Reseptinurkkaus!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

melela

Piirimestaruustason postaaja
Tuli mieleen, että ois kiva jakaa täällä hyviä reseptejä.
Suolaiset... makeat... kakut.. pullat.. muffinssit..jne.

Ite ku tykkään leipoa, ja välillä kaipaa uusia reseptejä [:)] Pikkuhilijaa pitää ruveta suunnittelemaan mitä sitä leipoo pakkaseen vieraiden varalta kun tulevat kattomaan pientä nyyttiä [:)]
Ensimmäinen helppo resepti joka tuli mieleen, on Sydänsurujen kakku. Todella helppo tehdä! Eikä vaadi mitään kovinkaan kummosia värkkejä.. Maistuu kyllä ilman sydänsurujaki [:D] Laitan ohjeen jos tää aihe jotaki kiinnostaa...!?

Hyvä idea. Nyt ku on tässä tätä aikaa leipoa ja touhuta kotosalla. Aina ne uudet ohjeet on tervetulleita ku nuo omat vanhat on jo niin monta kertaa leivottuja [:D]

Hyvä että on ainaki yks innokas! :)

Sydänsurujen kakku

2 munaa
4dl sokeria
150g voita
5dl vehnäjauhoja
3/4dl kaakaojauhetta
2tl vaniljasokeria
1tl leivinjauhetta
1tl suolaa
1/2 dl kookoshiutaleita
250g maitorahkaa
1/2 dl maitoa

Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet, pehmeä rasva ja maidolla ohennettu maitorahka.
Sekoita kaikki keskenään ja kaada jauhotettuun kakkuvuokaan.
Paista 175 `c n.1h.

[font="times new roman"]Hei joo, hyvä idea! Itse ainakin etsiskelen melkein joka viikko uusia reseptejä (niin suolaista kuin makeaakin) netistä! Enää ei tarvii ettiä jos täältäkii löytää! jos teillä on joitain hyviä ja helppoja ruokareseptejä niin niitä otetaan mielellään vastaan! Siis just kalarukaohjeet ja broileriruokaohjeet on tervetulleita ja helpot leivonnaiset! Kiitos Sydänsurujen ohjeesta! [:D]

Oi mä rakastan leipomista. Vähän jo odotan että pääsis pois töistä että olis aikaa leipoa. Ja toinen ongelma on että tulee syötyä vaan liikaa ite jos leipoo...
No mutta, tuo kakku kuulostaa hyvälle.
Ite olen ajatellut ainakin sarvia leipoo pakkaseen, voin pistää reseptin vaikka huomenna, nyt en millään jaksa kaivaa sitä, enkä viitti ihan päästäni muistella. Ne on hyviä pieniä suolasia ja täytteeks voi laittaa lähes mitä vaan.

[font="times new roman"]Tässä olis yksi lusikkaleipien ohje ja nämähän säilyy pidempäänkin eli ei tarvii edes pakastaa ja meillä ainakin tykätään kovasti!

Lusikkaleivät

Parhaiten lusikkaleivät onnistuvat teelusikassa, jonka lusikkapesä on mahdollisimman kupera.
Tästä annoksesta tulee noin 80-90 puolikasta, eli 40-50 valmista lusikkaleipää.

Kierittele valmiit, täytetyt pikkuleivät Siro erikoishienossa sokerissa, joka on kauniin pienikiteistä sokeria.

200 g voita
1 1/2 dl Siro tai taloussokeria
2 tl vaniljasokeria
1 tl kardemummaa
4 dl vehnäjauhoja
1 tl ruokasoodaa

Väliin:
n. 1/2 dl vadelmahilloa tai -marmeladia (käy myös esim. aprikoosimarmeladi tai mikä itseä mielyttää)

Pinnalle: Dan Sukkerin Siro erikoishienoa sokeria

Sulata voi kattilassa, älä ruskista. Lisää joukkoon sokeri, jäähdytä seos.
Lisää voi-sokeriseokseen keskenään sekoitetut kuivat aineet, sekoita tasaiseksi.
Nosta astia jääkaappiin muutamaksi tunniksi.

Painele taikinaa teelusikan lusikkapesään ja irroita pikkuleipä leivinpaperilla vuoratulle uunipellille.
Paista 175 asteisessa uunissa n. 12 minuuttia.

