Retkeily lapsen kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Selah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Selah

Asioista perillä oleva
Helmikuiset 2024
Onko muita innokkaita retkeilijöitä/vaeltajia? Olen nyt tehnyt 3-5km metsäretkiä 1v3kk kanssa. Pitkä kevät ilman hyttysiä on ollut täydellistä retkeilysäätä. Viihtyy tosi hyvin ja yleensä nukkuu jonkun pätkän. Pääosin menty kantorinkan kanssa, mutta myös Mandukalla, olkapäillä ja rattaissa.

Mites lapsi suojataan hyttysiltä vai loppuuko retkeily kun ne saapuvat? Meilläpäin ainakin tosi paljon hyttysiä.

Onko teillä kokemuksia ja vinkkejä yön yli telttailusta? Ajatus koko perheen pienestä vaelluksesta kutkuttaa kun päivät menee niin hyvin. Tosin normiyökyläänkin otan käsimatkatavaralaukullisen lapselle tavaraa "varalta" joten kevyt ja fiksu pakkaaminen voi osoittautua ongelmaksi.

Me ollaan retkeilty lasten kanssa paljon. Lähinnä päiväretkiä tai sitten telttailua niin, että auton kanssa on päässyt telttapaikan viereen.

Muutettiin muutama vuosi sitten hyttysten luokse Etelä-Suomesta ja täällä on kyllä pahin aika pysytty kotona, jossa myös on ihan tarpeeksi paljon seuralaista. Etelä-Suomessakin telttailu keskittyi kyllä kevääseen ja syksyyn. Laavuretkiä etelässä pystyi kesälläkin tehdä, savu piti pahimmat parvet poissa.

Minä uskoisin, että teillä muutaman yön reissu menisi varmasti oikein loistavasti. Ja voihan sitä ensin aloittaa vaikka niin, että on yhdellä paikalla, josta on kohtuullinen kävelymatka autolle, jossa voi olla varavaatetta varuilta odottamassa. Lapset ovat meillä aina olleet telttailusta innoissaan, vaikka toki unet jääneet normaalia lyhyemmiksi, joten jälkikiukkuun on varauduttu.

Mie olen miettinyt koska lapsi jaksaisi kävellä niin, että voisi lähteä jonnekin muutaman yön vaellukselle. Ollaan päiväretkiä tehty pienestä pitäen nyt reilu kaksivuotiaan kanssa. Vauvana kulki kantorepussa tai isommilla poluilla rattaissa. Nyt lapsi jaksaa jo mennä useamman kilometrin. Kannetaan, jos väsähtää. Kiireen saa kyllä unohtaa lapsen kanssa retkeillessä. 😄

Meilläpäin ei ole hyttysiä paljoakaan. Vaunujen hyttysverkkokin oli käytössä ehkä pari kertaa. 😅

Pitäisi kyllä päivittää retkeilyvarusteita. Pätevä rinkka vielä löytyy, mutta heitin edellisissä muutoissa jo kaikki kulahtaneet makuupussit(olivat siis jostain ysäriltä😆), kärsineen teltan(tuli vesi sisään jo🙈) ja repeilleet alustat pois. 😅

Vielä tuli mieleen.
Retkeilyssä yksi meidän tärkeimpiä ohjenuoria on ollut: mukana tarpeeksi helposti suuhun saatavaa, maistuvaa syötävää. Ja tarpeeksi erilaisia syötävävaihtoehtoja. Välillä on ollut tarpeeksi määrällisesti, mutta jos on vain pari eri vaihtoehtoa, niin sitten tulee nopeammin se ”en mä tota enää syö” -vastaus.

Takaisin