Rinnalle nukutus vai ei?

Mellie

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2022
Kumpaan leiriin kuulut? Nukutatko huoleti rinnalle ja annat nukkua päiväunia sylissä ja yöt vieressä vai oletko heti alusta tarkkana ettei vauvaa opeteta liikaan läheisyyteen ja nostat hereillä olevan vauvan nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn?

Äkkiä kuulostaa tosi vahvalta mielipiteeltä, että vauvat nukutetaan omassa sängyssä ja ”opetetaan” nukkumaan yksin. Kun olen kavereiden ja muiden tuttujen kanssa jutellut, lähes jokainen on paljastunut perhepetiläiseksi ja nukkuen syöttäjäksi. Onko se sittenkin yleisempää, mutta asia jota ei isosti ääneen huudella?
 
Perhepeti ja huutelen sitä kaikille kovaan ääneen. Se on näihin liikuntakyvyttömiin, avuttomiin ihmisenalkuihin geneettisesti koodattu, että jos jätetään yksin, pitää huutaa niin pitkään että joku pelastaa, koska muuten tulee villieläin ja syö pois.

Ja on se outoa, että aikuiset haluavat nukkua yhdessä, mutta pieni, liikuntakyvytön, kommunikointikyvytön ja hahmotuskyvyltäön erittäin puutteellinen lapsi pakotetaan nukkumaan töysin yksin. Aikuiset nukkukoot eri huoneissaan yksin, aviopareilta parisängyt pois, he osaavat jo suhtautua siihen järjellä, pientä vauvaa ei tule tuohon pakottaa.
 
Muokattu viimeksi:
Ajattelin raskausaikana etten ikinä uskaltaisi nukkua pienen vauvan kanssa. Oon aika levoton nukkuja ja pelkäsin et pyörin vauvan päälle.

No toisin kävi. 😂 nukku paljo sylissä ja vieressä. Pitkään nukutettiin päiväunillekin meidän sänkyyn, niin että oltiin nukahtaessa vieressä. Tosin tästä luovuttiin, kun alko pelottaa et vauva konttaa sängystä pois ja tippuu pää eeltä.

Nyt reilu yks vuotiaana nukkuu päiväunet pinnasängyssä ja yöunet alottaa siellä myös. Herää jossain kohtaa yössä, jolloin nostetaan vaan meidän väliin ja siinä jatkaa unta tyytyväisenä aamuun asti.

Minusta on kyllä ollu ihanaa nukkua vauvan kanssa. On se niiiin herttainen. Tänäänkin katselin kun nukkui niin suloisesti käsi posken alla ja hymyili ❤️ meillä ei oo vaikuttanu kenenkään uneen huonosti. Yhtä hyvin nukkuu aikuisetkin.
 
Olen tissille nukkuttaja ja liian usein nukahdan itsekin, mutta pelkään että lapsi tippuu tai jää alle. Myös niskat ja selkä ovat kovilla, kun asento on tissi suussa olevan lapsen vuoksi huono. Herkkäuninen lapsi tai aikuinenkin myös häiriintyy jos samassa huoneessa nukkuu muitakin, aina joku kuorsaa, pyörii, varastaa peiton tai rullaa ihoon kiinni. Me nukutaan kaikki paremmin niin, että lapset omissa sängyissään.
 
Olen tissille nukkuttaja ja liian usein nukahdan itsekin, mutta pelkään että lapsi tippuu tai jää alle. Myös niskat ja selkä ovat kovilla, kun asento on tissi suussa olevan lapsen vuoksi huono. Herkkäuninen lapsi tai aikuinenkin myös häiriintyy jos samassa huoneessa nukkuu muitakin, aina joku kuorsaa, pyörii, varastaa peiton tai rullaa ihoon kiinni. Me nukutaan kaikki paremmin niin, että lapset omissa sängyissään.
Joo tää just et jos joku ois herkkäuninen niin ei varmasti toimis. Meillä onneks ei vaikuta perhepeti huonosti kenenkään uniin. Ja peiton varastamisesta halusin vaan sanoo et kannattaa ostaa tuplatäkki. Se on maailman paras keksintö 😂❤️
 
