Reunapehmuste

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä pinnasängyssä reunapehmuste? Koetteko sen turhaksi vai tarpeelliseksi?

Meillä oli jonkin aikaa. Pois on kuitenkin otettu jo useampi kuukausi sitten kun muuttui hyödyllisestä vaaralliseksi vauvan liikkuessa. Vauva työnsi sen alle jalkoja ja jopa päätä ja alkoi kammeta siitä tukea ottaen itseään pystyyn. (Kuopus on nyt vuoden. Tarkkaan en muista kuinka monta kuukautta oli kun pehmuste piti poistaa.)

Ei olla uskallettu laittaa reunapehmustetta. Luin jostain, että ne aiheuttaisi tukehtumisvaaran.

Oli, mutta me emme nähneet hyötyä. Pinnasänky oli sivuvaununa vanhempien sängyn vieressä, joten enemmänkin tuo pehmuste häiritsi yöimetyksiä ja vauvan siirtelyä. Viikon taisi ehtiä olla koko pehmuste paikallaan, sitten pistin eteenpäin. Ei siis tule toisellakaan kertaa käyttöön, jos vauva saadaan :smiling-eyes:

Meillä kuuden viikon ikäiset kaksoset, jotka nukkuvat yhdessä pinniksessä poikittain. Reunapehmuste on ainakin tässä vaiheessa todella tarpeen, koska kampeavat usein päälakensa sängyn reunaa vasten.

Meilläkään ei ollut reunapehmustetta juuri tukehtumisvaaran vuoksi. Eikä sitä olla oikeastaan tarvittukkaan. Päällä on usein unipussi, joka estää jalkojen pinnojen väliin menemisen

Meillä oli pitkään käytössä esikoisella. Jossain vaiheessa kaipasi pesua ja ne pari yötä, kun oli pois, oli aivan kamalia kun mylläävä lapsi kolusi pinnoihin ja heräili sen takia vähän väliä. Hän ei ole koskaan nukkunut naama kiinni missään, on samanlainen kun minä ettei lähellä saa olla mitään tai rupeaa ahdistamaan samantien. Pehmuste oli kunnolla kiinni pinnoissa, ohuehko ja sen mallinen, että menee lyttyyn jos sen päälle astuu. Tulee käyttöön myös piakoin syntyvän vauvan kanssa, kunhan hän siirtyy kainalosta pinnikseen ajastaan. Jos riskejä ilmenee, niin sitten otetaan tietenkin pois.

Ekalle ostettiin ikean pehmuste, käytettiin hetki kunnes huomattiin että vauva sai aina naamansa työnnettyä kiinni siihen. Ei olla sen jälkeen käytetty, eikä koettu tarpeelliseksi seuraavillakaan lapsilla.

Esikoisella oli, koska saatiin sellainen. Käytin jonkin aikaa, mutta heti kun vauva oppi kiskomaan siitä, repi sitä jatkuvasti. Välillä myöskin mietitytti kasvojen lykkääminen suoraan pehmusteeseen... Seuraavalla en käyttänyt. Kolhi kyllä jonkin verran päätään pinnoihin, koska hyvin liikkuvainen nukkuja. Onneksi tosin sen verran sikeäuninen, että harvoin heräsi vaikka äiti heräsikin :'D