Jaa pikkuleivät kahteen osaan ja levitä toiselle puoliskolle vadelmahilloa tai -marmeladia.
Nosta toinen puolikas päälle ja kierittele pikkuleivät Siro erikoishienossa sokerissa.

mansikkapalat:

4 munaa
3dl sokeria
5dl vehnäjauhoja
3tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
200g voisulaa
2dl maitoa

kuorrutus:

1pkt mansikka tomusokeria
50g voisulaa
½dl vettä
1rkl vaniljasokeria
nompparelleja

-sulata voi ja anna jäähtyä.
-vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
-sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne maidon ja voisulan kanssa vuorotellen.
-kaada taikina leivinpaperin päälle uunipellille
-paista uunissa 200 asteessa n. 15min.

-sulata kuorrutusta varten voi, sekoita muut aineet keskenään ja lisää lopuksi voi.
-levitä kuorrutus nopeasti jäähtyneen pohjan päälle.

laitoin ite puoli paketillista mansikka tomusokrua ja suunnilleen puolet tavallista. kannattaa tehä paksua.. mulla jää aina liian löysäksi ja sitte valuu pitkin pöytiä..[&:] vaan jospa joskus onnistus mullaki [:)] mutta hyvää oli [:)]

mokkapalat tulee samalla ohjeella ku pohjaan lisää 3rkl kaakaojauhetta ja kuorrutteeseen 1pkt tomusokeria, 5rkl kahvia, 1rkl kaakaojauhetta ja tarpeen mukaan vettä. [:)]

nam nam...millakahan voisi korvata ton maitorahkan tossa sydansurujen kakussa?

hmm... empä osaa sanoa millä maitorahkan vois korvata...!?

Tuo siirin ohje kuulostaa siltä että sitä pitää pian kokeilla.. :)

Tuli taas yks hyvä ohje mieleen [:)] Ja tää on niiiiin makunystyröitä kutkuttelevan hyvää [:D] Mut tosin taitaa olla melkonen kaloripommikakku.[&:]

Lauran Suklainen Kahvikakku

Pohja

2munaa
1dl sokeria
75g rasvaa sulatettuna
80-100g Fazerin sinistä suklaata sulatettuna
1dl vehnäjauhoja
1rkl perunajauhoja
0,5 tl leivinjauhetta
0,5 tl vanilliinisokeria

Kuorrutus

75g rasvaa sulatettuna
1,25dl tomusokeria
75g Fazerin sinistä suklaata sulatettuna

1.Vaahdota munat ja sokeri
2.Sulata rasva ja suklaa
3.Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan

Oon käyttäny näitä tehdessä vuokina kertakäyttöisiä "foliovuokia". Kaikist kätevimpiä! Ja jos haluaa kuorrutuksesta vähän jämäkämpää (on tolla ohjeella aikas lirua joka sit tahtoo valua reunojen yli) niin laittaa vaan enempi tomusokeria!

Vaahdota kuorrutuksen aineet keskenään tasaiseksi ja lisää kuorrutus jäähtyneen piirakan päälle. Pinnalle voi halutessaan ripotella esim. nomparelleja.

Paista 175 ´c . Paisto aika vaihtelee 5-15 min välillä, riippuu todella paljon uunista. Palaa aika herkästi, jotenka tarkkaile!! :)

Pitaa kokeilla jotain ton maitorahkan sijasta, taalta pain ku ei saa sita ;( Kunhan tasta flunssasta selvian niin kokeilen :)

voi nam, miten herkullisia reseptejä! ..innostuiskohan sitä itekkin joku päivä leipomaan ja kokeileen näitä :) ..vaikkakin mä oon kyllä ihan törkeen huono leipuri! saan kaiken jotenkin kummasti epäonnistumaan aina tavalla tai toisella, vaikka tekisin täsmälleen ohjeiden mukaan kaiken. [>:]

Elikkäs ne sarvet, joista aiemmin puhuin.

Taikinaan tulee:

4 dl maitoa tai vettä
25g hiivaa
2 tl suolaa
200g voita
10-12 dl jauhoja

Jos haluaa taikinaan voi laittaa myös esim. oreganoa tai juustoa.