Kaikkia olen vieressä nukuttanut ja tissille myös. Hyvin on tissistä onnistuttu itsekseen luopumaan ja myös omassa sängyssä kaikki on alkanut jossain vaiheessa nukkumaan.
Joskus 6kk-1v välillä olen väkisin nukuttanut omaan sänkyyn, koska yksi lapsista on tuossa isässä meidän sängystä pudonnut. Sitten kun on oppinut tulemaan itsekseen turvallisesti sieltä alas on taas päässyt viereen nukkumaan. Nykyään 1v3kk ei joka yö enää herää omasta sängystään, mutta jos herää niin heti haetaan viereen nukkumaan ja tissi suuhun.
 
Täällä kans yks perhepedin kannattaja ja tissille nukuttaja. :Grimacing Face: Kahden aiemman kans tehnyt niin ja tulen myös tän tulevan vauvan kanssa tekemään.
 
Olen tissille nukkuttaja ja liian usein nukahdan itsekin, mutta pelkään että lapsi tippuu tai jää alle. Myös niskat ja selkä ovat kovilla, kun asento on tissi suussa olevan lapsen vuoksi huono. Herkkäuninen lapsi tai aikuinenkin myös häiriintyy jos samassa huoneessa nukkuu muitakin, aina joku kuorsaa, pyörii, varastaa peiton tai rullaa ihoon kiinni. Me nukutaan kaikki paremmin niin, että lapset omissa sängyissään.
Unohtui lisätä, että siis kaikesta huolimatta ollaan nukuttu perhepedissä molempien lasten kanssa eka vuosi. Ei vaan yliväsyneenä ole muuta vaihtoehtoa, kun mukavuus ja helppous edellä. Vaikka sitten vaikuttikin negatiivisesti omiin uniin kun heräilin koko ajan, muttei vaan ollut paukkuja unikouluttaa.
 
Sekä että. Nukutin pientä vauvaa tissille, ja välillä isompanakin saattoi nukahtaa siihen. Perhepeti ei toiminut meillä, koska mies on niin levoton nukkuja. Vauva nukkui sivuvaunussa, niin että hänellä kuitenkin oli selkeä oma paikka missä oli. Vauva osasi kuitenkin nukahtaa vaunuihin ja tosi pienenä melkein mihin vaan, joten en ottanut paineita siitä, vaikka välillä nukahteli tissille. Se on vauvalle luonnollinen tapa nukahtaa, eikä esikoinen häiriintynyt siitä, että jos herää, niin tissi ei enää ole suussa. :smiling-eyes:
 
Esikoinen nukkui paljon perhepedissä. Kuopusta en uskalla ottaa viereen nukkumaan, kun käytän unettavaa lääkettä +mies löi kerran minua unissaan, niin en luota kummankaan vaistoon varoa välissä nukkuvaa lasta. Nukutan kuitenkin tissille ja nytkin (~1v 4kk ikäinen) nukkuu päiväunia sylissä. Mielestäni sellaista asiaa kuin liikaa läheisyyttä (lapsella) ei ole olemassa.
 
4kk ikään asti kuopus nukkui melkeinpä pelkästään perhepedissä meidän kanssa. Sen jälkeen olen lähinnä nukuttanut tissillä viereen ja siirtänyt unisen vauvan omaan sänkyyn. Yöllä jos herää syömään niin jätän yleensä viereen loppuyöksi. Myös flunssien tms aikaan saa nukkua meidän kainalossa. Tai muuten jos harmittaa joku :D Esikoisen kanssa mies oli tosi tarkka nostaan vauvaa pienestä asti omaan sänkyyn heti jos minä/vauva nukahti. Mut kuopuksen kanssa koin helpommaksi että oli vieressä eikä ollu kiire hoppuilla. Nyt siis 7kk vanha ja pinnasänky on siis meidän sängyn vieressä, että yletän vaikka kädellä yölläkin silittämään tms jos vähän herää yöllä kitisemään 😅
 
Takaisin
Top