Meillä oli käytössä ensin unipesä, josta siitäkin varoitellaan tukehtumisvaaralla. Me ratkaistiin asia niin, että harsorullalla pönkättiin lapsi kyljelleen ja alle 2 kk:n ikäinen ei päässyt siitä mihinkään pyörähtämään. Sen jälkeen laitettiin paksu ja jämäkkä pinnasängyn pehmuste, koska lapsi alkoi kolistella päätään pinnoihin, työntämään käden tai jalan pinnojen välistä ja heräsi sitten karmeaan itkuun, kun ei päässytkään kääntymään tai käteen/jalkaan sattui kun vaihtoi asentoa ja raaja oli nalkissa pinnojen välissä. Nyt vauva on 7 kk ikäinen ja kääntyilee yön aikana, mutta en ole kokenut että reunapehmuste aiheuttaisi tukehtumisvaaraa. Eikä tähän mennessä ole koskaan ollut naama pehmustetta vasten, ei lähelläkään. En tiedä moniko vauva on tukehtunut reunapehmusteeseen? Itse pelkään enemmän kätkytkuolemaa, lisäksi en uskalla nukkua vauva vieressä/tissillä jne, jota moni tuntuu tekevän, koska näitä tukehtumisia on tapahtunut Suomessakin.
Reunapehmuste jää joka tapauksessa turhaksi jo ennen kuin lapsi täyttää vuoden. Siihen mennessä pitää pohjakin laskea sängystä täysin alas. Sinänsä koen, että nyt tuo pehmuste on estänyt pystyyn kampeamista, sillä mikäänhän ei ole helpompaa lapselle kuin kiskoa itsensä pinnoista kiinni pitämällä pystyyn ja huojua siinä sitten kuin heinä tuulessa, kun jalat on vielä niin heiveröiset. Sillä tavalla se mun siskokin pystyyn kampesi, kun reunapehmusteita ollut vielä olemassakaan ja samainen tyyppi sitten vahvisti siinä jalkansa niin, että lähti 7 kk ikäisenä kävelemään ilman tukea.

Meillä oli reunapehmuste alusta asti pinnasängyssä ja jossain vaiheessa tuntui tosi tarpeelliselta kun poika työnsi jalkoja pinnojen välistä. Otin pehmusteen pois vasta pari viikkoa sitten kun 2vee alkoi kiipeillä pinnasängyssä ja sai pehmusteesta myös hieman jalansijaa. Pehmuste oli melko paksu ja todella jämäkästi kiinnitetty paikoilleen joten siitä oli hyötyä tuossa aikana kun taapero pyöri enemmän niin ei kolissut pää niin paljoa. En huomannut että olis koskaan nukkunut naama siinä pehmusteessa kiinni. Olis tuntunut vaarallisemmalta antaa kolistella päätä sinne pinnoihin kun vauhti oli välillä kova.

Meillä on melko ohut reunapehmuste ja tukehtumisvaarasta ei oo koskaan ollut pelkoa kun vauva nukkuu aina ihan käsittämättömän paikoillaan. Pehmuste on toiminut siis enemmänkin matalana näkösuojana ja tuttien turvana. Ja nykyisin kun 10kk vauva herää niin usein viihdyttää itseään nyppimällä sitä suojaa irti jos ei olla kärppänä paikalla. Sit joskus otetaan pois jos tulee jotain haittaa.

Meillä on ohuehko noin 20cm korkea reunapehmuste. Sen läpikin hengittäminen onnistuu, materiaali on puuvilla. En ole pelännyt tukehtumisvaaraa sen kanssa, reunuksen saa kiinni kuudesta kohtaa. Ilman reunapehmustetta pää kolisee reunoille ja uni tuntuu olevan vauvalla parempaa kun on näkö- ja kuulosuojaa ympärillä. Nyt jo olen laskenut sängyn alimmalle tasolle, hyvin pysyy vielä paikoillaan suoja pinnoissa, vaikkei yläreunassa olekaan enää kiinni. :smiling-eyes:

Kahdella ensimmäisellä lapsella oli käytössä ( ovat jo isohkoja), kolmannella ei käytetty. En tiedä oliko siitä juuri hyötyä. innapehmusteen toinen haittaan, että se estää vauvaa näkemästä vanhempiaan. Joskus yöllä on pitänyt jalkoja selvitellä pinnojen välistä. Mutta kyllä ne meni väliin pehmusteen välistäkin.

Kahdella ekalla muksulla oli, ei ongelmia. Pehmuste oli alareunasta yhtä alhaalla kun patjan reuna, kumpikaan ei itseään tunkeneet välistä tai kääntyilleet laitoja kohti. Aika pianhan nuo oppii kääntämään kasvot, joten en näe suurta huolta vaikka käyttäisikin. Kolmannella ei ole ollu kun ei löytyny mieleisiä ja nyt on enää turha laittaa kun kampeaa itteään ympäriinsä ja kohta pystyynkin.

