Rinnat + maidon eritys

Tukka

Jostain jotain jo tietävä
Heipparallaa! Onko mahdollista että jo tässä vaiheessa (20+3) rinnat alkavat erittämään maitoa (tai jotain...)? Olen nyt kahtena aamuna huomannut että paidassa on märkä läikkä toisen rinnan kohdalla...
 
Mulla on jo jotain ehkä kuukauden verran tullut molemmista nänneistä sellai kirkasta vähän hassun tahmasen tuntusta juttua. Ja varsinkin saunan jälkeen/saunassa jos puristaa nänniä, niin sitä tavaraa näyttäs tulevan. Ja aikaisimmissakin raskauksissa ollut sama juttu, tosin ehkä hivenen myöhemmässä vaiheessa vasta.
Toivottavasti se meikäläisellä enteilisi taas sitä, että pystyn täysimettämään 6kk saakka ja siitä vielä sitten seuraavat 6kk jolloin voikin jo siirtyä tavalliseen lehmän maitoon [:)] Korvikkeita en joutunut käyttämään lainkaan, mistä oon kyllä niiin happy [:D]
 
Mulla on kai kanssa joainakin kk tullut jotain valkeaa klähmää. Ei se mitään liivejä/paitaa kastele mutta sellaista "jotain". Ihan hienoa jos sitten aikanaan maitoa riittää, ellei niin en aio siitäkään ottaa paineita. Kasvaa se lapsi korvikkeellakin [:)]
 
Kas, huomasin tuossa viikko sitten, että mullakin tihkuu vähän kolostrumia rinnoista. Tosin vain esim. lämpimän suihkun jälkeen ja kun nänniä puristaa, ei muuten.

Ihanaa tietää, että kroppa valmistautuu koko ajan vauvan myös kehon ulkopuolista elämää varten. :)
Imetys on kyllä ihan parasta mitä synnytyksen jälkeen kehossa tapahtuu <3
(No okei, se toipuminen synnytyksestä on kanssa oikein kivaa, mutta ei niin ihanaa kuin imettäminen :D )
 
Mulla on nyt siitä viime tiistaista asti, kun alkoi supistelee, ollut tissit niin arat ettei niihin pysty koskemaan. Pieni hipaisukin sattuu ihan hemmetisti ja välillä pakottaa niin maan perskuleesti ettei järkee.. On myös kasvanut viikossa huimasti ja maitoa alkanu tihkuttaa.. En tiiä olisko niillä supistuksilla vaikutusta asiaan, toivottavasti ei enteile ainakaan että olis kohta ulos tulossa tuo meijän vauveli emoticon  Not yet! Mut onneks on viikko taas hujahtanut ja vauva luultavasti ylittänyt jo 500 gramman painonkin.. Hassua kuin päivät menee nykyään niin että odottaa vaan et loppuispa tää päivä että olis äkkiä huominen jotta vauva ei synny ja saa aina yhden päivän lisää masussa.. Osaispa ottaa rennosti eikä stressais mut ei..
 
Mulle sanottiin neuvolassa et pitäs alkaa totuttaan nänniä ja nännipihaan imetystä varten, eli suihkussa hangata nännipihaa vaikka pesuseinellä koska joutuu imetyksessä kovalle koetukselle ja rasvata jollakin hyvin imeytyvällä rasvalla.
 
Mun rinnat on oikeasti valmistautuneet tähän maidoneritykseen suhteellisen ajoissa... Joka yö on paidassa/lakanoissa hillittömät läntit. Ja jos mies esim. ottaa kainaloon mut nukkumaan ja siinä samalla saattaa käsi/käsivarsi osua rintoihin niin niistä tulee maitoa. Pitäisi ilmeisesti alkaa nukkumaan rintaliivit päällä ja niihin laittaa liivinsuojat. Oonko mä joku luonnonoikku? :D
 
Tukka:

et ole :D

Se on vaan aivan yksilöllistä, että miten kenenkin maidontuotanto toimii.

Siitä ei siis voi päätellä mitään maidon nousemisesta ja riittämisestä synnytyksen jälkeen, että tihkuuko sitä jo nyt vai ei. Samoin kuin rintojen koko ei vaikuta asiaan lainkaan. En siis tarkoita, etteikö sulla maitoa tulisi sittenkin kun sitä tarvitaan, mutta lohdukkeeksi vain niille, joilla ei oo tapahtunut vielä mitään tämmöstä, että ei tarvii huolestua.

Itse koin todella hyväksi ensimmäisten imetysviikkojen aikana sellaiset imetysliivit, jotka on erityisesti tarkoitettu yöksi. Saumattomia ja ilman hakasia olevat, toooodella pehmeät ja mukavat. Semmoset vois olla ihan hyvä ratkaisu jo tässä vaiheessa ja kun niissä on usein vähän venyvä se kuppi, niin todennäköisesti onnistuu ostamaan jo nyt oikean kokoiset. ELi ovat sitten valmiina jo kun niitä tod.näk tarvii siinä alussa ainakin (rinnat on tosi arat ja nännit ihan herkät aluksi ja se sitä maitoakin saattaa tihkua, joten liivit auttaa todella hyvin asiaa).

Omani jouduin kyllä ahkeran käytön ja pesun vuoksi jo heittämään pois, mutta ajattelin käydä viimeistään pari viikkoa ennen LA:a ostamassa vaikka tämmöset: 
http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1070


Hei mullekin sanottiin sillon esikoista odottaessa tuosta pesusienitempusta! Ja vaikka äärimmäisen herkkäihoinen olenkin, ei nännit pahemmin sitten auenneet kun imetys alkoi.
Teen sitä taas ja ceridalia vaan suihkun jälkeen sitten boobseihin, niin saa se iho sopivasti karaistusta ja hoitoa. :)
 
Takaisin
Top