja kastuu viisi päivässä, lapsi saa todennäköisesti maitoa riittävästi. Poikkeustapauksia on kuitenkin aina ja ongelmia imetyksessä ilmenee. Hyviä ja yksilöllisiä neuvoja saa esimerkiksi Imetystukipuhelimesta.

Kovasti kuulostaisi, juuri tuolta tiheän imun kaudelta. Vauva imee useasti "tilatakseen" lisää maitoa. Rinnat voi tuntua tässä vaiheessa ihan tyhjiltä vaikka eivät sitä olekaan. Ja on ihan normaalia, etteivät rinnat alun jälkeen tunnu yhtä täysiltä/pinkeiltä. Yleensä tiheän imun kausi helpottaa muutaman päivän päästä, kun vain jaksaa antaa vauvan imeä mahdollisimman paljon. Ja niin kuin edelliset jo totesivat, niin maidon tuloa edistää mm. ykkösolut tai kotikalja, ja ihan vauvan pitäminen ihokontaktissa. Mutta tärkeintä on juoda paljon ja olla stressaamatta (vaikka voi välillä tuntua vaikealta). Niin, ja rintapumppu on huono maidon määrän mittari. Toiset eivät heru pumpulle ollenkaan, vaikka maitoa olisi kuinka.

Tsemppiä!

Mulla loppui maito esikoisen kanssa kolmen viikon jälkeen, ja vaikka kuinka imetti, ei maitoa vaan enää tullut. Toisen kanssa imetin kuukauden kunnes loppui. En tiedä kuinka perinnöllistä tämä voi olla, mutta meidän äidillä maito loppunut kolmen viikon jälkeen kaikkia kahdeksaa lasta imettäessä. Joskus se maidon tulo vaan loppuu, vaikka mitä tekisi.

Kyllä maito voi ehtyä mutta onneksi siihen pystyy jonkin verran myös itse vaikuttamaan.
Juo paljon ja kokeile esim. LIFE myymälöistä saatavaa imetysteetä.
Se antaa buustia kun maito hiituu....

Kikkojahan vaikka ja mitä, kotikalja, kalkkitabletit, imetysteet yms..... Itsellä väheni maito kun sairastin flunssaa, mutta sain sen takas tarvittavalle tasolle juomalla vettä ja paljon..... Lainatakseni ystäväni sanoja niin juo niin paljon että kusi lentää niin kyllä se maitokin lisääntyy!

lapsi juo vaan nyt enemmän, jolloin pitäisi muistaa antaa tyhjääkin rintaa mussuttaa, jolloin tuotanto lisääntyy ja pitää vettä lähettyvillä, että itse saa juotua.
ensin tulee etu-maito ja takamaito on rasvasempaa ja takamaidon saavuttamiseksi menee tovi aika, joka täyttää vauvan.

se vaan tuntuu ettei tule kun rinnat hakee tasapainoo muutenkin suositten pumppaamista jos lapsi nukahtaa rinnalle. ihan vain kertoakseen rinnoille että tarvetta on enempi.

itse muistan esikoisen kanssa samaa tunnetta että tuntuu kun ei riittäis mutta siskoni sanoi että kyllä sitä maitoo tulee kun antaa vaan mussuttaa.
joka kerta kun antaa lisämaitoo on se rinnantuotannosta pois.
jos muistan oikein n. 2- 3  kk asti rinnat kehittää lisää maidon tuotantoo .
muista että lisämaito voi tuottaa mahanpuruja vauvalle jolloin lapsi syö rintaa lohdutukseen.
yleensä vauvan kakka vihertää koliikissa

jos annat lisämaitoa helpottaaksee, pumppaa rintoja mielummin vielä. minulle suositeltiin 20-30min per rinta. muista röyhtäyttää ja vatsa hierontaa.esim: I, L ja U liikkeet, navan oikean puolelta vatsasta eli ensin I ja väärin päin L ja väärin päin U kuvitellen että napa jää keskelle U:ta

mutta jos kokee liian raastavaksi henkisesti että menee masennuksen puolelle, ei kannata itseään rasittaa.
rintamaito antaa parhaimmat maidot, vitamiinit vauvalle ja vastustuskykyä mutta äidin kuuluu antaa hyvä hoito.
Jos äiti ei voi hyvin, jolloin lapsen  hoito kärsii.

Kiitos kaikille vinkeistä! Nyt maito noussut jo paljon paremmin eikä lisämaitoa ole juurikaan tarvittu. Ja mikä tärkeintä poika on tyytyväinen :)

Takaisin