Meillä on reunapehmuste ja pidetään sitä niin kauan kun vauva antaa sen olla rauhassa(eli niin kauan kun ei revi sitä/ala ottamaan siitä tukea nousemista varten) :smiling-eyes: meillä pusketaan välillä pää päätyyn kiinni ja paukutetaan jaloilla pinnasängyn reunoja joten on ihan kiva että siellä on vähän pehmustetta niin kauan kun pystyy pitämään.
Ollaan kyllä tietoisia että sitä ei suositella mutta on ollut meillä ihan hyödyllinen.

Meillä oli reunapehmuste ja oli tarpeellinen, koska toimi näkösuojana ja tosiaan nimensä mukaisesti pehmusteena, ettei vauva kolauttanut itseään laitoihin kääntyessään tai pyöriessään. Meillä oli ihan ehdoton. Toki mietitytti riskit, mutta hengittävä materiaali ja kunnon kiinnitys rauhoittivat.

Erilaisia uusia sänkyjä netistä katsellessa näin jossain myynti ilmoitus kuvan pullaletin näköisestä pitkästä reunapehmusteesta, jonka sai käännettyä ympyräksi sänkyyn. Tuntui ideana hyvältä, mutta samalla mietitytti se pystyisikö kyljelleen kääntynyt lapsi painamaan kasvonsa liian tiivisti sitä vasten
Onko kellään käyttökokemuksia sellaisesta?

Hyvä että löysin tämän ketjun. Mulla on reunapehmuste pinnasängyssä mutta en vielä tiedä miten se meidän vauvalle toimii. Laskettu aika helmikuussa. Oon vaan kiinnittänyt huomiota että reunapehmuste vähän "löpsöttää" koska sitä en saanut hirveän tiukasti kiinni. Voi siis olla turvallisuusriski. Pitää seurata ja tarkkailla että onko pienempi paha, että lapsen jalat ja kädet saattaa heiluessa jäädä pinnojen väliin ja vauva saattaa kolautella pienesti itseään reunoihin.

Mä oon miettinyt pitäisikö vielä hankkia. Mahdollisesti sellainen paksumpi patjamainen, kuin ohut lipare. Meidän 6 kk on mahdottoman vilkas liikkumaan myös unissaan. Viime yönä kun itse valvoin unettomana, huomasin hänen heräämisten johtuvan pääosin siitä, kun vauhdilla kääntyy ja kopsauttaa otsansa sängynlaitaan. Oon pitänyt sängyn mahdollisimman puhtaana esineistä, mutta nyt siellä on jo u-kirjaimeksi rullattu viltti jalkopäässä estämässä valumista (korotettu päätyä maidonseilaamisen takia) sekä unikaveri-riepu. Uskaltaisikohan puolivuotiaan jo osaavan kääntää kasvot ihan varmasti, kun joka suuntaan liikkuminen onnistuu unissaankin? Nukkuu unipussissa.

Mä oon miettinyt pitäisikö vielä hankkia. Mahdollisesti sellainen paksumpi patjamainen, kuin ohut lipare. Meidän 6 kk on mahdottoman vilkas liikkumaan myös unissaan. Viime yönä kun itse valvoin unettomana, huomasin hänen heräämisten johtuvan pääosin siitä, kun vauhdilla kääntyy ja kopsauttaa otsansa sängynlaitaan. Oon pitänyt sängyn mahdollisimman puhtaana esineistä, mutta nyt siellä on jo u-kirjaimeksi rullattu viltti jalkopäässä estämässä valumista (korotettu päätyä maidonseilaamisen takia) sekä unikaveri-riepu. Uskaltaisikohan puolivuotiaan jo osaavan kääntää kasvot ihan varmasti, kun joka suuntaan liikkuminen onnistuu unissaankin? Nukkuu unipussissa.
Kuulostaa mun mielestä aika turvallisilta olosuhteilta, kun vauva on jo hieman isompi ja osaa kääntyä itse. Jotenkin luulisi vauvankin kääntävän päänsä pois reunasta, jos pyörii unissaan kohti tuota reunaa, jossa pehmuste on. Ei tuo kopsauttelukaan ole kauhean kiva herätys sinulle eikä vauvalle :sad-face:

Takaisin