Rh -

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kati.t.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kati.t.

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä muita, joilla negatiivinen Rhesus tekijä? Ilmeisesti vain alle 20% koko maailman väestöstä on, mutta kai tänne nyt joku muukin mahtuu?

Neuvolan täti oli aivan tuuliajolla tämän asian kanssa, eikä osannut edes oikein selittää, mistä on kyse, joten netin ja vertaistuen varassa ollaan. Ilmeisesti ensimmäinen raskaus on vielä kohtalaisen riskitön, mutta seuraavia suunnitelessa kai pitää jo ottaa huomioon alusta asti.

Koitan olla miettimättä koko asiaa, mutta väistämättä pieni pelko on kokoajan...

http://metku.net/~pesu/artikkelit/rh.php

Vaikka rh+ olenkin niin olen saanut aiheesta infoa synnärikätilöltä joku vuosi takaperin ennen kun tiedettiin kumpi olen.. Tällöin mieleeni vain jäi että rokote on hyvin toimiva ja se on onneksi pieni asia minkä turvin voi olla varsin turvallisin mielin. :)
Ensimmäisen odottelun suhteen voinet etenkin olla iloisin mielin, yritä nauttia.. Tsemppiä! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Äitini on Rh- ja ihan ongelmattomasti on mennyt minun ja veljeni kanssa, kun vain ottaa rokotteen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Sama täällä. Äiti - ja minä +. Meitä on kolme, ja ollaan kaikki plussia. Ei ongelmaa, kun otti rokotteen heti ensimmäisen lapsen jälkeen.

Mulla rh-, ja ei todellakaan tarvitse pelätä mitään! Mä sain sen jonkun rokotteen keskenmenon jälkeen.
Ja siis raskaudessa seurataan, ettei jotenkin mun ja vauvan? veret sekoitu? niin verikokeella kolmisen kertaa.

Neuvolatäti selitti viimeksi asian ja kättärilläkin hoitsu kertoi siitä, silloin kun kyselin rokotteesta. En muista näistä oikein mitään ihmeellistä, mutta siis ei ole mitään pelättävää tai että pitäis huolestua. Neuvolatäti sano, että hän sit huolehtii, kun on verikokeiden aika.

Täältä kans yks rh-. :) ekan synnytyksen jälkeen sain kans piikin ja muistankohan ihan väärin, et raskauden aikanaki oisin saanu jo jotain... voi olla et väärin muistan, mut joka tapauksessa sitä seurattiin, et mun veri jotenki ala hylkii vauvaa. Nyt sit kans seurataan. Nyt on kuulemma tullu joku uus juttu, et raskauden aikana voidaan testata myöskin vauvan veriryhmä. Se tapahtuu sit joskus rv 30+ tai jotain. Mut ei siis mitään huolta tästä rh-. :)

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Täällä kans Rh-, mä sain niin kattavan tietopaketin neuvolantädiltä että en osannut edes säikähtää. Nykypäivänä kun asiat hoituu helpommin kuin entisaikaan :) Verikokeita on vain raskauden aikana muutama enemmän, että juuri seurataan tuota tuleeko lapselle kumpiveriryhmä, kahden eri verikokeet taisi tulla. Aivan niinkuin sinappikone sanoi. Vasta-ainereaktio voi syntyä kun minä olen - ja jos lapsi on +, mutta sitä varten on juuri sitten tuo rokote. Yleensä ensimäisen lapsen kohdalla ei tapahdu vielä mitään, mutta enemmänkin sitten seuraavan ja sitä varten saa sen rokotteen. Näin neuvolantäti minulle asian selitti :)

Takaisin