Täytteeksi laitan milloin mitäkin, suosikkeja on nakit ja ketsuppi sekä feta & tuorejuusto.
Oon tehny fetajuustosta ja aurinkokuivattu tomaatti tuorejuustosta sellasen mössön ja laittanu sitä täytteeks. Tai sittten vähän ketsuppia ja puolikas nakki. Mutta täytteessä voi käyttää mielikuvitusta ja laittaa mistä tykkää.

Itse leipominen:
Hiiva liotetaan lämpimään maitoon, voi kannattaa sulattaa ja lisätä jauhojen kanssa. Taikinasta tulee sellanen sämpylätaikinaa muistuttava, ei kannata tehdä kauheen kovaa taikinaa.
Annan taikinan kohota lämpösessä jonkun aikaa...

Taikinan jaan yleensä 6 osaan, ja ne "osat" kaulitaan ohuiks pyöreiks pohjiks. Pyöreä pohja jaetaan 8 kolmion muotoiseen osaan ja laitetaan täytettä ja rullataan kiinni. voitelen kananmunalla.
Ymmärtääkö tuosta??
Ja uuni 225 asteeseen ja noin 10min.
Hyviä pikku suolasia.

Aivan ihana valkosuklaajuustokakku!!

100g valkosuklaata sulatettuna
250g mascarponejuustoa
2rkl sitruunamehua
2,5 dl vispikermaa
4 liivatelehteä

Päälle 4dl marjoja: mustikkaa, vadelmaa tai vaikka viinimarjoja.
1dl vettä
0,5dl hyytelösokeria

Pohja:
50g voita
n.10 digestivekeksiä
vähän sokeria

Murenna keksi ja sulata voi, sekoita keskenään ja laita irtopohjavuokaan.

Liivatteet kylmään veteen likoamaan.
sulata valkosuklaa ja anna hetken jäähtyä.
Sekoita suklaan joukkoon mascarponejuusto ja sitruunamehu.
Purista liivatteista vesi ja liota ne tilkkaan kuumaa vettä. Lisää liivateseos suklaaseokseen ohuena nauhan kokoajan sekoittaen.
Vaahdota vispikerma ja lisää suklaaseokseen.
Levitä massa pohjan päälle ja anna hyytyä jääkaapissa yön yli.
Seuraavana päivänä/kun suklaamassa on kunnolla hyytynyt ripottele marjat päälle.
Kiehauta vesi kattilassa ja lisää hyytelösokeri kokoajan sekoittaen.
Kun liemi kiehahtaa nosta pois liedeltä. Anna jähtyä n.5min ja levitä kiille marjojen päälle.

Tää on niin hyvää, jos vaan vähänkään juustokakuista tykkää!!

Ihania ohjeita! Nam![:)] Tulipa mieleeni, että Sydänsurujen kakun rahkan voi varmaan korvata esim. maustamattomalla jugurtilla, jolloin sitä ei ehkä tarvii ohentaa maidolla. Itse kokeilisin noin, jos rahkaa ei ole. Muutenkin tuunaan ohjeita mieleisekseni, joskus onnistuu joskus ei...[:)]

Joo! Tuota maustamatonta jogurttia en hoksannu edes ajatella! Sehän saattais korvata hyvinki maitorahkan!

Tässä ajan kuluksi vaihteeksi istua nökötän koneella, oottelen ku pullataikina nousee nii pääsee leipoon :)

Mä en muuten osaa leipoo pullaa! lähes kaikki muu onnistuu aina mutta pulla, en oo ikinä onnistunu leipoon hyviä pullia. Nyt en oo pitkään aikaan edes yrittäny kun tuntuu että se ei vaan multa onnistu. Vaikka kuinka tekee äitin ohjeen mukaan niin ei, tai jauhopussin ohjeen mukaan tai minkä vään mutta ei. Pullat ei oo mun juttu [:)]

Noin mäki aattelin ennen, mutta sitkiästi vaan aina leivoin pullia :) Nyt oon hoksannu, että tulee kaikkein paras taikina ku jättää kananmunat pois! Ja teen aina kuivahiivaan...
Ihanan pehmeitä! :)

Hellapoliisin sivulta löytyy aivan ihania leivottavia ja kaikkea muutaki. Sieltä käyn joskus kattomassa ku tuntuu, että samat pöperöt vaan kiertää viikosta toiseen [:D] Kannattaa tutustua.

Takaisin